hallo iedereen,
ik zit met een probleem. ik heb via google al lange tijd gezocht naar een oplossing om mijn toeren teller goed te krijgen.ik hoorde via een forum probeer het daar eens. dus hier ben ik.
Ik heb in mijn auto (opel astra gsi) altijd een aangepast digitaal dashboard gereden van een kadett. dit werkte super mooi! en ziet er ook echt gaaf uit
nu heb ik door de tijd heen in deze auto een 3.0 v6 gehangen, en je ziet de bui al hangen denk ik, de toerental pulsen zijn niet meer gelijk aan die van de 4 cylinder. wel lollig om te zien dat je bijna 2000 toeren stationair draait maar uiteraad niet zoals het hoort.
de ferquentie moet worden vermenigd vuldigd met X 0,666 om op een goed toerental uit te komen als ik het goed heb berekend. (van 6 cylinder naar 4 cylinder)
ik had het al op een ander forum gevraagd. en die gaf ook als oplossing:
aantal pulsen in --> X 2 --> uitkomst --> : 3 = is 0.666
met een schema er bij zou hellemaal super zijn en erbij wat alles is, want solderen lukt me gelukkig nog wel. en schema lezen ook XD
met vriendelijk groet,
en alvast bedankt voor jullie tijd,
chris
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je zou iets kunnen maken dat steeds 3 pulsen telt, en er daarvan maar 2 doorlaat. De pulsen zijn dan niet meer netjes verdeeld in de tijd, maar misschien maakt dat niets uit.
Waar komt het signaal vandaan? Kun je bij de bron iets veranderen?
Als je de 2 pulsen netjes in de tijd wilt verdelen, kom je al gauw op een phase-locked loop die 2 keer zo hard loopt als het ingangssignaal, met daar een deler achter die elke 3de puls doorlaat. Dat is niet bepaald een eenvoudig circuit.
Je zou ook een microcontroller kunnen nemen, die je pulsen laat tellen, en zelf weer een pulstrein aan zijn uitgang geeft.
Een andere optie kan een circuit zijn van een one-shot timer, low-pass filter, en spanningsafhankelijk oscillator zijn. Ook daarvoor geldt dat het niet bepaald simpel is, en een dergelijk circuit zul je ook goed moeten afstellen.
Heb je al goed gekeken of je op de toerenteller zelf iets kunt kiezen of instellen? Het zou kunnen dat dat model alleen voor 4-cilinders gebruikt wordt, maar het zou ook kunnen dat je ergens iets kunt instellen. Mogelijk kun je dat op de print doen, met een instelpotmeter, soldeerbruggen, of door een of meerdere onderdelen te vervangen. Is de print in de teller zelf bereikbaar?
het signaal komt van mijn bobine af. van mijn v6. hieraan kan ik niks veranderen door dat mijn motor dan niet goed loopt.
het digitale dashboard kan ik niet aanpassen aanpassen door middel van een knop oid.
de print in de letter kan ik bij komen. die kan ik zo loshalen dat is geen enkel probleem.
[Bericht gewijzigd door chris15081990 op (18%)]
Wat voor blokspanning heb je nu, en is dat een nette blokspanning? Op TTL of op een ruwe puls met spikes van een bobine is nogal wat anders.
Mogelijk is er ook wat te doen met frequency-to-voltage en voltage-to-frequency omzetter te doen, dan zou je met een potmeter of een spanningsdeler de hele omzetting kunnen doen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is ongeveer wat ik voorstelde; een one-shot timer en low-pass filter vormen samen een frequency-to-voltage convertor.
Een beetje signaalbewerking lijkt me wel op zijn plaats; weerstandje in serie, zener en condensator naar de ground, of iets dergelijks.
Je kunt een voltage-to-frequency convertor als IC gebruiken, maar het kan ook met een comparator, door daar een zaagtand generator van te maken die reset zodra de externe drempelspanning bereikt is.
ik durf niet te zeggen om wat voor een spanning's piek soort het gaat. of hij afgevlakt is ja of nee.
foto's komen er aan van de printplaat btw.
ik heb een schema gevonden.
mischien dat jullie daar iets wijs uit worden.
met bijhoorende informatie
U6 LCD instrument panel 569 to 593
U6.1 Charging system warning lamp 569
U6.2 Voltmeter 570, 572
U6.3 Fuel gauge 571
U6.4 Oil pessure warning lamp 586
U6.5 Oil pessure gauge 588
U6.6 Temperature gauge 581
U6.7 Lights on' indicator 578
U6.8 Speedometer 592, 593
U6.9 High beam indicator 582
U6.10 Direction indicator repeater left 586
U6.11 Direction indicator repeater right 588
U6.13 Handbrake 'on' warning lamp 584
U6.14 Tachometer 584
U6.15 Trailer direction indicator repeator 580
U6.21 Panel lighting relay 574, 576
U6.22 Panel lamp bulbs 575, 576
U6.23 Speedometer illumination 592
U6.24 Miles/KM changeover switch 593
U6.25 Changeover switch 578
U6.27 Engine malfunction warning lamp 590
P4 Feul gauge sender 571
P5 coolant temperature sensor 581
S13 Handbrake 'on' warning switch 584
S14 Oil pressure warning switch 586
P10 Oil pressure sensor 588
R11 Instrument illumination rheostat 575
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Als je de frequentie eerst vermenigvuldigd met twee, en vervolgens door drie deelt, ben je er. Dat kon je hierboven al lezen.
