Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Zo'n opamp gelijkrichter is toch niet complex ? Een log converter met analoge meter is wel is een goed idee. Veel resolutie bij lage belasting en toch een groot bereik.
Ik denk dat ik eerst eens een grote ferrietkern pak, daar een van de twee draden naar mijn test stopcontact een keer of 5 doorheen haal en dan bv 50 windingen heel dun draad er tegenover wikkel. Dan een weerstand over secundair die net hoog genoeg is om voldoende spanning te krijgen om gelijk te richten met behulp van een opamp. De voeding is geen probleem, ik heb er nog diverse DC en AC spanningen bij ingebouwd zitten. Bij een oscillosoop heb ik met zoiets geexperimenteerd en een resolutie van een paar mA/div gehaald.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

De Amperemeter heb ik aardig naar moeten zoeken. Het is al snel 1A en daarna al 5A. Dit komt nog in de buurt. Maar bij zo'n analoge meter zie je nog dat er iets gebeurt. Met een digitale valt het niet zo op.

De variac is 1A, de scheidingstrafo 1.5A. De zekering zou 2 moeten zijn, maar met de zwaarste weerstand die ik heb (10ohm, 100W) slaat die niet uit. En ondertussen belast ik de variac teveel.

Moet een keer met een regelbare load kunnen testen met alleen de scheidingstrafo. Kijken of en wanneer de zekering wel tript. Een vette kortsluiting wil ik niet proberen ;). Ik heb 2 van die zekeringen, nog eentje met een beschadigd huis. Kan die wellicht omzetten. Een normale zekering is achteraf toch wellicht beter geweest, maar nu zitten de gaten al in de kast.

Op 13 april 2012 13:18:11 schreef GerardMonique:
..., juist de adereind-hulzen. En nog vollop ruimte voor eventuele uitbreiding of aanpassing.

Van boven naar onder inderdaad. Maar wat is er mis met de hulzen? Die zitten er overal op. Of bedoelde je "juiste"? Inderdaad nog plek zat in de kast.

[Bericht gewijzigd door guidob op vrijdag 13 april 2012 20:50:55 (20%)

flash2b

Special Member

Mede door de ervaring van rbeckers in http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1344063#1344063 heb ik maar (weer) een nieuwe multi meter aangeschaft.

Het is een Nieaf Smitt NI 99II meter. Eigenlijk is het een gerelabelde Appa 99II die ook nog wordt verkocht als Iso-Tech 99II. Het enige wat telkens anders is, is de kleurstelling.

Ok, kwa degelijkheid kan het niet tippen aan een Gossen MetraHit waar ik ervaring mee heb, maar het voelt even degelijk als een Fluke. De 99II is wel loaded met functies, oa. frequentie tot 40Mhz, True RMS, mV en mA bereik. Verder zat er nog een thermo koppel bij en hij heeft backlight.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc03964_cleaned.jpg

Specs : Nieaf Smitt 99II , Appa 99II , Iso-Tech 99II

rbeckers

Overleden

Dat is de grotere, duurdere en betere uitvoering van mijn NI77. ;)

Mijn N.I.E.A.F. voltmeter zit in een houten kist van 30x30x10 centimeter en heeft een bereikknop met een diameter van 10 centimeter....

M'n vader heeft een poosje bij de Nederlandse Instrumenten En Apparaten Fabriek gewerkt, vandaar.

Op 13 april 2012 20:36:25 schreef guidob:
. . . Maar wat is er mis met de hulzen? Die zitten er overal op. Of bedoelde je "juiste"? Inderdaad nog plek zat in de kast.

@guidob:
Dit wat juist is, i.p.v. blank of vertind erin klemmen. Wat gelijk ook geisoleerd afwerkt.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
free_electron

Silicon Member

Op 13 april 2012 21:17:16 schreef Kleurhulpdraaggolfoscillator:
Nederlandse Instrumenten En Apparaten Fabriek .

made in china...... Tot dusver 'nederlandse fabriek'

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

ter info , agilent heeft ook fabrieken in china :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ben een PM2528 rijker. Heel veel lampjes vervangen door led's.
200 Ohm bereik gaf foute waarde. Bleek trimmer op current boardje veel te groot (productiefoutje)...

