Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

En dus ook nog raar dat dat adres in een byte zou passen.... Want het lijkt me stug dat je pic maar minder dan 256 programma-adressen heeft.... Dus ook op dat punt had ie een waarschuwing kunnen (moeten!) geven.... ("Truncating constant with assingment to byte variable").

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 16 augustus 2011 17:04:50 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een Bug in Proton? Misschien even contact leggen met Crownhill?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

maar dat zou betekenen dat je in picbasic met pointers kan werken, iets wat ik ook nog nooit gehoord heb.

Lucky Luke

Golden Member

http://www.protonbasic.co.uk/showthread.php/64293-Is-this-a-bug

Er staat wel iets over pointers in de manual, iets met tabellen in eeprom/flash. Zou het moeten nazoeken...

EDIT: Het is geen bug, zie topic in link. Het geeft ook geen warning, omdat het een nuttige constructie zou kunnen zijn om slechts 8 bits van het adres te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 21 augustus 2011 13:21:36 (33%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

CNY 70's kun je dus niet loodvrij solderen. Deze les kost €4,05. ('t waren er 3).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Bij Conrad zijn ze dan goed koper 2,03.

Maar waarom niet er zitten toch gewoon 4 pennetjes aan?

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Kun je rekenen tinus? 3x 2,03 > 4,05
Edit:
@rew hieronder: ja, dat klopt wel: 3x 1,35 = 4,05

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op zondag 18 september 2011 13:16:15 (45%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

D'r staat dat je officieel z'n pinnen 5 sec op 260 graden mag houden om hem te solderen. En 260 graden is geloof ik net de temp waarbij loodvrij soldeer smelt. Dus met de bout op 260 graden werkt het niet zo makkelijk. Ik soldeer ook graag met de bout op 350 terwijl ik met-lood soldeer. Dus als je de bout b.v. zoals ik op 350 heb, kan je waarschijnlijk wel korter dan 5sec solderen, maar de fabrikant garandeert dan niks meer over de werking van het ding. In de praktijk kost het Lucky Luke dus EUR 4.05 om uit te vinden dat "geen garantie" in dit geval dus: 'kapot' betekent.

[edit] Gevonden waar luke ze heeft gekocht, denk ik: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=17…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 18 september 2011 12:45:17 schreef Fredjuhh:
Kun je rekenen tinus? 3x 2,03 > 4,05
Edit:
@rew hieronder: ja, dat klopt wel: 3x 1,35 = 4,05

Hij schrijft alleen maar dat ze (van) goed koper zijn, heeft dus niks met de prijs te maken (over ontwerptips en domme schrijffouten gesproken :9)

Mijn idee: het koper is dan wel goed, de rest is niet zo degelijk. Ik soldeer graag ook met de bout ruimschoots boven de smelttemperatuur van het tin en heb eigenlijk nog nooit wat stukgesoldeerd. Ik zou er dus ook ingetuind zijn. Opzich zou het natuurlijk ook nog kunnen dat de onderdelen net iets te lang op de plank hadden gelegen, daar kan ook niet alle materiaal goed tegen.

Ben overigens wel benieuwd welke 'kant' kapot is en wat de symptomen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
klein is fijn

Moderator

Op 18 september 2011 10:04:41 schreef Lucky Luke:
CNY 70's kun je dus niet loodvrij solderen.

Er is ook geen enkele reden om als hobbyist loodvrij te gaan solderen.

Op 18 september 2011 12:45:17 schreef Fredjuhh:
Kun je rekenen tinus? 3x 2,03 > 4,05
Edit:
@rew hieronder: ja, dat klopt wel: 3x 1,35 = 4,05

Uhh verkeerd gelezen. ik dacht dat het per stuk was. Sorry.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 september 2011 13:32:46 schreef maartenbakker:
Ben overigens wel benieuwd welke 'kant' kapot is en wat de symptomen zijn.

De LED kant iig, de tor kant nog niet getest. Symptomen? "loopt geen stroom meer door en geeft geen licht". Onderbroken dus. Heb er redelijk lang op zitten bakken, dat wel. Loodvrij soldeert toch iets lastiger. Daarnaast zat ik een beetje moeilijk te doen op banenprint, ik vind eilandjes toch handiger denk ik.

Op 18 september 2011 13:42:57 schreef klein is fijn:
[...]Er is ook geen enkele reden om als hobbyist loodvrij te gaan solderen.

Waarom heb ik dan toch een busje loodvrij tin liggen? Oja, voor sommige reparaties als ik de boel netjes loodvrij wil houden. (En om 's uit te proberen. Het werkt prima, maar moet wel wat heter gestookt worden) M'n gelode tin was op toen ik die CNYtjes vastsoldeerde. Toen ik ze testte deed 1 het niet, toen ik die vervangen had was de ander stuk, en na het (snel) lossolderen die nieuwe ook. (Het vastsolderen en vervangen was best een gepruts, maar het lossolderen ging snel. Desondanks gebraden CNY70.)

Dus, even in het topic gezet ter lering ende vermaeck, hoeft een ander het niet tegen te komen. (En mocht die ander het wel tegenkomen, bij voti zijn ze 4ct goedkoper. 1,31.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Ongesoldeerd ook even gemeten?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Jup. Op het printje was de ene nog goed, na vlag desolderen was die ook stuk.
Nieuwe besteld. De gefrituurden doen het misschien nog als fototor.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zojuist iets mooi mee gemaakt.. MOSFET begon te roken (niks speciaals). Alles gecontroleerd en alles helemaal goed.

Wat bleek, de MOSFETS zijn onderdeel van een H-brug. Alle vier de MOSFETS (2 n-channel, 2 p-channel) hebben een koelplaatje (voor TO-220). Ik had alleen de schroefjes nog niet. Dus ik heel slim (en dat blijkt wel weer) met een stukje koper draad twee mosfets aan elkaar geklemd en de koelplaatjes daartussen vastgeklemd. Dus de koperdraad door de twee FETS en koelplaatjes.

Wat blijkt nu (wat ik niet wist) dat de achterplaat bij TO-220 ook verbonden is met de drain. Dus had ik even de twee drains van de twee n-channels met elkaar verbonden.

Weer wat geleerd!

Choose your path...

En het was dat arme koperdraadje dat je aandacht wou trekken door middel van rooksignalen? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik weet niet precies wat er rookte, maar ik was op dat moment net mijn H-brug aan het testen met een 330 ohm als belasting. Wat er is gebeurd is dat het draadje deze belasting heeft kortgesloten..

Choose your path...

Dat is dan ook precies de reden dat we mica of silicone plaatjes en isolatie busjes gebruiken om zulke onderdelen geïsoleerd aan de koelplaat te kunnen maken.

Ik heb MOSFETs nog nooit zien roken; heel af en toe slaan ze door bij mishandeling, en in de meest extreme gevallen klappen ze open. Als een rokende MOSFET "niets speciaals" is, doe je toch iets fout. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat je veel leert, aangezien ervaring recht evenredig is met het aantal of de waarde van de gesloopte onderdelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

roken is me wel gelukt, schakelende voeding om 200 a 250V te maken en per ongeluk een 100V mosfet pakken :)
dan doet ie het niet zo goed

@SparkyGSX Misschien dat het inderdaad ook wel het draadje was waarmee ik de twee vast heb gemaakt. De MOSFET's kunnen ook nog heel wat stroom hebben.

Verder doe ik mechatronica-opleiding (deels elektrotechniek) dus er sneuvelt wel eens wat hier en daar. Geen wonder dat die geur zo bekend voor kwam!

Choose your path...
High met Henk

Special Member

Van de week ik ook in de bocht.

Heb een brommertje (MuZ 660) gekocht en daar zitten geen NL papieren bij, dus moet naar keuring. Nou moeten er vanwege het bouwjaar ook knipperlichten (voor belgen pinkers) op zitten.

Helaas heeft de vorige berijder besloten alles weg te knippen wat hij meende niet nodig te hebben. Dus ook de clignateur.

Aangezien ik voor moderne knipperlichten ga, met led? dus, dacht ik: ik bouw zelf wel een elektronische, maar een 555-timertje was zo simpel, dus ik zat zo te denken om net als bij normale knipperlichten iets te bouwen, dat als de ene lamp het niet doet, hij sneller gaat knipperen.

Ik vraag zo 1 van mijn collega's eens om raad en die maakt heel slim de volgende opmerking: "Maar een LED gaat toch in principe nooit kapot, dus waarom zou je dat zo maken?"

ik was een probleem aan het oplossen wat waarschijnlijk NOOIT een probleem zou zijn!!!

geen echte ontwerp fout, maar wel bijna...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ach, LEDs kunnen ook wel stuk, connectors kunnen rot worden, draadjes kunnen kapot schuren...

Ik heb altijd het idee gehad dat het sneller knipperen bij een defecte lamp een toevallige eigenschap van het meest voor de hand liggende ontwerp was, en dat het later als "feature" is bestempeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

een knipperlicht werkt volgens mij met een astabiele multifibrator

het relais dat je hoort zit er voor de sier bij, belasting na het relais hebben geen effect op de knippersnelheid zou je toch denken

altijd al afgevraagd hou dat nou zou zitten, krijg ik van mijn baas een mooie volkswagen bus
knipperlicht aan, dus je hoort het relais tikken, doe de deur open, dus het dashboard geeft een piepje, en wat denk je... het relais tikt niet tijdens het piepen... lampen knipperen wel gewoon

een knipperlicht werkt volgens mij met een astabiele multifibrator

Jazeker, maar dat hoeft geen halfgeleider-ding te zijn. Bij CO weten ze er alles van.
Een bi-metaal dus, dat als "tijdbasis" dienst deed. Niet alleen voor een clignoteur, maar ook voor een trappanhuisauotomaat e.d.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 september 2011 20:24:36 schreef pros: [...] Een bi-metaal dus, dat als "tijdbasis" dienst deed. Niet alleen voor een clignoteur, maar ook voor een trappanhuisauotomaat e.d.

Ik dacht dat die laatste meestal toch echt met een zuignapje ging..

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten