ik heb een analoge multimeter en daar staat onderaan de schaal iets met dBm. kan iemand mij uitleggen wat je daarmee kan meten? en hoe je de twee Polen moet aansluiten? en op welk meetbereik je de meter moet zetten? alvast bedankt voor de hulp.

Ha die Tim,

dBm staat voor het referentie niveau van 1 "mili Watt" aan 600 Ohm.
Zeg dat je Meter een 1V AC bereik heeft en als de wijzer dan precies op 0,775 Volt staat dan heb je "0" dBm aan 600 Ohm.
Meestal meet die meter gewoon de wisselspanning over je te meten object.

Dit soort waarden wordt veel in de Prof audio wereld gebruikt.
Daar wordt b.v. een signaal uit een mixer gestuurd en de mixer heeft een uitgangsweerstand van zeg 600 Ohm, deze mixer stuurt een eindversteker aan
en deze heeft een ingangsweerstand van 600 Ohm.
De 600 Ohm weerstand aan de ingang van de eindversterker neemt nu als er 0,775V uit de mixer komt precies 1 miliwatt op.

De eigenlijke norm werd geloof ik uitgedacht voor het ouderwetse telefoonsysteem.

In de Prof audio gebruiken ze tegenwoordig wat meer de dBV, dus het niveau t.o.v 1V.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt of anders zal een van de anderen hier op het Forum het misschien beter doen,

Gegroet,
Bram

Klopt precies hoor.
Als je de spanning over 600 ohm meet, dan wijst de dBm schaal correct aan.

Als je dezelfde spanning over een andere weerstand meet, dan wijst de meter natuurlijk hetzelfde aan (de spanning is immers gelijk), maar dan kloppen de dBm's niet meer.
De dBm schaal is dus echt bedoeld om in 600ohm-systemen te meten.

Hoe je precies afleest hangt van de meter af.

Een bekende meter doet het zo:
Als de schaalknop op '1V' staat, lees je de dBm's gewoon af.
Staat hij op '3V', dan moet je 10dB bij de meting optellen.
Staat hij op '10V', dan moet er 20dB bij.
Op het '300mV' bereik moet je er juist 10dB aftrekken, en op het 100mV bereik 20dB.

Maar bij verreweg de meeste lijnmetingen blijft de meter gewoon op het 1V bereik staan en hoef je dus nooit wat bij of af te tellen.

oke ik snap het wel goed. maar waar moet je de polen dan op aansluiten?

gr.
Tim

[Bericht gewijzigd door tim v. miltenburg op (54%)]

Tussen Common vaak zwart en ACV meestal rood. Soms staat er een ~teken bij. dBm meten heeft alleen zin bij wisselspanning.
Als je er niets nuttigs mee kan gewoon de AC en DC metingen in Volt doen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]

Misschien ten overvloede, maar de meting zelf is dus gewoon de normale wisselspanningsmeting zoals je die altijd doet. Je kijkt alleen op een andere schaal.

Voorbeeld: je meet een wisselspanning, op de gewone manier, en je leest af: 0,55V.
Dan zou je ook op de dBm schaal kunnen kijken, en daar lees je dan af: -3 dBm.

Zal bij die multimeter vast refereren aan 1mWatt aan 600 Ohm, maar dat laatste hoeft niet altijd 600 te zijn.

Mijn SA heeft een dBm keuze voor 50 Ohm en een tweede voor 600 Ohm (en een keuze dBV). Tek L3 module.

Als op een multimeter een dBm schaal zit, dan is die altijd voor 600 ohm bedoeld. Maar dat is makkelijk te controleren: 0dBm zit dan bij 0,775V.
Grappig is dan weer wel dat in Nederland het telefoonnet 800 ohm is (ja, ik weet wat in de Wiki staat, maar dat is gewoon fout).

Op een analoge is het bijna altijd 600 ohm , ik heb twee analoge voltmeters die 50 Ohm zijn, (maar dat zijn geen doorsnee multimeters) Bij digitale kun je vaak intstellen welke impedantie je wil en sommige meten zelfs echt vermogen ( dan moet je twee ingangen gebruiken, de ene meet stroom, de ander spanning) maar ook dan praat je niet meer over gewone meters.

Zoals gezegd, 600 ohm, maar ik heb nog geen meter gezien waar dat niet op de schaal erbij staat.
AC meting en de meetpennen sluit je an op commong/gnd of min, de rode op spanning, meestal een rode bus. Behalve bij oude simpsons, avos of BVM's, daar kom je soms hele nesten aansluitingen tegen en allemal zwart.

oke nu snap ik het goed, nogmaals bedankt voor de medewerking.

Op 3 mei 2012 00:07:36 schreef Frederick E. Terman:
Als op een multimeter een dBm schaal zit, dan is die altijd voor 600 ohm bedoeld. Maar dat is makkelijk te controleren: 0dBm zit dan bij 0,775V.
Grappig is dan weer wel dat in Nederland het telefoonnet 800 ohm is (ja, ik weet wat in de Wiki staat, maar dat is gewoon fout).

Waarom zou het telefoonnet 800 Ohm zijn? Er is immers de internationale 600 ohm standaard.
Bij audiofrequenties binnen een telefoniekanaal is de golflengte begrepen tussen pakweg 125km en 1500km. Het spreekt vanzelf dat de impedantie en de aanpassing hoofdzakelijk de bron en belastingsimpedantie zullen zijn, en dat de echte impedantie van de kabel van ondergeschikt belang is. Een reele tf kabel heeft een lengte tot 5-6 km, dus veel korter dan een kwart lambda.
Interzonale en internationale kabels zijn allang vervangen door een optisch SDH netwerk.

