Een reed relais is (meestal) een klein glazen buisje met een schakelcontact erin.
De contacten komen aleen maar tegen elkaar aan als je er een magneetje bij houdt.

Grootte varieerd van 1 cm tot joekels die je zelf op google bent tegen gekomen.

Met oneshot bedoelt fuzzbass een schakeling die tot 20 seconden aanhoudt tenzij jij stopt met trappen.
Op die manier wil hij een relais schakelen waarmee jou pomp aan gaat.
Een 555 is een timer ic waarmee dit te realiseren is.

Ik zou een 5 á 6 of 12 volt relais nemen en daarme 220 schakelen.

Succes,

Johan,

bedankt. Ik heb eens zitten spitten...

Ik heb hier een kant en klaar velleman kitje in gebruik voor een andere installatie.... Die heeft inderdaad een NE555N aan boord.

Met deze schakeling is het echter niet mogenlijk om tijdens de aftel cyclus (in de 555 neem ik aan) de timer opnieuw te starten.

dat wil zeggen: nu staat de vellemankit afgesteld op 2 min 30. Als ik binnen die tijd ( bv na 2 minuten) op de START knop druk. Zal de schakeling toch stug 30 seconden later uitschakelen.

Is dit een eigenschap van de schakeling of van de 555?

indien dit met het schema te maken heeft, weet iemand dan een modificatie hierop om dit te verhelpen, zodat de timer bij elke omwenteling opnieuw gestart wordt..

dan kan ik deze kit in combinatie met een reedrelais (wat ik een super oplossing vindt!) gaan gebruiken.

bedankt.

http://www.dr-error.org/k2579.jpg

vervolg op het bovenstaande....

is het mischien een oplossing om de condensator buiten het ic om op te laden?

Op 28 juli 2004 11:42:59 schreef dr-error:

Met deze schakeling is het echter niet mogenlijk om tijdens de aftel cyclus (in de 555 neem ik aan) de timer opnieuw te starten.

dat wil zeggen: nu staat de vellemankit afgesteld op 2 min 30. Als ik binnen die tijd ( bv na 2 minuten) op de START knop druk. Zal de schakeling toch stug 30 seconden later uitschakelen.

[afbeelding]

Neen, dit klopt niet, als je kan met de trigger herstarten,
wel heb ik reeds opgemerkt dat "sommige" merken van 555
een zeer kleine dip op de uitgang geven, als je dit hebt kan je een kleine C op de uitgang zetten.
Maar gezien de traagheid van een relais denk ik niet dat
dit een probleem is in deze schakeling.

een 555 is niet hertriggerbaar dus je zal wel even een 0 hebben op de output...

Als je echt een 555 wil gebruiken dan moet je die als een soort "vertraging" schakelen in de tijd dat het reed relais niet aangetrokken is

ik begrijp dat ik niet echt uit de voeten kan met een 555

ik ben nu al aan het expirimenteren met een diode en een weerstand tussen pin 2 en pin 7 van de ic.

volgens wat forums elders zou dat moeten helpen.

dit wil echter niet echt vlotten.

Heeft iemand een idee voor een retrigger bare timer waarmee ik een 220 vac relais kan aansturen.

een andere timer ic mischien?

Deze timer ga ik dan triggeren met het reedrelais idee van Fuzzbass.

ik hoor graag van jullie

by the way. alle reeds geplaatste replies, SUPER BEDANKT!

Een dynamo van een fiets levert gewoon wisselspanning, die van een auto levert gelijkspanning, maar dat komt denk ik door een soort gelijkrichter of diode in de dynamo. Om een vermogen op te wekken in een spoel heb je altijd fluxveranderingen nodig, dit betekent automatisch wisselspanning!

Je kan ipv. een 555 schema toch ook een weerstand, transistor elco (en blusdiode) gebruiken voor het relais? Veel simpeler en hertriggerbaar! :)

Kijk voor de grap 'ns in de datasheet van de 555 ;) , daar staan vast wel voorbeelden van een monostable in. Volgens mij is dat wat je nodig hebt.

555 is NIET hertriggerbaar..

Een 555 is hier niet nodig.
Een schakeltransistor die gevoed wordt uit de 230V netspanning, die er toch al is voor de motor, en getriggerd wordt door de dynamo.
Nogmaals, de dynamo geeft een gelijkspanning anders zou het een alternator zijn.

Op 28 juli 2004 16:21:40 schreef Evil Aedolon:
555 is NIET hertriggerbaar..

Oh ja, da's waar ook. Een 4093 met uitgangsbuffer-tor dan...

