met fietsdynamo een relais laten schakelen

Hallo,

Wie kan mij helpen met een schema om een 220 relais te laten schakelen mbv een fietsdynamo zonder dat deze als een gek gaat klapperen?

Als de dynamo wordt aangedreven ontstaat er een wisselspanningspanning tussen +- 1 en 4,5 volt.

het is de bedoeling dat ook als de dynamo +- 1v levert het relais ingeschakeld wordt.

alvast bedankt!!!

Marco

Een 220 relais? Moet ik daar een 220v AC relais onder verstaan?!?!?!

Verders kun je iets specifieker zijn, wat wil je schakellen en hoe word die dynamo aangedreven, met een fiets of heb je de dynamo bedacht voor een andere crea-bea idee?

[Bericht gewijzigd door DJEM op woensdag 28 juli 2004 01:55:46

Ben geen miljonair en ook geen knappe jongen, houd van een sjaggie en een glaasie jonge!

Ja Djem, het is hier behoorlijk creabea.

220 vac is correct.

Het idee is om met eem hometrainer een doodgewone 220 vac dompelpomp aan en uit te zetten. dat ding is ongeveer 350 watt.

op het moment dat er op de hometrainer gefietst wordt moet de pomp gaan werken. Als de fietser stopt, weer uit. Deze hometrainer heeft een wiel zo groot als ongeveer een vouwfiets (40cm).

bedankt voor je reply

Met een dikke omvermer moet het lukken maar dat wordt extra zwaar trappen :-) of de dynamo begeeft het. maar wat wel mogelijk is om 1 vold omvormen naar 5 vold en hierop een relai gebruiken van 5 vold.

[Bericht gewijzigd door IC op woensdag 28 juli 2004 02:28:55

IC

ik ben meer op zoek naar een electronische schakeling die het relais inschakeld 'tussen 1 en 4,5 volt'

een soort open collector ingang ofzo...

Als ik de oplossing toepas met een omvormer zal het relais en ook de pomp als een gek gaanklapperen. toch?

1: Een dynamo geeft gelijkspanning, geen wisselspanning, want dan zou het een alternator zijn.

2: Zet achter de dynamo een condensator een basisweerstand en een schakeltransistor met hoge versterkingsfactor.Géén darlington, want die heeft aan de basis meer dan 1,4 V nodig. Eventueel de basisweerstand opsplitsen en een zener met de kathode in het midden van die 2 weerstanden en de anode naar massa. Vergeet geen vliegwieldiode of vrijloopdiode te gebruiken in sper over de spoelcontacten van het relais. Ik ga ervan uit dat de relaisspoel een DC-spanning nodig heeft.

kies je elco niet té groot, anders kan het pompen nog minuten lang doorgaan na het stoppen.

[Bericht gewijzigd door wipi op woensdag 28 juli 2004 04:00:10

Of je maakt een overbrenning van je wiel naar de dompelppomp.
(motor er afhalen)

Of een 12v motor erop plaatsen.

Die 230 V AC is toch echt wel een beetje moelijk.

Leest iedereen het nu verkeerd, of zit ik ernaast. Hij wil alleen maar 220 volt SCHAKELEN met de hometrainer, niet OPWEKKEN.

Reedrelais op de fiets, magneetje in het wiel, one-shot timer van een seconde of 20 met een 555, 220-volt-relais, pomp. Klaar.

Lijkt me ook aangenamer dan het irritante gesnerp van een fietsdynamo.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

hoi wipi. lees ik hier dan onzin?

http://www.eye-home.net/study/vwo/dynamo1997/

quote:
De gewone fietsdynamo bestaat uit een ronde magneet, die in een spoel ronddraait. Deze magneet wordt rondgedraaid door middel van een as. Deze as wordt in beweging gebracht door het draaiende fietswiel. De draaiende magneet zorgt voor een magnetisch veld dat via ankers op de spoel wordt overgebracht. De ankers zorgen ervoor dat het magnetisch veld om de spoeldraden heen gaat draaien. In de spoel ontstaan zo fluxveranderingen. Deze veranderingen zorgen voor een WISSELSPANNING en in de gesloten kring ontstaat nu een wisselstroom. Hoe kleiner de periode waarin de fluxverandering optreedt, des te hoger de inductiespanning des te groter de stroomsterkte.

maar - dat moet echter voor jou oplossing geen probleem zijn, ik kan de dynamo natuurlijk gewoon gelijkrichten....................

__________

Johan, helaas, deze uiterst simpele maar effectieve oplossing gaat voor mij niet werken omdat de fietsen en de pompen een behoorlijke afstand van elkaar verwijderd zijn. bedankt

-----------

Fuzzbass,

Ik heb geen kaas gegeten van een reedrelais, Ik heb zitten kijken op google. ik vindt daar een arsenaal van reedrelais in allerlij vormen en maten. kan je iets specifieker zijn over jou oplossing? Ik denk als ik beter begrijp wat je zegt er en goed eind mee kan komen.......
enne wat is die 555?

in ieder geval ik ga al jullie versies onder de loop nemen. bedankt!!!!!!!!!!

Een reed relais is (meestal) een klein glazen buisje met een schakelcontact erin.
De contacten komen aleen maar tegen elkaar aan als je er een magneetje bij houdt.

Grootte varieerd van 1 cm tot joekels die je zelf op google bent tegen gekomen.

Met oneshot bedoelt fuzzbass een schakeling die tot 20 seconden aanhoudt tenzij jij stopt met trappen.
Op die manier wil hij een relais schakelen waarmee jou pomp aan gaat.
Een 555 is een timer ic waarmee dit te realiseren is.

