Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Eerst even een plaatje:
EDIT: Oja, zie ik nu pas, de foto heeft horizontale balken op de foto, die zijn er in het echt niet! Wel dunne stabiele lijnen daar voor in de plaats. Schuin duidelijk en horizontaal lichtjes.

Wat zijn de symptomen?
-Grijzig beeld tot wit, geen zwart, geen contrast.
-Beeld wordt witter (ook wat zwart moet zijn) naarmate er lichtere schermen worden getoond.
-Wel "scherp". Focus en screen knoppen reageren normaal
-Vonkoverslag, heel af en toe. Ergens achter de lijntrafo en tegelijk over de "brightness" pot.
-Als ik aan brightness draai komt er heel kort meer beeld, wat daarna door wit wordt overlapt.
Heb in de foto de brightness en screen helemaal dicht staan. Als ik die iets open zet wordt het hele beeld grijs tot wit (afhankelijk van ingangssignalen). Geen of nauwelijks onderliggend beeld te zien. De lijnen blijven wel!
Wat heb ik al gemeten:
-Beeldbuis, geen sluiting kunnen vinden.
-Transistoren op de print. Alles lijkt normaal, geen sluitingen.
-Aantal zware weerstanden, alles prima.
-Print gecontroleerd. Geen slechte solderingen. Lijntrafo toch maar opnieuw gesoldeerd.
-Diverse diodes en zeners.
-Alle potmeters, gemeten en even heen en weer gehaald
Iemand die het me zo kan vertellen toevallig?
Merk en type van de monitor unit ?
Meet ook even je G2 na. Verder is in dit soort automaten alles wat kan uitdrogen al verdacht omdat die dingen jaren hebben aangestaan.
off-topic ; Is het een originele Enduro kast of een Jamma gevalletje ? 
De 'SCREEN'-knop, zit die op de hoogspanningstrafo, of is dat een losse potmeter?
Kan je een foto maken van het printje achterop de beeldbuisvoet?
Benadski
Originele Enduro kast, ik weet het type niet uit mijn hoofd. Moet het even op mijn werk opzoeken. Iets van K7-T20 ofzoiets, chinees merk, maar degelijk.
Ik heb geen handleiding van de monitor, wat moet ik op G2 meten en waar meet ik dat?
Er zitten twee knoppen op de HST, focus en screen dacht ik.
De foto van interne delen kan ik waarschijnlijk morgen niet maken, de kast staat in een hal waar kinderen komen. Zal pas maandag of dinsdag zijn, dan zijn we gesloten voor publiek.
EDIT: Oja, zie ik nu pas, de foto heeft horizontale balken op de foto, die zijn er in het echt niet! Wel dunne stabiele lijnen daar voor in de plaats. Schuin en horizontaal.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik gok dat G2 wel goed is. De helderheid wordt vaak via G1 geregeld in dit soort apparaten, dacht ik. Wellicht is daar wat mis.
Overigens is G2 niet echt betrouwbaar te meten met de gemiddelde multimeter.
Oh wacht, ik had de vonkoverslag gemist.... Lijntrafo en brightnesspot tegelijk geeft wel te denken. Aquadag los? G2 te hoog (sluiting in de potmeterunit ofzo)?
Ik heb een schema van een Koreaanse monitor die er misschien op lijkt, ik zal dat eens ergens neer trachten te zetten (moet er eerst nog even een goede pdf van maken).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Als er vonkoverslag op de brightnesspotmeter te zien is dan denk ik dat maartenbakker helemaal goed zit met het idee dat de helderheid op G1 van de buis geregeld wordt.
De iets schuin horizontaal lopende lijntjes die je bedoelt worden terugslaglijnen genoemd. (De donkere balken die je op de foto wel ziet maar in het echt niet, die komen door de combinatie van de sluitertijd van de camera en de door de monitor gebruikte beeldfrequentie.)
Je zou kunnen proberen om de draad die van de lijntrafo komt los te maken van de beeldbuisvoet en eens te kijken wat het beeld dan doet. Wel zorgen dat het uiteinde van die draad dan ergens goed vrij in de lucht hangt en er vooral niet aankomen als het apparaat aan staat!
Blijft het beeld dan zo licht, dan denk ik aan een doorgeslagen of vervuilde beeldbuisvoet of beeldbuissleutel (het plastic dopje rond de buispennen), waardoor de spanning van de focus richting G2-aansluiting kan komen.
