draadloze koptelefoon op luidsprekeruitgang

als ik dat doe begint ie dus te horten en te stoten.

Als je veel ruis hebt is de kans groot dat er klasse-D versterkers in dat home theatre systeem zitten.
Een klasse D kun je niet met een weerstand belasten,die moet je met een spoel belasten.Jouw draadloze koptelefoon zal wel over de nek gaan van al die hoge frequenties in die output.
Ik denk dat je dan het beste af bent met 2 audio transformatortjes,ben je ook direkt van dat BTL probleem af.

Zou goed kunnen. Geen idee.
Wat bedoel je met 2 audio trafo's?
Hoe moet ik me dat voor stellen?

Gr.
Johan

Vervang R1 en R3 eens voor een weerstand van zo'n 2K2.(1K's er dus uit, en de 2K2 er weer in...)
Indien al beter, maar nog niet genoeg, verhoog de waarde van R1 en R3 dan eens tot 4K7.
100e is inderdaad 100 Ohm.
Misschien is de spanningsdeler nóg te hoog met jouw Hoofdtelefoon.
Dat betekent dat deze héél gevoelig is, en zelf dus een heel hoge weerstand heeft.

Neovo.

Heb tot 10k verhoogt, maar de ruis blijft onverminderd.
Mogelijk toch richting zo'n audio trafo?
(geen idee hoe je dat dan weer aansluit...)

wat je ook nog kan doen is ergens in het aparaat een aftakking maken en het audiosignaal appart naar buiten brengen. een paar goede foto's van de binnenkant helpen daarbij.

Als je hier eens eventjes kijkt ->http://sound.westhost.com/articles/pwm.htm dan zie je hoe een klasse-D versterker werkt.
Daar komen dus alleen maar blokgolven uit.De frequentie hiervan kan oplopen tot over de 100kHz.en de amplitude is zéér hoog.Ook als de versterker op zeer laag volume speelt,komen hier blokgolven uit met dezelfde grote amplitude.Het is omdat een luidspreker gewoon geen 100kHz kan weergeven dat deze het signaal gaat uitmiddelen.
Kun je voorstellen wat er gebeurt als je zo'n signaal in de input van een draadloze koptelefoon zender stopt.Die gaat kompleet over z'n nek.
Een audio trafo gaat dat ook uitmiddelen omdat die zo'n frequenties niet aankan.
Als je een skoop hebt dan is het snel duidelijk of er een klasse-D in zit of niet.Anders kan een scherpe foto van de eindtrap (binnenin ja) al eens uitsluitsel geven.

ik ga eens wat scherpe foto's van de binnenkant van het apparaat maken.
Hopelijk lukt dat nog voor 't weekend (het ding staat op m'n werk).

@jmn

Dit alles zo meegelezen te hebben is er inderdaad een serieuze mogelijkheid dat het hier om een klasse-D versterker gaat...

Je kan redelijk simpel vaststellen (aan de binnenkant van het apparaat) of dit waar is:

Als je de draden / printsporen vanaf de luidspreker aansluitingen terugvolgd de print op, kom je dan eerst per luidspreker lijn een spoel met ferriet-kern tegen waar het luidspreker signaal "doorheen" moet?
Zo ja, dan is het inderdaad een Klasse-D versterker, en deze is zoals hierboven beschreven inderdaad niet met een alleen op weerstanden gebaseerde spanningsdeler te delen.

Dat je dit hebt gedaan zal de versterker niet schaden, maar zoals je hebt gemerkt blijft het geluid onbruikbaar.

een 1:1 8Ω audiotransformator, met dáárachter (Aan de Secundair) de Spanningsdeler, zal inderdaad het verhaal weer laten werken.
Kies dan wel twee transformatoren (Voor links én rechts één) die het vermogen van jouw apparatuur aankunnen.

Het schema zal hierdoor ook enigsinds veranderen:

(@Mods: Misschien een aanvulling voor Schema's: klasse-D aansluiting Draadloze Hoofdtelefoon / Eindversterker)

Klasse-D aansluiting Spanningsdeler voor draadloze Hoofdtelefoon
of Eindversterker:
De beide transformatoren dienen Audio-Transformatoren te zijn,
teneinde het audiobereik correct te kunnen overzetten.
OOK dienen deze transformaors minimaal het maximum uitgangsvermogen
van de betreffende versterker te kunnen verstouwen.

