Het rollager van onze wasmachine (AEG Lavamat 64811) is stuk, en dit zijn we nu aan het proberen te verangen.
Het probleem waar we echter tegen lopen is dat we niet weten hoe we de buitenste kuip open moeten krijgen. Deze kuip moet open om de trommel eruit te krijgen.
Het lijkt er eigelijk op dat de buitenste kuip gewoon toegesmolten is, en dus niet opgengemaakt kan worden.
Kan iemand mij helpen aub?
Alvast bedankt!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
is het een plastic kuip of een metalen kuip? bij een plastic kuip zitten er meestal schroeven in de kuip die de helften bijeen houd. bij een metalen kuip zit er aan de voorkant een klem rond de rand waar het hele voorfont eraf kan . het is veel sloopwerk en met een plastic kuip kan het zelfs weleens niet meer mogelijk zijn door het vastroesten van de lagerbus.
let ook op de trommel zelf , of deze geen slijtsporen heeft .
Het is een plastieken kuip.
In het midden zitten precies wel nergens vijzen. Het lijkt wel samengesmolten.
testman
de kuip moet uitelkaar kunnen , miss dat de goedkoopste typen dat niet meer kunnen.
er zit ook geen staaldraad of slangklem omheen ?
evt onder het gewicht aan de voorkant ?
Wat is het PNC nummer van de machine?
Afhankelijk van het model kun je de kuip splitsen of is dit niet mogelijk en moet je het gehele kuip en trommel systeem in z'n geheel vervangen.
[Bericht gewijzigd door HarryO op (66%)]
De nieuwe kuipen van electrolux wijn niet meer te openen, dus dichtgesmolten, en zal compleet vervangen moeten worden, ik weet wel dat electrolux hier een speciale prijs voor geeft afhankelijk van de leeftijd van de machine, als handelaar kan je daarvoor contact opnemen met electrolux.
MVG
Een beetje off topic. De kunststof kuipen scheuren vaak uit bij de veerophanging. Kan je dat ook gelijk controleren. Dit probleem onstaat soms al zeer snel. De service van AEG is op dat moment waardeloos.
jerome
Golden Member
Lavamat was vroeger toch nooit een low-cost toestel, die vaak 15 en meer jaar hun werk deden. Het vebaasd me dan ook dat jou toestel een poly kuip heeft, en nog meer dat dit zou dichtgelast zijn. Een foto zegt zoveel meer.
Foto zal voor een volgende keer zijn. Toestel is al terug toe.
Het is toch allemaal beetje vreemd.
Daarstraks gebeld met de dealer om te vragen of het te herstellen is. Jazeker: maar het is wel een speciale manier om dat open te krijgen. Dat doe je beter niet zelf. Ook moest de machine terug helemaal dicht. Nogtans zou het zoveel makkelijker voor hun gaan als de machine nog open lag.
Product nummer is trouwens: 914524117/01
Als we een nieuw toestel zouden kopen, welk merk kopen we dan best, zodat we er zelf kunnen aan klussen. We hebben veel materiaal liggen en wel wat kennis. Echt spijtig van deze machine, anders was het zo gefixt.
[Bericht gewijzigd door Memorex op (20%)]
Klopt, de laatste serie hiervan heeft een gelijmde/gesmolten kuip en kan niet meer uit elkaar.
Als service onderdeel kun je een complete unit bestellen of de "oude" versie die uit losse delen bestaat.
En hoeveel mag dat dan niet kosten?
Ik denk dat beter voor een nieuwe gegaan wordt. 
Toestel is 4 jaar oud...
Welke merken/toestellen zijn wel te herstellen door een hobbyist
[Bericht gewijzigd door Memorex op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Over het algemeen: dure merken. Ik heb opzich prima ervaringen met wat ouder Italiaans witgoed (Zanussi, Indesit) maar veel mensen delen die ervaringen niet en tegenwoordig schijnt het goedkope spul allemaal van dat soort geintjes als dichtgelaste plastic kuipen te hebben 
Mijn ervaring is dat hoe duurder de machine hoe goedkoper de after market onderdelen zijn .
Laatst een brol merk (italiaans) waar de koolborstels 65 euro waren terwijl het mij opviel van de duurdere merken die waren goedkoper .
Met als klap op de vuurpijl een setje van een miele 3.75 euro .
Deze(duurdere) zitten ook logischer in elkaar dat kon ik van de italiaanse knaken machine niet zeggen .
Na 4 jaar horen de lagers er nog niet uit te mogen liggen.
Je kunt je leverancier hier op aanspreken (Niet AEG, deze zijn hierin geen partij)
Zie Consuwijzer
Je kunt een deel van de reparatie kosten bij hun neer leggen.
Zij zullen zich ongetwijfeld verdedigen dat niet de machine slecht is maar dat het aan de huidige vloeibare wasmiddelen en het wassen bij lage temperaturen ligt. Het probleem is dat ze daar voor een deel ook gelijk in hebben.
Zoek op internet naar de woorden "wasluis", "vetluis" en "lage temperatuur wassen"
testman
als je vaker heet wast , dan is de kans op rotte lagers groter lijkt het. dat heeft miss te maken dat het water op de witwas programma's hoger komt te staan en de asafdichting eerder kan doorlekken door het hete water.
onlangs m'n whirlpool gemaakt en toen viel het op dat de trommel zwaar liep . na een wasje loopt de trommel weer soepeler , dus nu smeert het zeepwater nog de as maar dat zal uiteindelijk ook niet meer zijn..
jerome
Golden Member
Hoge of lage waterstand, de dichting wordt steeds overgoten met water door het draaien van de trommel. Zelfs de beste dichting zal zo nu en dan een druppeltje water doorlaten. Geen erg als het lekgaatje of gleuf niet dicht is geraakt, want dan gaat het lager eraan. Sinds ik hier de lagers al moest vervangen na 6 jaar(nu SKF lagers)heb ik de lekkage opening aanzienlijk groter gemaakt. Zo kan ik bij jaarlijks onderhoud met het pijpje van de spuitbus teflonspray, door de opening, de droge kant van de dichting van een smerende laag voorzien.
Een wasmachine uitgerust met industiële ceramische of polyurethaan
dichting en kwalteitslagers zou maar 10Euro meer kosten,en een heleboel ongemak besparen. Het gaat niet op dat dichtingen niet bestand zouden zijn tegen vloeibaar wasmiddel. Als dat toch zo is, moet daar dringend werk worden van gemaakt.