Nu heb je helemaal geen PLL nodig om een frequentie te verdubbelen. Met een XOR kan het ook:
N1 levert een kortstondige puls bij elke opgaande flank en bij elke neergaande flank aan de ingang.
De 4017 deelt die pulsen door drie.
Meer moet dat niet zijn.
Alhoewel...
Als het ingangssignaal geen nette puls/pause-verhouding heeft van 50/50%, zal de afstand tussen de uitganspulsen ietwat variëren. Op dit punt verwacht ik geen problemen. Maar je weet nooit...
Als het ingangssignaal uit korte naaldpulsen bestaat, wordt het erger. Als de R/C-tijd van R1/C1 langer is dan de ingangspuls, geeft N1 de ingangsfrequentie onveranderd door. In dat geval moeten R1 en C1 een maat kleiner genomen worden.
Ik ga er van uit, dat er een nette blokspanning aangeboden wordt die varieert tussen 0V en 12V (of daaromtrent). Maar dat kunnen net zo goed pulsen zijn met een amplitude van 1V of zo. Dan hoort er nog een ingangsversterker bij.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Als je het schema bekijkt zit die toeren ingang aan klem 1 bobine.
Daar moet nog wel een en ander voor het poortje dan.
Bovendien twijfel ik aan het toerental wat TS opgeeft.
Een 6 cilinder op een 4 cilinder toerenteller zou 1/3 meer moeten aanwijzen.
Dus stel stationair 850RPM zou de teller +/-1150 aan moeten geven.
Ik denk dat die V6 een wasted-spark ontsteking heeft dus een 3 vouding bobine blok. Dan komt de 2000RPM wel in de buurt.
Dan zou de verminigvuldiger weg kunnen.
Of draait de V6 in werkelijkheid 1500RPM stationair?
pros
Als je het schema bekijkt zit die toeren ingang aan klem 1 bobine.
Daar moet nog wel een en ander voor het poortje dan.
Eigenlijk zou je met een scoop moeten meten welk signaal er van de bobine komt. Dat zou ik eerst doen, alvorens blindelings een schakeling na te bouwen.
pros
Ik hoop maar, dat het signaal er bij het dashboard iets minder heftig uitziet!
Daarnaast, ook als de amplitude maar 12V moest bedragen, is zo'n puls veel te kort voor een correcte werking van het schema hierboven.
Is zoiets niet op te lossen met een NE555 als one-shot timer? Dan maakt die van een naaldpuls een puls met een vaste tijdsduur, mits de naaldpuls voldoende is om op te triggeren.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met een klein microcontrollertje simpel op te lossen.
Lengte van 3 pulsen opmeten en door 4 delen, dan als 2 pulsen van deze lengte doorsturen.
Je hebt dan een delay van 3(2) pulsen, maar dat is niet erg interessant in dit geval...
SparkyGSX
Zelfs met wat filtering en clamping blijft het een vervelend signaal; je kunt ook niet echt goed triggeren op de blok die na de eerste puls komt, gezien de rommel die daar nog op zit.
Ik denk dat je in ieder geval een one-shot als puls shaper nodig hebt, met dus wat grut voor de ingang om het ding niet te slopen.
De frequentie is bij een stationair toerental ook niet hoog genoeg om simpelweg 1/3de deel van de tijd alle signalen te onderdrukken, zonder dat de meter flink zal gaan slingeren.
10K Weerstandje met 5.1V zener en evt een Ctje, maakt er een redelijke blok van , maar of je teller daar nog op reageerd ?
Op 14 oktober 2011 09:54:12 schreef pros:
Ik hoop maar, dat het signaal er bij het dashboard iets minder heftig uitziet!
Nope 
SparkyGSX
Met een RC filter kun je die slingering wel iets onderdrukken, maar het probleem is dat er niet echt een spanning te vinden is waar het signaal maar 2 keer doorheen gaat. De rommel op het eerste blok, en het iets lagere blok daarna lijkt flink te overlappen.
Een comparator als Schmitt-trigger lijkt me wel bijna een vereiste; dan kun je in ieder geval het schakelniveau instellen, en het klapperen wat onderdrukken. Als je daar een one-shot timer achter zet, met een tijd die langer is dan de hele blokgolf, zou de rest van de rommel ook onderdrukt worden. Daarvoor moet je wel weten hoe het signaal er bij verschillende toerentallen uit ziet, want de timer moet lang genoeg lopen om op lage toerentallen niet opnieuw te triggeren op hetzelfde blok, en op hoge toerentallen niet zo lang zijn om te voorkomen dat je niet meer op het volgende blok zou triggeren.
Gezien het aantal variabelen (RC filter, threshold, hysterese) lijkt me het bijna onmogelijk om het ding zonder scope goed afgesteld te krijgen.
pros
Als je een stuk of twee neon-buisjes in serie plaatst, en daarachter een spanningsdeler met weerstanden, komt enkel die hoge piek er door. De neon-buisjes fungeren dan als zenerdioden.
Dat sluit de noodzaak van een comparator (en een scoop) niet uit.
[Bericht gewijzigd door pros op (10%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Er zit een I2C eeprom (PCF85xx) in het dashboard met calibratie gegevens.
Heb weleens, in een zeer grijs verleden, de tankmeter aangepast voor een Omega dashboard.
Daar zou ook het deeltal in moeten staan.
Dus als de TS durft....
Die 12 volt op een 74HCT4017 gaat vuurwerk opleveren. Liever een gewone 4017 gebruiken.
pros