Het is idd een elektuur-voeding uit 1982:

http://www.turbokeu.com/myprojects/labvoeding/labvoeding.zip

Is de oplossing die Ronald voorstelde dan niet mogelijk? Ik vind het er namelijk wel gaaf uitzien die LD 16x2

Trouwens, ik gebruik niet slechts één transistor met weerstand (in jouw schema r8). Ik gebruik er 5. Zodat niet één transistor 4,5A*48V=216W aan vermogen hoeft de gebruiken. En de positieve uitgang zit inderdaad aan de ground. Hier zit wel een elco tussen van 47 micro Farad (63V)

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (16%)]

Ronald's meetsysteem is best toe te passen. Maar de GND van de µC moet dan wel verbonden zijn met de negatieve uitgang v/d voeding. Dat kost je alvast één extra-voeding.

Trouwens, ik gebruik niet slechts één transistor met weerstand

Dat hoeft geen bezwaar te zijn. Je kan de stroommeting aftakken van één emitterweerstand, en dat vertalen naar de totale stroom. Of, als je een purist bent, de spanning over de 5 emitter-weerstanden uitmiddelen door ze elk van een meet-weerstand te voorzien.

Wat bedoel je met de ground van de µC? En hoezo kost het me één extra voeding? Ik kan de ATtiny861 toch gwn voeden van met de "hulpvoeding" die al in de schakeling zit?

Oh nvm µC => microcontroller? Maar hoezo kost het me dan een extra voeding? Omdat anders de hulpvoeding waarmee de opamps enzo worden aangestuurd niet meer volledig gescheiden is met de hoofdvoeding (uitgang)?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (21%)]

@JeffreyM:
De stroommeting kan over weerstand R21 gemeten worden.
Even wel desnoods met een trimmer aanpassen, naar de DVM, dat is wat ook bij Elek'82 is gedaan.
MVG Gerard.;)

Ja klopt, dat zei pros ook al. Maar als ik toch al de ATtiny861 moet gebruiken. Dan kan ik de stroom toch ook meten via de ATtiny861? En dan nog steeds R21 als shunt gebruiken?

Waarom kan de spanning niet gewoon tussen de + en de - van de uitgang gemeten worden en dan een spanningsdeler voor de meter?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (27%)]

Dan kan ik de stroom toch ook meten via de ATtiny861? En dan nog steeds R21 als shunt gebruiken?

Ja & Nee Laat de tiny z'n eigen shunt van 0,01Ω houden.
Attiny uit een losse voeding voeden, niet uit de hulp voeding.
JeffreyM, neem even contact op per maill als je zo'n meter wilt.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (10%)]

Misschien een hele domme vraag maar waarom kan de spanning niet gewoon tussen de + en de - van de uitgang gemeten worden en dan een spanningsdeler voor de meter? En waarom kan ik de stroom niet gewoon meten door een shunt weerstand te plaatsen voor de + uitgang en daarover gewoon de spanning meten?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (30%)]

Spanningsmeting kan idd zo, voor stroommeting zet je een shunt in de - leiding, reden hiervoor is dat je bij een shunt in de + leiding een high side current sensor ic moet gaan gebruiken. Zie voor meer uitleg het attiny861 paneelmeter topic.

Dus waarom moet ik dan een micro controller gebruiken als het ook zo kan? XD

Misschien omdat ik moet rekenen zodat de meter de goede spanning aangeeft?

En als ik bijvoorbeeld 0,01 ohm gebruik als shunt weerstand dan kan deze natuurlijk makkelijk afwijken. En dan heb ik maar een bereik van 0-45mV waardoor de meting wat onnauwkeuriger wordt. Is het daarom?

