Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 2 april 2012 21:05:31 schreef alex278:
Maar wat een nuttige frequentie is hangt dus heel erg van je gebruik af (als je nettrafo's bakt wil je wat anders dan voor schakelende voedingen dan voor gebruik in iets bij zoveel MHz.) Sowieso wil je eigenlijk meten bij je werkfrequentie.

Klopt helemaal, en aangezien ik net als Fred veel in de wat hogere frequenties zit komt het beter voor mij/Fred uit.

De LCR40 hebben we al een tijdje op het werk in gebruik, en daarmee zijn al heel wat onderdeeltjes herkend (vooral het smd grut waar niets op staat).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Als ik geen VNA had leek het me wel wat om eens een C meter te bedenken met instelbare frequentie. ( stelt weinig voor, het pricipe van Freddy waarik mijn fF meter op gebaseerd heb, is zo aan te passen naar hogere frequenties. Ipv opamps een paar torren. Een oscillator die instelbaar is op bv 100, 1000 Hz, 10, 100 en 1000KHz
Als je de Spanning na de IV omzetter meet met een ADC dan kan je met de processor de conversie doen.

Alex, ik weet nog een methode om zonder wisslspanning capaciteit te meten. Met een zaagtand en een opamp. Dan meet je echt de pure capaciteit. ( eigenlijk zet je coulomb via wat tussenstappen om in capaciteit. http://www.pa4tim.nl/?p=2929 halverwege de blz, het beeld van de 547 scoop. De methode staat erbij. Komt uit een Tek publicatie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: ik vind 't eigenlijk wel typisch dat inductie niet gemeten wordt bij DC, en capaciteit wel.

fred101

Golden Member

Ehhh, 1april was toch eergisteren ? >:-)

Maar in theorie zou je het kunnen . DC er op, ineens uitschakelen en ontladen over een weerstand en dan de lading meten. Of misschien beter de inductiespanning ? Beetje het idee van een smps. Bij een condensator zit je met grote stromen, hier zit je wel met flinke inductie spanningen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 3 april 2012 00:29:29 (26%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hangt er vanaf hoe je d'r naar kijkt. De DC-toestand van een condensator is [de aanwezigheid van] elektrische lading. De DC-toestand van een spoel is [de aanwezigheid van] een magneetveld.

Natuurlijk kun je stellen dat je de inductie bij DC niet kunt meten, maar datzelfde geldt dan natuurlijk ook voor capaciteit >:) (met de rol van stroom en spanning precies omgekeerd tov spoelen).

Tidak Ada

Golden Member

Je zou naar de step response kunnen kijken, maar dat is, denk ik, makkelijker met een blokgolf... ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Niet mijn meetapparatuur, maar ik wil julie deze scoop toch niet onthouden. Kijk ook naar de verdere foto's in de MAKE sectie.

Overigens staan er meer interessante maaksels van deze man.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuke oplossing voor die oude Condensatoren, om de binneboel eruit te halen en er een ( kleinere ) nieuwe erin.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
haasje93

Golden Member

ik zal hierbij mijn meetapparatuur showen.
wat er te zien is:

mijn twee multimeters een fluke 87v en een equus 3004e
en een fluke electrical tester.

mijn oscilloscoop een hameg 203-5

een signaalgenerator, en een voeding 0-8 V en 6 A ac
vanbinnen is het een koper stangetje dat over de spoel glijdt.

dan komt wel een heel mooie meter, een russiche multimeter uit 1964
ABO - 5M1 (nergens op internet te vinden, wel de uitvoering uit 1975)
boekjes heb ik erbij en alle meetsnoeren (voor metingen tot 6 KV, en de gewonene meetsnoeren en kroko klemmen. en dat alles in een mooie bakelieten behuizing.

een mooie Delta elektronika regelbare voeding D 030 - 1

en tot slot een foutmeetset van F&G waar je o.a. een driepunts meting mee kan doen (gaat weg)

http://www.flickr.com/photos/77066451@N08/

http://www.radiomuseum.org/r/unknown_abo_5m1avo_5m.html
de versie uit 75, wie ziet de verschillen??

