Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

De FG03 heeft VCF in.

Fred heeft een Trimble Thunderbolt GPSDO die een nauwkeurige 10MHz klok geeft.

fred101

Golden Member

Ik zal even een apart topic maken voor Henry me dadelijk afschiet :-)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/103403

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 maart 2012 22:40:21 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had een tijdje geleden een defecte voeding gekregen.
Eén van de afvlakelco's was volledig uit zn dak gegaan waardoor ook de interne en netzekering van 3.15AT door waren (de ene compleet zwart van binnen) en de aan uit knop bleek niet meer te functioneren.
In Rosmalen nieuwe elco's opgezocht om er later achter te komen dat er nog een nieuwe schakelaar in moet. Dit eerst maar even voor test opgelost, t is een lastige maat schakelaar, moet even los besteld worden. 19*21mm ofzo. Hij werkt weer :) De behuizing bleek een behoorlijke opgave om netjes te openen wanneer je niet de koelblokken los wilt halen. Met wat gedoe heb ik de onderkant uit de behuizing kunnen schuiven waardoor de onderkant van de print vrij kwam. Als referentie even een 2euro op de trafo gelegd. Voedingkje is 0-65 volt, 0-5A.
Klikbare plaatjes:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00362_1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00363_1.jpg

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

een stevige degelijke ea voeding nog.. de schakelaar die je zoekt lijkt hier miss wel op http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=701676

zo te zien heeft deze voeding een broertje wat 2 uitgangen heeft of dubbel vermogen , gezien de mogelijkheid voor een extra trafo en meer elco's .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inderdaad een mooi degelijk ding. Hij is linear dus voornamelijk voor gebruik 30 volt en meer. Ik heb al een 2x 30v 5a voeding die ook nog eens schakeld bij 13 volt.
Volgensmij is de afmeting van de knop iets smaller. De knoppen zijn wel te krijgen van marquant geloof ik, de meesten zijn te groot.

Deze voeding bestaat inderdaad ook in een dubbele uitvoering en van 30 tot 150v geloof ik. Maar niet modulair uitgevoerd op de trafo, dus niet zomaar aan te passen, wel een universele print.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/HM108voor.jpg

Mijn nieuwste hi-end scoop. Maar liefst 7000 Hz 6dB bandbreedte, met 15x20x24cm is hij enorm (klein ;-) ) maar liefst 6 hele kilos.
Is het geen schatje, met 7 buizen en een mini CRT maak je een complete scoop. Anode spanning slechts 650V
http://www.pa4tim.nl/?p=3208 meer plaatjes van de binnen kant.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Mooi apparaatje er zit zelfs een PCC88 in, een TV buis blijkbaar was de ECC88 niet voorradig <G>
Echt triggeren op een flank/nul ect is er niet bij een beetje syncen tot de curve stilstaat.
Heb ooit als 20 jarige zoiets nagebouwd van Hameg ook met een DG7-32 scopebuisje was meen ik het Hameg 208 schema. Er zaten geen EF's in alleen triodes.

guidob

Overleden

Zo te zien moet je de 503 nog afregelen :+

De sinus ziet er van boven spitser uit dan beneden.

Ik vraag me af hoeveel ruimte fred eigenlijk heeft. Is-ie ondertussen al bezig met een aanbouw voor extra opslag? :D

als ik zo her en der hoor , heeft fred de slaapkamer erbij gepakt , en daar een stel hangmatten neergehangen . dan is 2/3 van de slaapkamer ook voor de hobby bruikbaar.. :P

als het dan echt vol wordt ( over een jaar oid ) dan komt de loopbrug naar de 1e verd van het huis van de buren . de aanvraag voor de bouwvergunning ligt er al ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Mijn opslag is 10X6 meter en heeft twee verdiepingen ;-) het heet de garage

Gisteren is er een vriend langs geweest die dit soopje voor me meenam. Hij heeft van mij een 75 MHz Philips scoop en Normende Wobbulator gehad dus dat gaf weer ruimte ;-)
Ik heb van de week een paar simpele aanpassingen in mijn hok gedaan waardoor ik heel veel meer ruimte heb gekregen. Alle lade kastjes ( op wieltjes) onder het zender rek staan nu voor het raam met daarop nog maat 4 transceivers en een tuner. Makkelijk op de plaatst waar de antennes binnen komen.

Op de plaatst van die kastjes heb ik nu een rijtje kratjes voor onderdelen, kabels ect. Daarboven een plank waar ik een hoop op kwijt kan. Op het deel waar de zenders stonden staat nu de 576 Curve tracer ( ipv op een Tek kar) en die vriend heeft gisteren de calibrators daar ook neer gezet. Lekker dicht bij mijn werktafel dus ik hoef niet meer op een kruk in dat hoekje te kruipen. De andere calibratie spullen zoals 7,5 digit meter, standaardweerstanden ect komen daar ook nog bij.

Mijn manual/boeken kast is helemaal leeg gemaakt ( de echt nodige manuals staan nu elders op een plank en de boeken op mijn slaapkamer in de boekenkast en een hoop troep weg gegooid, er stond bv nog een oude CRT monitor ) en daarin komen dingen als scoop plugins, elco testers en andere losse apparaten die je erbij pakt als nodig.

Boven de vrijgekomen de plek van de calibrators ( een tafelblad van 1 meter breedt bij 80 diep) komen nog twee planken en daar komt naast de marconi LCR brug een opstelling van mijn museum stukken. Dus bv de miniscoopjes, de mooiste oude (buis) multimeters, stobostak, buis griddipper, jaren 50 tortester ect. Ik wil tegen de zijmuur daar ook nog een keer een klein vitrinekastje hangen om wat buizen in te zetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dus de calibratie 'hoek' wordt straks de calibratie 'zijde'? Aan de linkerkant als je binnenloopt, begrijp ik dat nu goed?

Paar foto'tjes voor in het werkplek-topic is altijd leuk!

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn manual/boeken kast is helemaal leeg gemaakt ( de echt nodige manuals staan nu elders op een plank en de boeken op mijn slaapkamer in de boekenkast en een hoop troep weg gegooid, er stond bv nog een oude CRT monitor ) en daarin komen dingen als scoop plugins, elco testers en andere losse apparaten die je erbij pakt als nodig.

Daar heb je het al, Het begin van de uitbreiding naar de slaapkamer :)

guidob

Overleden

hiep hiep, hoera.

De 7704A doet het weer. Vandaag maar eens verder gegaan en wat aan de hoogspanning gefriemeld (de potmeter aan de andere kant op Z board). Deze keer geen neonlampjes die begonnen te knipperen, maar meteen beeld. Krakende pot? Voltage net te hoog?

Probleem is dat deze HV unit niet in de service manual staat. Net even anders. Dan maar wat trial en error. Nu moet ik het ding nog een keer helemaal afregelen (al staat er niet veel fout zo te zien). Maar wil toch wel de high voltage afregelen, alleen heb ik nu (nog?) niets waarmee dat zou kunnen (~4000V DC).

Verder zijn nog wat zaken kapot; een indicatie lampje en de potmeter van de schaalverlichting. Een 10k standaard type. Een 7A13 karkas zit er vol mee, alleen geen 10k. Type 311-0546-00. Ook hier houdt ik me aanbevolen :) Kan eens kijken of ik een vervanger kan krijgen bij de electronica winkel, maar vraag het me af (redelijk klein). Anders maar eens gaan internetten.

als de potmeter alleen een gebroken asje heeft kun je ook met een zelfde potmeter de koolbaan ruilen . dus de pertinax plaat waar de loper over schuift ruilen met een 47K model uit een sloopmodel bijv. vaak alleen een kwestie van die 4 lipjes open buigen en swoppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Is nog goed te krijgen. b.v. Ucite: $7.61. Heb daar al eens eerder gekocht (en gaat best snel).

Shipping zal wel tegenvallen, maar vragen staat vrij.

[Bericht gewijzigd door guidob op dinsdag 27 maart 2012 01:58:46 (78%)

free_electron

Silicon Member

Gisteren een Weller WRS3000 en een Weller MT1500 op de op getikt. ( zonder handpieces, dus alleen de basestations ). voor de ronde som van 100$..

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Oud en nieuw naast elkaar.

Oud: Voltcraft No.3IM (3000 counts)
Nieuw: Agilent U1253B (50.000 counts)

http://atoomnet.net/co/IMG_8739-edit2.jpg

Nu nog de gratis bluetooth adapter zien te bemachtigen, agilient heeft daar nu een actie mee.
Agilent gekocht bij de conrad met 10% korting (nog tot morgen).

pi? een spanning van pi volt? :)

leuk apparaat, ik zoek ook nog een nieuwe <50euro. hb de voltmeting uit mijn oude vellemannetje geblazen :( gelukkig heb ik er nog een, die beter is da die oude...

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Op 28 maart 2012 20:22:57 schreef TechnOoB12:

leuk apparaat, ik zoek ook nog een nieuwe <50euro. hb de voltmeting uit mijn oude vellemannetje geblazen :( gelukkig heb ik er nog een, die beter is da die oude...

Als je nog in het stadium zit dat je voltmeters opblaast, dan zou ik voor een tientje een nieuwe kopen bij de gamma. Goed zat.

Of gelijk een fluke dan moet je toch van behoorlijk goede huize komen om deze op te blazen .:9

Dan is het praktisch moedwil

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Ik maak ook nog steeds fouten met snoeren of rangswitches, alleen hebben mijn multimeters daar geen probleem mee. Ik heb ooit maar een multimeter gemold, een voltcraft scopemeter. Max spanning was 1000V, ik verwachte 600V te meten maar er stond iets van 1200V. Hij stond in de goede mode en was autorange. Gelukkig had ik de meter niet in mijn hand. Een hele rits kapot geprongen opamps, zelfs van modes die niks met spanning meten hadden te maken. Zelfs een paar defecte spanningregelaars maar zelfs na vervanging van ale gevonden defecte deed hij niks meer, ook zijn processor was overleden. De summiere beveiliging die er zat was nog heel.

Ik denk juist dat waneer je nog in het stadium zit van multimeters mollen, als dat stadium bestaat, je beter een goed beveiligde meter kan hebben en dat meestal niet de goedkopere meters.
Oude analoge meters zoals Unigor, avo, philips zijn vaak ongelofelijk goed beveiligd. Kunnen vaak fouten tot 5 a 6000V verwerken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Autoranging is je eerste beveiliging wat mij betreft (ook voor gebruiksgemak zou ik zelden nog zonder willen), en daarna inderdaad een fool-proof meterontwerp.

Een handige feature van mijn HC506 (klasse tussen prul en duur in, gaat al jaren mee) is wel dat hij gaat piepen als je het meetsnoer in de 20A-bus hebt zitten en je een ander bereik kiest. Desondanks toch wel eens een zekering opgeblazen. Ook weet ik dat hij in het 1000V-bereik nog wel tot 1100V gaat zonder stuk te gaan, maar de extremere tests hoop ik nooit te hoeven doen ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 maart 2012 21:13:40 schreef alex278:
Als je nog in het stadium zit dat je voltmeters opblaast, dan zou ik voor een tientje een nieuwe kopen bij de gamma. Goed zat.

het ding was al vrij goedkoop, ik heb geen te hoge spanningen oid gemeten. alles kwam uit mijn labvoeding ( of wat daar nu voor door gaat :() dus 30V max, 3A. ik mat spanning in de 200V modus, dus dat zou goed moeten zitten. tjsa, t was een goedkoop 20,- ding dus misschien was zijn houdbaarheidsdatum verlopen. hij meet maar tot 1V zonder duidelijke lineaire schaal, maar ik koop liever eenn nieuwe dan hem te repareren.
er gaat bij mij wel eens iets fout, maar dat is meestal omdat ik de mm dan niet goed heb ingesteld of de pennen van mijn labvoeding houd voor de pennen van mijn mm, en dan 230wissel probeer te meten.met mijn labvoeding.:P

wat betreft mijn fase, ik beschouw mij niet als noob meer. nieuwe naamsuggesties zijn welkom!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dit topic is gesloten