Hallo,

Ik heb hier een Samsung SyncMaster 2443BWT staan die een vreemd probleem heeft.

Als hij op een PC is aangesloten, en je sluit een kabel aan (DVI of VGA) dan geeft hij 1 seconde het beeld van de PC weer, en dan gaat het beeld op zwart. Het scherm gaat dan ook een beetje piepen. Wat overigens opvalt wanneer hij wel beeld geeft is dat het beeld bovenin nogal donker is.

Vanwege dit alles verdenk ik de inverter, of 1 van de CCFL buizen. De voeding heeft dit door, en gooit het scherm weer uit. Het lampje blijft wel branden.

Zo op het eerste oog geen bolle elco's. Voeding is een ITE IP-49155A / Samsung BN44-00238D

Herkent iemand dit probleem?

Foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_20120313_172724.jpg
Klik voor groter

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/img_20120313_172733.jpg
Klik voor groter

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (22%)]

lijkt er op dat bovenste ccfl buis niet goed meer is. inverter detecteert dat en schakelt lampen uit.

Ik denk dat ik het al heb gevonden, volgens mij is het de inverter.

Als ik namelijk de stekkertjes (2 stuks, boven+onder) met elkaar omwissel dan verplaatst het probleem zich ook.

In de originele situatie is het beeld bovenin donkerder. Draai ik de stekkertjes om dan is het onderin ineens donker.

Een van de uitgangen (de rechter op de bovenste foto, die CN303 en C304 voed) van de inverter is dus niet helemaal fris. Ik vind de langwerpige trafo (TM-09176) ook lichtelijk verbrand ruiken (op m'n foto bovenaan, met het zichtbare koperdraad). Maar kan natuurlijk ook dat het gewoon komt omdat hij normaal ook wat warm wordt, en dat ik dat ruik ;). Hoeft niet perse aan de trafo te liggen natuurlijk, kan nogsteeds een of meerdere elco's zijn.

Iemand die mij verder kan helpen nu? Weet niet wat ik verder kan testen namelijk.

De test met omwisselen van de stekkers van de CCFL is een uitstekend initiatief! Je weet nu in ieder geval 100% zeker dat de fout niet in het scherm zit.
Elco's kun je trouwens ook direct uitsluiten; als die stuk gaan, krijg je nooit dit effect!

De HV-trafo die hier is toegepast, heeft 1 primaire wikkeling en twee volledig gescheiden secundaire wikkelingen. De kans is zeer groot dat de secundaire wikkeling voor de bovenste CCFL's doorgebrand is. Je kunt dit eenvoudig nameten (weerstand van beide secundaire wikkelingen meten en vergelijken). De twee blauwe ballast-condensatortjes zien er op de foto nog goed uit, dus die zijn waarschijnlijk ook gewoon in orde.

Ik meet op de 'goede' spoel 1027 Ω, en op de defecte 927 Ω, is het nu gelijk duidelijk dat de trafo is doorgebrand? Ik had verwacht dat de defecte oneindig zou meten.

Trafootje heb ik op eBay al gevonden voor $10: http://www.ebay.com/itm/TM-09176-inverter-transformer-for-Samsung-LCD-…

Maar wat nu nog in mijn hoofd speelt: een trafo brand niet zomaar door toch? Hoe kan het dat hij mij is doorgebrand dan? (Ik heb het scherm trouwens defect gekocht, dus weet niks over de voorgeschiedenis)

Gek genoeg gebeurt het (heel zelden) toch echt wel eens dat een secundaire wikkeling doorbrandt. Voor die $10 kun je het in ieder geval goed betaalbaar een gokje wagen. ;)

Mooi, dan ga ik dat trafootje bestellen. Voor $10 durf ik die gok nog wel te wagen inderdaad ;)

Zo heel zeldzaam is die fout niet. Ben al meerdere LCD-TV's en TFT-schermen tegen gekomen met deze fout. Meestal met ongeveer dezelfde weerstandsmeting als jij nu hebt.
Er is een deel van de winding kortgesloten en dat geeft bij de normale frequentie van 30-70kHz rare effecten.
Inderdaad dus 90% kans dat een andere trafo het euvel oplost.

Bij mij zijn ze meestal onderbroken (de beruchte Darfon 4xxx-trafo'tjes toch in elk geval). Deze trafo is wellicht met wat steviger draad gewikkeld zodat er een sluiting tussen 2 windingen ontstaat en er verder niks doorbrandt.

Om nog even terug te komen op het probleem (verzending uit China duurt nou eenmaal even):

Vandaag een nieuwe inverter trafo ontvangen, die erin gesoldeerd, en het probleem is opgelost :D ! Scherm werkt weer zoals het moet!

Verschil tussen de oude (defecte) trafo en de nieuwe was duidelijk. De nieuwe gaf een weerstand van ongeveer 1031 Ω op beide spoelen. De oude (defecte) gaf op de ene spoel een weerstand van 930 Ω, en op de andere 1031 Ω

Iedereen bedankt voor zijn/haar input!

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (31%)]

Ongeloofelijk, ik zou in eerste instantie dat verschil (+/- 10%) aan eventuele spreiding toeschrijven en niet zo snel dus de trafo verdenken (onderbreking leek me waarschijnlijker).
Maar zo blijkt kan het dus toch makkelijk mis gaan.

Het is natuurlijk niet te zeggen wat voor invloed het heeft op de rest van de elektronica... Als dat ook allemaal al krapjes staat afgesteld....

Maargoed, ik ben tevreden! Zeker omdat de reparatie maar 10 dollar heeft gekost!

Ik roep zelf vaak dat het binnen 10% moet zitten, in de praktijk is het vaak ruim minder als de trafo goed is en hier is het net ietsjes meer... Opzich ook niet zo vreemd als je bedenkt dat er op elke trafo toch evenveel windingen zitten en dat een sluiting tussen 2 wikkellagen al een storing veroorzaakt.

Waarschijnlijk kan je de trafo'tjes ook goed "ringen". Ik zal als ik er eens eentje binnenheb kijken wat voor uitslag hij geeft op een lijntrafotester.