Bovendien boet die 600 Ohm steeds meer aan belang in, omdat het kopernetwerk steeds meer gebruikt wordt om breedbandsignalen tot wel 30 MHz over te sturen via de VDSL2 technologie. Hier word 100-120 Ohm als impedantie aangehouden. Ook de analoge telefoon zou niet langer vanuit de 1240 telefooncentrales vertrekken, maar via een glasvezel tot in de lokale straatcabines gebracht worden en daar omgezet worden naar een klassieke telefoonlijn. het grote voordeel boven voip uit de modem is, als de elektriciteit uitvalt, heb je nog steeds telefoon. Een echte analoge telefoonlijn wordt dan slechts maximaal 800m.

Daar ga IK niet over, het is gewoon zo. Zoals ik al voorspelde geloven velen het eenvoudig niet, maar dat maakt het niet minder waar.

Het telefoonnet in Nederland is natuurlijk ook al een behoorlijk stukje ouder dan de internationale standaard van 600 ohm. Men heeft gewoon niet het hele land willen ombouwen naar 600 ohm, vermoed ik. ;)

W. Wijnstok: TRANSMISSIETHEORIE, Hfdstnr 99-7996, PTT opleidingsdienst, juli 1969; p. 37:

In Nederland is het transmissienet niet 600 ohm, maar op 800 ohm gebaseerd.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20120507fet_ptt800ohm.jpg

De niveaus zijn (waren) ook erg verschillend, en in Nederland tamelijk veel lager dan in de omringende buitenlanden.
Uiteraard maakt dat niet veel uit; zowel impedantie als niveau kan op ieder knooppunt omgezet worden.

Akkoord, daar heb je sluitend bewijs. maar dat document dateert van 43 jaar geleden,zou men niet stiekem geleidelijk naar 600 Ohm gegaan zijn, vooral omdat de impedantie meer afhangt van de aangesloten apparaten dan van de kabels zelf.Over een breder spectrum is de gemiddelde impedantie van de tf kabel trouwens 100 Ohm.
Ik zou dan ook mogen verwachten dat de dB meters van Philips voor de Nederlandse markt op 800 Ohm gebaseerd zijn?en dat 0dBm dan op 0.89V ligt?

Ik vind het altijd wel grappig hoe een forum in een totaal andere richting kan gaan: echt leuk.

Laat ik ook even een duit in het zakje doen. Ik heb ong. 20 jaar geleden voor de (toen nog PTT/KPN) gewerkt, bij de laatste fase omzetting van analoog naar ESS/digitale centrales.

Ik ben heel erg geïnteresseerd in o.a. telefonie, maar dat mede vanuit """filosofysche""" grond zal ik maar zeggen: wat doet de bereikbaarheid met de mens etc. totaal off topic: echter: wat ik toen wel begrepen heb is dat de telefonie in NDL. (duitsland) gedomineerd is door eigen fabricage: philips en Siemens o.a.

Om een technische invasie vanuit amerika te voorkomen is gekozen voor een kleine afwijking in de standaard. (dit zie je heel veel).

Amerika heeft 120 Volt 60Hz en een enorme bulk "of the shelf" (uit voorraad) elektro(nica) gebaseerd op 600 Ohm (balanced).

In Nederland is duidelijk gekozen voor eiegn fabrikaat: iets wat overigens ook in de Broadcast is terug te vinden (camera's o.a.)

Beetje off topic maar toch.

Grt.

De PTT meters zijn (waren) eigen meters.
Er werd ook wel eens van meters voor 600 ohm gebruik gemaakt; er moest dan worden omgerekend. Dat kon eenvoudig met een rekenliniaal of met een daarvoor bedoeld nomogram.

Telefonie begon in Nederland al vrij vroeg, zo'n 130 jaar geleden. Het aantal van 100 000 abonnees werd al voor 1918 gepasseerd.
De 600 ohm standaardisatie kwam pas na 1945 op. Het zou niet logisch zijn alle apparatuur bij de inmmiddels miljoenen abonnees en in honderden grote en kleinere centrales weg te halen en te vervangen, alleen omdat men ergens overzee met 600 ohm werkte.
Het spul moet ook bij elkaar passen; de vorkschakeling in een telefoon bijvoorbeeld werkt alleen als de aansluiting inderdaad ongeveer de bedoelde impedantie heeft.

Ik denk dat het niet eens zozeer een keuze was, maar dat die vraag zelfs nooit opgekomen is.
Mijn 'eigen' (= van de baas) telefoonlijnen en -spullen zijn trouwens wèl (nominaal) 600 ohm, voor zover ze nog niet digitaal, of digitaal en glas, zijn.

Ja ok klopt, jouw antwoord is nog vollediger (hoezo off topic ;-)
Maar na 1945 was er natuurlijk een enorme invloed van Amerikaanse technologie en standaarden:

Dus wat je zegt klopt zondermeer: maar op terreinen waar Ndl/Duitsand eigen technologie hebben/hadden gaan de standaarden toch niet zomaar "om" naar Amerikaanse. Kijk bijvoorbeeld naar (tv) broadcast, PAL / NTSC, Telefonie en niet te vergeten technische inrichting die in en om het spoor en energievoorziening wordt gebruikt.

De inrichting en ontwikkeling in Amerika mbt. telefonie is wat dat betreft wel gestuurd door het gebruik van off-the-shelf (uit voorraad/voor handen zijnde produkten.

Ik vind de uitvinding van de telefoon in zich, nog altijd één van de grootste ooit. Ik heb ergens nog een compleet schema van Ericsson op pdf.

Maar goed dat is nog verder off- topic ;-)