Op 14 november 2011 09:05:26 schreef rew:...Het feit dat je 10V meet op T-aarde is m.i. een hint dat het NIET in dat huis van je vrienden is. Maar absoluut geen zekerheid. Dus: even de hoofdschakelaar af, en op de net-kant van de hoofdschakelaar meten wat de spanning op de T-fase...
Plausibel verhaal eigenlijk. En nu komt die illegale aftakking ineens ook weer wat prominenter in beeld!
Even terug naar het begin van het draadje. Daar geef je spanningen van de fasen en de nul t.o.v. aarde.
Een paar berichten verder vertel je dat het netbedrijf geen aarde levert. Dan vraag ik me af: tegen welke aarde meet je dan, en hoe goed is die aarde dan wel?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de ts heeft het over 3 aardlekschakelaars , het feit dat deze niet aanspreken , duidt mij op een aarde fase sluiting in de binnenkomende voeding. gezien de rare draadoverzetting met geel groen , kan daar weleens een fout zijn gemaakt in de hoofdkast of in de kabel van de kwh meter naar de groepenkast..
mvdk
Golden Member
@rew In de middenspanning zijn zwevende netten gebruikelijk om die reden. Bij een sluiting van 1 fase met aarde hoeft er geen uitval te zijn, wel hebben de twee overige fasen de volle lijnspanning t.o.v. aarde. Dat kan weer schade op andere plekken in het net veroorzaken. Een veel gehoorde misvatting is dat zo een zwevend MS net en de bijbehorende installaties zo'n aardfout situatie 6 uur aankunnen. Dat is geen goede weergave.
De werkelijke situatie is dat netbeheerders er naar moeten streven dat hun installatie's zo'n aardfout zonder overige schade 6 uur lang overleven. Meestal klapt er wel ergens een eindsluiting of ploft er ergens een spanningstrafo, wat dan alsnog voor uitschakeling van het defecte netdeel zorgt.
Anoniem
Met fantaseren over exotische aansluitingen, middenaardes en zwevende netten komen we geen stap dichter. The "Lords of the ring" is niet in spanje gefilmd. 
Laat de TS eerst maar eens doen wat hier aangeraden werd: de circuits één voor één afleggen tot de fout verdwijnt en dan op het bewiste circuit de verbruikers één voor één verwijderen.
man man man, in welke tijd leven wij?
Je wordt bij een relatief simpele fout geroepen en vindt die niet.
Dan raad je de eigenaar maar aan om meteen de hele elektrische installatie te vernieuwen.
Ik denk dat die eigenaar net 1 beunhaas teveel erbijgroepen heeft. om jouw definitie van de installateur te gebruiken
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Helemaal met je eens GROTEDIKKE
het kan een kleine fout zijn, misschien een losse verbinding, of een dradje vergeten, iets vrij simpel, maar de gevolgen kunnen zeer groot zijn.
Francisco
Special Member
Vandaag de fout gevonden 
Het huis en grond er omheen heeft 4 groepen kasten.
Moest ergens beginnen en heb een lamp aangesloten tussen de Nul en aarde op de begane grond van het huis!
60 watt lampje aangesloten in de groepenkast voor de hoofdschakelaar en gaf lekker veel licht:-)
Daarna was het plan om alle groepen op het gehele grondgebied uit te gaan schakelen tot het probleem verdwenen was.
eerst dus de groepenkast waar de lamp zat en tot onze verbazing (snel gevonden) ging de lamp uit bij de 4e groep!
Even alle groepen uitgeschakeld op de begane grond behalve de 4e en zoeken waar nog spaning was.
In eerste instantie konden we dat niet vinden toen bleek dat er nog een ruimte was met enkele boilers.(de boilers hadden nog stroom)
toen 1 voor 1 de stekkers van de boilers eruit gehaald en bij 1 van de boilers ging de lamp uit 
Fout gevonden dus:-) (een van de boilers was de oorzaak)
MAAR, waarom was dan de aardlek niet aangesproken???
Dus maar even een test van de aardlek (met dezelfde test lamp)
Aangesloten tussen de aardlek en de aarde en de aardlek sprak niet aan???
Na de aardlek eenmalig met de hand uit en aan gezet te hebben sprak hij wel aan.
Daarna de foute boiler er weer ingestopt en de aardlek vliegt er gelijk uit!!
De fout was dus de boiler, en de stroom door het gehele huis kwam tot stand door een defecte (plakkende) aardlek schakelaar.
Na de stekker van de boiler er andersom ingestopt te hebben bleef de aardlek schakelaar "in" (bekend trucje)
De eigenaar er op gewezen dat de boiler (element) en de aardlekschakelaar zo snel mogelijk vervangen dienen te worden!
iedereen bedankt voor meedenken en commentaar.
