Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@TechnOoB12 :

Kalmte kan u redden... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 26 maart 2012 01:05:18 schreef RAAF12:
Mooi apparaatje er zit zelfs een PCC88 in, een TV buis blijkbaar was de ECC88 niet voorradig <G>

Zou wel eens om de k-g doorslagspanning kunnen gaan.

Ik heb nog zoiets staan van goedkoop Japans fabrikaat met in mijn herinnering maar 2 buizen... Als ik hem opgegraven heb, komt hij hier in het topic ook langs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 maart 2012 20:49:33 schreef maartenbakker:
[...] Als ik hem opgegraven heb, komt hij hier in het topic ook langs.

Bewaar jij die dingen in de tuin dan ? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Nieuwste aanwinst:

http://i.imgur.com/7d7MCl.jpg

HP E3631a labvoeding. Hij is fijn ;-)

free_electron

Silicon Member

Op 31 maart 2012 14:21:26 schreef alex278:
Nieuwste aanwinst:

[afbeelding]

HP E3631a labvoeding. Hij is fijn ;-)

YES! Die dingen zijn supergoed.

Doe me een lol . Verbind je 34401 in voltsdc met de uitgang van het 6 volt kanaal.
Zet de uitgang af ( output off )

Wat meet je... 0 of -0.29 volt ?

Als je een kleine negatieve spanning meet : druk output on, zet het kanaal op 0 volt en druk terug output off. Ze zou nu moeten weg zijn.

Dit is een bug in de voeding firmware. In versie 1.4 is dat gefixt.
Als ik die roms te pakken krijg post ik ze wel. De mijne doet dat ook. Ik ben nog geen 1.4 tegengekomen.

De rom zit in een voetje op het controllerboard. Is een flash , maar kan niet geflasht worden in het toestel.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zaterdag 31 maart 2012 14:46:19 (35%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Met output off drift de +6V in een minuut ofzo naar +6V naar -1 mV (zonder dat d'r een belasting aan hangt). Output aan/uit zetten doet weinig (in de zin van 'de uit-spanning blijft constant op -1 mV'). Serienummer is MY40005248, mocht dat helpen.

Overigens zijn die dingen nog wel aardig duur; op de amerikaanse ebay gaan ze niet voor minder dan $500-$600, en voor europa komt er dan nog shipping + douanekosten bij.

[Bericht gewijzigd door alex278 op zaterdag 31 maart 2012 14:56:49 (19%)

free_electron

Silicon Member

dan heb je een firmware 1.6. no problem .

het zijn de 1.1 en 1.2 firmwares die dit probleem hebben. die kunnen geüpgraded worden naar 1.4 en dan is het probleem weg.

1.5 en 1.6 zijn niet compatible met de oudere (andere front panel controller omdat de display driver niet meer leverbaar was )

de jouwe is een '2nd generation'. het zijn de 1st generations die dit euvel hebben

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Alex, gefeliciteerd, erg mooie voeding.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/453voor.jpg

Een paar dagen terug stond er een 10MHz scoopje te koop in vraag en aanbod. Ik mailde de aanbieder dat het een hele vroege versie van de 453 was, 50 MHz en een mooi collectors item. Paar dagen later kreeg ik een mailtje dat niemand had gereageerd en dat ik hem zo op mocht komen halenm als ik wilde. Aangezien het hier vlakbij bleek te zijn heb ik dat gedaan. En sommige TS hier maar klagen dat men geen betaalbare goede scopen kan vinden ;-)

Fotos binnenkant en andere info: http://www.pa4tim.nl/?p=3247

Van buiten een beetje stoffig maar wel onbeschadig. Van binnen werkelijk als nieuw. Niet eens stof op de pcbs en een minimale ophoping achter de fan. Geen netsnoer. Dat is een speciaal Tek geval. Er zat een draad op gesoldeerd. Die heb ik weggehaald en er zit nu tijdelijk een wat veiligere constructie tot ik een stekker vind.

De pijp geeft nog maximaal licht, de calibratie stond er maar weinig naast. Viel nog binnen de tolerantie. De positie potmeters hadden wat TLC nodig en even via variac opgestart voor de veiligheid. Ik was vergeten te vragen of hij lang niet gerbruikt was.

Hij stond in 1966 voor het eerst in de folder. Deze is uit 1965 !!
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/03/453datum.jpg
Echte degelijke Tek kwaliteit. Vreselijk mooie pcb's, mooie details als een rolletje tinsoldeer, gouden klemmetjes die transistor pootjes vasthouden. Alle torren in voetjes, geen ic's, en nog veel meer. Echt zo iets wat je eigenlijk in een doorzichtige kast zou willen doen. De kapschalen kan je door het lossen van twee grote duimwielknoppen aan de zijkant zo los nemen.
Hij is ouder dan mijn 547 buizenscoop. Een van de eerste portables van Tek. Schakelmateriaal, knoppen ect is identiek aan de 547. Er zitten op een nest nuvistors na alleen halfgeleiders in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 29 maart 2012 20:49:33 schreef maartenbakker:
[...]Zou wel eens om de k-g doorslagspanning kunnen gaan.

Ik heb nog zoiets staan van goedkoop Japans fabrikaat met in mijn herinnering maar 2 buizen... Als ik hem opgegraven heb, komt hij hier in het topic ook langs.

De rest van de buizen oa. ECH's in het apparaat is wel gewoon de E serie. Komt wel meer voor dat er mixed P en E in een apparaat zitten.
Zolang de buisspec het toelaat.
edit
Die PCC88 is 7V gloeispanning ipv 6.3V Jammer dat er geen Hameg mijnheer in de zaal zit die vertelt waarom er geen normale ECC88 inzit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 31 maart 2012 22:59:33 (13%)

maartenbakker

Golden Member

Mee eens; dat bedoelde ik aan de hand van de spanningen in het schema met mijn vermoeden aan te geven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 maart 2012 20:56:32 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Fred, past die oude Tek nog in je hobbyruimte? ;)

Wat is trouwens 't beste middel om stickers + residu te verwijderen?

Op 31 maart 2012 17:51:36 schreef fred101:
....

Is dit deze scope van bitbanger? Dan heb ik net een zinloos mailtje gestuurd :'-(.

fred101

Golden Member

Klopt, heeft er een week op gestaan, zelfs nadat hij de advertentie aangepast had en er bij gezet had dat hij gratis was heeft er niemand gereageerd en toen mailde hij mij. Ik vond het een mooie aanwinst voor de collectie. Een tijdgenoot van mijn 547.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 maart 2012 22:25:26 schreef alex278:
Wat is trouwens 't beste middel om stickers + residu te verwijderen?

Wasbenzine ! Tast geen plastics aan. Aleen als de lijm is ingevreten, lukt het natuurlijk niet meer, dan is napolijsten de beste oplossing...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Sine

Moderator

Ik heb naar die tek staan kijken ... en besloten dat ik al genoeg frut heb :P

Het ding past ook beter bij fred zijn tek verzameling dan hier, feli ... mooi scoopje.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 april 2012 00:13:26 (37%)

free_electron

Silicon Member

miljaar. die moet peperduur geweest zijn in zijne tijd. volledig getransistoriseerd... custom buis...

die netstekkers schakelen de machiene om tussen 110 en 220.

het 110 gedeelt is gewoon een vrouwelijk netsnoer. het 220 deel daarentegen.

als ik maandag bij halted langsga zal ik een in de grote bak 'bizarre snoeren kijken. misschien ligt er wel een tussen

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Schimanski

Golden Member

-- volledig getransistoriseerd...

Ik zie nog een stuk of zes nuvistors zitten op de foto's van Fred.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

De latere uitvoering, 453A, 1971, kreeg FETs ipv de nuvistors. Deze was toen iets van 2100 dollar nieuw dat was nog duurder dan de 547 die rond de 1900 dollar was.

Free, wat bedoel je met custom buis ? Waar zie je dat aan. Deze heeft nog iets vreemds onder het type nummer staat naast een serie nummer 015510 ook een modelnummer in geslagen. Mod 210H dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Sine

Moderator

Ik heb nog nooit een tek gezien waarbij de buis niet custom was, tek had al sinds het begin een plant waar ze eigen beeldbuizen maakten.

Ik zeg had, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat nog doen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 1 april 2012 12:00:31 (20%)

Is d'r tegenwoordig nog apparatuur waar een beeldbuis in zit? Zijn toch allemaal TFT's/LCD's/OLED's tegenwoordig?

rbeckers

Overleden

CRT's worden nog wel in nieuwe apparatuur gebruikt.
Het wordt wel snel minder.

maartenbakker

Golden Member

De scopebuizenfabriek van Philips bestaat nog steeds en heet heel toepasselijk CRT

Het grappige is dat ze ook wat kijkpijpen en speciale medische electronenkanonnen hebben overgenomen van LPD toen dat failliet ging (het eerste is op hun site te vinden, het tweede hoorde ik bij de presentatie gisteren van het beeldbuisboek). Vermoedelijk maken ze ook zelf hun kathodes en kanonnen, want daar wil je tegenwoordig niet afhankelijk van zijn.

@fred101: Ik zie het nu pas, dat zal wel onder de 'For special products, please contact us' vallen, en dan weten ze vantevoren al dat je gaat bellen.

Aanvulling: met die kijkpijpen is iets heel vreemds aan de hand... Toen LPD ze ontwierp en produceerde waren het bij mijn weten nog kleurenbuizen (CMT's), maar zij spuiten er P43 in en zetten er een enkel kanon in. Moet kunnen :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Gezien de slogan onder aan de pagina worden deze gebruikt in de astrologie, de moderne kristallen bol ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten