Philips SQ 20 ic?

Hallo allen,

heb een Philips lijnversterker de SQ 20 met diverse "ontplofte" ic's
Volgens het schema zijn het 16 pins ic's met als type OQ 0703 en dienen als pre-amp en balancer voor mikrofoons.
Googlen hierop geeft 0 op het rekest en vlgns de plaatselijke elektroboer betreft het een specifiek Ph. nummer, dus is mijn vraag: iemand die weet wat voor ic het is danwel een alternatief ic kent?

Bij vb dank voor antwoorden.
Robert

Tubes Will Rock 4 Ever!
fripster

Golden Member

ik heb (gedeeltelijke) schema's van een SQ10. Zou dat helpen?

mail me maar

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Hugo Welther

Moderator

Philips hanteerde een aparte nummering die met een "O" begint voor speciaal op specs geselecteerde, custom made, mil. spec, etc., etc. componenten.
"ON" voor transistoren,
"OM" voor hybride dunne film schakelingen (bijv. OM931 audio eintrappen zoals de STK's)
"OQ" voor IC's.

Er zijn geen cross ref tabellen of datasheets, althans ik ben ze nog nooit tegen gekomen. (Van de OM931/961 is wel weer een datasheet).

Het Philips nummer van die OQ0703 is 5322 209 63972. Misschien dat iemand daar iets mee kan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

En "OF" voor diodes.

Soms gaat het om geselecteerde onderdelen of om TDA'tjes die officieel nog niet aangemeld of in productie zijn; dan is er een cross reference. In alle andere gevallen is het custom spul en alleen bij Philips te krijgen zolang de voorraad strekt...

Een snelle blik bij Aswo leert dat die geen equivalent kennen. Er loopt hier wel iemand rond die vroeger bij Philips ELA heeft gewerkt, misschien weet die wat meer. Even wachten tot hij langskomt (ik vergeet zijn nick hier steeds) of op www.philipsradios.nl/forum/ vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ic's met OQ erop had philips idd , ook scopes hadden deze erin zitten . in scopes waren het vierkante ic's met speciale eigenschappen waar je niet meer aan kunt komen , ergens ligt nog zo'n ic hier...

de huidige philips ( nu bosch security ) zitten veel minder degelijk inelkaar . vanbinnen zien deze versterkers eruit als een huiskamersetje van middelmatige kwaliteit.

onlangs zo'n rack samengesteld voor een bedrijf , de koppeling van de apparaten is nog steeds ingewikkeld . de handleiding was onduidelijk , maar van het blokschema had ik er toch van weten te maken wat de klant wou ( muziek plus omroep met 5 aparte zones ).

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Van die OQ dingen heb ik ook nog diverse (lijkt nieuwe) liggen:

OQ121 IC TO-10
OQ122 IC TO-10
OQ203 IC TO-10
OQ204 IC TO-10
OQ102 IC DIL16
OQ105 IC DIL16
OQ108 IC DIL16
OQ111 IC DIL16
OQ124 IC DIL16
OQ204 IC DIL16

Niks van te vinden. Als iemand ooit een datasheet tegen komt, ik hou me aanbevolen?

-edit- Ik krijg zo'n dejavu ervaring: http://www.circuitsonline.net/forum/view/86606/9 hier stond het inderdaad ook al.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 23 november 2011 23:03:49 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hugo Welther

Moderator

Vanavond gesproken met een oud Philips man (engineer/designer telecom).
Van de "OQ" en andere "O-series" zijn geen datasheet. Deze componenten werden op basis van interne specs gemaakt bij Philips Nijmegen. Er zijn wel parallelen met standaard Philips IC's en halfgeleiders maar dat is nooit vastgelegd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Goh, doet me denken aan een hobbyist die zelf wat in elkaar knutselt en het kladje weggooit. :) Dan zou er toch iemand nog die interne specs moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 24 november 2011 19:50:42 (57%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hugo Welther

Moderator

Daar lijkt het op, misschien dat in het Philips Concern archief de specificaties nog zijn te achterhalen. Het is echter nooit extern gepubliceerd en daar ook nooit voor bedoeld.
Alle halfgeleider fabrikanten deden en doen dit nog steeds. Soms is er gewoon geen extern beschikbare datasheet van een component. Custom made noemt men dit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Philips documenteerde tot ze erbij neervielen. Het is geheid ergens opgetekend, maar is dat bewaard en zo ja in welk archief?

