Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

High met Henk

Special Member

ik ben eigenlijk nog nooit langer als 30 minuten ergens gestrand...

meestal koelwaterslangetje, vuile onderdelen of lege accu ofzo. Mar zoeits nog nooit.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zo ken ik ook een goeie: We waren onderweg naar iemand(+150km) en onder het rijden hoorden we keihard 'pok' wij ons afvragen waar het vandaan komt maar gewoon verder gereden (we waren bijna daar).
Toen we wilden wegrijden wilde de auto niet starten, we keken onder de kap en troffen een ontplofte accu aan inclusief alle vuiligheid.
Was die booster toch ergens nog goed voor, en ja we hebben thuis direct alles goed zuiver gemaakt, want ik weet wat accuzuur kan doen.

Over auto's gesproken, mijn zus had een auto (Mini heel lang geleden het oude model) en de lampen deden het een keer niet. Ach zekering defect, nieuwe erin alles werkte en rijen weer.

Dag later: zekering weer kapot, lampen nagekeken op kortsluiting, niks te vinden. Derde keer, weer stuk, ik de hele kabelboom nagelopen (dacht ik), niks aan te zien. Toen maar de auto gestart, nog niks aan de hand. Toen botweg (bewust) in het donker aan alle onderdelen aan het sjorren/tikken/trekken. Toen kwam er een lichtblauwe vlam achter het luchtfilter vandaan, de kabelboom loopt naar de achter de km-teller/klokken langs een scherpe ijzeren rand, en daar ontstond (soms) kortsluiting, maar pas al je ging rijden.

Stompzinnige constructie, er zat niet eens een beschermrand of zo om heen. Heeft me wel drie avonden gekost.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

het hoort meer thuis bij een schaterlach wellicht, maarem LUCAS he?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Ach, engelse auto's, leuk toch. Ik heb nog steeds zo'n oude mini (een "91 Cooper S 1300 om precies te zijn) en daar komen ook wel eens zekeringen uit, oa van de remlichten. Die zitten samen met het achteruitrijlicht en die draden lopen onder het vloertje naar de onderkant van de pook. En die slijten daar ook altijd door.

jerome

Golden Member

Eventjes de zware startbooster verkeerd op de accupolen van een vrachtwagen leverd een factuur van +2K euro.

High met Henk

Special Member

even afkloppen maar de range rover van mijn vrouw is eigenlijk op de knipperlichtschakelaar na elektrisch EXTREEM betroouwbaar!!!

het klokje werkt niet goed en 2 stadslichtlampje moeten vervangen. That's it..

Tja en die startboosters: ik snap niet hoe je dat doet verkeerdom polen. maar ik hoor het vaker. En 2K vindt ik meevallen Doe het eens bije en Alfa romeo: alles rookt uit. Vaginatie, motormanagementen og wat van die zooi. Je kunt alles vervangen. Leuk hoor magnetti spaghetti

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 21 november 2011 22:31:41 (40%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

En dat ondanks, dat hij z'n post voor 40% gewijzigd heeft.
Hoe zou de rest eruit hebben gezien? :+

fred101

Golden Member

Ik wist wel dat het k%t autos waren >:-)

Tip: die groen lak om op printplaat te spuiten. Eerst goed schudden, dan de bus in een bakje warm water, daarna stuk papier op de badkamer vloer met vloervrwarming (warmste plek want daar begint hij)
Resultaat is dat hij in en paar uurtjes plakvrij droog is.

Stommiteit: die groene lak in de badkamer boven witte tegels op een te klein stukje papier spuiten. Dat nevelt een stuk verder uit dan je denkt.
Tip, met alcohol poets je het gelukkig zo weer weg..pffffffff.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Nog een goede tip: als je een goedkope accu booster hebt gekocht gooi dan de accu en de lader aan de kant en stop er een Panasonic accu in en laad hem eens per maand op met een druppellader, Mijn vader had zoiets 9 jaar lang met dezelfde accu en is daarna weggegaan vanwege een auto ongeluk, de hele koffer was ineen waar de booster dus in lag.

Hij heeft nu een Golf cabrio, maar niks anders dan problemen, al drie nieuwe contactsloten gehad vanwege slecht startcontact, rotte startmotor(lager loopt op parkeerplaats vast) de accu word de halve tijd op een nacht leeggetrokken(en als we meten meten we natuurlijk niks), de ramen gaan soms ineens half open en dat is nog niet alles

Shiptronic

Overleden

Op 21 november 2011 13:50:03 schreef GJ_:
[...]Da's afzien....voor dat CO lid :-)
Mocht je ooit op het idee komen hier langs te komen neem je de trein maar.

hij rijd weer lekker rond, en daar ging het om ;)

Op 21 november 2011 19:12:41 schreef henri62:
Mini heel lang geleden het oude model..... Heeft me wel drie avonden gekost.

Die mini heeft maar een paar draden , dit is een scorpio 2,9 V6 EFI , daar komen iets meer draadjes bij kijken (60) waarvan alle isolatie eraf viel :( (moet nog claim sturen naar Ford >:) )

maar we waren met z'n tweeen en avond werd nacht :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 22 november 2011 01:13:15 (45%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Op 21 november 2011 22:56:44 schreef Kareltje:
En dat ondanks, dat hij z'n post voor 40% gewijzigd heeft.
Hoe zou de rest eruit hebben gezien? :+

Ik had het hele laatst stuk nog snel ff toegevoegd.

@ shiptronic: en dan had ik de ene helft van die kabelboom al van nieuwe draden voorzien!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hij heeft nu een Golf cabrio, maar niks anders dan problemen, al drie nieuwe contactsloten gehad vanwege slecht startcontact, rotte startmotor(lager loopt op parkeerplaats vast) de accu word de halve tijd op een nacht leeggetrokken(en als we meten meten we natuurlijk niks), de ramen gaan soms ineens half open en dat is nog niet alles

Dat van die ramen, dat is bij een elektrische sleutel een ingebouwde functie van volkswagen, als je de "deur openen" knop ingedrukt houdt gaan je ramen open, hou je hem langer ingedrukt op dicht gaan ze weer dicht.

GJ_

Moderator

Spokende ramen (en meer) bij een golf zijn typisch voor autoradio's die zelf zijn ingebouwd met de "standaardconnectoren".

Shiptronic

Overleden

Die leeg lopende accu ook, achter de radio ligt alleen +30, als je daar ook de schakeldraad van het contact bij aansluit gaat de radio nooit echt uit, en loopt de accu leeg.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ah, dus ship was de gelukkige. Je kunt een lulliger adres treffen om met pech te staan :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 21 november 2011 12:45:07 schreef High met Henk:
Een super dikke ontwerpfout van ford: een kabelboom in een auto leggen die NIET tegen hite kan. Isolatie valt eraf met kortsluiting als gevolg.

Breek me de bek niet open, mijn Scorpio met de V6 motor heeft me uren frustratie bezorgd hiermee.

Suffering from wiseass oneliner blackout
High met Henk

Special Member

tja, heb je nog mazzel dat je geen 2.3 16V had, die zijn pas echt slecht..

MAar de V6én zijn alleen elektrisch en op roest erg slecht. Verder valt het wel mee

motorisch zijn ze onverwoestbaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 22 november 2011 08:55:28 schreef GJ_:
Spokende ramen (en meer) bij een golf zijn typisch voor autoradio's die zelf zijn ingebouwd met de "standaardconnectoren".

En het leukste is dat deze problemen pas na een jaar of twee na de plaatsing van de radio kwamen en ramen gaan soms ook niet meer open of dicht tot de accu opnieuw aangekoppeld word.
Btw alarm heeft het ook nooit gedaan(dacht texalarm) en centrale vergrendeling doet het op bepaalde parkeerplaatsen gewoon niet.

Ik kan weinig betere plaatsen bedenken om met een dergelijke storing te staan dan bij Ship thuis. Je had ook iemand kunnen treffen die met moeite alleen nog een oude spanningzoeker voor je had gevonden...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Sven had zelf ook zijn scope mee genomen, maar de Vialle Signalite was wel erg handig.

gelukig is er voor de schema's internet, en heeft Sven genoeg contacten om op zaterdagavond een onstekingsmodule te laten bezorgen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Fout gepost in 'Een schaterlach' dus hier op de juiste plek ;)

Sinterklaasavond en iemand heeft een leuk kersthuisje gekregen.
Dus prima, gezellig bij de overige huisjes gezet. Deze huisjes komen van de Blokker en hebben een aantal geel/oranje leds met een 4,5V adapter voor de verlichting.

Ok, aangesloten en geen probleem. Tot na een minuut of 10 ik een plofje hoorde. In eerste instantie denk je aan het verpakkingspapier in de oudpapierbak wat nog een beetje naar bovenkomt of iets dergelijks. Totdat iemand vertelde; hé het nieuwe huisje staat niet meer aan. Hmm zou dan toch die zeer goedkope 'made in china' adapter waar ik een beetje sceptisch over was het begeven hebben. Een korte test wees uit dat inderdaad de uitgang 0V was.

Goed wat nu? Garantie of zelf een kijkje nemen?
De laatste optie was het meest voor de hand liggend dus hamer en schroevendraaier werden ter hand genomen.
De adapter werd geopend en de inhoud bekeken. Er bleek een zeer klein printje in te zitten wat verbazingwekkend genoeg toch een schakelende voeding voorstelde.

Na een snelle inspectie bleek een 1Ohm 1W weerstand onderbroken dus deze vervangen. Na een korte en flitsende test bleek dit toch niet het enige onderdeel te zijn wat defect was.
Twee smd'tjes waren compleet uit elkaar gespat wat een verdere reparatie moeilijk maakte.
Verder viel het mij op dat er totaal geen zekering aanwezig was. Zou dat dan toevallig die 1Ohm weerstand geweest zijn?
Omdat het met de adapter toch al een verloren zaak was de prik er nogmaals opgezet om vervolgens in de sferen van oud&nieuw te komen. Nadat de rook was opgetrokken bleek de afvlak C van 2,2uF 400V wat groter geworden te zijn. Hmm die ene 1N4007 gelijkrichtdiode lijkt sluiting te maken. Zou dat dan de oorzaak geweest zijn van de hele misere...?

Toch wel bijzonder dat een dergelijke adapter zonder enige vorm van filtering (pri en sec) hier geleverd wordt.
Het resultaat na de 'reparatie'.

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje2.jpg

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje3.jpg

Enfin de adapter was afgeschreven dus over op de orde van de dag. Namelijk het nieuwe huisje aansluiten op de andere beschikbare 4,5V spanning samen met de andere huisjes.
Even gemeten hoeveel stroom het huisje trok en warempel de meter geeft een dikke 200mA aan! Omdat de gezamenlijke adapter niet meer dan 300mA kan leveren was dit een probleem.
Dus ditmaal het huisje eens opengehaald en kwam tot het volgende:

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje1.jpg

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje4.jpg

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje5.jpg

Een willekeurige beginner hier op CO doet dit beter dus zou dit de verklaring zijn voor het falen van de adapter?
Na nog eens goed gekeken te hebben blijken de leds (4 stuks) via 2 parallel geschakelde 47Ohm weerstanden op de 4,5V aangesloten te zijn. Tenminste dat is de bedoeling, door alle wanorde is er namelijk het e.a. onbedoeld gewijzigd in de schakeling.
Dit resulteert in twee toch wel erg donker oranje brandende leds en het hoge stroomverbruik. Het lijkt erop dat de adapter ondanks alle karigheid toch iets van een werkende beveiliging heeft gehad!

Al met al de soldeerbout ter hand genomen en lekker een half uurtje bezig geweest. Met het uiteindelijke resultaat.

http://www.tubefreak.nl/temp/huisje6.jpg

De voorschakelweerstand is nu 47Ohm en de stroom is netjes 40mA. Er wordt niets overbelast en de leds branden mooi geel.

Let dus bij het kopen van deze huisjes goed op of er toevallig een schakelend prul bijzit en meet even de opgenomen stroom per huisje. Zo voorkom je dat er andere spullen onbedoeld gaan meebranden.

Alvast een prettige kerst aan iedereen :)

zonder prutsen kom je nergens!
High met Henk

Special Member

hmm even opwarmen voor de kerst krijgt zo wel een andere betekenis

vandaag ook weer een leuk akkefietje hier.

mijn schoonvader had nog een Tele2 lapdoos. Acer aspire 5315. Die dingen kreeg je destijds gratis bij een abo. Als enl bleek waarom met 512Mb RAM zijn het gee echte prestatiebeesten.

maar enfin. Hele windhoos bleek echt te zwaar vor het ding enhij liep telkens binnen no time vol te lopen en niet meer te hanteren.

Ik denk: voor zijn toepassingen bare linux install erop en rammelen met die bak.

Zo gezegd zo gedaan. Maar tijdens installatie valt ding ineens dood... WTF??

nou even afwachten en zoeken, maar geen oorzaak te vinden. Dus nog een keer. En waarmepel: hele install lukt.

Dus ding draait netjes, meteen even update uitvoeren. BAF. Weer ineens alles uit.. Update manager meteen om zeep. Maar nu voelde de kast bij de CPU wel erg warm aan. Dus even af laten koelen weer.

Update manager hersteld. Nog even wat opzoeken en ineens voelde hij weer erg warm aan. Ik nog in dat ding blazen. maar tevergeefs. BAF ding uit.

Nou duidelijk verband. dus zal de ventilator wel vast zitten

ik begin open te schroeven en denk ineens: zal eens kijken of die ventilator zo draait (kon hem zien zitten)

Zet hem aan en in bios draait die!!! Das dus goed. Maar als ubuntu start gaat hij uit.

Zoek ik op internet. heeft Acer een ontwerpfout gemaakt (ze geven het zelfs toe!!!) de CPU ventilator moet nu door de software bestuurd worden. En die software is vanuit acer alleen voor windhoos te krijgen.

Lekker dus. als je je lapdoos laat staan en die software crasht, crasht even later OOK je lapdoos.

Gelukkig zijn er handige goochems die het ook voor linux hebben uitgedokterd. helaas ben ik nog niet zo'n linux kenner dat ik het allemaal al begrijp, maar het kan dus wel. Maar uiteraard geld hetzelfde probleem. Als het crasht, ga je mank!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hardware fancontrollertje ertussen dan maar, je was die bak immers toch al aan het cripple maken met linux >:)

Mijn meer dan 7 jaar oude Acer draait overigens fluitend Windows 7. Dat 512MB te weinig is heb je gelijk in, dus het enige dat ik heb toegevoegd waren 2 reepjes SD-ram. En die paar tientjes waren het meer dan waard.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten