Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Hallo allemaal,
Eindelijk mijn eerste scoop, en tevens mijn eerse mooie apparaat :)
Ook heb ik mijn eerste functiegenerator.
De scoop is een Philips pm3055 60Mhz 2kanaals. De functiegenerator is een Philips pm5131, 0.1Hz- 2Mhz. De scoop kostte 100 euro en de functiegenerator 20. Beide lijken ze goed te functioneren.

Dit zijn beide apparaten met een blokgolf uit de FG op de scoop.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00259.jpg

Dit is die blokgolf, maar dan de flank bekeken bij 50nS/div.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc00255.jpg

flash2b

Special Member

Mooie scope ! En je hebt een goede deal gedaan, niet duur.

De blokgolf moet strakker kunnen. Koop een mooi BNC-BNC snoer, RG58 of gebruik een oude coaxiale 10mbit netwerk kabel.

Heb je je probe al binnen ?

[Bericht gewijzigd door flash2b op zondag 15 januari 2012 16:14:44 (12%)

Nope, nog geen probe, het zal me benieuwen....
Met een BNC-BNC snoer kan ik natuurlijk alleen maar van scope naar FG. Het is de bedoeling om in wat testopstellingen te gaan meten zoals, kijken wat een spanningsdeler met 1Khz sinus doet, en diverse signalen op RC netwerken zetten, en meten wat er met het signaal gebeurt. Ik ga dus nog op zoek naar een nette manier om naar een testopstelling te gaan. Wellicht een BNC connector aan het breadboard, (of indien deze ellende geeft op hogere frequenties een gaatjesprint)Zien te maken.

voor wie nog interesse heeft in een hp16500c logic analyzer , compleet met kabels en boekjes in oldenzaal op te halen voor een groen briefje ... http://link.marktplaats.nl/521240845

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 januari 2012 16:47:24 schreef testman:
voor wie nog interesse heeft in een hp16500c logic analyzer , compleet met kabels en boekjes in oldenzaal op te halen voor een groen briefje ... http://link.marktplaats.nl/521240845

dit zijn van die momenten dat rijbewijs + auto heel handig zou zijn...

ja , dat idee heb ik ook wel vaker . kan wel het eea meekrijgen op de brommert maar soms is een auto toch wel fijn ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

@(nog) amateur

Mooi dat die heelhuids is vervoerd. Big hand voor de inpakker en vervoerder. Met de probe op 1/10 kan je meten op het breadboard.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 15 januari 2012 22:16:39 (73%)

Nou, moe! Heb je er plezier in, de mensen zo laat op de avond nog aan het kwijlen te zetten?! :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
flash2b

Special Member

Mooi die HMO3522 rbeckers !

Dezelfde als Fred101, en zeker voor jou als Hameg liefhebber een mooie aanwinst.

Waar dienen die contacten onder de BNC's voor? Voeding punten voor een aktieve probe misschien, of automatische omschakeling...?

fred101

Golden Member

He, hij is binnen, mooi. Heb je ook de LA optie erbij ? Ie heb ik van de week binnen gekregen maar nog niet gprobeerd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Contacten dienen voor probe detectie dus automatische omschakeling.
Inderdaad dezelfde als Fred. Fred had de keuze tussen o.a. een Agilent en die Hameg. De HMO3522 heeft echter een veel hogere bandbreedte dan de Agilent, 350MHz tegen 200MHz.

Ik heb behalve veel Hameg spullen ook o.a. veel HP/Agilent spullen.

Edit:
Nog geen LA probe aangeschaft.

RAAF12

Golden Member

@flash2b

bus signal source: SPI, I2C, UART, Parallel (4 Bit)

foutje zit er links naast <bonk hoofd tegen de muur>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 15 januari 2012 21:44:00 (31%)

rbeckers

Overleden

@RAAF12
Dat zijn de contacten links van de BNC van CH1.