Heb zelf ook een PM2528 en heb ook alle lampjes vervangen door LEDjes, de helft deed het niet meer.
Verder was de thermische zekering in de trafo stuk, die heb ik maar vervangen door een ander type.
Weerstandsmetingen in het lage bereik (de 4 draads meting) wil nog niet lukken en geeft verkeerde waardes.
Ik heb wel een manual via internet maar die is niet compleet, en gebaseerd op een testROM die die moet worden geplaatst en natuurlijk nergens te krijgen is.
Als je meer informatie hebt over deze meter dan ben ik zeer geinteresseerd.

ik heb er een service doc van , komt ergens van het internet meen ik..

hier staat er 1 http://elektrotanya.com/philips_pm2528_rms-dmm_sm.pdf/download.html

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 14 april 2012 17:00:16 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Ik heb vandaag op de radiomarkt in Tytsjerk een Farnell Modular Signal Generator gekocht (uit 1973).

http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell%20msg4.jpg

Met daar in deze modules:
-MPS (PSU) s/n: 204
-MSG 3A (10-512MHz Generator) s/n: 135
-MSA (Attenuator) s/n: 168
-MSC (Callibrator) s/n: 173
-MSM (AM/FM modulator) s/n: 010

http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell%20msg2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell%20msg3.jpg

Op wat haperende drukschakelaars na in prima staat gekocht.

De drukschakelaars heb ik weer schoon gemaakt, en de niet terugverend willende van de attennuator behandeld met vaseline. Nu schakelt en beweegt alles weer zoals het hoort.

Sneak peek van de binnenkant van de MSG 3A, zonder schakelaarprintje.

http://www.uploadarchief.net/files/download/farnell%20msg1.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 14 april 2012 14:59:44 schreef testman:
ter info , agilent heeft ook fabrieken in china :)

En Tomtom, Philips ook. Wereldmarkleider ASML doet alles nog vanuit N-Brabant. Lonen lopen snel op in China, zie Foxconn met de Apple telefoontjes ect. de werkers krijgen ook een kortere werkweek.
Dan hopen ze dat er minder uit de ramen wordt gesprongen.

Op 14 april 2012 18:02:39 schreef Henry S.:
Ik heb vandaag op de radiomarkt in Tytsjerk een Farnell Modular Signal Generator gekocht (uit 1973)

Mooi hoor, had ik moeten weten ik zat hemelsbreed 8 km vanaf Tietjerk

bj. 1973 Helemaal Si transistors of toch al voorzichtig een opampje?
Zie iets 6(?) potigs glinsteren in de buurt van de bowdencable.
Ik eet mijn hoed op als dat geen uA723 is......

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 14 april 2012 21:08:17 (29%)

Die heathkit die daar bovenop staat is anders ook leuk.

flash2b

Special Member

Op 14 april 2012 14:44:24 schreef free_electron:
[...]
made in china...... Tot dusver 'nederlandse fabriek'

Op 14 april 2012 14:59:44 schreef testman:
ter info , agilent heeft ook fabrieken in china :)

De meter is in door Appa in Taiwan gemaakt, dus geen china :) (zouden ze wel willen).

Agilent zijn handheld multimeters zijn ook in Taiwan gemaakt. Die hebben ook een taiwanese fabrikant opgekocht voor hun Uxxxx serie.

Op 14 april 2012 18:02:39 schreef Henry S.:
Ik heb vandaag op de radiomarkt in Tytsjerk een Farnell Modular Signal Generator gekocht (uit 1973).

Een bijpassende Pulse Generator op MP:
http://fotos.marktplaats.com/kopen/3/59/+/6du5b1EPP3iuQa6D3hdA==.jpg

Link http://link.marktplaats.nl/550450238

Ik ben NIET de verkoper (en heb ook geen enkele relatie ermee)

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 14 april 2012 19:53:56 (31%)

Op 14 april 2012 16:22:42 schreef Brainbox:
Heb zelf ook een PM2528 en heb ook alle lampjes vervangen door LEDjes, de helft deed het niet meer.
Verder was de thermische zekering in de trafo stuk, die heb ik maar vervangen door een ander type.
Weerstandsmetingen in het lage bereik (de 4 draads meting) wil nog niet lukken en geeft verkeerde waardes.
Ik heb wel een manual via internet maar die is niet compleet, en gebaseerd op een testROM die die moet worden geplaatst en natuurlijk nergens te krijgen is.
Als je meer informatie hebt over deze meter dan ben ik zeer geinteresseerd.

Die testrom service doc is niet echt handig. Zelfs de schema's zijn niet compleet, eigenlijk alleen de besturing en de uitbreidingsopties.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 14 april 2012 23:24:52 (11%)

Henry S.

Moderator

Op 14 april 2012 19:40:45 schreef RAAF12:
Mooi hoor, had ik moeten weten ik zat hemelsbreed 8 km vanaf Tietjerk

Jammer, klein marktje maar wel leuk voor onderdelen (Bakelaar, Van Dijken met €1 bakjes, en de zakken van de commissie).

bj. 1973 Helemaal Si transistors of toch al voorzichtig een opampje?

allemaal Si zover ik kon zien, in de calibrator zag ik wat oude digitale logica.

Zie iets 6(?) potigs glinsteren in de buurt van de bowdencable.
Ik eet mijn hoed op als dat geen uA723 is......

Wil je er peper en/of zout bij?

Het is een SN72741L ;) (oftewel een 741), en de 'bowden' is een massieve coax. Dit is de kabel tussen de oscillatormodule en de bnc connector.

Op 14 april 2012 19:43:24 schreef alex278:
Die heathkit die daar bovenop staat is anders ook leuk.

Die heb ik een tijdje terug onder handen genomen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1327795#1327795 geen problemen meer mee gehad.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 14 april 2012 21:11:54 (16%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

6 pootjes ? Zou ik eerder aan een dual tor denken 741 heeft toch 8 pootjes ? ;-)

Ik zou ook zeggen "sambal bij ?" (dat prik(kel)t meer) :D

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 april 2012 15:26:46 schreef fred101:
Ik denk dat ik eerst eens een grote ferrietkern pak, daar een van de twee draden naar mijn test stopcontact een keer of 5 doorheen haal en dan bv 50 windingen heel dun draad er tegenover wikkel.

Er bestaat ook een systeem om de uitzettingscoëfficient van een metalen draad te gebruiken om de stroom te meten:

http://prosje.be/CO/Schemas/StroomMeter.png

De weerstandsdraad wordt daarbij opgespannen door een veer, die aan een soepele draad bevestigd is. Die laatste loopt rond een wieltje, dat voorzien is van een wijzer.
Hoe groter de stroom, hoe meer de weerstandsdraad uitrekt. Het wiel volgt die rek, en de wijzer vertaalt dat ten behoeve van het menselijk oog.

Het voordeel van deze aanpak bestaat er in, dat de golfvorm van de stroom onbelangrijk is. Het ding verteert een blokgolf van 100kHz net zo goed als een gelijkstroom.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Zoals een oude auto-ampèremeter.... (En een perfecte RMS waarde !) ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 14 april 2012 21:37:47 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

mooie aankoop Henry.s, ik was daar ook ik heb nog getwijfelt hem te kopen. maar verder was het idd een kleine markt. en zoals je zei de zakjes van de commissie en van dijken was wel leuk.
het heeft wel te maken met meetapparatuur, daarna nog naar eelde geweest en heb ik op de vlooienmarkt 33 kabels + 3 meetpennen van hirschmann gekocht voor 25 euro. zijn zo goed als nieuw.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Pros. Volgens mij werden dat soort meters thermokoppel meters ofzo iets genoemd. Ik heb er zo een als meter in een antenne tuner zitten. Ze zaten volgens mij ook als antennestroom meters in legerzenders als de T1154

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb gisteren een scoop gekocht op de vlooienmarkt voor €25. Met probes en voedingssnoer.

Specs:
15Mhz
X,Y
TV sync
ADD
Dual
Ext. Z
Ext trig
enz.

Alles wat ik nodig heb (alleen Average ontbreekt)

http://img.removedfromgame.com/imgs/rps20120501_102735.jpg

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten