Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Trappenhuisautomaten met een cylinder die vol lucht gezogen werd, en waaruit die lucht vervolgens kon ontsnappen langs een kleine opening, zijn er ook geweest. Maar daarvoor was het een bi-mataal, met daarom een verwarmingsdraad, die de tijdbasis vormde.

[Aanvulling]
Ik was de "wekkers" nog vergeten: een veer die werd opgespannen, en die langzaam kon ontspannen - hierin bijgstaan door een verzameling radertjes en een onrust.

[Nog een aanvulling]
We zitten naast mekaar te kletsen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Kende ik niet ;)
Wel met een anker en onrust er in. Bij inschakelen wordt een veer gespannen, die dan langzaam ontspannen wordt door dat anker en die onrust. Net zo'n geluid als een HEMA wekker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo'n 30 jaar geleden ooit eens een mooi printje gemaakt met een trafo/brug/elco oscillator + hoogspannings-trafo voor een laserbuis.
Paste allemaal keurig op de print, het werkte ook prima met de laser.

Totdat ik er achter kwam dat die elco toch wel erg heet werd, ik had helemaal vergeten op de werkspaning te letten: 10V type en er stond nu dus zo'n 15V op. Op zich niet zo erg ware het niet dat de layout was gemaakt voor zo'n speciale elko met 3 poots aansluitring met in het midden de +. Toen was het strakke ontwerp van de layout ook weg.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dat heeft vast een trauma van jewelste opgeleverd, als je het na 30 jaar nog weet... >:)
(Ik vergeet m'n stommiteiten liefst zo snel mogelijk)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

Op 30 september 2011 18:41:17 schreef SparkyGSX:
Ach, LEDs kunnen ook wel stuk, connectors kunnen rot worden, draadjes kunnen kapot schuren...

Ik heb altijd het idee gehad dat het sneller knipperen bij een defecte lamp een toevallige eigenschap van het meest voor de hand liggende ontwerp was, en dat het later als "feature" is bestempeld.

klopt ook wel, maar als je dradje kapot schuurt, wat gebeurt er dan met de frequentie...

dan knippert er heel weinig en is er meestal kortsluiting..
maar als de kabelboom deugdelijk is, komt het dus wel goed.

en zoals gezegd. aanvankelijk was het toeval, maar bleek handig, dus is nu feature.

het geluid is trouwens verplicht. Er zijn ook oude goedkope auto's met een piepertje voor richting.. voorbeeld reliant robin.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

het geluid is trouwens verplicht

Yep! Zo weet ook een blinde dat zijn pinker nog knippert... :-)

Hoe dan ook, als ik zelf zoiets wou maken, zou ik zondermeer voor een ATtiny13 gaan ipv. een 555. Kost wat meer, maar je hebt geen externe tijdsbepalende componenten nodig (maar wel een 78L05). Je kan meten of de gewenste stroom door de LED's vloeit, en alarm geven als het niet goed is. Je kan 's nachts de LED's dimmen. Je kan het geluidssignaal opdrijven, als het te lang duurt voor je weer rechtdoor rijdt (altijd handig als je in een dronken bui om een rotonde blijft rijden :-) ).
Kortom, je hebt meer mogelijkheden, de ene al wat nuttiger dan de andere.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

tijd is ook een factor pros. Ding moet snel de weg op en horen doe ik hem toch niet.

ik weet hoe het anders gaat.. Nog een extra feature, nog een feature. enz enz.
einde van het liedjes is dat ik nooit tijd heb om iets te maken, dit kan ik in een verloren uurtje fabrieken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 30 september 2011 21:31:24 schreef pros:
Dat heeft vast een trauma van jewelste opgeleverd, als je het na 30 jaar nog weet... >:)

Valt reuze mee, ik ben het printje laatst nog in een bak tegen gekomen, vandaar dat het me nog te binnen schoot.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 30 september 2011 19:32:55 schreef Blitskriek:
een knipperlicht werkt volgens mij met een astabiele multifibrator

het relais dat je hoort zit er voor de sier bij, belasting na het relais hebben geen effect op de knippersnelheid zou je toch denken

Ik heb na '75 (het zal 1980 zijn geweest of daaromtrend) toen mijn moeder een renault 5 had gekocht haar oude fiat 120 gesloopt.

