Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Jawadde! Dat is ne ferme bak, free! Daar zou een mens een stuk van z'n lijf voor geven...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

*zucht*

* Jochem gaat weer eens kwijlend in een hoekje zitten...

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

ik heb er inderdaad ook de logic cable en pods bij. anders niks. ik heb bij agilent de draagtas en cover besteld. kosten iets van 50 $ tesamen.
probes heb ik volop. tzijn de zelfste als de infiniium probes.
ik ga twee van mijn infiniiums van de hand doen alsook mijn twee ouder 54645D's

zo hou ik drie scoops over. een 54831b 600MHZ 4 Kanaal 4 GS MET 4 Meg memory en een 54832D. dat is ook een 1Ghz 4 kanaal met 16 digitale kanalen en 8 meg memory, maar geen protocol decoders.

mijn ex collega is ook tevreden. zo een LA acquisitie kaart kost nieuw bijna 30K$ ... probleem is dat ze een analyser hebben met 3 van die kaarten. ze wilden een 4e bij , maar de kaarten zijn uit productie. de oplossing is een niewe analyser kopen 16902. de oude kaarten kunnen ze versteken en dan een nieuwe kaart bij. maar het chassis kost leeg ook 20K... dus die mensen zijn dik blij met de ruil. zelfs als ze een nieuwe 7104 moeten kopen zijn ze nog gewonnen voor 1/4 van de prijs.
en ik ben niks met drie van die analyser kaarten. met 1 ben ik meer dan content. die LA heeft me trouwens maar een habbekrats gekost. dat verhaal heb ik al eens gepost.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Waw, erg netjes...

@Free: Er staat een 16500 LA op vlooibaai, met twee 16534A kaarten in... voor $600. Ik zou dolgraag een 16534A kaart hebben, heb je geen zin om er eentje van de twee over te nemen voor in je LA? Het frame is niet veel waard, maar de twee analoge kaarten daarentegen...

$600 wil ik er liever niet aan geven. Maar $300 lijkt me de gok wel waard.

http://www.ebay.com/itm/220926557055?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trk…

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

Bert, Heb je gezien wat het shipment kost ? :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Dan is het nog dik $100.00 !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

ik heb een 16532. wil je hem ?
welk chassis heb je ? de 532 werkt in elke 16500. voor een 1670x chassis heb ke de 16534 nodig.

ik ben niet geinteresseerd in de scopekaarten. ze vragen veel te veel geld voor die dingen... ik laat mijn analyser en scope in sync lopen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=2915 voor meer foto's

Vandaag kwam er iemand langs met een defecte Philips GM5656 scoop. Met het verzoek er samen met hem eens naar te kijken. Ik heb deze scoop ook (of eigenlijk, ik had hem ook, ik heb hem aan hem gegeven.)Helaas hebben we het probleem niet kunnen oplossen. Wat we wel vonden: Er oscilleert iets, waarschijnlijk rond de smith trigger wat weer gedifferentieerd terug te zien is op de zaagtand. Maar hij triggerde ook slecht en de trace is veel te kort. Hopelijk kan hij van deze twee weer een mooie maken. Mijn kast was niet mooi maar de scoop werkt, zijn kast was als nieuw.

Hij had voor mij ook iets bij zich. Een General Radio GR1800A buisvoltmeter uit 1948!! In werkelijk fantastische staat. Het kastje is van notenhout gemaakt. Ik heb helaas nog geen aansluitsnoer.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/GR1800Avoor.jpg

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/GR1800Aboveb.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 10 januari 2012 09:19:55 schreef free_electron:
ik heb er inderdaad ook de logic cable en pods bij. anders niks. ik heb bij agilent de draagtas en cover besteld. kosten iets van 50 $ tesamen.
probes heb ik volop. tzijn de zelfste als de infiniium probes.
ik ga twee van mijn infiniiums van de hand doen alsook mijn twee ouder 54645D's

is daar geen mooi CO prijsje voor te bedenken >:)
alleen de shipping zal wel weer niet veel helpen.

Op 10 januari 2012 17:08:53 schreef free_electron:
ik heb een 16532. wil je hem ?
welk chassis heb je ? de 532 werkt in elke 16500. voor een 1670x chassis heb ke de 16534 nodig.

ik ben niet geinteresseerd in de scopekaarten. ze vragen veel te veel geld voor die dingen... ik laat mijn analyser en scope in sync lopen.

Ja, het is schandalig wat ze vragen... Maar ik heb een 16702 (met twee 717 kaarten), dus het zal een 16533 of 16534 moeten worden.

@tidak: Voor mij is de shipping $88, vreselijk duur maar ja....

Bert

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

Da's in ieder geval minder dan de € 1.000 plus, die ze voor verzending naar Nederland vragen. Kan ik hem zelf voor komen halen !!
Naar Sacramneto (CA) is het $103.00 volgens de eBay calculator.

@Fred d
Da's geen notenhout, maar mahonie, nog zeldzamer heden ten dage ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Uit het manual: The walnut cabinet is provided with a handle that..... ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Knuppeltje in het hoenderhok, altijd leuk :)

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Oud wel, maar geen meuk, dan had het van plastc moeten zijn, niet duurder dan 50 euro en van Chinese herkomst. Zeg maar 80% van de multimeters die bij CO leden in gebruik zijn >:-) >:-)
Dit was een van de eerste serieuze laboratorium buisvoltmeter. GR maakte hiervoor nog een BVM , de 726A, maar die haalde het niet bij deze. De grote concurent was de HP410 ( die ik ook heb) die gaat alleen nog hoger in frequentie en die kan ook weerstand meten maar is minder gevoelig met 1V ipv 0,5V als laagste schaal. Maar deze was destijds bijna de helft duurder dan een HP (ik dacht 350 dollar tegen 250 dollar)
De accuratie is 2% ivoor AC en DC. En wie denkt dat een verlichte schaal op een meter modern is, deze heeft een verlichte schaal ( net als mijn Philips griddipper) de HP niet.

Ik mis het netsnoer. Zo'n ronde plug met twee dunne platte pennen. Ik heb er twee voor Fluke en Tek die er op lijken maar die zijn geaard en anders. De pinnen zitten hier precies op de middenlijn. Weet iemand hoe die connector heet ? Op de link die ik gaf, zie je een foto van de binnenkant en het chassisdeel. Hij is 230V.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 januari 2012 13:43:39 schreef fred101:

Dit was een van de eerste serieuze laboratorium buisvoltmeter.

Oh, hij zal vast verzamelaarswaarde hebben. Ongetwijfeld. Maar ten opzichte van iedere fatsoenlijke benchmultimeter legt-ie 't af. En met een beetje mazzel ook nog wel tegen zo'n gamma-ding >:). En terecht, je mag ook wel verwachten dat de industrie iets opgeschoten in driekwart eeuw.

Op 11 januari 2012 12:36:45 schreef alex278:
't blijft oude meuk >:)

oude obsolete analoge telraamtijdmeuk , de mensen die ervan houden verzamelen het omdat ze zelf ook in die categorie beginnen te vallen >:) >:)

zo , nog een knuppel erbij in t hoenderhok :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat scharnier lijkt me trouwens niet origneel, had daar messing verwacht.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Op 11 januari 2012 15:18:07 schreef alex278:
[...]
. En met een beetje mazzel ook nog wel tegen zo'n gamma-ding >:). En terecht, je mag ook wel verwachten dat de industrie iets opgeschoten in driekwart eeuw.

Ach, dus die Gamma meter is de maatstaf voor de vooruitgang van de industrie in driekwart eeuw. I rest my case >:-) >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 januari 2012 15:45:24 schreef fred101:
[...]

Ach, dus die Gamma meter is de maatstaf voor de vooruitgang van de industrie in driekwart eeuw. I rest my case >:-) >:-)

Oeh, een thuiswedstrijd >:).

Als 't over spullen gaat heb je ruwweg 3 dimensies: de kwaliteit (in geval van DMM's dingen als nauwkeurigheid, ingangsimpedantie, functionaliteit, gewicht, etc)), de prijs, en de status (hoe verhoudt zo'n ding zich ten opzichte van andere meters). Status is enigszins gerelateerd aan kwaliteit, maar niet perse. Iedereen kent wel de verhalen van ferrari's die beroerd rijden maar wel heel gewild zijn bij een bepaald publiek. Ik schat dat 'Lecroy' scoopjes onze ferraris zijn.

Dat jij die gammameter niks vindt zegt wat over z'n status. Als je echter kijkt naar de 'kwaliteit' van die budgetmeters, dan is die in de jaren 80/90 flink opgevoerd. Daarnast zie je dat die dingen in de loop van 50 jaar ook nog eens flink goedkoper geworden zijn; je kunt nu voor 5 euro een DMM kopen waar je heel veel vroeger een flink maandloon voor moest neertellen. Je krijgt domweg meer DMM voor minder geld. En ja, IMNSHO is dat wel vooruitgang.

(dat je budget ondertussen gelijk blijft zodat je nu voor een schijntje Agilent 34401A's kunt kopen terwijl dat 20 jaar geleden alleen was weggelegd voor bedrijven en onderzoekinstellingen, da's de andere kant van de medaille)

[Bericht gewijzigd door alex278 op woensdag 11 januari 2012 17:01:03 (13%)

free_electron

Silicon Member

Op 11 januari 2012 00:15:47 schreef fred101:
Uit het manual: The walnut cabinet is provided with a handle that..... ;-)

terwijl wij eerder naar belangrijke specs kijken als gevoeligheid, nauwkeurigheid, lineariteit...

was er misschien ook een 'versie voor het plebs' gemaakt uit appelsienenkistjeshout ?

ik vraag me af of die kast upgradeable is ? naar eikenhout met goud inleg bijvoorbeeld ...

Enfin.

Mijn 'accesoires' zijn ondertussne geleverd. Agilent was zo vriendelijk die overnight gratis te shippen. Ik heb nu de cover en de accesoires tas. De draagtas was uit stock..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

@alex278: Even ervan uitgaande dat je betoog serieus bedoeld was: Vreemd idee van kwaliteit heb jij. Met die gammameter kan je vrijwel niets méér dan met een goedkope Japanse meter zoals die in de jaren '60 (of zelfs eerder?) opgang maakten. Dat de jappen toen misschien wat duurder waren dan de bouwmarkt nu, kan je in een van de vele kwaliteitsbepalende factoren vast ook nog wel terugzien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Stelletje cultuurbarbaren ;-) ik ben er in ieder geval blij.

Alex, aan de paddo's gezeten ? Wat de door jou aangehaalde Agilent nu is, was dit in 1948. Die Agilent kost nu nog steeds een smak geld maar die gaat geen 64 jaar mee. Natuurlijk is die stukken meer accuraat, dat moet ook wel voor de huidige electronica.

Dat Gamma verhaal is erg heel erg wazig. Die meters zijn de afgelopen jaren alleen maar slechter geworden en goedkoper.
De meetnoeren en probes bestaan nog uit 3 draadjes van binnen, veiligheid is ver te zoeken. De meeste die roepen dat ze accuraat zijn hebben geen vergelijk of meten dat 1 maal met een volle batterij. Verder klaagt niemand, repareert ze niet maar pleurt ze gewoon weg en koopt weer zo'n ding.

Maar ieder zijn ding. Dat maakt deze GR niet minder bijzonder ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 11 januari 2012 16:57:58 schreef alex278:
[...]Ik schat dat 'Lecroy' scoopjes onze ferraris zijn.

M.u.v. de rebadge-te Iwatsu's. Die rijden prima :)

Dit topic is gesloten