TR1   8-Ohm / 8-Ohm 
Uitgamg L+ ------|   |------|
                 ( | )      |
                 ) | (      1K  R1
                 ( | )      |
                 ) | (      |---------Jackplug Tip
                 ( | )      |
                 ) | (     100e R2
                 ( | )      |
uithang L- ------|   |------|------------------------------|-- Jackplug Massa
                                                           |
                  TR2   8-Ohm / 8-Ohm                      |
Uitgamg R+ ------|   |------|                              |
                 ( | )      |                              |
                 ) | (      1K  R3                         |
                 ) | (      |---------Jackplug Ring1       |
                 ) | (     100e R4                         |
uithang R- ------|   |------|------------------------------|

Neovo.

Ik ben even aan het kijken voor een audiotrafo, maar ik zie vooral trafootjes met impedanties van 100-en ohms i.p.v. 8 ohm die je beschrijft.
Heb wel enkele van die 8-ohm dingen gevonden, maar die zijn zo duur dat het ook niet interessant meer is om het op deze manier op te lossen.

Of heb je zelf een product voor ogen?

Ik zou ook gewoon een paar kleine audiotransformatortjes gebruiken, maar dan - als het tenminste niet voor gebruik door een audiopurist is - niet heel erg wakker liggen van de preciese impedanties.

Als het om een huis-tuin-en-keuken hoofdtelefoon gaat op een doorsnee versterker, dan zou ik gewoon even wat experimenteren met de trafotjes die bv. voor lichtorgels etc. verkocht worden.

Een paar weerstandjes om wat aan te passen en dan denk ik dat er toch een heel behoorlijk resultaat bereikt moet kunnen worden.

Het is onzin dat er 8Ω 1:1 trafo's gebruikt moeten worden. Die zouden dan - zoals @Neovo Geesink al aangaf - geschikt moeten zijn om het vermogen van de versterker aan te kunnen. Dat is compleet onnodig, want het enige vermogen dat je over moet zetten is datgene dat de hoofdtelefoon nodig heeft. En dat is maar heel erg weinig!

- EDIT - En in het geval van een draadloze hoofdtelefoon hoeft het overgedragen vermogen zelfs niet zo hoog te zijn als waarmee de speakertjes van de hoofdtelefoon zelf aangedreven moeten worden, want je hoeft alleen maar de modulator van de zender aan te sturen.

Gaat het om een pure audiofiele toepassing, dan wordt het een ander verhaal en komt één en ander wat precieser.

P.S. Ik heb geprobeerd op de site van Conrad een geschikte trafo op te zoeken, maar helaas onder "Componenten" niks kunnen vinden. Bij zoeken op "trafo" of "transformator" kom ik alleen op voedingstrafo's voor modelspoorbanen uit. Als er nog eens een cursus "Hoe zoek ik een onderdeel op www.conrad.nl" komt, dan geef ik me meteen op. Zucht.

Je mag een klasse D versterker wel met een weerstand belasten hoor. Het kan zijn dat de karakteristieken van het uitgangsfilter wat veranderen, maar de versterker hoort gewoon stabiel te blijven en te werken. Ik denk eerder dat er hoogfrequente signalen worden geinjecteerd in een AD omzetter in de koptelefoon zodat je Aliasing krijgt, of als het een analoge is met pre-emphase dat het relatief zwakke HF signaal toch de modulator kan oversturen.

Er komen als het goed is GEEN blokgolven uit, er zit een filter achter dat er een analoog signaal van maakt (natuurlijk komt er wel wat HF door). Dat zou nogal een piratenzender zijn met een 100KHz muziekgemoduleerde blokgolf van een 100W langs lange speakerkabels als (matige) antenne. Dan zit heel de midden en kortegolf vol met uw tv geluidssignaal over een behoorlijke afstand.

Ik zou proberen om ofwel zoals al gezegd via een trafo te koppelen (maar de kans bestaat dat de HF gewoon doorkomt via capacitieve koppeling als de filtering crappy is) of een hoog (8 ofzo) orde LC of actief filter te maken met een cutoff bij 30KHz om de harmonischen weg te filteren. Eventueel alletwee als het een brugversterker is.

Op 21 november 2011 16:22:33 schreef Sonytech:
P.S. Ik heb geprobeerd op de site van Conrad een geschikte trafo op te zoeken, maar helaas onder "Componenten" niks kunnen vinden. Bij zoeken op "trafo" of "transformator" kom ik alleen op voedingstrafo's voor modelspoorbanen uit.

Home
> Energie
> Netvoedingen
> Transformatoren
> Transformatoren
http://shop.conrad.nl/energie/netvoedingen/transformatoren/audio-trans…

Dus als ik het met deze http://shop.conrad.nl/515940.html probeer, zou ik wel succes moeten kunnen hebben?

Dit is qua prijs ook nog een beetje te doen.

Het is idd niet voor superaudio. Het moet gewoon normaal te beluisteren zijn.

Hoop dat het gaat lukken. Al deze audiofilie gaat mijn pet in elk geval een eind te boven.

Jullie horen er weer van.
Alvast bedankt.

Ik denk dat je deze trafo's prima kan gebruiken.

Met vier weerstandjes erbij dan zou je het zo kunnen aansluiten:

http://lisman0.home.xs4all.nl/Circuits%20Online%20-%20Shared%20files/headphone.jpg

Nou, beide oplossingen geprobeerd: helaas hetzelfde resultaat. Ruis.
Bij de oplossing van SonyTech was de ruis het minst, maar wel echt storend. (nogmaals: ik hoef geen superaudio).
Bij de oplossing van Neovo Geesink was de ruis iets meer en ook hoorde je daar dat de versterker enorm aan het werk was met vervormen van geluid. Echt dat geluid van ver overstuurde luidsprekers.

Ik heb dus maar eens foto's van het binnenwerk gemaakt.https://picasaweb.google.com/100360881212076634275/AristonaARD132?authuser=0&feat=directlink

Hopelijk is het te openen, het is een openbaar picasaalbum.

Ik zie op deze print zo gauw niet waar het geluid onversterkt de versterker ingaat.
Het lijkt er zo langzamerhand op dat de luidspreker uitgangen toch niet te gebruiken zijn. Of mag ik zulke dingen hier niet zeggen?:-)

je moet wel zelf de link naar je album plaatsen.

Hallo Uranium, ik heb eens een systeempje gebouwd met een TPA3001D1,en daar kwamen wel degelijk blokgolven uit.Kijk maar eens in dat datasheet.Het enige wat daar aan filters in de output zat waren een paar ferrietkralen.
Het kán echter wel dat er een filter in zit.
Het ziet er wel naar uit dat we TS van de wal in de sloot geholpen hebben.Zonder duidelijke metingen kom je hier toch niet verder denk ik.

Als ik zo die ferrietspoelen zie zitten....Da's een klasse-D versterker.We gaan dat denk ik meer en meer tegenkomen
in dit soort apparatuur.Nu nog TS uit de brand helpen.

Dàt spreekt boekdelen...

Klasse-D, uitgevoerd als 6 Kanaals Halve-brug.

Vergis je niet, want uit dat spul kan met goede luidsprekers een hoop geluid komen!

Hier zit niets anders op dan vóór de eindtrap het nog "analoge" geluid "op te zoeken" (Enkele aders in die twee zwarte "Flatcables", en dat geluid direkt naar een chassisdeel Jackplug-connector brengen.
Wel met afgeschermde (COAX) kabeltjes, anders gaat de boel gillen.

Zeer waarschijnlijk is er vóór de eindtrap een standaard stereo signaal, welke dan in de eindtrap wordt uitgesplitst.

Hopende dat deze oplossing je nog soelaas biedt...

[edit]
Gezien de nieuw bijgeplaatste foto's vallen de twee grote Flatcables af...
[/edit]

Neovo

kun je nog wat foto's in je album stoppen van de achterkant van het toestel en de linkerkant t.o.v foto 1?

heb nog wat aan het album toegevoegd.

Hoe zou ik erachter kunnen komen welke van de zwarte kabeltjes de audio vervoert?

kun je ook nog een foto maken van de middelste zwarte kabels, als ze niet op elkaar liggen?