Is het beeld na het losnemen van de G2-draad donker of zelfs niet zichtbaar, dan komt de lijntrafo als eerste als schuldige in aanmerking.
Zoals Maarten ook al zei is de G2-spanning vaak niet goed te meten als deze uit de lijntrafo komt, omdat zelfs een ingangsimpedantie van 20MΩ al een zware belasting vormt voor de G2-draad uit de trafo. Je zou dan een hoogspanningsprobe moeten gebruiken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nog even gekeken, de Kortek speelkastmonitor waar ik het schema van heb, heeft de helderheidsregeling als een soort biasregeling in de kathodesturing zitten. Er is dus een kans dat het schema niet overeenkomt maar ik zal het alsnog wel beschikbaar maken.
maartenbakker
Golden Member
Da's een serieuze Japanner (wel es van Eizo gehoord?) inplaats van een goedkoop Chinees of Koreaans kreng. Ik durf niet te beloven dat er wat over te vinden is, maar toch de tip om eens wat rond de beeldbuis te gaan snuffelen. HSP-probe kan handig zijn voor de G2. Sonytech geeft ook wat leuke tips en denk nog even aan de door mij genoemde aquadag. Als die losligt krijg je ook vreemde fouten inclusief vonkoverslag. Je kan ook eens het kapje van de focusaansluiting trekken om te kijken of je kruipsporen ziet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Je schreef dat je overslag zag bij de brightness-potmeter. Bedoel je daar dat kleine "BRIGHT"-potmetertje (RV570) mee dat in het rijtje aan de voorkant van de hoofdprint zit?
Benadski
Eizo ken ik niet, en ik zie het verschil niet tussen Japanse letters en Chinese. Maar een goede is het zeker, sinds 1986 al 1600 uur per jaar gedraaid! 40000 uur dus! 
Jup, daar zie ik een vonk overspringen. Die valt exact gelijk met de vonk bij de trafo. De locatie bij de trafo heb ik niet kunnen bepalen, de vonk is er slechts af en toe! De potmeter zelf is wel ok, geen onderbrekingen. Volgens mij springt die vonk van potmeter naar weerstand R580.
EDIT: Als ik van de week weer bij de kast kan ga ik jullie suggesties eens proberen. Resultaten zal ik posten.
[Bericht gewijzigd door Benadski op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
Dat ziet er uit alsof het ook in de kathodebias zit en niet in het G1-circuit. Als er daar echt wat overslaat, kan er schade ontstaan.
Benadski
Eindelijk een update!
Ik heb de draad die van de lijntrafo komt losgemaakt van de beeldbuisvoet. Het beeld blijft zo helder, alleen lijkt het dat het niet meer gefocussed is. Bij donkerdere passages is het scherper.
De voet is schoongemaakt, ook de sleutel ziet er niet vuil uit. Toch maar eens proberen te reinigen, geen resultaat. Wel heb ik na grondig turen bij het licht van de zon (jaja, hij is er weer!) een barst in de lijntrafo ontdekt. Einde oefening? Het is een murata. Ik heb een Eeldor die er op lijkt, zou ik ze zo 1 op 1 uit kunnen wisselen en proberen?
Aquadag? Waar vind ik die? Is dat die stalen draad rondom? Die zit op de print bij de voet.
maartenbakker
Golden Member
De aquadag is de geleidende coating van de kolf van de buis, tegenwoordig doorgaans doorverbonden met de bevestigingsrand. Als die aansluiting goed is, en ook de koude kant van de trafo, dan is de trafo zelf (potmeterunit vooral) inderdaad verdacht.
Geef de nummers van de trafo's anders maar even op, dan valt wellicht te ontdekken of ze uitwisselbaar zijn. De site www.hr-diemen.es biedt wat dat betreft ook een schat aan informatie, en je kan daar ook meteen zien wat de vervanger is. Ze hebben zelfs een webshop, maar soms is het makkelijker of voordeliger om in Nederland te bestellen. Wel wordt er steeds minder voorraad aangehouden, hoewel juist monitoren in dit soort systemen nog steeds wel gerepareerd worden.
Benadski
Potmeterunit is inderdaad gebarsten.