Francisco
Special Member
En grotedikken , de aanrading om alles te vervangen was niet alleen vanwege dit probleem maar omdat alles in deze instalatie een grote bende was.
Ik was 30 jaar geleden electricien maar maar zat sindsdien in de telecom wereld.
dus sorry dat ik niet direct op het goede spoor zat en je zou deze installatie eens moeten zien:-(
toen ik voor de eerste keer daar was wist ik niet eens dat er meerdere groepen kasten waren!
[Bericht gewijzigd door Francisco op (13%)]
hennep
reading can seriously damage your ignorance
De eigenaar er op gewezen dat de boiler (element) en de aardlekschakelaar zo snel mogelijk vervangen dienen te worden!
Ik zou ook maar een goede aardverbinding laten maken.
Ik ben benieuwd hoeveel de jaarrekening voor de electriciteit bedraagt.
Ik had verwacht dat de zekering er uit was gevlogen met zo'n fout?
mvdk
Golden Member
Ik sluit me aan bij hennep.
Door de stekker van die boiler er weer in te doen denkt die huisbaas: mooi, ook weer opgelost.
De spanning op alle toestellen in huis komt niet in de eerste plaats door de weigerende aardlek, maar door de afwezigheid van een betrouwbare aarde.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (38%)]
testman
als de aardlek eruit moet gaan bij een flinke sluiting , zal de aarding beter moeten . heb je een losse aardpin bij het huis , dan is de aarde aan de nul hangen voor de aardleks in de meterkast ook een oplossing . komt er sluiting met een fase naar de aarde dan knalt de aardlek of zekering er wel uit.
hier in nl is dat ook op bijv industrie terreinen die een eigen aarde hebben .
gezien de droge grond daar , kan er een lange pin aan moeten om de juiste waarde te verkrijgen .
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je moet in zulk soort gevallen als eerste de steker met snoer van de boiler afknippen en meenemen als bewijs.
De desbetreffende aardlekschakelaar dient zo snel mogelijk
: of getset te worden met een deugdelijk testapparaat, of en dat is beter, vervangen te worden.
Schrijf je bevindingen, en aanbevelingen op papier en laat ze ondertekenen door de verantwoordelijke van de installatie, vaak de huiseigenaar, geef hem een afschrift, en bewaar er zelf ook een. Zo laat je ook zien aan de verantwoordelijke dat het een zeer ernstige zaak is, en dat jij niet aangesproken wil worden als er iets verkeerd gaat.
Hoe het is in Spanje weet ik niet, maar in NL zijn de meeste nieuwe installaties gemaakt met een slechte aarde. Door gebruik te maken van aardlekschakelaars kan dit.
Je ziet nu gelijk wat de effekten zijn van een niet of slecht functionerende aardlekschakelaar op e totale installatie.
Ik zou voor de zekerheid een aardverspreidingsweertsandsmeting doen bij deze installatie.
En in NL moet in de meterkast alle installatiedelen met elkaar verbonden zijn door een potentiaalvereffening, dus de waterleiding en meestal gasleiding, en als er nog meer je huis binnenkomt, dan moet dat ook vereffend worden. Of dat in Spanje ook moet? maar kontroleer de verbindingen in elk geval
hennep
Je moet in zulk soort gevallen als eerste de steker met snoer van de boiler afknippen en meenemen als bewijs.
Hoe goedbedoeld dit advies ook is, het is wel vernieling en diefstal.
Als je de wetgeving in het buitenland niet kent dan kun je beter een dergelijk advies niet geven.
Je moet je dan gaan afvragen had ik deze opdracht mogen aannemen en volstaat het om de hoofdschakelaar uit te zetten en het probleem te melden. Je bent in principe een niet bevoegde buitenstaander.
Op 18 november 2011 08:21:24 schreef Toeternietoe:
Je moet in zulk soort gevallen als eerste de steker met snoer van de boiler afknippen en meenemen als bewijs...
Vind ik ook een slecht idee. Adviseren mag, maar slopen niet. Als men mij op een dergelijke flauwe wijze probeert te dwingen kon ik wel eens uit m'n vel springen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 18 november 2011 00:08:13 schreef Francisco:
De fout was dus de boiler, en de stroom door het gehele huis kwam tot stand door een defecte (plakkende) aardlek schakelaar.
Je vraagt hier om advies, maar slaat het advies in de wind. Een derde fout in de installatie zie je over het hoofd.
Op 10 november 2011 20:47:45 schreef erik1234:
[...]
Begin bij het begin en stel vast of die aardpen aanwezig is d.m.v. een circuit impedantiemeting.
Gr.
