Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 5

Dit topic is gesloten

guidob

Overleden

Kon zo snel niets vinden. Wat zijn de maten van zo'n zijkant? Dus de afstand tussen het metaal. Dacht dat het met metaal al 45cm was, dus ertussen 40 of zo.

En de afstand tussen de gaten (bruikbaar voor 19")?

Maar goed, het staat er nu al :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
free_electron

Silicon Member

ik hgebruik van die metro racks. dat zijn van die gechromeerde broodrekken. kliksysteem. en je kan het ganse spellement op wielen zetten. als je labo weer eens moet verbouwd worden rol je alles direct naar waar het moet.

ze zijn verkrijgbaar in 2 breedtes , 2 hoogtes en 4 lengtes.

dit is waa rik het ove rheb : http://www.lowes.com/pd_71034-80752-184874C-DS_0__?productId=3473479&N…

ik heb er zo een 6 tal. een grote hoge lange , twee medium lange en drie halve hoogte kortjes. ideaal als karretje om een boatacnhor op te zetten en naderbij of weg te rollen.

rubberen zwenkwielen eronder ( die vijzen er gewoon in. )

tot 150 kilo per legbord ... no problemo.. zelfs met 2 of 3 boatanchors per legplang bougeert dat spul geneens.

en als werktafeltje is het ook bruikbaar. een stukk multiplex of mdf van anderhanve centimeter dik laten zagen , hoekjes eraf en het valt zo netjes in het frame en blijft proper liggen

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 7 maart 2012 23:13:22 (56%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

de rekken die tidak heeft heb ik ook in de opslag staan ( gamma ). ze zijn toch niet zo stabiel , met best wat gewicht erin moet ik nog oppassen dat het ding niet voorover kiept als er een doos van de bovenste plank moet komen.

nu hebben de planken ook wel last van verzakken als er kratten op staan , als je deze schuift dan buigt de plankdrager naar voren en valt in het midden de plank van de drager af. deze dragers zijn niet stijf genoeg zonder ondersteuning midden onder de plank.

het is wel een hele verbetering tov de oude 20 euro rekken die er stonden , deze knikte doormidden op een gegeven moment.

het andere rek wat ik heb is nog een erfstuk van t oude werk en wel goed stevig . ook 50cm diep en metalen planken . weet er geen merk van maar die waren vast wel een slag duurder destijds..

nu ken ik wel een bedrijf die de metalen goedkope rekjes van de gamma in gebruik heeft , er staat veel papier in en dat weegt wel wat ... dat gaat prima zolang ze aan de muur geschroefd zitten bovenaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb er twee loodrecht op elkaar staan en dat is zeer stabiel.
Verder nooit last dat de rekken om dreigen te vallen. Je moet de zwaarste dingen ook onderop zetten, dat is nooit stabiel en het tilt ook nog eens makkelijker :P

Bovendien moet je de plankdragers er stevig in tikken met een fiberhamer. Je zet je schroeven toch ook niet halfvast...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Normaal hoort er een kruisschoor opgeschroefd te worden.
http://www.bito.be/www_root/images/imgSized/265x265/bitoProdukte/Regale/Steckregal/STR_0581_A.jpg
Die kleine schotjes zorgen weer voor het verband naar voren toe.
Maar deze kruisschoren worden zelden standaard erbij geleverd, daar de meeste mensen ze toch aan de muur bevestigen.
Maar een (dun) achterwandje doet wonderen.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op woensdag 7 maart 2012 23:47:45 (11%)

Henry S.

Moderator

Mijn zolder had een nieuw kozijn nodig, dat is ook een mooie gelegenheid voor een nieuwe grotere vaste werktafel.

http://www.uploadarchief.net/files/download/zolder2012-1.jpg

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Veel te kort wandkontactdozen ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Wat WCD's betreft: ik heb de knoeiboel achter mijn toestellen onlangs grondig aangepakt. Hier hing een blok met 4 WCD's, daar eentje met 3 WCD's, daarnaast lag er nog eentje los op het schab, enz...
Nu heb ik drie blokken van elk 10 WCD's onderaan het werkblad geschroefd. Tussen de schabben en de achterliggende muur is toch ruimte genoeg voor de snoeren, er moest enkel nog een gat geboord worden om de stekker door te halen.

Zo op het zicht merk je d'r niets van, maar 't is nu heel wat netter (en veiliger!) achter mijn apparaten...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
pa3gws

Golden Member

Wat is dit nou?
1 dubbele WCD en ook nog eens zonder aarde.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

meteen thermopane erin gezet en dauerluft erin gezet , dat scheelt weer gaskosten...

maar een dubbel ongeaard wcd voor de hobbyhoek , is niet van deze tijd . miss daar ook een upgrade toepassen ..

wel de tafel al in de vernis gezet zo te zien :)

Schimanski

Golden Member

Henry, ik vind die halfronde uitsparing in het werkblad wel curieus. Is dat om nog bij het raampje te kunnen komen, of probeer je een Jerker te imiteren :D

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Zo ziet mijn werktafel er momenteel uit.
http://desmond.imageshack.us/Himg42/scaled.php?server=42&filename=hpim2113.jpg&res=medium

En de rolletjes plakband en tangetjes hangen aan het rek.
http://desmond.imageshack.us/Himg707/scaled.php?server=707&filename=hpim2111p.jpg&res=medium

http://desmond.imageshack.us/Himg15/scaled.php?server=15&filename=hpim2110b.jpg&res=medium

-AltoScroll

TL verlichting addict

momenteel ... dan staat je camera toch een jaar achter :P

Ok... Daar moet gewerkt aan worden :p

Ziezo, de camera is terug mee met zijn tijd :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 21:12:34 (39%)

TL verlichting addict
Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2012 20:01:09 schreef pa3gws:
Wat is dit nou?
1 dubbele WCD en ook nog eens zonder aarde.;-)

Dat tekort is binnenkort verholpen.

Op 17 maart 2012 20:02:59 schreef testman:
meteen thermopane erin gezet en dauerluft erin gezet , dat scheelt weer gaskosten...

Twee uitzet/kantelramen, en twee met dauerluft, allemaal volges het Duitse systeem.

maar een dubbel ongeaard wcd voor de hobbyhoek , is niet van deze tijd . miss daar ook een upgrade toepassen ..

Er ligt toch geen aarde. ;) Vervanging heeft weinig nut.

wel de tafel al in de vernis gezet zo te zien :)

Idd een dun basislaagje.

Op 17 maart 2012 20:15:35 schreef Schimanski:
Henry, ik vind die halfronde uitsparing in het werkblad wel curieus. Is dat om nog bij het raampje te kunnen komen

Dat is idd om fatsoenlijk bij het raam te komen, en kan je buitenom ook nog bij middelste ruiten.

Op 17 maart 2012 21:12:14 schreef Henry S.:
[...] en kan je buitenom ook nog bij middelste ruiten.

D'r is een huisman aan je verloren >:)

Ben wel benieuwd hoe het gaat worden.... Ik denk nog veel werk ;)

maar goed dat je het blad in de vernis zet , bij het onlangs gestarte recycle bedrijf hebben ze deze bladen voor de slooptafels in gebruik , die zitten na een week al vol allerlei plekken . ze hebben de vergadertafel ook van dit onbehandelde hout gemaakt , die zal na een gelekte beker koffie er toch anders uitzien :)

Testman, dat valt wel mee. Zolang je tenminste kiest voor hardhout /watervast multiplex of betonplex. Ideaal spul.

Henry, mooi wat extra ruimte zo te zien. En hier niet zoveel brandplekken op maken hè.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Hewoon een 'onderlegger' van brandvrij materiaal. Ik zweer bij Fermacell, maar er zijn vast nog andere mogelijkheden

een stukje asbest doet het best :) of een houder voor de soldeerbout ...

Henry S.

Moderator

Het is een werktafel, anders had ik wel formica oid genomen ;)

Oost west...thuis best geen asbest... ;-)
Zoals op zoveel labotafels: soldeerbestendige ESD matten.
Ze kunnen tegen soldeer (toch de goede), je kan ze zacht aarden tegen afvoer statische lading én ze beschermen je mooie werkblad tegen veel vuil. 3 vliegen in 1 klap.

Rara, ik moet er zelf voor thuis nog 1 kopen, maar met een 50€ en Farnell is dat zo gepiept.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Idd een ESD mat is wel handig, al heb ik geen aarde, of een plaatje trespa.

Trespa? Dat is toch, net als Formica fenolhars ? Lijkt me niet bepaald antistatisch...

Oh, nee Formica is melamine, maar evenmin geleidend...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 18 maart 2012 17:38:09 (25%)

Dit topic is gesloten