Het 2e kwadrant, een oude tafel uit de opslag, kan nog prima voor een computer en het microcontrollergebeuren.
Bah, stofje op de lens...
Formica zie je veel op werktafels van bijv Elquip.
Dit topic is gesloten
Moderator
Het 2e kwadrant, een oude tafel uit de opslag, kan nog prima voor een computer en het microcontrollergebeuren.
Bah, stofje op de lens...
Formica zie je veel op werktafels van bijv Elquip.
Zal dan wel een speciale formica zijn, met geleidende vulling.
OK, er zit in sommige hittebestendige formica's een alu tussenlaagje, maar dan maak je naar mijn idee wel een mooie condensator met wat er op ligt...
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 18 maart 2012 18:12:53 (55%)
Op 7 maart 2012 22:51:42 schreef free_electron:
ik hgebruik van die metro racks. dat zijn van die gechromeerde broodrekken. kliksysteem. en je kan het ganse spellement op wielen zetten. als je labo weer eens moet verbouwd worden rol je alles direct naar waar het moet.ze zijn verkrijgbaar in 2 breedtes , 2 hoogtes en 4 lengtes.
dit is waa rik het ove rheb : http://www.lowes.com/pd_71034-80752-184874C-DS_0__?productId=3473479&N…
ik heb er zo een 6 tal. ...
@Free: dat is het! Ze hebben zijdelings een versteviging met wat ze in belichtingstechniek een "truss" noemen, iets waar ze belichting boven podia aanhangen. Dat vakkenwerk maakt ze zo sterk. Ik ben al langer aan het zoeken naar zo'n oplossing. Je moet me eens helpen, ik zit met een paar vragen.
- Koop je zo'n rek nu in segmenten of geheel?
- Kan je de legborden verhangen in hoogte of zitten ze gewoon vast per segment?
- Ik wil zoiets kopen in Belgie, heb wat zitten zoeken maar vind toch niet direct iets, is dit puur amerikaans?
- Ik moet mss ook eens bij IKEA mijn licht opsteken, weet daar iemand iets van, van soortgelijke systemen?
- - big bang - -
big bang,
Lijk ook eens bij dat andere zweedse bedrijf LUNDIA. Die zijn een stuk professioneler dan IKEA en kwalitatief ook beter (maar wel een stuk duurder)
Golden Member
De laatste keer dat ik met Lundia te maken had, viel de kwaliteit licht tegen en de prijs/kwaliteitsverhouding extreem zwaar tegen. Een Zweed-loze tussenweg kan een optie zijn, wellicht.
ik ken deze broodrekken ook in nl. ze staan vaker in de horeca en supermarkten. je zult zeker het merk al kunnen vinden bij bijv overtoom.
Silicon Member
@big bang : de fabrikant van die dingen is Metro. ( vandaar de naam een metro-rack ) . maar er zijn talloze knock-offs uit wing-wang-pang land ( de mijne zijn ook knock-offs.)
het is inderdaad die 'truss' constroctie die het ding zo ongelofelijk sterk maakt. Dat is niet te plooien.
Diegene die ik heb zijn modulair. Met andere woorden je hebt legborden , 4 vertikale pijlers en klemstukken.
de vertikale pijlers zijn ene holle buis met schroefdraad in getrokken. twee pijpen wordne aan elkaar gezet met een holle bout die erin gaat. onderaan schroef je ofwel een poot of een wiel in. bovenaan klop je ene plastic dekplaatje.
de klemstukken zijn twee halve conussen. de verticale pijlers hebben om de 5 centimeter een groef. je legt daar de conus rond.
de hoekpunten van elk legbord bevatten een rond stuk buis. dat gaat over de conus die ronde de groef klemt.
met andere woorden : hoe meer gewicht je op zo een legbord legt hoe harder die buis op de conus duwt . de conus wordt harder samengeperst en knijpt harder in de groef in de pijler.
hoe meer gewicht hoe harder dat spul zichzelf vastbijt. een legbord verzetten is kinderspel. : maak het leeg , geef er een tik tegen van onder naar boven. de konussen springen los , zet ze in de groef op de hoogte die je wil en laat get legbord terug erover zakken.
klaar.
zo een ganse kit kost iets van een 79$ hier ( 5 legborden , 4 dubbel hoge pijler ( 2.3 meter hoog ). komen standaard met poten (die je in hoogte kan instellen ) de wielen kosten 15 $ per stuk en hebben een spanplaat om ze vast of los te zetten.
