Uitgang van ipod boosten met opamp of tda

Hallo,

De ipod touch is een leuk speeltje en kan ook aardig muziek spelen.
Het enige waar ik me blauw aan erger is de uitgang die echt veel te zacht is.
Nu wilde ik dus een soort booster maken dat hij ongeveer 2x de uitgang heeft dan hij nu heeft.
Tja simpel denk je, gewoon een opamp met een versterking van 2x.
Ja dat dacht ik dus ook maar is de kwaltijd dan nog een beetje oke?
Ook heb ik hier nog een TDA1517p en TDA2822m liggen.
Dus kan ik het beste een opamp schakeling maken met de lm2904n?
Of kan ik beter een van de 2 tda's pakken en aansluiten volgens de datasheet?
En welke van de 2?

Oja,
Dit is niet om mijn oren doof te toeteren maar omdat ik hem aan een versterker wil aansluiten.
Hij wordt portable dus heb ik een 9V batterij gepakt en met een 741 een symmetrische voeding gemaakt.
Ook kan je er een adapter op aansluiten, dan koppelt een relais de 9V af en de adapter aan. (met C en diode.)

2 keer versterking is een net hoorbaar verschil van 3dB in vermogen, en dan is het nog de vraag of het echt om vermogen gaat.
Verder kan je weinig met een 9V batterij beginnen.

Denk minimaal aan C en D cellen, en bedenk dan eens wat voor vermogen je daarmee kunt halen.

Zoekfunctie: kratradio

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Het is niet bedoeld als krat radio.
Het moet niet een speaker aansturen maar de volgende versterker.
Dus,
Ipod --> mijn ding --> gewone versterker.

Het werkt ook wel zonder maar het geluid van de uitgang van mijn ipod is te zwak.
Hiervoor heb ik dus maar zoon 2V eff. nodig, dus is 9V genoeg.
De stroom zal ook niet verbazingwekkend groot zijn, ik vermoed dat met een gewone opamp de batterij wel een tijdje mee zal gaan.
Anders kan ik altijd nog over op de adapter of een accu.

hallo,

ik had er ook last van met mijn ipod maar ik heb daar voor een kant en klaar versterkertje voor gekocht van fiio e1 en werkt echt super
je hebt ook geen batterijen voor nodig want hij word gevoed door je ipod zelf ook heeft fiio nog een aantol versterkers die gewoon via je lijn uitgang werkt.

Op die fiets, dan kan een 9V batterij uitkomst bieden. Maar ik zou de extra opamp voor de symetrische voeding vergeten.

Zie deze versterker, R1, R2 en R3 zorgen voor de voorspanning op halve voedingsspanning.

Gebruik een opamp met genoeg signaalruimte, een 9V voeding is niet veel. Een signaal van 2Veff is wel even 5,6Vtt.

@metal-b,
Ik snap dat er wat voor is, maar kopen maakt je wereld klein dus ik maak het liever zelf. :P

@henry,
Jah, dat is wel interessant.
Maar als ik hier een versterker ingang aan koppel zal er niet veel van de torretjes over blijven denk ik, een ook niet van het geluid.

Als ik de terugkoppeling nou eens op de uitgang van de opamp zet.
En ik haal de trap weg, en een spoel condensator en weerstand in serie tussen de uitgang en de aarde.
Dan zou ik over de weerstand wel parallel naar de versterker kunnen.

Zou dat werken?

Op 28 november 2011 23:25:26 schreef hardbass:
@henry,
Jah, dat is wel interessant.
Maar als ik hier een versterker ingang aan koppel zal er niet veel van de torretjes over blijven denk ik, een ook niet van het geluid.

Waarom niet, wat denk je dat met die versterker gebeurt? Heb je de elco wel gezien?

Als ik de terugkoppeling nou eens op de uitgang van de opamp zet.
En ik haal de trap weg, en een spoel condensator en weerstand in serie tussen de uitgang en de aarde.
Dan zou ik over de weerstand wel parallel naar de versterker kunnen.

Zou dat werken?

Geen idee wat je nu wilt.

Is de ingang van een versterker niet hoog ohmig?
citaat: "De eindtransistoren hoeven niet gekoeld te worden als er een hoofdtelefoon aangesloten wordt."
Dus moet ik of ze koelen of een spoel gebruiken.

In elk geval zal ik het morgen eens maken en kijken wat er gebeurd.
Ik ben alleen bang dat de hogere tonen zullen wegvallen.
Aangezien de 741 1.5MHz in de datasheet heeft staan.

[Bericht gewijzigd door hardbass op (17%)]

1,5 Mhz valt nu niet direct in het hoorbare gedeelte

Sorry,

Je hebt gelijk, ik zat in de knoop met KHz.
Ik ben geloof ik niet meer helemaal wakker.
Hoe dan ook, ik zal hem morgen eens maken en dan laat ik het zo spoedig mogelijk weten

Gr.
Bas

Op 28 november 2011 23:37:43 schreef kombucha:
1,5 Mhz valt nu niet direct in het hoorbare gedeelte

vertel dat maar niet tegen de audio puristen... je klankkleuring wordt wollig en het geluid 'staat' niet meer..

vooral als hje het aansttuurt vanuit een 32khz kapotgecomprimeerde audiostream...