@(nog)amateur
Nee!

free_electron

Silicon Member

die contacten onder de bnc zijn voor probes die voeding nodig hebben.
Tek ,Agilent , RS en Hameg doen dat. werken alleen met hun probes. ( Agilent heeft een adapter om hun bus om te zetten naar de Tek interface.

meestal staat daar + en - 15 volt en een i2c interface op.
ind e probe zit een eeprom met daarin opgeslagen wat voor probe het is. geavanceerde probes kunnen ook frequentie karakteriestieken aan boord hebben. zommige hebben programmeerbare aml=plifiers aan boord ( sommige actieve probes van agilent doen dat ) . als je van range verandert dan zendt de scoop een commando naar de probe om de gain instelling aan te passen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

Maar die actieve probbes van Agilent zijn mooi, goed, en voor mij veel te duur. ;)

Arco

Special Member

Mijn laatste aanwinst, een PM3311, weer helemaal werkend:
(Vind deze mooier als de 3350 met LCD displays)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3311-1.jpg

Ik had trouwens ook een 'donor' machine, een PM3310. Deze was zonder serienummer (had er ook nooit op gezeten zo te zien), en het binnenwerk bestond uit meer rework, dan dat er gewone printbanen in zaten...
Zou dit een of andere ontwikkelings/test serie geweest zijn?
Twee foto's van ge-reworkte printen. (Zo zag het hele apparaat er uit, hij werkte wel...)

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310-1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3310-2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het lijkt idd wel op een eerste demo serie van die tijd . m'n pa had er ook ooit zo een gekocht die alleen een demo historie had. daar zaten ook veel draadbruggen in . de scoop had wel een probleem met de verticaaltrap wat elke zoveel jaar terugkwam en ook weer verdween . het ding is toch 25 jaar gebruikt wat niet slecht was voor een pm3260 die toen bijna nieuw 115 gulden kostte .( het was een regeling onder personeel van philips , de bekende klasse d regeling aldaar :) )

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Je kan eens kijken naar de 12NC's op de printplaten. Beginnend met 4022 neem ik aan? Eventueel met 8222. Als het een voorserie of prototype is dan verwacht ik relatief veel codes met een 0 als 12e cijfer.

@Arco hieronder: Wie weet begonnen ze wel bij 1 te tellen daar. Laten we het dan maar hopen ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 24 januari 2012 00:39:09 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Alle nummers eindigen op 1. Op de onderste foto is het ook zichtbaar.
(Op die foto zijn er 2 complete IC's bij gefabriekt, die liggen bovenop de andere...)
Als dit een herziene versie is, vraag ik me af hoe de '0' serie er uit heeft gezien... ;)
De hoodprint zit ook boordevol extra c'tjes, dikke koperdraden (waar de aardverbindingen te dun waren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Leuk met die led displays en al die lampjes. Idd mooier dan de LCD. Is ook. Nog een storage scoop zo te zien.

Leuk zo'n prototype.

Ik heb er ook nog wat bij, geruild tegen een 577, maar nog geen fotos. Een Tektronix 130, 1S1 en 1S2 en nog wat GR spul. Een insertion unit en een hele mooie , nog in zijn doosje, Philips inline-probe adapter ( zo'n GR T-stuk waar je een probepunt in kan duwen. De 130 is, in perfecte staat verkerende LC meter uit de jaren 60 welke werkt met twee oscillators. Je zet C parallel aan de kring of L in serie en dan zet hij de verschilfrequentie om in DC voor de meter aansturing ( 0-300 pF met 0-3 pF als laagste bereik en 0-300 uH).
De 1S1 een defecte 1GHz sample plugin, de 1S2 , voor mij de holy grale onder de plugins, een werkende 3,9 GHz TDR/sample plugin.
Beide voor in mijn 547 scoop.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 24 januari 2012 08:04:17 (72%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Op 24 januari 2012 00:09:18 schreef Arco:Op die foto zijn er 2 complete IC's bij gefabriekt, die liggen bovenop de andere...

Ofwel piggy-backed. Werd vroeger veel gedaan met geheugenchips. Alles aan elkaar, behalve de chip select. Al is het hier geen geheugen :)

edit:typo

RAAF12

Golden Member

Piggy-backed, meerijden op de rug van een ander. Ook bij TTL buffers zoals de 7440 werd dat gedaan om de fan-out te vergroten. Soldeerde er gewoon eentje parallel erop. Een dubbeldik IC!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 24 januari 2012 20:13:04 (19%)

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=2995 Fotos van de Tek LC meter.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/tek130_HP.jpg
Buiten verwachting nauwkeurig. Op een defecte stabilisator na en een goede afregeling was hij in uitmuntende staat. Meet 0-3pF volle schhal tot 0-300pF (en uH in de zelfde schalen.)

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 25 januari 2012 23:05:49 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten