Het is misschien niet heel erg elektronica gerelateerd, maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die ook hier iets van weten.

Ik heb een oude dual 1010 platenspeler, nog van de oma van mijn moeder geweest, die ik weer eens wilde gaan gebruiken. Nu heb ik geen idee hoe oud de naald was die erin zat (een naald van dual, een dn5), dus leek het mij een goed idee om deze maar gewoon te vervangen (met het oog op beschadigen van de platen).

Dit heb ik dus gedaan, ik heb een nieuwe dn5 naald gekocht, echter zit er dus zo'n switch over naald in, met een kant voor gewone platen en voor 78 platen. Ik luister nooit 78 platen, dus heb ik deze dn5 naald gekocht met dubbel diamand voor gewone platen (duurt het langer voordat ik een nieuwe naald moet kopen lijkt mij).

Het probleem is nu dat de naald het niet doet, dat wil zeggen dat hij bij elke plaat in dezelfde groef blijft hangen, of andere rare dingen doet. Hij speeld de plaat dus niet netjes af, hoe komt dit? Heb ik toch de verkeerde naald besteld? Hij lijkt namelijk exact op degene die er eerst inzat, alleen staat er niet dual op (het is dan ook een namaak).

Misschien is de naald druk niet meer goed ingesteld?

Misschien zit er teveel wrijving op de arm waardoor deze niet soepel naar binnen beweegt.

Verder kan inderdaad de naalddruk te laag zijn... misschien is het gewicht van dit element lager.

Op deze naald zit het ene diamantje iets verder naar achter.
Probeer eens met het diamantje te draaien die helemaal vooraan zit.
Daar kan nog een verschil in zitten, ook is de tip van Franzki nuttig.
Het kan inderdaad heel goed zijn dat de arm niet soepel meer draaid.
En ik weet niet of er deze draaitafel een dwarsdruk compensatie zit.
Als dat zo is kan je die ook nog goed instellen.
Heeft de draaitafel een arm lift?
Zo ja kijk dan eens of de arm recht omlaag gaat als je hem van de lift afhgaald.
Zakt hij naar links of rechts weg, dan kan je dat met de dwarsdruk compensatie oplossen.
Anders het een en ander goed schoonmaken en waar nodig een heel klein druppeltje olie.
Al zitten er geen ingewikkelde scharnier en draaipunten in deze tafel.

Ja precies hetzelfde als ik meemaakte , kwam omdat de arm halverwege de plaat de liftbeugel raakte
de lift zakte net niet genoeg

[Bericht gewijzigd door Franssel op (14%)]

na al die jaren kan de arm ook te zwaar draaien zodat de naald de groef niet kan volgen. Dit kun je misschien zien doordat je de naald naar de buitenzijde ziet bewegen.

koop een naalddruk meter of maak zelf een simpel balansje om het aantal grammen naaldruk te weten. Ook kan het vertiaal meachanisme te zwaar gaan natuurlijk.

Met een oude plaat proberen en dan 1 of 2 euro centen op de arm leggen.

De bescherming van de naald verwijderen
ha ha ha wat ben ik weer grappig vandaag.
Bob.

.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (100%)]

@OpaBob: Ik heb in tijden niet ZO gelachen..... :-)

Ik zeg ook: naalddruk

Mij niet helemaal duidelijk , speelde hij wel correct af met de oude naald?? Verder een naald voor 78 toeren moet de plaat toch gewoon afspelen, dat hij daarbij wat erg door de groep ploegt is wat anders. Ik zou de naald even eruithalen en de arm omlaag proberen (horizontaal) te bewegen , je mag totaal geen weertand voelen. Verder moet deze pickup wel iets meer naalddruk hebbem dan een "super hifi "geval.

Die naalddruk was voor 'gewone'platenspelers die normale naalden gebruikten (dus geen elliptische naald) tussen de 3 en de 4 gram.
Mac.

Als ik de naaldruk verhoog (door aan dat soort instelschoefje te draaien) wordt het al wel beter, maar ik heb helaas geen naaldrukmeter. Heeft iemand een linkje naar een uitleg hoe ik dit met een balansje het makkelijkst kan doen?

Heb ook zo'n 1010 van Dual. Een vol automaat. De mijne doet precies hetzelfde, deze kan ook alleen maar op 33/45 geen 78 toeren.

Het probleem bij mij zit hem in de wrijving van de arm naar binnen toe. Ik merk bij die van mij dat hij gaat eikelen naar mate hij meer in het centrum van de plaat begint te komen. Het hoog gaat dan ook krassend / clippend klinken. Een blik aan de onderkant van de draaitafel laat een zeer ingewikkeld mechanisme zien van teflon onderdelen welke na zoveel jaren compleet verweerd zijn (deze speler is van mijn ouders geweest welke hem al hadden voor hun trouwen, ze zijn inmiddels > 35 jaar getrouwd....). Bij mij is de lift ook al drie keer afgebroken geweest, ik denk dat het gewoon een beetje over en uit is na zoveel jaren.

Als die van jou nog wel mechanisch goed in orde is moet je eens op zoek naar het "anti-skating" knopje, deze moet normaal in het midden staan, maar het kan wel wat verlopen zijn natuurlijk. Het heeft me altijd verbaasd hoeveel instelling die Dual heeft :).

[edit] en ik zie dat ik een 1210 heb en geen 1010. Hoe dan ook... succes :)

volgens mij is de speler op zich nog wel goed, hij deed het namelijk een maand terug nog wel met de oude naald. Daarna heb ik heb echter uit elkaar gehaald en deels opnieuw gesmeerd (hij maakte namelijk wat meer lawaai dan ik wilde) en weer in elkaar gezet. Ik heb echter niet veel verstand van spelers, dus heb toen inderdaad ook aan het knopje voor de afstelling van de naalddruk gezeten. Ik denk dus dat dit gewoon het probleem is, het enige wat ik nu dus nog moet hebben is een manier om te meten wat de naalddruk is zonder dure apparatuur (voor één keer meten vind ik dat namelijk zonde).

Ik heb de manual nagelezen en het hoort 3,5 tot 4,5 gram te zijn, een 5 cent munt is dus perfect toch?

Bijvoorbeeld.

Normaal maakt men een weegschaaltje door een ijzerzaagblad te nemen, en dat vast te klemmen. Vervolgens leg je het gewicht op het uiteinde en kijk je hoe ver het doorbuigt. Ijken doe je met muntjes.

Gesmeerd?? Met lagervet of motorolie??

Dit zijn prciesie lagers, die dat niet kunnen hebben, zelfs geen naaimachineolie :(

De meeste lagers zijn zelfsmerend: nylon of brons en mogen niet gesmeerd worden.
Schoonmaken met IPA of wasbenziene is wel OK en evenetueel een miniscuul druppeltje horlogemakersolie (Bij een klokkenmakersgroothandel verkrijgbaar), dat net aan een (naai)naald blijft hangen.

Staat er in die manual ook hoe de naaldkracht (niet druk) moet worden ingesteld? Meestal is dat door eerst de arm in balans te bregen (Moet hij) precies horizontaal staan). Daarna zal er iets in de handleiding staan om de naaldkrachtinstellingsschroef een aantal (delen van) een omwenteling te verdraaien (let op de draairichting !!).
Een munt op het contragewicht (als dat er bij deze arm is) is onvoldoende. Denk aan je mechanica !!

Heb je het hier over het armlager (daar blijf ik zoveel mogelijk van af) of de lagers van de tussenwielen/motor?

Ik smeer zelf bronzen tussenwiellagers na het schoonmaken altijd met paraffine (naaimachineolie). Tot nu toe heeft dat geen problemen opgeleverd. Grove bewegende/glijdende delen zoals programmawielen of nokjes van een snelheidskeuze doe ik wel eens met lagervet.
Armlagers hebben bij mij nog niet eerder smering nodig gehad.

Doe ik het nu hopeloos fout?

Op 7 januari 2012 11:21:33 schreef DE OLDE:
Verder een naald voor 78 toeren moet de plaat toch gewoon afspelen, dat hij daarbij wat erg door de groep ploegt is wat anders.

Het is eerder andersom: de kromtestraal van de 78 toerennaald, voor 'normaalgroef' dus, is veel groter dan die van een naald voor de 'microgroef' van 33/45 toerenplaten.
De 78 toerennaald is dus te groot om de groef diep genoeg op de zijwanden te raken. Hij zal over de 'groeven' (ja, ik weet ook wel dat er maar één groef per kant is ;)) heen en weer gaan wandelen.

De kleinere microgroefnaald zakt diep genoeg, die raakt de groefwanden ongeveer op de helft. Maar zou je daarmee een normaalgroef (78 toerenplaat) proberen af te spelen, dan zakt de naald tot op de bodem van de groef, met onvoorspelbare gevolgen.. de bodem is niet gegarandeerd naaldvriendelijk.

Er is nog hoop >:)

Zoek liever naar synthetische vetten, die niet uitharden, bijvoorbeeld die witte prut, die je vaak op nylonwieltjes in tijdschkelaars en cd-spelers ziet.
De meeste vetten worden door oxydatie en andere chemische processen viscuzer (taaier). Je moet ze dan na verloop van tijd met veel wasbenziene of IPA verwijderen en opnieuw aanbrengen.
Zelfsmerende lagers (de naam zegt het al, ze smeren zichzelf) moet je NIET smeren. De kristal- (brons) of moleculairstructuur (teflon) is zodanig, dat ze een maximale glij-eigenschap hebben.
Smeren van dat soort lagers doet deze eigenschap teniet.

Meslagers van armen (als ze die hebben) hebebn ook geen smering nodig; die zou ook de beweging dempen.

Er zijn ooit armen geweest met een virtueel lager (ERATM) Die kan je eenvoudig niet smeren (zelfs niet met de gelijnamige margarine >:) )

Pas maar op, anders gaan we het nog over de diverse correctiecurven (allemaal pre-RIAA) hebben!
Wie zou er nog een blanco plaat (meestal een testplaat met daarop een blanco stuk) hebben om daarop de dwarsdruk(-kracht :))compensatie in te stellen?

FET, dat kan ook op het gebied tussen uitloopgroef en etiket ;-), tenzij ze het datumstempel te groot hebben gemaakt.

Ik heb een testplaat!

HiFi news Test Record:
http://www.needledoctor.com/Hi-Fi-News-Test-Record

Met daarop de volgende tracks:
* kanaal-identificatie
* fase controle
* kanaal-balans
* pink noise -20dB zowel L als R afzonderlijke tracks
* 4 tracks om de antiskating in te stellen (300Hz toon op +12, +14, +16 en +18dB)

* 3 tracks tracking ability (300Hz +15dB) zowel aan begin, midden en eind van de plaat
* laterale resonantie track (25Hz-5Hz sweep)
* verticale resonantie track (6Hz - 16Hz sweep + 1kHz piloottoon)
* Azimuth test (300Hz L-R op +6dB)

Erg mooie testplaat, nog steeds te koop en m'n V15 slaagt nog steeds :-)

Ter info, hier is het e.e.a. te downloaden betreffende de Dual 1010, o.a. ook een service handleiding:

http://www.vinylengine.com/library/dual/1010.shtml

[Bericht gewijzigd door Roy B op (11%)]

ik heb alleen wat "lompe" delen behandeld, dus niet delen met lagers maar meer de schuif mechanismes, dus die zouden het spelen niet moeten beinvloeden, maar de bediening werkt nu net wat soepeler. Ik heb de naaldruk denk ik nu wel goed, alleen krijg in nu zoals eerder genoemd het probleem dat hij als hij in de beurt van het midden van de plaat komt toch delen begind over te slaan, er zit echter geen anti scating mogelijk op de dual 1010, is hier toch nog iets aan te doen?