Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

en heel moe bent van een blokuur nederlands

Wacht maar tot je aan het onderdeel "hoofdletters" moet beginnen! >:)

En ja, elektronica is niet ongevaarlijk. Heb ooit eens een omgepoolde elco tegen m'n kin gehad, die dacht dat hij een raket was. Dat leverde een rood cirkeltje op, dat meer dan een uur later nog steeds zichtbaar was. Krijg dat maar in je oog...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 20 februari 2012 20:03:54 schreef nulzeventig:
Nee ik ben echt serieus, ik vond het altijd zo raar ik dacht zo van dit is toch niet te doen... tot vandaag. Maar bekijk het van de goede kant, ik kan het sponsje toch nog gebruiken :)

Met die spons van de AH kun je nog jaaaaaren vooruit (als je er kleinere sponsjes uitsnijdt)

En dat nathouden: ik heb altijd een flesje water in de buurt staan en als het nodig is, plens ik er weer wat van op de spons. Soms zwemtie gewoon :) Droogt vanzelf weer :)

Tidak Ada

Golden Member

Waarom maak ik mijn sponsje natter? Het ligt op de trafo van mijn Weller en die wordt warm. Latere Wellers hebben het sponsje elders.

Tip: gebruik gedestileerd water, eventueel demiwater, maar beslist geen kraanwater ! Ketelsteen vernielt je punt en je weet niet wat het met je las doet...
Ik heb een knijpfles met sifon voor dat water (gebruiken ze in laboratoria ook daarvoor). Beetje water in het bakje, sponsje er in en je kunt weer een uurtje solderen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@TechnOoB12: waarom gebruik je dan geen labvoeding (met goed ingestelde stroombegrenzing) als je zo'n ding gaat inregelen?

Een goede labvoeding heeft me al talloze keren een hoop ellende bespaart bij het ontwikkelen en testen van motorregelingen; per ongeluk de dode tijd injectie negatief ingesteld, een PID regelaar die de verkeerde kant op regelt (teveel stroom -> grotere PWM waarden -> nog veel meer stroom...), een verdwaalde integer overflow in de berekeningen, etc.

Nu heb ik geen ervaring met zulke analoge versterkers, maar ik kan me zo voorstellen dat je de labvoeding iets hoger zet dan de gewenste ruststroom, zodat je de transistors niet om zeep kunt helpen met een verkeerde instelling, of kan dat om een of andere reden niet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik heb slechts een labvoeding : 30V 2,5A, beiden regelbaar...
na dit project komt er een 2x 40V 3A versie aan, die je serie en parallel kan zetten. ook met alles regelbaar.

ik had het best willen doen, maar ik heb de apparatuur niet... k had +/- 35V nodig en ongeveer 2.5A.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Mijn ervaring is dat je op zo'n moment die bril niet op hebt. Jij had dat inzicht gelukkig wel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Inderdaad.

Ik was ooit met een draaibank bezig, stukje gedraaid, gemeten, er moest toch nog een klein stukje af, en... de veiligheidsbril vergeten. Ik voel iets in mijn oog, knipper instinctief, en dat deed PIJN! Een flinke splinter aluminium in mijn linkeroog, waar ik op die dag gelukkig een contactlens in droeg (alleen links, rechts niet nodig, en ik droeg hem zelden). Ik heb nog een week last gehad van dat ooglid, waar een flinke kras in zat.

Reken maar dat ik daarvan geleerd heb!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Hier idem, slijpen zonder bril, metaalsplinter in mijn oog. Met lassen zonder lasmuts ( leren hoofkap die over je masker en schouders gaat) een laspit in mijn oor gehad. Erg pijnlijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Erg herkenbaar allemaal. Die met die lasspetter in het oor is inderdaad een pijnlijke, dan wil je je laskap wel gauw neergooien. Ik heb nog nooit een slijpspetter in het oog gehad, wel eens een stuk maïs uit een proppenschieter. Levert toch een aantal uurtjes blindheid op aan één oog. Is wel helemaal goed gekomen.

Mijn vriendin heeft een keer tijdens het werken met een plasmasnijder (waarom zij wel, en ik niet!? Ik wil ook spelen!), haar knie geparkeerd in een druppel gesmolten staal. Gat in overall, gat in spijkerbroek, en dikke brandblaar op haar knie. Die kijkt sindsdien ook erg goed uit.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Henry S.

Moderator

Op 20 februari 2012 21:42:10 schreef SparkyGSX:
@TechnOoB12: waarom gebruik je dan geen labvoeding (met goed ingestelde stroombegrenzing) als je zo'n ding gaat inregelen?

Je hebt meestal twee hogere spanningen nodig dan een labvoeding kan leveren.

Tip: Gebruik een gloeilamp tussen net en versterker. Bij sluiting in de versterker licht de lamp sterk op en vreet de meeste spanning op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik gebruik nu twee veiligheidsweerstanden, ik heb ng twee ekeer 50 ohm 25W draadgewonden van keramiek. dat werkt ook voldoende.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Een tip (en hopelijk geen domme fout): gaat er een zekering stuk in het weekend, dan is het gegarandeerd een type dat je niet in huis hebt.
Dat lossen we tijdelijk zo op:

http://prosje.be/CO/Fotos/HersteldeZekering.JPG

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Met de NADRUK op tijdelijk !
Is dat er een uit een magnetron ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

Die kleine dingen kunnen een minder hoge spanning tegenhouden nadat ze doorgeslagen zijn. (Anders slaan ze nog een keer door, maar in een andere betekenis des woords). Dus wel een beetje mee uitkijken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Natuurlijk tijdelijk, maar ik zie in dezen het gevaar nog niet zo heel erg. Wat er kan gebeuren is dat de stroom zo hoog oploopt dat het tin smelt, maar dan is die zekering ook al door. Een tweede punt zou overslag kunnen zijn, in geval we met erg hoge spanningen te maken hebben. Dat is wel kwalijker. Ik ben ook wel benieuwd waar hij uit komt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het ding beveiligt de stroommeting (400mA) van een multimeter. Ik had een verbruiker fout ingeschat - 1.5A was iets te veel...

Waarom kost zo'n ding bij Conrad twee maal zoveel als bij Display?

@Tidak: Als je zoiets soldeert, moet je eerst de buitenste huls opwarmen met de bout. Zodra het soldeersel goed vloeit, schuif je de bout op naar de glaszekering - het duurt dan maar een seconde om de verbinding te maken.
En ja, het smeltdraadje staat nog lekker strak...

[Bericht gewijzigd door pros op zondag 4 maart 2012 15:24:35 (58%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Ben je niet bang dat het solderen de zekeringdraad niet te veel heeft verhit, waardoor die langer is geworden en de zekering minder snel ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bij het doorslaan van de zekering, zet de draad sowieso uit (kijk zelf maar bij een relatief geringe overbelasting wat er in de zekering gebeurt). Ik vermoed dat er in de zekeringen waar de lengte van de zekeringdraad kritiek is voor de snelheid van het onderbreken, altijd veertjes worden gebruikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Klopt van die veertjes, maar ik dacht dat die zekering op de foto geen veertjes heeft, dus zal bij vervorming van de draad (uitrekken) de snelheid sowieso lager worden.
Misschie eens wat me experimenteren ? Iets voor fred101 ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Fred is de hoofd-calibrator. Die verspilt zijn tijd niet met zekeringen... :-)

Wat maartenbakker schrijft, is idd. een punt om rekening mee te houden. 'k Heb zo'n 400mA glaszekering eens aan de tand gevoeld. Voeding ingesteld op een stroom van 1A, en vervolgens de spanning in stapjes van 1mV verhoogd.
Tot 600mA doet het ding of er niets aan de hand is.
Bij 800mA gaat de draad gloeien, en neemt de stroom terug af tot 700mA! Een PTC-karakteristiek, dus.
Heel raar. 'k Ga het morgen nog eens testen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat is inderdaad raar, ik zou juist verwachten dat het wenselijk is om een zekering een NTC karakteristiek te geven, om een mooie knik te krijgen is het opgenomen vermogen, en daarmee een wat beter te voorspellen aanspreekstroom.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Als ik me niet vergis hebben alle metalen een positieve TC
Voor NTC weerstanden worden meen ik o.a. oxiden en halfgeleiders gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog een domme fout: Als het lager van je Zanker was wasmachine uit 1982 herrie begint te maken vervang het dan.....op tijd

En doe niet zoals ik, en wacht tot het lager zichzelf heeft verpulvert en bij centrifuge zich zelf compleet vernietigt. Resultaat: Machine springt rond, trommel zaagt verwarmingselement door. Trommel trekt dop waar het verwarmingselement op rust uit het trommelhuis.

Goed na hard en lang knutselen draait hij weer

'k Heb nog eens een 400mA glaszekering getest.
Bij een klemspanning van 0.548V bedraagt de stroom 789mA (0.694Ω).
Bij een klemspanning van 1.158V daalt de stroom naar 761mA (1.521Ω). De smeltdraad zakt dan door, en begint donkerrood te gloeien.
De gemeten klemspanning wordt uiteraard beïnvloed door verschillende overgangsweerstanden.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dit topic is gesloten