Maar als je hem ontwikkeld, is toch de foto gevoelige lak aan beide kanten eraf? of laat je dan de folie aan één kant zitten? Ets je hem dan ook of alleen ontwikkelen?

Vaak zo gedaan, ook op het lab.

Ik zal het uitleggen:

Wat heb je nodig:

• lay-outs
  • prinjet
  • strookje karton of prinplaat van dezelfde dikte
  • goed (dubbelzijdig)plakband

Wekflow:

• Leg eerst de beide layouts met de printzijde op elkaar. Registermarkings helpen daarbij.
  • Leg het stookje printplaat of karton tussen de beide layouts, zodanig dat er een randjebuitensteekt en de andere rand eve buiten de layout komt.
  • Plak de bovenste lay-out aan het strookje printplaat/karton als spacer.
  • Nu beide layouts zonder te verschuiven oppakken en omkeren.
  • Tenslotte de tweede layout met tape vastzetten.

Dit "boekje" ku je zo bewaren in je archief !

• Nu een stuk fotoprinplaat, iets groter dan je getekende afzagen en tussen de films leggen (Paskruizen voor de hoekpunten in je layout verwerken).
  • Eenzijdig de beschermfolie verwijderen (bewaren!!) en het printje op een ongebruikt randje met tape vastzetten aan de spacer. Zorg ook dat het printje goed tegen de spacer aanstuikt.
  • Nu kun je de eerste zijde belichten.
  • Hierna de bewaarde beschermfolie weer op het printje plakken en het hele boekje omkeren.
  • Vervolgens de andere beschermfolie verwijderen en het printje met nog een tapeje aan de spacer vastzetten.
  • Nu volgt de tweede belichting.
  • Tenslotte kun je het printje verwijderen en ontwikkelen en etsen zoals gewoonlijk. Als je in een schaal ontwikkelt, wel zorgen dat het printje de bodem niet raakt ! Anders krijg je krassen in de emulsie.

Succes ! T.A.

Op 20 januari 2012 11:20:09 schreef leddel:
Maar als je hem ontwikkeld, is toch de foto gevoelige lak aan beide kanten eraf? of laat je dan de folie aan één kant zitten? Ets je hem dan ook of alleen ontwikkelen?

Je laat de folie aan een kant zitten. Je kunt ook aan een kant etsen (de folie is etsmiddelbestendig), maar in de praktijk werkt het sneller om alleen te ontwikkelen (dan hoef je maar een keer te etsen, en de zichtbaarheid van je printbanen is goed zat).

Ik heb ook wel eens geprobeerd om met de methode van tidak te werken, maar dat is een ontzettende partij gepruts die ik niet werkend kreeg.

Alex, ik denk dat het meer gepruts is als je ert één kant afwerkt en dan de andere lay-out er precies over moet leggen/

Ik raad in ieder geval aan om, zodra je de lay-outs goed op elkaar hebt liggen, er met een perforator twee gaten in te maken. Dan heb je mooie registers

Een plankje met twee staafjes metaal of plastic van de gelijke diameter en afstand en je kunt de vellen altijd weer exact in dezelfde positie terugleggen...

Ach, wat jij wil. Iedereen doet 't op de manier die voor hem/haar het prettigst werkt.

Ik heb slechts een keer dubbelzijdig printje hoeven maken, ik heb dat toen op de manier van tidak gedaan. Ik heb alleen een spacer met een rechte hoek gemaakt waar ik het printje in kon doen. Dat werkte toen prima.

Thnx Tidak en alex278

Even vlug bij dickbest wat dubbelzijdig materiaal bestellen en dan zal ik volgende week deze 2 methodes eens in praktijk brengen op een proefprintje.

Als het gelukt is zal ik in "Show your projects" wel wat foto's posten!

Op 20 januari 2012 10:01:35 schreef leddel:
Nee ik vind een enkele draadbrug ook niet zo'n probleem. Maar meerdere wordt al vlug slordig.

Enkele draadbruggen zullen je print niet ontsieren - als je het maar netjes doet.
En met "netjes" bedoel ik niet zoals op deze professionele printjes, adkomstig uit een Philips radio. :+

@pros

Goeiehelp!! Is DÁT een originele makelij van Philips?!
YUCK!!

Komt zeker uit een Erres of Aristona...
Dat waren toch al de B of C merken van Philips.

Sjee, als ik dát durfde in te leveren bij mijn elektro opleiding toendertijd, had ik ogenblikkelijk een onvoldoende..... Werkend of niet.

Neovo.

Het zijn niet alleen die Elko's en de draadbrugjes die een oorlog meegemaakt hebben, maar ook de positionering van die diodes op het linkerprintje.
Lijkt mij stug, dat die alleen maar zo scheef in het printontwerp konden.

Ik zou mijn printje hier niet durven te showen, als het er zo uitzag.

