Meten aan een gelijkrichtschakeling -- onverwacht resultaat

Hugo Welther

Moderator

Op 17 oktober 2011 15:57:43 schreef Frederick E. Terman:
Ik kan er tot nu toe niets over vinden in mijn boeken, en ook niet op Internet. Het zou een leuk stukje voor Electron zijn. :)

Dat duurt zomaar twee jaar voordat je daarin iets geplaatst krijgt.
PI4RAZ gaat een digitaal blad uitgeven, wellicht een leuk stukje kopij daarvoor. KLIK
Andere (lees meer) kopij is ook welkom.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 oktober 2011 23:32:43 schreef fred101:
FET, de MacGuiver van de electronica :-) Hoe bedenk je het allemaal,

Tja, zo doe je dat als wat wilt weten.
Daarom vind ik het wel eens jammer als het nut van kunnen rekenen zo belachelijk gemaakt en verketterd wordt. Iemand die daar niets van kan mist zo alle lol.

Zelfinductie met alleen een voltmeter is moeilijk, omdat de impedanties daarbij niet heel hoog zijn. Je hebt dan echt nog wel een weerstand nodig. Maar die is er toch meestal wel?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Beetje late reactie maar ik vond nog wat. Maar eerst nog, je hebt gelijk FET, ik bewonder mensen die het kunnen en doe mijn best het ook te leren ( het rekenen in electronica) voor mij moet theorie en praktijk met elkaar kloppen.

Ik las in een manual van de Philips PM2421 ( wat tot mijn verbazing/ vreugde een digitale ( nixies) electro meter blijkt te zijn met " moderne" photochopper) een stukje wat aanduid dat dit effect toch al wel bekend moest zijn.
Er staat : the instrument is equiped with a special mains transformer whose primairy winding is enclosed by a screening on both sides. These screening are connected to safety earth so that capacitive eathing currents from the primairy windings are drained to safety earth via the screening.

En inderdaad, deze meter gaf niet het effect uit dit topic. Ik dacht omdat hij maar 10 MOhm is maar dat is dus vanwege de trafo. Philips maakte toen toch echt wel serieus meetspul.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs