Nog meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Voor REW, dan is dit voor jou een goede tip >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ben ik een week bezig geweest om met een serie 74hc595's/ uln2003's een 7-segment led-driver te maken voor een serie 4-cijferige tellers, ontdek ik dat er ook chips bestaan zoals de tlc5926 / tlc5927 / tlc5947 die alle functies (shift register, latch en driver) in een package hebben. En ze zijn nog redelijk betaalbaar ook.

Tja, ik zou zelf toch de 74HC595 en ULN2803 (8 i.p.v. 7 kanalen) gebruiken, omdat ik die altijd wel op voorraad heb, en heel gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Ik betwijfel of de onderdelenboer "om de hoek" die andere IC's heeft liggen. De high-side aansturen is meestal lastiger, afhankelijk van de spanning en stroom, natuurlijk. Je zit dan al snel aan een P-channel MOSFET of PNP tor met wat weerstanden en een NPN hulptorretje, als het geheel op meer dan 5V moet werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik had al een schema liggen met een uln2003 (ooit eens een batch van gekocht voor ik ontdekte dat d'r ook een 8-bits variant was), en 't was me iets te veel werk om dat te rerouten voor een uln2803. Geen decimale punt is niet zo'n probleem.

Die TLC's hebben trouwens 't voordeel dat 't constant-current IC'tjes zijn. Scheelt je dus ook een hele doos weerstanden. D'r zitten wat features in die specifiek voor LED's bedoeld zijn (zoals stroomregeling in software, zodat je je ledjes kunt dimmen), maar volgens mij zou je d'r ook andere dingen dan ledjes aan moeten kunnen hangen. Zolang 't ding niet meer dan 1.5W hoeft op te stoken.

En in geval van 7 segment-displays: ze zijn klein genoeg om achterop, *tussen*, je display te plakken, ipv dat je een hele zijprint moet maken voor je 595/uln2803's.

Overigens hebben die dingen die bij RS verkrijgbaar zijn een 'powerpad' voor extra koeling via de printplaat (HTSSOP verpakking), wat 't solderen een stuk minder fijn maakt. De tlc5916 (8-segments) hebben ze nog 'gewoon' in SOIC, zonder moeilijke extra pads.

Die extra pads zijn niet perse een groot probleem hoor; ik heb het wel eens gedaan door het pad op de print iets groter te maken dan het IC zelf, dat pad te vertinnen (niet teveel!), en het pad op het IC ook. Je legt het IC erop, stookt het pad op de print warm via het uitstekende stukje naast het IC, en drukt zachtjes op het IC tot de tin die daar op zit ook netjes gesmolten is. Het hele idee is toch dat je er een extra stukje koper aan hangt, en het is wel wenselijk dat dat ook vertint wordt, om oxidatie tegen te gaan.

Als je de IC's gemakkelijk en tegen een redelijke prijs kunt krijgen, is dat natuurlijk ook goed, maar als je meer dan 2 segmenten gebruikt, zou ik toch gaan multiplexen. Op die manier heb je ook geen enorme extra ruimte nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Uiteindelijk gaat het om 16 of 20 7-segments display's. IMO net iets teveel om te gaan PWM'en.

Ik soldeer die htssop dingen door een paar grote via's
Onder het ic zitten 3 via's van 1 ~ 1,5 mm. Zo soldeer ik ze aan de onderkant vast en is er gelijk een warmte afvoer naar de andere kant van de print. Werkt perfect

toen ik een shun motor had gemaakt had ik geen rekening gehoude met de afkomende warmte toen ik hem wou verplaatse ( toen die aanstond) verbrande ik me vingers en de leeraar die het ging beoordele had het gezien kreeg toen nog maar een 6 voor de berekeningen

High met Henk

Special Member

motor werkte, berekeningen waren goed en alelen door 1 moment onachtzaamheid een 6? Hmm, beetje hele strenge beoordeling.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Gezien de manier waarop 'ameteur' z'n postje uittypt vermoed ik dat d'r nog wel meer niet goed is gegaan.

Op 24 oktober 2011 12:55:14 schreef High met Henk:
door 1 moment onachtzaamheid een 6? Hmm, beetje hele strenge beoordeling.

Vooral voor iemand van 11 jaar.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het geeft altijd weer een bevredigend gevoel wanneer je een pcb aan het etsen bent, en je ziet dat het een goed gelukt printje gaat worden...
Totdat je ineens ziet dat er een domme typfout in het bijschrift staat. :(
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/frontpaneel.jpg

Wees blij dat het geen frontpaneel van een behuizing is...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Gelukkig niet, maar laat nou juist dit printje de met onderzijde in het zicht komen.

Ohh daar zijn hele leuke commerciële theorieën over ;)Dan heb je een eigen product, en moeten je klanten altijd bij jou aankloppen voor reparatie ;) De concurrentie weet dan niet meer wat het is ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Lucky Luke

Golden Member

Nu moet je dus een pan op de voorkant monteren, waar een staafje tegen aan slaat. Dan is het een front pan bel.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Eigen jargon (al dan niet per ongeluk ontstaan) kom je ook bij bedrijven wel tegen. De videoafdeling van Philips heette VIDEQ en zo zijn er genoeg bedrijven die obscure naampjes en afkortingen verzinnen. Wat te denken van Blaupunkt met zijn HYBRAM-dikkefilmmodules?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Commercieel heeft het geen enkele waarde, maar dat het een eigen produkt is...zekers!:)

Een panbel,hm..
Ik zou er een extra bevestigingsschroefje doorheen kunnen draaien.

Van al mijn printjes, is dit juist het enige wat met de soldeerzijde in het zicht komt, wanneer ik het wil showen.
Het komt achter het deurtje van Johnny6 ter vervanging het gaatjesprintje wat er nu zit, en intussen gaar gesoldeerd is door alle wijzigingen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/2011-08-05%2010.45.03.jpg

Sonytech

Overleden

@ maartenbakker Bij Sony was er ook een eigen jargon ontstaan in het onderdelenmagazijn. Het computersysteem kende voor een bepaald partnummer een keyword van vijf posities en een omschrijving van dertig. Keywords waren bv. RESIS, CAPAC, X/TAL, KIT.., MAGNT, TUBE. en SEMIC.

Als er dan een monteur kwam vragen waar z'n aangevraagde weerstand bleef, dan kreeg 'ie steevast te horen dat 'ie die dan eerst moest aanvragen want dat men geen picklist daarvan gezien had. Pas na een hoop welles-nietes hoorde je dan de orderpicker "Ja, je had een RESIS aangevraagd, zeg dat dan!" roepen.

@ pros Of erachter komen dat je net 1000 visitekaartjes met de tekst "tube amplfiers" hebt binnengekregen...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 29 oktober 2011 19:19:15 schreef Kareltje:
Ik zou er een extra bevestigingsschroefje doorheen kunnen draaien.

Exact, boor een gaatje precies in die 'b' en maak er een mooi afstandsbusje op. Dan is het net of je heel vernuftig die tekst om het gat heen hebt gepositioneerd :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik zag het filmpje van je robot, hij is grappig. Moet een mega klus zijn, alleen al het mechanishe deel.

In de catagorie stom: ik heb en Tek P6042 stroom probe versterker maar helaas niet de probe. Die is er ooit afgeknipt. Dat het ding niet werkte bleek te komen door een kabel breuk net bij het chassis. Ik heb daarom een lemo chassisdeel erin gezet en zo'n plug aan de kabel. Ik heb op papier staan hoe alle onderdelen moeten maar liever lui dan moe had ik geen zin het op te zoeken.
Met veel gedoe 8 minidraadjes in de pennen en de pennen op de juiste plaats in het schijfje gezet. Zelfs geen onderdelen vergeten om de kabel te schuiven. Ik wil de connector in elkaar zetten maar dat paste niet. Had ik het schijfje verkeerd om. De nok valt niet in de uitsparing van de connector maar in die van het schield welke weer een uitsparing heeft voor in de huls. En die pinnen krijg je er niet meer uit. Kon ik weer opnieuw beginnen.

Oja, er zit nu een Hall sensor van baco aan. Die heeft ook plus en min 15 V nodig. ( de versterker wel wat gemod hiervoor, maar hij is zo weer origineel te maken mocht ik ooit zo'n probe vinden. De baco gaat niet verder dan het audio gebied en op DC versterkt hij lineair en de Tek zelf niet dus de mA/div klopt niet. Hij is ook niet opklikbaar, ik heb er bnc op gezet zodat hij met bananen of bnc er tussen kan, maar in ieder geval kan ik stroomvormen op DC zien. Voor puur AC heb ik een 100 MHz ( helaas ook inline) Tek, ook met verstekertje trouwens.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Moet een mega klus zijn, alleen al het mechanishe deel.

Dat was het zeker, maar de meeste uren zitten toch wel in het tekenwerk (Inventor)
Vóór ik met die robot begon had ik nog nooit 1 tekeningetje gemaakt, en het was 1 van de doelstellingen van dit project, het leren tekenen met Inventor.
Die hele robot is dus vooral gebouwd aan de hand van eigen tekeningen.

Op 29 oktober 2011 18:09:40 schreef Kareltje:<<>>
Totdat je ineens ziet dat er een domme typfout in het bijschrift staat. :(
[afbeelding]

och, niet zo'n probleem. Gewoon heel panbel eraf krabben of pan laten staan en er eventueel dan een schroef achter plaatsen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Misschien gewoon nog even weg etsen, en dan met wrijfletters aan de slag gaan?

Op 31 oktober 2011 13:18:17 schreef LEDfan:
Messchien gewoon nog even weg etsen, en dan met wrijfletters aan de slag gaan?

mooi stickertje erop ;)

Dit topic is gesloten