Gr. Haasje93

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

http://www.drmilitary.com/?p=productsMore&iProduct=97&sName=ab…. Daar staat er een te koop. Mischien hebben die meer info. Leuke meter.

Onder unimer abo 5m1 vindt je meer. Het lijkt een servische meter

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Als ik zo het merk van die meter zie denk ik dat het een kopie is van AVO (Cyrillisch : ABO) en dan van een versie 5, mark 1
Probeer daar eens een schema van te vinden. Grote kans dat er wat van klopt.

Je kunt misschien kijken of er hier op het forum iemand is, die toegang heeft tot het Radiomuseum.de, die kan dan meer infornmatie downloaden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@haasje93:
De "Equus" heeft volgens mij wel een nieuwe display nodig.
Verder een mooie verzamelde aanwinst.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
haasje93

Golden Member

@fred101 in het metertje staat cccp, dus rusland.
die meter heb ik voor 15 euro gekocht op de vlooienmarkt in eelde.

@ tidak ada ik zal morgen even wat foto`s posten, er staan schema`s achter in een van de boekjes.
oke zal ik doen

@ gerardmonique ja dat weet ik, ik heb er al naar gekeken.
maar hij is nog prima leesbaar (afgezien dat er net een punt bedekt kan worden) het is de oude multimeter van men pa.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
rbeckers

Overleden

Mooie verzameling van oudere, maar goed bruikbare, meetapparatuur.

haasje93

Golden Member

@ rbeckers het is niet allemaal oud hoor.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
rbeckers

Overleden

@haasje93
Inderdaad, niet alles is oud.
Maar ik heb geen problemen met wat oudere apparatuur.
Ik heb o.a., naast een nieuwe Hameg scoop, een Hameg 312.
Die is ouder dan jouw HM203-5.

free_electron

Silicon Member

zou ik ... ?
welja waarom niet.. ik kan toch niet achterblijven he..

http://www.siliconvalleygarage.com/circuitsonline/2012/fehok1.jpg
van links naar rechts...
Agilent 16702B logic analyzer
Agilent Infiniium 54832D mixed signal oscilloscope ( 4 + 16 )
Agilent e3610 voedingen
Agilent 34401 Mulitmeters
Agilent MSO7104 Mixed signal scope (4 + 16 )
Agilent 33120 AWG
Agilent E3641 3 kanaal voeding

De rest bespreek ik wel in 'show je werkhok ...'

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 9 april 2012 00:02:30 (52%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Mooie verzameling :9~. En ook leuk om te zien dat je ook een zwak hebt voor HP/agilent.

(zal tzt wel eens een foto maken van mijn werkplek, die ook redelijk voorzien is van HP-spul. Alleen haal ik 't niet qua scopes en ander spul...)

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 9 april 2012 00:42:20 (24%)

free_electron

Silicon Member

tis geen zwak voor Agilent ... Der is alleen Agilent. Al de rest is troep en meuk ... Trekt-op-nix en LeCrap moet ik niks meer van weten wegens catastrofale ervaringen met beide. (zoek mijn posts hier opt forum. Ze waren beide ooit de rools-royces maar zitten nu tussen skoda en lada in )

Philips is gammel qua bouwkwaliteit... zeker vergeleken met HP / Agilent apparatuur die gebouwd is als een tank. ( HP : Heavy Product , High Price, High Performance )

Fluke is goed voor handhelds en calibratoren. Keithley voor zotte dingen zoals electrometers en sourcemeters.

Nu dat Danaher eigenaar is van tektronix, keithley en anderen zal het er niet beter op worden. ze zijn al flink aant schieten in het gamma... al wat gene geld opbrengt vliegt eruit. Ach.. Agilent zal alleen maar nog groter worden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

als je alleen spul van na de zero's hebt dan is er veel idd al slechter als 2 decennia terug ja . maar toch hebben veel co leden spul van tek en fluke uit de tijd dat het nog wel goed was. philips heb ik zelf ook altijd wel iets slechter van bouwkwaliteit gevonden . over fluke ben ik zeker tevreden , zeker als op t werk een huismerk tu meter al een luxe iets is ( en met alleen dat moet je tv's , noodverlichting en vrijwel alles met een stekker repareren ) jij ( free ) bent ook wel verwend op je werk met goede merk meetapparatuur die een management jaarsalaris kost.

heb je overigens ( als enig co lid onderhand :) ) nog geen delta voeding ? die zijn ook nog net als 40 jaar terug van degelijke kwaliteit ( bouw en technisch ) en hebben ook goede support die zelfs hier op t forum zit . ik heb hier nog geen hp/agilent support account gezien :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rbeckers

Overleden

Agilent is inderdaad de beste.
Maar ook Agilent apparatuur heeft soms zwakke plekken.

fred101

Golden Member

Indrukwekkende verzameling Free. Gave breedbeeld scoop ;-) Relaxed een hok met open haard ( of staat dat buro in een andere ruimte ?) grappig dat rijtje soldeerbouten.

Ik ben het eens met je, wat betreft HP ( geen ervaring met Agilent) het is altijd een genot om daar aan te werken. Zo ongeloofelijk degelijk en mooi gebouwd. Ik heb laatst de HP86xx ( voorloper 8640 maar ben nummer even kwijt) meetzender van RBeckers gerepareerd. Was iets mechanisch en daar ben ik wel handig in, voor jullie denken dat hij dat zelf niet kan :-) dat ding is gebouwd als een tank. De oscillator zit in een grote aluminium turret zo groot als een koektrommel. Assen van een cm dik in zware lagerbkokken om alles te bedienen. De zware plaatveer om de trommel te locken had een zelfs een gelagerd contactpunt. Echt mooi gemaakt maar een hele klus om het mechanisme weer in orde te maken.

Oude Teks zijn ook zo vreselijk mooi gemaakt met die vegulde printplaten en alle transistors in voetjes.
Maar dan praat ik jaren 50 tot eind jaren 70. De manuals van Tek en HP zijn ook super. Waarbij ik op dat punt een lichte voorkeur voor Tek heb.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/1S2rechts.jpg

Maar oude Fluke calibrators en meters (jaren 60 en 70) zijn ook erg degelijk en goed gebouwd. Als je zo'n 332 of 760 van een HP logo zou voorzien zou niemand het in de gaten hebben.

En idd Keithley voor het speciale werk.

Qua Philips heb je niet helemaal gelijk. Het oude Philips spul uit de jaren 60 is wel erg degelijk ( Nog niet zoals HP maar wel goed) zeg maar de aluminium kleurige reeks. Toen ze met die bruine en blauwe serie kwamen werd het minder. Vooral qua schakelaars.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/12/pm2124_2.jpg een oude Philips, wel opvallend dat ze meestal enkelzijdige pcb gebruikte terwijl Tek en HP eigenlijk allemaal dubbelzijdig zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

je doelt op de philips pe1503 ed reeks uit begin 60's ? die waren idd mechanisch beter gebouwd . een gegoten alu behuizing die tevens koelblok was. draadgewonden potmeters met een diameter van 50mm . nadien waren de kasten van dun alu met gammele klik schroeven met een rubbertje . de potmeters en schakelaars waren notaire vuile contacten in de 70's en 80's pe en pm lijn . op de td bij philips zelf stonden voor het goede werk ook niet voor niks tek scope's :)

nu had philips in de 60's ook wel alles aan zichzelf , eigen glasfabriek , bakkelietfabriek , trafofabriek enz .

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 9 april 2012 10:46:08 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
haasje93

Golden Member

@ free-electron dat is een mooie verzameling.

ik zelf heb een hameg 203-5 dat is toch een goede scoop?

en over het algemeen vind ik oud is niet altijd slecht, soms wel beter.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Dit topic is gesloten