Van iemand die net als ik een gezonde interesse heeft in dergelijk archiefmateriaal begreep ik dat de archieven gesloten zijn voor derde partijen die er graag zelf in komen spitten, sinds wat akkefietjes met Marcel Metze (onderzoeksjournalist).

Overigens kan je het altijd bij het PCA proberen, hooguit dat die je naar NXP doorverwijzen of zeggen dat het er niet is. Die hebben schijnbaar niet altijd zin om te zoeken, of mogen alleen bepaalde dingen vrijgeven (servicemanuals van consumentenapparatuur bijvoorbeeld).

Over het algemeen kan je gegevens van customhalfgeleiders trouwens ook bij de afnemer zoeken. In dit geval dus wat vroeger ELA was, en nu Bosch.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 november 2011 02:25:52 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

halfgeleiders met onbekende specs van philips , die zijn minder zeldzaam als je denkt heb hier ook nog een bakje ON fets liggen die custom made zijn .

ook nog een stel tda 1512 gelijkende ic's waar geeneens een typenummer opstaat . die hebben miss wel een achtergrond voor de foto's van de databoeken van philips ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2011 07:42:58 schreef testman:
halfgeleiders met onbekende specs van philips , die zijn minder zeldzaam als je denkt heb hier ook nog een bakje ON fets liggen die custom made zijn.

Dat vind ik wel vreemd. Custom IC's snap ik dat die er best veel zijn, maar om nu redelijk standaard components zoals fets/transistoren etc. custom te maken is wel vreemd. Het lijkt me namelijk stug dat in een ontwerp er geen enkel (van zo'n soort) component is wat voldoet aan de specificatie van een ontwerp.
Plus natuurlijk dat je je als klant behoorlijk kwetsbaar opstelt met productie want je bent afhankelijk van een supplier.

ook nog een stel tda 1512 gelijkende ic's waar geeneens een typenummer opstaat.

Dat spul heb ik ook eens in mijn handen gehad vaak preproductie samples, geen custom, waar het typenummer op het zakje stond. En helemaal geen opdruk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Zo vreemd is het niet dat ze redelijk standaard componenten custom maakten. Ik schrijf ook altijd dat het om custom of geselecteerd gaat, want soms is het niet meer dan dat. Het gaat schijnbaar soms ook om halfgeleiders die te snel in productie moesten om te wachten op een pro-elektron nummer. Dan zijn ze zelfs identiek aan een later productietype. Ik meen dat de OM8843 een voorbeeld daarvan was, maar kan er een stukje naastzitten. Wel in die hoek in elk geval. Ook was de 161OM de niet helemaal uitwisselbare voorganger van de TBA240 en ook de TDA3652 (meen ik) heb ik in een 2A-chassis wel eens met een vreemd nummer gezien.

Wat het selecteren betreft: Volgens sommige ontwerpfilosofieen zou dan niet nodig moeten zijn, maar bijvoorbeeld Sony deed dit aan de lopende band en Philips zelf had in veel FL-chassis geselecteerde en/of gepaarde horizontale transistors zitten. Die kregen ook een ON-nummer. ON4673 meen ik? Maar dat waren gewoon BU252x types.

P.S. OM lijkt dus ook voor IC's gebruikt te worden. Ook de allereerste publiek bekende OM, de OM200 uit de jaren '60, was een IC. Een trarlington of quarlington meen ik. Deze stond 10 jaar later nog steeds als OM in de databoeken. Ik vermoed eerder een onderscheid als OM -> licht abnormaal versus OQ -> top secret.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dat zit al in de buurt maarten , de on ( niet om ) die ik heb zijn 4678 typen wat fets zijn , maar verder weet ik er niks van .

het productiejaar is 1991 week 50 , was dat in dezelfde tijd van de fl chassis tv's ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Soms (dus niet altijd) zijn deze O* nummers niets anders uitgeselecteerde standaardcomponenten.

Zo weet ik dat een ON4590 SMD transistor in SOT23 behuizing gelijk is aan een ordinaire BC847 die geselecteerd is op Vbe.

Intern bestaan deze specs wel degelijk op papier; alleen zijn ze voorzien voor alleen intern gebruik en zijn daarom niet extern gepubliceerd.