Haha. Meestal probeer ik het wel wat netter te maken. lijkt wel een "elco bos" na een zware storm!
Wordt zoiets eigenlijk door een machine gedaan?

Die printjes komen uit een Philips Z-eleven, Model AZ1110/00.
Er staat "Made in China" op, maar daar geloof ik niets van. Dit is duidelijk het werk van een Rus, met de fles wodka naast zich... :-)

Valt me nog mee dat deze de onderdelen nog correct gepolariseerd had...

Was anders een mooie 23-klapper met rookmachine geweest!! >:-)

Neovo.

Op 20 januari 2012 18:34:37 schreef Neovo Geesink:
@pros

Goeiehelp!! Is DÁT een originele makelij van Philips?!
YUCK!!

Komt zeker uit een Erres of Aristona...
Dat waren toch al de B of C merken van Philips.

Het linkerprintje is volledig Chinese OEM, het rechterprintje, dat bij het cassetteloopwerk hoort, is wel ontworpen maar mogelijk niet gemaakt door Philips. Dat kan kloppen, want goedkopere geluidsapparatuur wordt al heel lang niet door eigen fabrieken gemaakt. Om welke OEM het hier precies gaat heb ik nog niet uit kunnen vinden, maar ze maken ook veel voor andere merken.

Dat Erres en Aristona uit goedkopere onderdelen en met slechter werk opgebouwd waren (de merken zijn uitgefaseerd) dan de vergelijkbare Philips, is een fabeltje. Doorgaans liepen ze doorelkaar of na elkaar van dezelfde band. Ik heb wel eens inkoop gezien die vermoedelijk nooit onder een ander merk uitgebracht geweest is, maar dat was hoge uitzondering en dan praat je over eind jaren '60 toen Erres net over was naar Philips en er nog passende modellen gezocht moesten worden. Wel was het ooit zo dat er modellen onder submerken verkocht werden die alleen in andere landen als Philips verkocht zijn. Dit om te voorkomen dat er 3 identieke apparaten met andere merknamen en prijzen naastelkaar in het schap kwamen te staan.

@pros: kan ook rijstewijn geweest zijn ;)

Er zitten meerdere printen in het ding: voeding+eindversterker (links), cassettespeler (rechts), CD-speler, tuner en nog wat klein grut.
Zo te zien, is elke print door een andere ontwerper (en met andere software) getekend.

Wat die elco's betreft: op de print is plaats voorzien voor elco's met een pin-afstand van 200mil, en blijkbaar was enkel 150 en 100mil voorhanden - of waren die toevallig enkele cent goedkoper.
Ondergetekende gebruikt al jaren zoiets voor z'n layouts:
http://prosje.be/CO/Schemas/ElcoLayout.png
Daar past zowel 100 als 150 en 200mil in. Maar dat is misschien wat hoog gegrepen voor de professionele ontwerper?

In duurdere consumentenelectronica kom ik het wel tegen. De andere veelgebruikte oplossing is gaatjes standaard op 200 mil en dan voorgebogen onderdelen gebruiken. Die kan of kon je ook zo standaard bestellen bij diverse fabrikanten.

Op 20 januari 2012 19:39:49 schreef Neovo Geesink:
Valt me nog mee dat deze de onderdelen nog correct gepolariseerd had...

Was anders een mooie 23-klapper met rookmachine geweest!! >:-)

Neovo.

Welke zou er dan niet uit klappen ?

Tel er namelijk 24 :+

Welke zou er dan niet uit klappen ?

Tel er namelijk 24 :+

I stand Corrected...

Yep je hebt gelijk.... Die plat liggende, donkerblauwe, tussen die transistor en die Van Brienenoordbrug op de rechter print heb ik bij de eerste telling niet gezien...

Sjeez.... Slechtziend he?
Ik moest eerst de afbeelding vergroot weergeven... :-(

Ik zoek een IC voor in m'n PM3264 scope, het is is een Philips OQ 012. Weet iemand of dit een custom IC is? Kan nergens datascheets vinden. Zit in de intermediate amplifier.

Alle Philipsonderdelen die met OF, ON, OQ beginnen zijn custom of geselecteerd. Ja dus.

Enig idee of deze nog ergens te vinden zijn?

In een slooptoestel of in een oude voorraad van een (geauthoriseerde) technische dienst wellicht. Je kan proberen of je ze nog bij Fluke kan bestellen, maar die kans lijkt me niet groot.

uitgangs transformatoren, single ended bedoeld voor bijvoorbeeld een KT88. ik ben wel nieuwsgierig naar wat het me zou kosten om een dergelijke versterker te bouwen. edcor heeft best betaalbare maar helaas zitten die in de VS (shipping en douane) AE europe heeft als nadeel dat ze geen prijzen geven en je dus een offerte moet aanvragen wat een beetje overdreven is om gewoon even te kijken hoe en wat. zijn er nog andere nederlandse of dicht bij nederland bedrijven die een beetje betaalbare uitgangs transformators verkopen?