Gans mijn garage staat vol van die dingen. ( ik gebruik die om pakken water , cola , schoonmaakgerief en alles wat in de garage staat op te zetten. zijn onverwoestbaar en volledig verchroomd. )
en in mijn labo staan er ook een 5 tal vast opgesteld.
ik moet een dezer dagen eens nieuwe fotos maken van mijn 'werkhoek' .. der is weer veel veranderd... een pak apparatuur is 'ververst' als je begrijpt wat ik bedoel...
OK! Allemaal bedankt voor de info!
@free: nog een vraagje, ze 'wiebelen' toch niet? Wat dat wil ik juist missen. Ik vermoed sterk van niet, aangezien die buisjes rond een paal zitten, en als je je rek scheef wil trekken kunnen ze niet ver scheef op de buis komen te zitten, dus stijf, heel goed gezien.
En die buizen bestaan uit stukken, dus je kan ze korter houden indien gewenst? Ik zou ze kunnen gaan gebruiken voor apparatuur boven de bench te stapelen, dat moet dus niet hoog zijn.
Ik was al eens gaan neuzen bij Ikea en Lundia, maar ze hebben dit type niet volgens mij, ik zie ze niet staan in de catalogus.
Ik heb ze ondertussen gevonden bij bvb Overtoom en Kaiser&Kraft.
Het feit dat ze instelbaar zijn, veel kunnen dragen en volledig chroom zijn (dus kunnen tegen vloeistof, afwassen etc) maakt ze ideaal. Daar nog een MDFje of multiplex in waar eens met een profielfrees langsgelopen is en klaar.
- - big bang - -
Op 19 maart 2012 21:17:15 schreef big bang:
[....](dus kunnen tegen vloeistof, afwassen etc) maakt ze ideaal. Daar nog een MDFje of multiplex in waar eens met een profielfrees langsgelopen is en klaar. [....]
Ik zou voor betonmultiplex kiezen. Vocht en chemicaliën bestendig, mooi glad en sterk.
Aangezien het met fenolhars is geïnpregneerd, zal ook de isolatiewaarde hoger liggen dan bij gewoon hout of papier (MDF).
Silicon Member
@big bang : juist. die dingen wiebelen totaal niet.
code:
/ // ||_ _|| \ \ \ / \ /
/ // |_ | | _| \ \ \ / \ /
/_//_____|| ||_____\ \__________V__________V_______
_| |_ \
| | \ TRUSS
|BUIS | \
\
tweedelige conus die in de groef haakt
die conus is een stom stuk plastic met een groefje. maar dat maakt niks uit. het konis gedeelte wat aan de truss gelast is trekt dat stuk plastic zo hard in die groef dat het niet los kan komen.
ik leg daar ook gewoon een stuk mulitplex in als werkoppervlak ( op de karretjes. Als je Trespa kan geraken....
Wow, nog met een tekening en al! Ik ben verkocht. Alleen nog eens tijd vinden om dat op te meten, en eens zien bij wie ik wat kan bestellen.
Voor hout: idd, betonplex, multiplex of trespa. Als het is voor apparatuur op te droppen (en niet als werkoppervlak) dan kan ik nog kiezen denk ik.
- - big bang - -
Op 19 maart 2012 22:01:43 schreef Tidak Ada:
[...] Ik zou voor betonmultiplex kiezen. Vocht en chemicaliën bestendig, mooi glad en sterk.
Aangezien het met fenolhars is geïnpregneerd, zal ook de isolatiewaarde hoger liggen dan bij gewoon hout of papier (MDF).
Dan wel betonplex uit de regio en niet uit het verre oosten.
Het kost een stuk minder, maar het is dan ook NIX
Golden Member
Op verzoek vanuit je mooiste meetapparatuur. Ik heb wat spul verplaatst. In stapjes gedaan en een vriend heeft de apparaten even verzet. De kastjes met de zenders erop staan op wieltjes dus dat was zo gebeurd. Die stonden eerst onder de kast waar nu de calibrators in staan. Dan kan ik vanaf mijn werkplek er direct bij ipv in een hoekje op een kruk met een meter op een smal richeltje.
De kast stond vol documentatie en boeken en dat is nu verplaatst en een deel weggegooid (gecopieerde pdf manuals nav reparaties, nam veel ruimte in en ik heb de pdfs nog) De boeken staan nu in mijn gewone boeken kast op de slaapkamer. Daar lig ik toch meestal te lezen of te ontwerpen als ik moet rusten.
vanaf de deuropening
Vanaf het raam
Het calibratie rek
Mijn museumpje, nog niet definitief neergezet en aangekleed
Kast met plugins en los spul
fred z'n hobbyhok in opgeruimde staat , met ruimtebesparende indeling.. had je vroeger niet een raam overigens ? de tek verzameling wordt groter en groter , maar plek voor de speelgoedauto's blijft er wel..
de nutteloze paperassen in de vuilbak scheelt wel ruimte , dat had ik ook al gemerkt. van elk jaar aan rekeningen en dergelijke papieren ben ik van een ordner naar een halve ordener gegaan ( zo'n dun model ) . dat scheelt 60 cm ruimte op de plank die ook ander nut kan hebben .
omdat de werkbank wat te smal wordt heb ik de ladenkastjes verhangen , en vandaag de accukist eens nagezien op mogelijke verkleining . bleek dat het leeuwendeel van de accu's al voor 2/3 z'n capaciteit kwijt was , dus dat scheelt weer een 150kilo aan chemisch afval wat de deur uit kan. nu kan de ups ook meteen in de accukist worden gebouwd , wat weer een vrij stuk plank oplevert.
Volgens mij heb je een paar ton Hf-spul weggebracht (kringloop ?)
Waar haal je toch die lange TL-buizen van daan
@TESTMAN ;
Goe kèke, dan zie je 't raam
(Wel een erg transparant gordijntje, Fred )
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 28 maart 2012 00:54:59 (13%)
de tl ( 8watt:) )staat er 2x op , maar zo lijkt de werkplek enorm.
Golden Member
En voor die 75 euro kan je ook weer leuke nieuwe dingen kopen die meer ruimte innemen dan de accu's Uitgaande van lood dan.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 maart 2012 01:16:47 (11%)
meen dat loodaccu's 50 cent de stuk opbrachten ? toch geen 50 cent de kilo ... anders is het wegbrengen naar de oudijzerboer wel interesanter . die zit 1km verder maar de boel ineens meenemen wordt wat anders
Golden Member
Is toch echt 50 cent per kilo.
Golden Member
Foto is met een fisheye gemaakt en daarna wat gecropt en heel grof even wat perspectief en vervorming gecorrigeerd.. De TL buis is zeker geen 8W. Het is zo'n hele lange, iets van een meter ofzo, ergens rond de 50 W. Er hangt er maar een.
Raam zit links in de hoek. De zenders staat er voor het lijkt zo flink geblokkeerd maar dat is optisch bedrog. Die scoopkar staat er nu voor maar als ik daar moet zijn rij ik die gewoon een meter naar de deur toe. De zenders zitten nu direct bij de antenne, er zitten twee switches tussen ( koppel ze wel altijd af) en de paar meter kippenladder die er nu af is maakt het neens mogelijk mijn dipool te tunen van 160 tot 6 meter op alle banden. Dat lukte daarvoor net niet. 40 meter en hoger ging niet meer met een swr van 1 of heel kritisch. Nu komt het zo mooi uit dat ik voor 160, 80 en 40 maar een varco iets moet verstellen. En voor de hogere banden de andere ingang en ook maar kleine verstemmingen. Best handig? Nu nog een headsetje en voetschakelaar maken voor de 2/70 set zodat ik kan kletsen tijdens het solderen.
Maar meestal is het gordijn half dicht, ligt op het zuiden en invallend zonlicht zorgt voor strijklicht op displays waardoor ze moeilijk zijn af te lezen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 28 maart 2012 07:44:26 (34%)
De bestandsnaam is niet voor niets shack032012raam.jpg. Misschien dat het wat minder erg lijkt als het buiten licht is; je kunt nog best wel een heel stuk raam zien op de foto.
Altijd leuk om weer wat foto's te zien fred.
@testman: m'n wederhelft handelt in batterijen (althans, het bedrijf waar ze werkt) en met de huidige loodprijzen is de recycling een bedrijfstak op zich, die ze graag zelf verzorgen.
ik had dat ook al gemerkt , de nieuwe recycler die in de buurt van t werk is begonnen kon zelfs de 40 kilo aan oude nicd noodaccu's gebruiken die op de zaak stond voor de chemo. die kon je aan niemand kwijt in het verleden , alleen gewone batterijen ivm een inzamelwedstrijd voor scholen werden meegenomen .
Special Member
Teasertje, binnenkort ga ik ook weer verder aan mijn 3 werkplekken:
De mechanische
De elektronica
en de mobiele
foto's voor en na?
veel stookkosten heb je ook niet in zo een kamer zeker?
Dit topic is gesloten