@JeffreyM:
Dat vind ik ook zo, want men kan er wel een uP ertussen plaatsen, ipv harde komponenten, maar is kwetsbaarder.
Want het kost meer en is naar mijn in ziens gevoeliger voor storingen.
Dus gewoon een extra dubbele hulpvoedingen en deze aan iedere meter aanbieden.
En de meetsignalen naar iedere meter, zoals Elek'82 en die afstemmen op de gewenste bereik ( 20slag-potmeter ).
Is dus rubuster
MVG Gerard.;)

Je kan uiteraard de standaard 200mV meters gebruiken. Je spanningsbereik is dan 0-200V en je stroombereik is 0 - 20A.
Dit sluit niet echt aan op jouw behoefte.

De ATTiny (uC) oplossing kan je precies afstellen op jouw behoefte, daarnaast word ook het vermogen berekend, kun je bv de temperatuur van je koelplaten meten en een fan schakelen of een alarm laten gaan.

<edit>

Want het kost meer

De Atiny meter kost 7 Euro aan materiaal en dan zitten er 0,1% weerstanden op, die vindt je niet op standaard ICL7107 meters.

en is naar mijn in ziens gevoeliger voor storingen.

Met de juiste printontwerp & ontkoppeling is dat ook geen probleem
Daarnaast mocht de software vastlopen dan reset de watchdog de uC.

Je kan uiteraard de standaard 200mV meters gebruiken. Je spanningsbereik is dan 0-200V en je stroombereik is 0 - 20A.
Dit sluit niet echt aan op jouw behoefte.

Precies, dat bedoel ik. Als ik 480mV aan bied is dit te veel, 200mV kloppen de waardes niet. 48mV wordt de meting onnauwkeurig. Ik ga dus voor de uC. Is namelijk ook een uitdaging voor mij. Ik heb nog nooit met die dingen gewerkt. En de voeding bouw ik eigenlijk ook om ervaring en kennis op te doen en vooral omdat ik het leuk vind. En zo`n microcontroller vind ik ook wel interessant. Roland, kun jij me hierbij helpen?

Roland, kun jij me hierbij helpen?

Ja hoor, geen probleem. De meeste info vindt je al in het ATTiny paneelmeter topic. je zult wel een programmer moeten kopen, $5 via ebay. De programeertaal Bascom is tot 4K gratis, de huidige code zit op ongeveer 2K (U,I,P en temperatuur).

Ik heb de volgende producten gevonden

Usbasp/usbisp AVR USB downloader

USB AVR programmer

USB PIC programmer

IS één van deze geschikt om de microcontroller te programmeren? Hij staat niet in de lijst van supported micro controllers in die van AVR programer maar wel in die van de bovenste. Kan ik met de bovenste ook programmeren?

Of heb ik ook nog andere dingen nodig? Ik las iets over een arduino? Een ATTINY is niet genoeg?

[Bericht gewijzigd door JeffreyM op (13%)]

Je moet deze hebben:

USBASP USBISP AVR Programmer $3.99 incl verzenden.

http://i.ebayimg.com/00/$%28KGrHqUOKkUE3V,GknS3BN4z5Y2Kbw~~_35.JPG

Je hebt alleen een ATTiny nodig en geen arduino.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (14%)]

Ik heb dus geen arduino nodig? Of moet de ATTiny in de arduino ofzo? XD ik ben hier echt totaal niet bekend mee.

Wat een gedoe voor 7 euro koop je een analoge paneelmeter met voltschaal en idem voor de stroom en voor 6 euro een digitaal 3.5 digit DVM display geschikt voor V en A (met shunt)
http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/panee…
Keep it simple!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]

Wat een gedoe voor 7 euro koop je een paneelmeter en voor 6 euro een digitaal 3.5 digit DVM display geschikt voor V en A

Als ik 480mV aan bied is dit te veel, 200mV kloppen de waardes niet. 48mV wordt de meting onnauwkeurig. Ik ga dus voor de uC. Is namelijk ook een uitdaging voor mij. Ik heb nog nooit met die dingen gewerkt. En de voeding bouw ik eigenlijk ook om ervaring en kennis op te doen en vooral omdat ik het leuk vind. En zo`n microcontroller vind ik ook wel interessant. Roland, kun jij me hierbij helpen?