Ik heb er uit gesoldeerd: muRata 5F13060A1
Ik heb er eventueel voor liggen: eldor 1352.5003
De pinnen komen exact overeen, hij zou er dus zo inpassen! Kan het kwaad om het gewoon te proberen? Ja kan dus kwaad zo te zien (was effe uitvogelen op de spaanse site), ga ik niet doen. De eldor zit zo in elkaar:
Wat ik heb uitgevogeld op de Sega print:
Pin 1: Zit aan een dikke transistor + afbuigingsspoel
Pin 2: Gaat naar een diode en elco, testpunt "W"
Pin 3: Gaat naar "narrow", verbonden met testpunt "X"
Pin 4: Gaat naar wide: NC
Pin 5: NC
Pin 6: Gaat naar een 1,2 Ohm weerstandje en dan naar een elco van 16V naar massa.
Pin 7: massa
Pin 8: naar weerstandje 1/4W 22k
Pin 9: Via 1,2 Ohm naar beeldbuisvoet nummer 10
Pin 10: Via 22R en diode naar beeldbuisprintje +B2
Heeft het nut om dit verder uit te vogelen en kan dan de trafo er alsnog op als ik wat aansluitingen wissel? Lijkt me niet mogelijk gezien de 16V elco aan pin 6, de eldor heeft nergens een spanning kleiner dan 16V.
EDIT: De onderkant van de print: klik hier
En een service manual van een Nanao die er op lijkt, maar toch anders is... klik hier
Ik ben er bijna zeker van dat het typenummer van de flyback MSH1FPU07 moet zijn, al staat het er niet op...
En het volgende:
Just for future reference , He means Click or Tick sound , this is when the flyback builds up excess charge and arcs to the metal casing just above and to the left of the focus control , These chassis use an isolated Earth / Gnd Plane , the metal case around the flyback is connected to the Sync module ( And Video GND ) this arcing has blown many games boards as well as the Sync module.
If you ever hear this tick sound and the picture jumps or goes blank until reset , your game board and chassis are living on borrowed time .When the flyback arcs to the metal casing around it which yours has it destroys the hybrid sync module, these are not available anywhere unfortunately .
De HA11423 (het enige IC op de print) wordt hier bedoeld denk ik?
Dus game over? 
Benadski
UPDATE: De kast geeft beeld! Maar niet met deze monitor... 
Ik heb er een CGA -> VGA converter ingezet met LED-LCD. Ziet er eigenlijk prima uit. Er wordt nog genoeg op gespeeld om de kosten er binnen een paar maanden weer uit te hebben. 
Nu alleen nog een andere storing oplossen. Ik denk dat de ADC0804 kapot is, alle analoge ingangen geven FFh weer. Ik hoop niet dat er een Sega chip kapot is, maar daar kom ik vrijdag dan wel weer achter als de ADC vervangen is.
maartenbakker
Golden Member
Met hybrid module wordt geen IC bedoeld, maar aan die informatie heb je nu niet zoveel meer. Het gebrek aan lijntrafo was sowieso al een showstopper.
Succes met de verdere reparatie!
Benadski
Ach, het ziet er best mooi uit in deze kast, zal vanavond wel effe een filmpje posten!
Ik heb de ADC vervangen, met de bijbehorende CD4051 en de kast doet het weer als nieuw! De kinderen en ouders kunnen 'm weer verder slopen voorlopig. Meestal wordt er niets ingegooid, maar alleen op geragd. Sega maakt(e) wel degelijke spullen trouwens, de Outrun die ernaast staat speelt ook maar door! 
Benadski
Klein filmpje van Enduro racer met LCD en Outrun met CRT weer netjes afgesteld.
maartenbakker
Golden Member
Altijd mooi om wat oudere spullen weer te zien werken. Die LCD lijkt wel breedbeeld. Als een 19" niet te klein is had je die ook kunnen pakken (zijn nog volop in 5:4 beeldverhouding te koop).
Gaaf hoor. Outrun was toch wel een van m'n favoriete spellen destijds. Een jaar of wat later had ik hem ook op 5 1/4 disk op m'n 286 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Mocht je nog eens zoiets voor hebben, dan is een originele arcademonitor natuurlijk ook best nog te krijgen.
Bijvoorbeeld in vraag & aanbod staat er eentje.
edit: Tjonge, dat ding vloog de deur uit... niet verwacht...
[Bericht gewijzigd door Jochem op (11%)]