Samsung LE32A456 LCD TV wil niet aan, led knippert

Goedenavond,

M'n ouders hebben een Samsung LE32A456 32" LCD scherm.

Onlangs begon deze kuren te vertonen. Hij wou namelijk niet meer aan. Het rode standby ledje brandde wel. Ik heb toen de voedingskabel eruit getrokken en een paar keer op de aan/uit knop gedrukt om de restspanning eruit te halen. Daarna wou hij weer aan.

Maar nu werkt dat trucje niet meer, en nu doet hij niks meer behalve dat rode ledje te laten branden.

Nu vond ik dit: http://www.justanswer.com/uk-electronics/47fej-hi-there-my-32-plasma-s…

Mijn vermoeden dat het aan de voeding ligt wordt bevestigd.

Ik denk zelf aan de elco's... Iemand ervaring met deze TV en dit probleem?

maartenbakker

Golden Member

Kijk even op de voeding of er elco's bolstaan. Of test even of hij aangaat als je de voeding met een haardroger warmstookt.

Als het antwoord op minstens 1 van de vragen "ja" is, dan zal het wel aan elco's liggen. Vooral als hij bij warmstoken weer wil spelen is het duidelijk. Er kan meer stuk aan zo'n toestel, maar toch zeker een 50% kans lijkt me.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 januari 2012 23:10:22 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En dat is dus nadat je hebt gecheckt of de garantie werkelijk verlopen is ;-)

ik meen dat op dit soort spullen standaard 2 jaar garantie moet worden gegeven.

Volgens mij is de TV al wel ouder dan 2 jaar.

En ik zal inderdaad even kijken of er elco's bol staan, maar misschien dat mensen weten van: "Aaah dan moet je C2 en C3 aan de secundaire zijde even nakijken ;) "

maartenbakker

Golden Member

Als ze bij Samsung gaan kan je ze beter gelijk allemaal vervangen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De kans op rotte elco's schijnt bij Samsung erg groot te zijn, ik zou het inderdaad eerst daar zoeken.
Als het goed is heb ik thuis een service manual van de LExxA456-serie, stuur me maar een mailtje als je 'm kunt gebruiken.

Buzz, heb je een mailtje gestuurd (@live.nl adres). Bedankt :)

Heb de TV inmiddels open, ging aardig makkelijk. Schroeven los en achterkant was er zo vanaf te pakken.

Foto van de voeding: http://tweakers.net/ext/f/irKiSUJg670HwaL2nuj9HBA2/full.jpg

Het gaat om een: BN44-00214A.

Inmiddels ook al een repareer setje gevonden met elco's: http://www.elko-verkauf.de/shop-bereich/24-elko-kits/40-flachbild-tv/3…

Die ga ik maar bestellen. Betrouwbare website, heb er al eens eerder elco's besteld voor een defecte TFT monitor.

Ik laat van me horen of dat het heeft verholpen.

Op het oog zien die elco's er niet heel slecht uit. Dat zegt waarschijnlijk niet veel, maar toch. Je zou eens kunnen proberen de elco's warm te stoken met een föhn, als 'ie dan weer gaat zijn ze vermoedelijk slecht en moet je ze vervangen.

Heb je een scoop? Dan zou je ook de voedingsspanningen eens kunnen bekijken en zien of ze wel kloppen en of er veel rotzooi op zit.
Dat vertelt je het meeste; stabiele voeding betekent goede elco's.

Laatst heb ik met onze 26" Samsung (zelfde serie) ook wat problemen gehad;'die luisterde niet meer naar de AB/zijpaneel door een rotte TVS diode op het toetsenprintje. Als je het toetsenprintje loshaalt (klein wit stekkertje) kun je proberen de TV met de afstandsbediening weer aan te zetten. Zie voor wat gedetailleerdere uitleg dit topic.

De servicemanual heb ik even naar mijn Dropbox geüpload, haal ik over een paar dagen wel weer weg.

http://dl.dropbox.com/u/47051973/Samsung_chassis_GCR26SE-LE26-32-37-40… (26MB)

Hier nog een iets andere variant, waarvan ik dacht dat het de juiste service manual was. Mijn model is echter net iets anders, de PDF uit mijn dropbox lijkt meer op mijn televisie.

Heb trouwens geen mail ontvangen, misschien is er iets mis gegaan.

Bedankt voor de servicemanuals! Zal ze nu niet nodig hebben, maar is altijd handig natuurlijk.

Ik heb net geprobeerd om de TV aan te zetten nadat hij de hele middag uit elkaar heeft gelegen. 5x een knipperend powerledje en daarna blijft het powerledje weer constant branden. Daarna even 3 min met de föhn op het voedingsboard lopen stoken, en toen ging hij zonder problemen aan.

Overduidelijk de elco's dus.

Scoop heb ik niet helaas, maar lijkt me ook niet nodig gezien bovenstaande ;)

Dat van die rotte diode heb ik al gelezen, kwam het toevallig tegen hier op CO ;)

Ik ga zo'n elco kitje bestellen en dan laat ik het wel weten of het probleem is opgelost.

Dat is idd een overduidelijke diagnose. :)
Hou ons op de hoogte.
Heb de link naar het elco-kitje gebookmarkt, je weet nooit!

Zoals beloofd zou ik jullie op de hoogte houden.

Alle elco's op de voedingsprint vervangen, en de TV werkt weer als vanouds!

M'n vader zei vanochtend tegen mij dat de televisie het toch niet doet.

Hij heeft het dus een paar dagen gedaan, maar doet nu weer raar. Heb nu geen tijd om er naar te kijken, dus kan geen gedetailleerde informatie doorgeven.

Vind het wel erg raar, heb ALLE elco's in de voeding vervangen, en toch doet hij nu weer raar.

Misschien is het ook wel die diode, Buzz. Zal dat eens gaan proberen als ik tijd heb. Want voor ik de elco's vervangen had wou hij met de afstandsbediening niet aan, en met de knoppen aan de zijkant ook amper. Als ik het met de knop aan de zijkant probeerde dan knipperde de power led een keer of 5 en dat was het, meer gebeurde er niet.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zaterdag 11 februari 2012 22:26:56 (34%)

Ook de kleinere elco (meestal 100 uF) vervangen in de buurt van pwm/schakel IC? Die wil ook wel eens problemen geven waardoor de voeding niet opstart. Het zou kunnen...

Op de voedingsprintplaat bedoel je?

Op de voedingsprintplaat heb ik alle elco's vervangen (zie hierboven, heb zo'n repareer kitje gekocht).

1 x 2200uF 10V
1 x 3300uF 10V
1 x 470uF 25V
1 x 680uF 25V
3 x 680uF 35V
1 x 2.2uF 50V
1 x 10uF 50V
3 x 47uF 50V

Is wat ik vervangen heb.

Diamon

Golden Member

Wat voor merk elco's zaten er in dat kitje en wat gebeurd als je het zaakje weer warmt stookt ?.

Welke elco's heb je niet vervangen ?

oke als je alle elco's vervangen hebt dan moet het wel goed zijn lijkt me.Bedoelde op voedingsprint inderdaad

Ik weet 100% zeker wat de oorzaak van de storing is, maar de TS heeft zijn e-mail adres afgeschermd.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nu niet meer :)

Maar is het niet handiger om de oplossing hier te posten? Dan hebben anderen er ook wat aan.

Hij mag dat niet publiek zeggen maar wel via pm, iets met beroeps geheim.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Oke, begrijpelijk.

Maargoed, m'n mail adres staat nu in m'n profiel

Jammer dat 'ie toch niet helemaal goed is.
Of het de TVS diodes kunnen zijn is afhankelijk van de storing natuurlijk; het simpelst te testen door het drukknop-printje los te gooien en te zien of de TV het dan een paar dagen normaal blijft doen.
Theoretisch kan hij trouwens prima werken zonder die diodes (zo heb ik 't ook getest), maar dan heb je volgens mij geen enkele ESD-beveiliging meer, waardoor bijvoorbeeld het processorboard om zeep kan gaan bij een statische ontlading.

Als het de diodes blijken te zijn en je hebt een typenummer/bestelnummer nodig dan roep maar, ik heb thuis de bestelbon nog wel liggen denk ik.

Ben stiekem toch benieuwd wat MNM(tm) er over te zeggen heeft en hoop dat dat je probleem gaat oplossen! :)

Wat MNM mij heeft gemaild is een totaal andere oplossing dan de TVS diodes.

Ik zou de vermoedelijke oplossing (heb nu geen tijd om de TV te repareren) graag met jullie delen, maar weet niet of dat mag van MNM.

@Buzz: als het (een van) de TVS-diodes op het keyboard zou zijn, zou de storing al heel anders zijn: in dat geval zou het toestel ook spontaan vanuit stand-by aan moeten gaan en tijdens kijken spontaan op stand-by moeten gaan (als de TVS diode over de power-button lijn een probleem zou hebben). Ook zou de storing dan moeten verdwijnen bij loskoppelen van het keyboard.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op donderdag 16 februari 2012 19:46:32 (11%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)