Wisselspanning stabiliseren is MOEILIJK.Meestal maakt men van de wisselspanning een gelijkspanning en die is heel wat makkelijker te stabiliseren.
Als je wat meer over de uiteindelijke toepassing vertelt kan ik of een een ander je waarschijnlijk beter helpen.
Het is gelukkig bijna nooit nodig een wisselspanning te stabiliseren,omdat meestal het probleem op een ander vlak wordt aangepakt,waardoor het niet meer relevant is.
Jouw schakeling is dus niet geschikt.

@KlaasZ het grote antwoord is omdat ik anders na gelijkrichting een Ic'tje frituur.
@MC6800 In één woord LM8560

Is het niet een stuk simpeler om de gelijkspanning te stabiliseren...? ;)
Geen mens doet dat VOOR het gelijkrichten.

@Arco dan moet de bestaande print aanpassen:(.
Misschien ergens een zener + weerstand of een 7812/7912 tussen frutten

Je moet ook niet eerst de print maken en dan het schema tekenen, maar andersom... ;) ;)

De normale volgorde is inderdaad trafo-gelijkrichten-afvlakken-stabiliseren.

Maar laat eens een schema zien van wat je al hebt, dat maakt het makkelijker om een oplossing te verzinnen voor je probleem.

@Arco het is een bestaande print die ik wil hergebruiken
@KlaasZ hier is het schema.

9V backup                   Vdd
   +|                        |
 + -||--|<-+----------+--+---+-+-----+{piezo}+
 |  |      |     ,015u| .-.    |330u |  ___  |
===        V         ---|110K ---    +-|_R_|-+
GND        -         ---| |   ###            |AlO
   ,001u|| |          | '-'   +|
   GND--||-+--50Hz    |  |    ===
        || |          +--+    GND
          100K        |Cr
           |
           |
o----)||(--+-|<-+--+
  Ac )||(6Vac      |
 230V)||(--+GND    |
 50Hz)||(6Vac      |          G G5| ||V|| AG
o----)||(--+-|<-+  |          nCn0|N||d||Nln
                |  |          drdH|c||d||cOd
               .-..-.         |||z||||||||||
               |R||R|        .--------------.
               | || |        |22222222211111|
               '-''-'        |87654321098765|
                |  |         |_             |
               Display       )_) LM8560     |
                             |         11111|
                             |12345678901234|
                             '--------------'
                              ||||||||||||||
                              \Naar Display/
                                .------.
                                |:88:88|<-Display
                                '------'
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Alle schema's voor de LM8560 gebruiken een extra wikkeling voor voeding van het IC, en de wikkeling met aftakking voor voeding van het duplex display. Stabiliseren is niet nodig.

@Arco in het schema worden beide wikkelingen gebruikt, Sec1= Display Sec2= Ic& Display. (denk het rechter gedeelte weg)

Even een zacht schopje nu ik alles heb.

Ik ben van plan om er numitrons aan te hangen, ik wil niet dat de numitrons door branden door een te hoge spanning. daarom wil ik de spanning op een één of andere manier stabiliseren.

Numitron in actie:
http://www.repair--parts.com/Dryer-Parts-/New-iv-9-numitron-tube-200-tested-tubes-nixie-era-partpix.jpg

Aan de LM8560 moet een duplex display, gewone displays gaat niet zonder meer...
Duplex display zijn nogal anders geschakeld:

http://www.uploadarchief.net/files/download/c03403c-crop.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op (43%)]

@Arco ik heb al het een en het ander uitgetekend, en ik heb een stuk of 100 1N4007 diodes dus dat multiplexen moet wel lukken.
Ik zit alleen maar met de hoge spanning van de trafo:(

Met alleen wat diodes kom je er niet...
Lijkt me nogal een omweg is om een klok-ic, wat hier niet voor geschikt is, met veel extra onderdelen geschikt te maken voor gewone displays. (Een simpel picje kun je ook een prima klok mee maken...)
Maar een weerstand tussen de 6VAC aansluitingen is voldoende om de stroom te begrenzen.