Daar werkte het knipperlicht alsvolgt: een bimetaal dat met een magneetje naar de andere kant werd getrokken (voor wat hysterese) wordt verwarmd door een serie-weerstand met de belasting. (Of dat ding zelf de serieweerstand was, weet ik niet meer). Zodra ie warm is, trekt ie de magneet los van het andere contact en gaan de lichten uit.

Ik verwacht hiervan dat met minder stroom de knipperlichten iedere cyclus dus langzamer dan normaal weer uitgaan, dus niet dat ie sneller gaat knipperen.

Dus mogelijk ging deze juist langzamer knipperen bij kapotte knipperlicht lampen. In ieder geval is met de obvious oplossing te merken dat er een knipperlicht kapot is. Of dat sneller knipperen een eigenschap is van een andere constructie of later expres is toegevoegd als: "dat merk je beter dan langzamer knipperen" weet ik niet.

Moderne knipperlichten worden natuurlijk electronisch aangestuurd, en daar zit een relais bij alleenmaar om te voldoen aan de wettelijke eis dat het knipperlicht hoorbaar moet zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
klein is fijn

Moderator

Whoei, foutzoeken vanwege een foute copy paste actie.

Het begon hiermee: [Tip] Eagle: snel symbols maken

Dat is handig ja. Tenzij je het op onderstaande manier copy paste naar een spreadsheet, een package aanmaakt, een print ontwerp, etst, in elkaar soldeert en je toch wel verwacht dat het werkt..

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/eagle_switch_th.png klik

AAARG!

Maak me niet gek, ik ben al gek.
Sonytech

Overleden

@rew Ik heb zelfs vernomen dat soms een luidsprekertje gebruikt wordt om de relaisklik weer te geven, omdat er verder geen relais meer inzit om de lampen te schakelen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

@Sonytech en rew: ja is een zoemertje geworden, geen relais meer gewoon een vermogen tor/fet/...

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Ook leuk:
Ik was laatst bezig een soort rc-tankje aan het maken, ik had alles getest en mijn neefje wilde hem ook eens besturen en drukt op vuren, gas geven en sturen tegelijk.
Komt me toch ineens een kwalm ervan af, bleek de voedingsdraad toch iets te dun te zijn.|:(
Smelt ook nog eens tegen de buitenkant vast waardoor de draad als zekering diende en er alleen nog maar 15cm massief koper met een roetlaagje overbleef.(was H07V-k)
Me neefje dacht dat ik er een rookbom in had gemaakt.:+

Gevalletje "undocumented feature"? :P

Hier nog een gevalletje undocumented feature wat een vriend laatst had, is wel filmpje van iemand anders, wij hadden geen camera maar anders hadden we het opgenomen.
Bewijst maar eens dat je beter een extra accu kunt hebben voor de onvanger + servo's.

Op 12 oktober 2011 21:54:50 schreef EL83:
Bewijst maar eens dat je beter een extra accu kunt hebben voor de onvanger + servo's.

Als de kans op failure voor beide packs even groot is, dan heeft dat geen nut. Sterker nog, dan kun je het beter niet doen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Een extra accu is dan inderdaad wel handig, maar wat dacht van je een temperatuursensor in het pack die eerst een waarschuwing geeft (power LED of zo), en daarna het pack afschakelt nog voordat alle in rook opgaat? Het lijkt me voor de hand liggen dat er veel te veel stroom getrokken wordt, of er al een defect in het pack zat.

Een thermische zekering in serie met het pack, tussen de cellen kan ook een oplossing zijn, maar dan krijg je geen waarschuwing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Op 13 oktober 2011 08:20:19 schreef Jochem:
[...]Als de kans op failure voor beide packs even groot is, dan heeft dat geen nut. Sterker nog, dan kun je het beter niet doen.

Lijkt mij dat de kans op failure bij een licht belaste accu kleiner zal zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat lijkt mij ook, en als het zwaar belastte pack dan de geest geeft, heb je nog een kans om het toestel aan de grond te zetten. Dat is natuurlijk ook handig als de primaire accu leeg raakt.

Een vereiste is natuurlijk wel dat je die 2 accu's niet direct naast elkaar zet; als het uitbranden van de primaire accu het tweede pack meeneemt, heb je niets gewonnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Daarom zeg ik: ALS de kans op failure even groot is.

Indien de kans bij het licht belaste pack een stuk kleiner is, dan moet je kijken HOEVEEL kleiner dat is, en of dat opweegt tegen het feit dat je nu twee packs hebt die stuk kunnen. De kans dat je het brandende pack aan de grond kan zetten met het tweede pack moet dan groter zijn dan de kans dat het tweede pack zelf stuk gaat. Bovendien moet de schade bij het aan de grond zetten aanzienlijk kleiner zijn dan bij neerstorten. Failure mode analysis is niet in een half uurtje gedaan natuurlijk. Praktijkervaring kan wel een hoop schelen bij de beoordeling hiervan. Ik zit zelf niet zo in de modelbouw.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht altijd dat modelvliegtuigen altijd in een landingsstand vervielen als de accu leeg raakte of het toestel buiten bereik van de zender kwaam en misschien ook door andere oorzaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nope, die van mij storten gewoon neer als ze echt helemaal op zijn. Maar zodra je met de moter al niet meer kan klimmen heb je nog tijd zat om te landen. Mocht je een losse ontvangeraccu hebben, dan heb je gewoon een probleem. (zijn wel fail-safes voor maar die zorgen dan meestal dat je servo's in hun middenpositie komen)

Goed... dommefout -> ontwerptip.....

Ik heb een batterijgevoedde G-logger. Volgens metingen gebruikt hij ongeveer 10-15 (het schommelt volgens m'n multimeter, zal wel komen dat de SD kaart zo nu en dan een groter deel van de gespecificeerde 100mA trekt).

Om dat te reduceren heb ik getest hoe het met een DCDC converter gaat. Ik heb er drie verschillende (twee van sure electronics, 1 van Hobbyking) geprobeerd. Het verbruik wordt dan ongeveer 20-25mA (bij 8.4V!). Duidelijk meer!

Een 7805 er tussen is dan efficienter.

Na enig nadenken (geforceerd doordat ik geen 7805 kon vinden) bedacht ik me dat de ik al een lm1117-3.3 er op heb zitten die ook van 8.4V makkelijk 3.3 kan maken bij 10-15mA. Maar ja, de 5V van de FTDI232R hangt ook aan de ingang van de LM1117. Dus dat doorgekrast. Verbruik gemeten: 40-45mA!!!

Ohja. Bijkomend probleem: De FTDI trekt dan onder andere de pin laag die aan de reset van de atmega168 hangt, kortom: lastig.....

Toen gedacht dat ik de ftdi had losgehaald omdat ie zo geen stroom zou trekken. Dus de FTDI maar weer teruggezet.

Ter verficatie gemeten: verbruik inderdaad weer 10-15mA.

Even later realiseerde ik me: Ooops. Nu staat er 8.4V op de 5V ingang van de FTDI. Dat was ook de reden dat ik initieel had bedacht dat ie los moest.

Toen diep gaan nadenken of ik het al getest had met die 8.4V op de FTDI. Antwoord: Ja. Dus dan zal ik de ftdi wel opgeblazen hebben. Hmm. Nee, die heb ik ook al gebruikt sindsdien. Hmmm.

So far de domme fouten.

Dan nu dus de ontwerptip: Ondanks dat er door FTDI een "absolute maximum rating" van 5.25V voor de VCC wordt opgegeven kan de (ehmm... MIJN) FT232R gewoon tegen ruim 8V op z'n 5V VCC.

Achteraf bedenk ik me dat aan de 5V ingang van de FT232R gewoon alleen maar de 3.3V regulator hangt. Best een kansje dat dat ding gewoon een pass-transistor er in heeft zitten die makkelijk 10V op z'n ingang kan hebben. Door de externe LM1117 hoeft ie ook niet meer vermogen te dissipieren om de 3.3V aan te maken. (specs zeggen 50mA * 1.95V = 97mW, het max op 8.4V input kan best 97mW/ 5.1V = 19mA zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

doordat ik geen 7805 kon vinden

Iedereen maakt wel eens een foutje, maar dàt is onbegrijpelijk! >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten