hoi wipi. lees ik hier dan onzin?
http://www.eye-home.net/study/vwo/dynamo1997/
quote:
De gewone fietsdynamo bestaat uit een ronde magneet, die in een spoel ronddraait. Deze magneet wordt rondgedraaid door middel van een as. Deze as wordt in beweging gebracht door het draaiende fietswiel. De draaiende magneet zorgt voor een magnetisch veld dat via ankers op de spoel wordt overgebracht. De ankers zorgen ervoor dat het magnetisch veld om de spoeldraden heen gaat draaien. In de spoel ontstaan zo fluxveranderingen. Deze veranderingen zorgen voor een WISSELSPANNING en in de gesloten kring ontstaat nu een wisselstroom. Hoe kleiner de periode waarin de fluxverandering optreedt, des te hoger de inductiespanning des te groter de stroomsterkte.
maar - dat moet echter voor jou oplossing geen probleem zijn, ik kan de dynamo natuurlijk gewoon gelijkrichten....................
Ik heb geen kaas gegeten van een reedrelais, Ik heb zitten kijken op google. ik vindt daar een arsenaal van reedrelais in allerlij vormen en maten. kan je iets specifieker zijn over jou oplossing? Ik denk als ik beter begrijp wat je zegt er en goed eind mee kan komen.......
enne wat is die 555?
in ieder geval ik ga al jullie versies onder de loop nemen. bedankt!!!!!!!!!!