IGBT AMP vraag/problem

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn 90 watt igbt amp.

mijn rustroom blijft aanvankelijk goed en loopt na een minuut of halve minuut ineens erg op. of als ik bijv een meetpen (voltmeter, met juiste stand op de uitgang plaats.

ook zakt voedingsspanning met -10 volt in aan negavtievespanningszijde

bij voorbaat dank, arjen

zie schema:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=igbt%20power%20amp%2090%…

[Bericht gewijzigd door Ari mouwvrie op maandag 16 april 2012 20:39:34 (38%)

Je links werken niet.
De tweede link werkt niet, en in de eerste werkt het schema niet.

ik gok op een bouw-fout

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

zie aanpassing eerste post

[Bericht gewijzigd door Ari mouwvrie op maandag 16 april 2012 20:37:48 (88%)

Net gebouwd he?. begin eerst eens met een gloeilamp in serie te zetten met de 230V.Als er dan iets fout gaat heb je niet ineens een berg dampende troep.Dan ook geen luidspreker aansluiten,maar een dummyload en kijken met een skoop.
Je negatieve voeding kan zomaar niet ineens 10V zakken zonder dat de zekering springt (tenminste als je de schemas uit de link exact hebt nagebouwd).Haal de versterker er eerst af en test de voeding afzonderlijk,en belast hem!

mc6800,

hartelijk dank voor je reactie. echter heb ik ter beveiliging twee weerstanden van zo'n 8 ohm tussen de voeding en de versterker geplaatst.

het probleem treed echter niet op als ik geen belasting op de versterker plaats. wel als ik er een belasting opzet (een speaker). een volt meter is dan al genoeg om de rustroom te laten op lopen. alle bd 139 en bd140 heb ik vervangen. mijn igbt's nog niet. ik denk dat ze goed zijn.

nog suggesties??? ik heb een scope.....

wie o wie kan me helpen? heb alle waardes gecontroleerd. steeds als ik een schroevendraaier of meetpen ergens op een componenet of ingang hou gaat mijn rustroom enorm omhoog.

IGBT's stuk????? aarding?

Wel, als we over de situatie praten dat er geen ingangssignaal is,dan mag het niet uitmaken of er een belasting aanhangt of niet.
Indien dit wél zo is,dan is de versterker niet in balans en staat er DC op de uitgang.
Maar je zegt dat de voeding 10V in elkaar zakt. is dat voor of na je 8Ω weerstanden?Ik bedoel maar: is die voeding goed? zit er niet een poot los van de brugcel?

de voeding is oke, zelfde voeding op andere trap getest (langdurig) deze functioneert. spanning zakt in na weesrtand. en ik heb idd een spanning op de uitgang na aanraking versterker met meetpen etc. met of zonder ingangssignaal

igbt t13 ook vervangen. geen effect

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 10 mei 2012 18:41:13 (8%)

die versterker werkt natuurlijk sowieso naar behoren, als je hem bouwt volgens dat plan. IGBT's vervangen moet je niet zomaar doen. met die weerstanden in serie maak je ze niet zo snel kapot.

Heb jij je eigen PCB hiervoor ontworpen?

als dat het geval is kan het zijn dat dit niet correct is, en hij gaat oscilleren. stuur eens een foto van je layout en opstelling. misschien dat ons wat opvalt.

branden beide leds?

ik heb twee nullen/aarde 1 vanaf beging van mijn voedingsprint naar wissel contacten op versterkerprint tbv relais. en een nul uiteinde voeding die vervolgens doorloopt naar ingangsignaal versterker print

zou dit fout gaan?

eigen pcb gemaakt , echter andere trap vorige keer metSven koedoot afgereld werkt perfect. eigen pcb= letterlijk kopie design elektuur. beidde leds branden.

maar onderbuik gvoel zegt iets met aarding......kan dat............

ik heb een meetkabel tussen de twee aardes gelegd. ingangssignaal aarde met die aarde naast de wisselstroom voeding voor het ralis.

nu blijft hij al enige tijd stabiel

hoe kan dit?

potentiaal verheffening?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 10 mei 2012 18:41:37 (50%)

Op 17 april 2012 12:38:53 schreef Ari mouwvrie:
ik heb twee nullen/aarde 1 vanaf beging van mijn voedingsprint naar wissel contacten op versterkerprint tbv relais. en een nul uiteinde voeding die vervolgens doorloopt naar ingangsignaal versterker print

zou dit fout gaan?

dat is niet goed. je grote stromen voer je nu tegelijkertijd met je signaal.

de ground van je ingangssignaal zit toch al vast aan ground van je voeding dus waarom zou je die aansluiten?

voeding aansluiten op de aangewezen plekken daarvoor. het hele relays circuit hoef je nog niet aan te sluiten zolang de amp niet correct werkt.

wat denk je over mijn laatste punt? cq opmerking.

dit alles kan toch geen kwaad. de nul van mijn voeding is laagspanning. echter moet ik blijkbaar ergens iets zwevends hebben

Je zegt dat de ruststroom omhoog gaat als je alleen maar een meetpen op de uitgang aansluit, ik zou eens met de oscilloscoop kijken of de versterker dan staat te oscilleren.

als ik mijn ingangs signaal aarde goed aard (dus niet alleenvia mijn mp3 speler, of wat dan ook) dan gaat het goed.

wie weet komt er wel een hoogfrequent signaal uit die MP3 speler.
(klasse -D eindtrapje...)