Ik zou een 5 á 6 of 12 volt relais nemen en daarme 220 schakelen.

Succes,

Johan,

bedankt. Ik heb eens zitten spitten...

Ik heb hier een kant en klaar velleman kitje in gebruik voor een andere installatie.... Die heeft inderdaad een NE555N aan boord.

Met deze schakeling is het echter niet mogenlijk om tijdens de aftel cyclus (in de 555 neem ik aan) de timer opnieuw te starten.

dat wil zeggen: nu staat de vellemankit afgesteld op 2 min 30. Als ik binnen die tijd ( bv na 2 minuten) op de START knop druk. Zal de schakeling toch stug 30 seconden later uitschakelen.

Is dit een eigenschap van de schakeling of van de 555?

indien dit met het schema te maken heeft, weet iemand dan een modificatie hierop om dit te verhelpen, zodat de timer bij elke omwenteling opnieuw gestart wordt..

dan kan ik deze kit in combinatie met een reedrelais (wat ik een super oplossing vindt!) gaan gebruiken.

bedankt.

http://www.dr-error.org/k2579.jpg

vervolg op het bovenstaande....

is het mischien een oplossing om de condensator buiten het ic om op te laden?

Op 28 juli 2004 11:42:59 schreef dr-error:

Met deze schakeling is het echter niet mogenlijk om tijdens de aftel cyclus (in de 555 neem ik aan) de timer opnieuw te starten.

dat wil zeggen: nu staat de vellemankit afgesteld op 2 min 30. Als ik binnen die tijd ( bv na 2 minuten) op de START knop druk. Zal de schakeling toch stug 30 seconden later uitschakelen.

[afbeelding]

Neen, dit klopt niet, als je kan met de trigger herstarten,
wel heb ik reeds opgemerkt dat "sommige" merken van 555
een zeer kleine dip op de uitgang geven, als je dit hebt kan je een kleine C op de uitgang zetten.
Maar gezien de traagheid van een relais denk ik niet dat
dit een probleem is in deze schakeling.

beetje gek

een 555 is niet hertriggerbaar dus je zal wel even een 0 hebben op de output...

Als je echt een 555 wil gebruiken dan moet je die als een soort "vertraging" schakelen in de tijd dat het reed relais niet aangetrokken is

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

ik begrijp dat ik niet echt uit de voeten kan met een 555

ik ben nu al aan het expirimenteren met een diode en een weerstand tussen pin 2 en pin 7 van de ic.

volgens wat forums elders zou dat moeten helpen.

dit wil echter niet echt vlotten.

Heeft iemand een idee voor een retrigger bare timer waarmee ik een 220 vac relais kan aansturen.

een andere timer ic mischien?

Deze timer ga ik dan triggeren met het reedrelais idee van Fuzzbass.

ik hoor graag van jullie

by the way. alle reeds geplaatste replies, SUPER BEDANKT!

Een dynamo van een fiets levert gewoon wisselspanning, die van een auto levert gelijkspanning, maar dat komt denk ik door een soort gelijkrichter of diode in de dynamo. Om een vermogen op te wekken in een spoel heb je altijd fluxveranderingen nodig, dit betekent automatisch wisselspanning!

Je kan ipv. een 555 schema toch ook een weerstand, transistor elco (en blusdiode) gebruiken voor het relais? Veel simpeler en hertriggerbaar! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Kijk voor de grap 'ns in de datasheet van de 555 ;) , daar staan vast wel voorbeelden van een monostable in. Volgens mij is dat wat je nodig hebt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

555 is NIET hertriggerbaar..

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Een 555 is hier niet nodig.
Een schakeltransistor die gevoed wordt uit de 230V netspanning, die er toch al is voor de motor, en getriggerd wordt door de dynamo.
Nogmaals, de dynamo geeft een gelijkspanning anders zou het een alternator zijn.

Op 28 juli 2004 16:21:40 schreef Evil Aedolon:
555 is NIET hertriggerbaar..

Oh ja, da's waar ook. Een 4093 met uitgangsbuffer-tor dan...

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 28 juli 2004 16:35:20 schreef wipi:
Een 555 is hier niet nodig.
Een schakeltransistor die gevoed wordt uit de 230V netspanning, die er toch al is voor de motor, en getriggerd wordt door de dynamo.
Nogmaals, de dynamo geeft een gelijkspanning anders zou het een alternator zijn.

een FIETS DYNAMO (zo heet zo'n ding) geeft wisselspanning..

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 28 juli 2004 16:35:20 schreef wipi:
Nogmaals, de dynamo geeft een gelijkspanning anders zou het een alternator zijn.

Zoals Arjan al zegt, levert een fiets alternator (ook wel een dynamo genoemt,ik weet het, het klopt niet) wisselspanning, je moet mij niet geloven, ga maar fietsen met je multimeter.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

!!!!!!!!!!!!!! staak de discusie !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb een werkende versie van mijn project.

ik heb de 555 geskipt.

daar voor in de plaats werkt er nu een schakeling met 3 transistors, een diode wat weerstanden een tweetal elco's, een platte condensator en een relais.

Dit alles getriggerd door een REEDrelais.

Werkt als een trein!

Bedankt allen!!!
groeten dr.error
==========================================================

voor de geintereseerde tipgevers...

kijk op
http://www.perfectmatch.pauvas.nl

daar staat informatie waar het eindresultaat te zien en te bewonderen is...............

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ik geef al die menen dat de FIETS DYNAMO gelijkspanning is
(om de spanning nog wat op te voeren)
ONGELIJK

http://www.perfectmatch.pauvas.org could not be found, check the name and retry.... Ik krijg een kruisje.
Ik had gelijk, joepi

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.