@Arco Waarom zou het dan niet kunnen? als je naar de specs kijkt rode led: 2,0V 20mA numitron: 4,5V 19,5mA

Common Cathode LED:        Numitron:
         LED                 .-.
       +-|<-Seg A         +-( X )--|<-- Seg A
       | LED              |  '-'
       +-|<-Seg'B'        |  .-.
       | LED              +-( X )--|<-- Seg B
       +-|<-Seg C'        |  '-'
       | LED              |  .-.
 Cath.-+-|<-Seg D'        +-( X )--|<-- Seg B
       +-|<-Seg E'        |  .-.
       | LED         Comm-+-( X )--|<-- Seg C
       +-|<-Seg F'        |  '-'
       | LED              |  .-.
       +-|<-Seg G'        +-( X )--|<-- Seg D
       +-|<-DP            |  .-.
                          +-( X )--|<-- Seg E
                          |  '-'
                          |  .-.
                          +-( X )--|<-- Seg F
                          |  '-'
                          |  .-.
                          +-( X )--|<-- Seg G
                          |  '-'
                          |  .-.
                          +-( X )--|<-- DP
                             '-'

Volgens mij moet het kunnen.
Om een paar regeltjes code in pic te stoppen dat lijk mij pas een omweg, als je kijkt wat je dan nog voor spul moet kopen.

De segmenten van de vier duplex display digits zijn verdeeld over beide anode aansluitingen. De losse displays hebben vast verbonden segmenten, die je niet uit kunt splitsen. Zonder decodeer logica lukt je dat niet. Jouw tekening is van een gewoon los led display, niet van een duplex display.
Bekijk bovenstaande tekening van een duplex display eens; dit kun je zonder veel moeite niet met gewone displays bereiken.

Wat Arco schrijft klopt 100%.

In mijn reactie hier zie je ook duidelijk de zeer aparte verdeling van de anodes/kathodes van een duplex LEDdisplay voor de LM8560.

Zo'n duplex display kan je dus NIET eenvoudig vervangen door standaard CC of CA 7-segments displays.
Het kan wèl met zelf opgebouwde 7-segments displays bestaande uit losse LEDs of losse segmenten.

@ Arco & Turbokeu als je naar het onderstaande schema kijkt dan zie je waarom ik denk dat het wel kan (in rood en groen aangegeven).http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lm8560-schema.gif

Heb je het displayschema uit mijn link al eens goed bekeken?
Elk digit moet op twee verschillende kathodestuurlijnen aangesloten worden hetgeen onmogelijk kan met een common cathode digit.

Ik heb me altijd afgevraagd, waarom ze duplex displays zo vreemd in elkaar hebben gestoken. Ze hadden ook 2 complete displays aan iedere kathode kunnen hangen...
Waarschijnlijk was dit handiger met de pin-out van ic's en/of displays, of ze deden het om een rustiger lichtbeeld te krijgen met duplexing...

@ Turbokeu & Arco jullie hebben gelijk zo als ik het in gedachten had werkt het niet, ik heb een paar alternatieven gevonden: HTC2500, MM5387

Die klokIC's (net als de National MM5314, MM5316 en de Mostek 50250) zijn al lang obsoleet en slechts spaarzaam te vinden aan gemiddelde prijzen rond de 30-45€ (bvb. Ebay), dus niet echt aan te raden.

Er zijn genoeg schema's op basis van een microcontrollertje te vinden die goedkoop en makkelijk na te bouwen zijn.

@ Turbokeu ik zit te denken aan een µc die het display net zo aanstuurt als een HTC2500

Die HTC2500 IS een µc... Exact dezelfde pinning als een 18 pins PIC. ;)
Waarschijnlijk een geprogrammeerde 16F84A/16F628A/16F88...

Haha, nu je het zegt...:)

@Dennis_: Afhankelijk van je skills en ervaring met µC's kan je inderdaad zelf een schemaatje en firmware ontwikkelen als de HTC2500.

Anders kan je gemakkelijk mijn DCF77 LEDklok nabouwen (gratis publiciteit ;))

@Turbokeu ik heb even naar je schema gekeken ik vind er zitten iets teveel ics in, ik heb maar 4 digits nodig. Mijn programming-skills zijn nihil ik heb ongeveer de halve Small Basic cursus doorgewerkt, ik heb geen ervaring met µc's. Het moet op ± 8x2cm komen.

@Arco dat verklaart dan ook waarom ze in het datasheet over "Realtime Operating System (RTOS)" geschreven hebben.