Inderdaad 2 weerstandjes aan de ingang voor een spanningsdeler, dat is alles. Maar ingewikkelder kan natuurlijk ook, als dat de hobby is.

JeffreyM,

Je kunt dit op meerdere manieren aanpakken:

- Je gaat jezelf verdiepen in AVR en Bascom em koopt een ISP Programmer.

- Ik stuur je een geprogrameerde uC en jij maakt het zelf verder af.

- Ik stuur je een kompleet werkend printje met uC

Lees deze cursus eens door om te zien of dat programmeren iets voor je is :

Peter Dams is leraar op :

Technisch Instituut Sint-Paulus
Kruisven 25
2400 Mol
Belgie

Hij heeft een cursus geschreven voor de studenten van de school. De cursus is nog niet helemaal klaar maar in een dusdanig ver stadium dat er al prima mee te werken valt.

http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (46%)]

Op 28 januari 2012 23:36:03 schreef RAAF12:
Inderdaad 2 weerstandjes aan de ingang voor een spanningsdeler, dat is alles. Maar ingewikkelder kan natuurlijk ook, als dat de hobby is.

Ik probeer net uit te leggen dat dit niet zo`n goede oplossing is. Als je met een spanningsdeler zorgt dat er 200mv op de ingang van de meter gaat staan dan meet de meter dus 200mV (kun je met het decimaalpunt 20V maken) Maar dan staat er in werkelijkheid 48V op de uitgang. De waarde klopt dus niet. Als je er voor zorgt dat er dmv een spanningsdeling 48mV op de ingang van de meter gaat staan dan klopt de waarde wel (48mV stelt 48V voor) maar dan is je bereik 0 tot 48mV. Als de meter dan bijv een afwijking heeft van 2mV dan is dit 2mV*1000 is 2V afwijking in werkelijkheid! Daarom is een microcontroller een betere oplossing en ik vind het nog leuk ook haha :p

@Roland

Ik ga voor de eerste oplossing. Ik koop alle benodigdheden en ik ga gewoon lekker zelf aan de slag. Als ik er echt niet uit kom kan ik je altijd om hulp vragen toch? :p. Maar wat moet ik nu kopen dan? De programmer die jij net poste en een arduino en de ATTiny zelf? En waar dient de arduino voor dan? Zorgt de arduino ervoor dat ik de waardes die de ATTiny meet door kan geven naar het LCD?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

En waar dient de arduino voor dan? Zorgt de arduino ervoor dat ik de waardes die de ATTiny meet door kan geven naar het LCD?

Nogmaals de Arduino heb je niet nodig.

Zo zal die van jouw er ook ongeveer gaan uitzien, een printje met de ATTiny, wat weerstanden en een LCD:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/attiny861_print_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/attiny861_print_2.jpg

Nogmaals

Oh,sorry haha had volledig over de regel in je vorige post heen gelezen waarin je dat al zei.

Dus nog even kort samengevat:

Ik moet een ATTiny kopen, een LCD scherm (2x16)

De ATTiny moet ik met een aparte voeding voeden en het LCD scherm ook, dus apart van de ATTiny en apart van de labvoeding.

Dit klopt toch?

ATTiny861 en 2x16 LCD HD44780 of compatible.

De ATtiny en het LCD mogen wel uit dezelfde voeding gevoed worden. Je hebt dus maar 1 hulpvoeding van 5V nodig.

Ok, echt hartstikke bedankt!! Zonder jouw was ik nog wel een paar dagen bezig geweest XD. Ik ga nu een lijstje maken van de componenten en dan bestel ik alles. Ik houd je op de hoogte. Nogmaals heel erg bedankt voor de snelle reacties en de goede uitleg!