Erik
testman
het is net als hier in nl , de eigenaar van de installatie is verantwoordelijk . dus is er een fout die houtje touwtje opgelost is , de gevolgschade / letsel ook voor de eigenaar .
ik kom bij bedrijven langs die bellen voor 1 groep die uitgevallen is , maar onderweg naar de meterkast overal kroonstenen langs de deurklink waar de airco opzit , wcd's die de helft missen , koppen in de meterkast die het porcelein half kwijt zijn enz. je komt alleen voor de storing zelf en de rest is alleen adviserend van , maak dat voor je een schok krijgt maar na een jaar is het nog net zo .
hennep
Op 18 november 2011 14:54:40 schreef testman:
het is net als hier in nl , de eigenaar van de installatie is verantwoordelijk.
We doen te gemakkelijk aannames op basis van nederlandse richtlijnen/wetgeving.
Francisco heeft geconstateerd dat de boiler defect is.
Heeft hij de stekker er daarna zelf weer ingestopt?
Wie denk je dat er dan een probleem gaat krijgen als de eigenaar vandaag aan de draad blijft plakken en de weduwe een spaanse El Moszkowicz inhuurt.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Ik denk ook dat het uiteindelijk enkel bij adviseren blijft. Hoe kan je immers iemand bijvoorbeeld verplichten een nieuwe auto te kopen als deze slecht begint te worden? Immers de APK is nog niet verlopen dus we rijden door. Als er dan door -laten we zeggen- een losvliegend wiel een ongeluk gebeurd is dit een zaak van de eigenaar hoe triest het ook is.
Ik ga er vanuit dat de TS in dit verhaal als behulpzame buurman/kennis geadviseerd en gezocht heeft maar niet in dienst is voor een bedrijf oid.
Als er bijvoorbeeld in India iemand door ondeugdelijk installatiemateriaal komt te overlijden maalt niemand erom, mogelijk is het zelfde gaande in Spanje..?
Francisco
Special Member
Jongens Jongens
Het is inderdaad gewoon een vriend die gevraagd heeft of ik eens wou kijken naar zijn probleem.
En ik heb hem gezegt dat zijn instalatie gevaarlijk is en dat die boiler en aardlek zo snel mogelijk vervangen moeten worden.
En het verder zijn verantwoordelijkheid is!!
Waarom hij niet een instalateur ingeschakeld heeft is zijn (financieel) probleem.
Piet Electro @ leuke foto en zo herkenbaar!
Bij mijn eigen huis komt de stroom ook binnen via een houten paal en de volgend de paal (ook hout) is het Netwerk (3 fase)
Als het regent en stormt dan zit ik regelmatig zonder electra!
Al na enig onderzoek blijkt dat de buren nog wel electra hebben, de electriciteits maatschapij gebeld (die er meestal binnen een paar uur zijn (ook in het weekend) En die klimmen dan in de palen terwijl de stroom er gewoon opstaat (ook als het regent)!!
Nog een vraagje op dit forum:
Hoe ver gaat normaal een aardpen in nederland de grond in?
Hier verkopen ze bij de electra boer alleen pennen van 2 en 3 meter!
Ik heb vroeger wel gezien dat de Aardpen werd meegslagen met een heipaal e dus wel 7/8 meter de grond in ging!
ps ik zal in de gaten houden of er een nieuwe boiler komt:-)
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Verkeerde drukje geknopt
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (93%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
De aardpen gaat de grond in, maar geen bepaalde lengte, maar een maximale weerstand is van belang.
Het heet de aardverspreidingsweerstand.
Hoe hoog de maximale waarde ( minder is altijd beter) mag zijn is afhankelijk van je installatie, en je netbeheerder.
Over het algemeen, mag de weerstand maximaal 166 ohm zijn, indien alles beveiligd is met aardlekschakelaars van max 300 mA. Dit is een Nederlandes eis, dus kan zo maar anders zijn in Spanje.
Verder kun je nog een aarde krijgen via je netbeheerder, maar dat is bij bovengrondse netten niet normaal.
Let op Algemeen verhaal, het kan voor elke instalatie weer anders zijn.
P.S. Ook vrienden kunnen dood gaan aan fouten in elektrische installaties.
De ernst van de situatie is hier door niemand overtrokken. Het was echt zo gevaarlijk, ik hoop dat je je dat realiseerd!
testman
aardelektroden worden aanelkaar gemaakt met het erin slaan , maar idd zal de aardweerstand daar ook een norm hebben voor de aansluiting .
dat bij de buren nog stroom is met een uitval na regen zal komen doordat er 1 fase uitvalt waar jij net op zit ....
er zijn ook zat landen waar de telefoon aansluiting over masten gaat , met een beetje regen valt het internet al uit 
Op 19 november 2011 09:22:39 schreef Toeternietoe:
Over het algemeen, mag de weerstand maximaal 166 ohm zijn,
Dat getal heb ik vaker gelezen, maar ik vind dit behoorlijk hoog.
Wat gebeurt er na een paar jaar, als de grond b.v uitdroogt?
Persoonlijk zie ik liever een veel lagere aardverspreidingsweerstand, in de buurt van 1 ohm.