Op 28 juli 2004 16:35:20 schreef wipi:
Een 555 is hier niet nodig.
Een schakeltransistor die gevoed wordt uit de 230V netspanning, die er toch al is voor de motor, en getriggerd wordt door de dynamo.
Nogmaals, de dynamo geeft een gelijkspanning anders zou het een alternator zijn.

een FIETS DYNAMO (zo heet zo'n ding) geeft wisselspanning..

Op 28 juli 2004 16:35:20 schreef wipi:

Zoals Arjan al zegt, levert een fiets alternator (ook wel een dynamo genoemt,ik weet het, het klopt niet) wisselspanning, je moet mij niet geloven, ga maar fietsen met je multimeter.

!!!!!!!!!!!!!! staak de discusie !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb een werkende versie van mijn project.

ik heb de 555 geskipt.

daar voor in de plaats werkt er nu een schakeling met 3 transistors, een diode wat weerstanden een tweetal elco's, een platte condensator en een relais.

Dit alles getriggerd door een REEDrelais.

Werkt als een trein!

Bedankt allen!!!
groeten dr.error
==========================================================

voor de geintereseerde tipgevers...

kijk op
http://www.perfectmatch.pauvas.nl

daar staat informatie waar het eindresultaat te zien en te bewonderen is...............

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

ik geef al die menen dat de FIETS DYNAMO gelijkspanning is
(om de spanning nog wat op te voeren)
ONGELIJK

http://www.perfectmatch.pauvas.org could not be found, check the name and retry.... Ik krijg een kruisje.
Ik had gelijk, joepi

Het woord dynamo zegt volgens my niet eens wat over de soort spanning. Uit een dynamo hoeft geen gelijkspanning te komen dus. Uit een alternator (engels woord voor wisselstroomdynamo) komt wel altijd AC (alternating current).

[van dale]
dy·na·mo (de ~ (m.), ~'s)

toestel waarin beweging in elektrische energie wordt omgezet.
[/van dale]

Een gelijkspanningsdynamo met alleen spoelen bestaat volgens mij niet of heb ik het mis? Er moet toch altijd een gelijkrichter in zitten?!

ff rechtzetten.......

info over het resultaat van deze discusie:

kom ook! tot dan!

De Van Daele is geen referentiewerk in deze.

Op 28 juli 2004 17:32:04 schreef Fuzzbass:
Oh ja, da's waar ook. Een 4093 met uitgangsbuffer-tor dan...

Ook een 4093 is niet nodig.
Denk "discrete".
Een transistor, een paar weerstandjes, een condensator , een zener ter beveiliging.

Hey DR.-Error,

Krijgen wij ook een credit?
Je bedankt iedereen op de site behalve ons.

Beetje slordig! :P
Voorbeeld:

Met dank aan Liza Mulder (initiator), Heyn (motor), De Houtloods Den Haag (onderdelen), Han van Roselaar (hoofd parkwachters), Velleman en niet te vergeten het Circuits Online Forum.

Deze expositie werd mede mogelijk gemaakt door steun van fonds BKVB

Succes verder met de expositie!

Op 28 juli 2004 18:05:48 schreef dr-error:
!!!!!!!!!!!!!! staak de discusie !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb een werkende versie van mijn project.

ik heb de 555 geskipt.

daar voor in de plaats werkt er nu een schakeling met 3 transistors, een diode wat weerstanden een tweetal elco's, een platte condensator en een relais.

Dit alles getriggerd door een REEDrelais.

Werkt als een trein.

The victory of discretes.

Zou je trouwens het eindschema ook willen posten?
Er zullen vast anderen zijn die er ideeën van op kunnen doen.

laatste update : 29-7-2004 1:02:12

Johan, er komt een schets met het resultaat.......

ik zal even wegblijven, iedereen bedankt !
---- -- --- - -- - - -- - -

-- - --- - - - - - - - - - -- - - - -- - - -- -- - - -- - - -- - - -- - -- -- - -- -- -- - - -- --
Ik ben blij dat ik die alternator niet heb hoeven gebruiken...

[Bericht gewijzigd door dr-error op ]

Op 28 juli 2004 03:44:03 schreef wipi:
Een dynamo geeft gelijkspanning, geen wisselspanning

als dat zo is mag jij me wel is uit gaan leggen warom een fiets dynamo begint te draaien als je hem op wisselspanning aansluit en dat ie geen kant op gaat als je hem op gelijkspanning aansluit.

(als je dit thuis gaat proberen en de dynamo werkt niet met de wisselspanning moet je er even een draai aan geven (maakt niet uit welke richting), en natuurlijk niet teveel spanning erop zetten (als het begint te stinken zit je fout))

dus een fiets dynamo geeft Wisselspanning geen Gelijkspanning