ik heb hier een versterker van sony staan.
maar heb er problemen mee
sluit hem aan zet muziek op zacht alles goed zodra ik heb harder ga zetten schakkelt de relehh ofzo in en muziek weg.
zet hem dan weer zachter en schakelt versterker weer in
heb de relehh naa gekeken samen met me vader maar er blijkt niks mee aan de hand te zijn.
kan het geluid niet hard zetten dan stopt de versterker er telkens mee
ook doet het rechter kanaal het niet altijd dan dauw ik snel volume hard dan weer zacht en hij doet het weer.
bekabeling gecontroleer geen kortsluiting enz
zouden jullie aub mij kunnen helpen om het probleem te kunnen vinden.
mvg bram
RAAF12
Golden Member
De versterker wordt dan uitgeschakeld door het beveiligingscircuit. Check de elco's rond de STK module en vervang ze bij defect. De STK zelf kan ook defect zijn.
Schema is te downen incl. alle meetpunten met waardes ed.
http://rapidlibrary.com/files/amp-sony-ta-f117r-pdf_ulfceqvztifon.html
Op de blauwe pdf link klikken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
deze versterker kan volgens mij geen boxen aan van 4ohm , alleen 8 ohm en hoger . als jouw boxen 4 ohm zijn gaat de versterker op hoog volume in protect . de max waarde van de speakers staat achterop bij de aansluitingen van de speakers.
raaf bedankt ga ik zo wel ff kijken hoe en wat heb wel ergens een multimeter liggen.
testman dat weet ik maar me volume krijg ik niet harder dan praat niveua das niet erg hard plus ook all sluit ik 4 ohm speakers aan je kan hem nog wel hard zetten is alleen beschadigende na lange tijd voor je versterker maar heb de originele sony speakers er bij die zijn 8 ohm 40 watt piek vermogen
testman
het relais is stuk , aan het volume open en dicht oplos verhaal te horen. het kan al gemaakt zijn met een keer nasolderen ...
Als het relais stuk zou zijn zou dit zich uiten door het wegvallen bij lagere volume.
In dit geval valt het geluid weg bij hogere volume.
Allereerst zou ik kijken naar losse contacten en even kloppen op de print met de achterkant van een schroevendraaier , ook bij de voedingsprint.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat de STK de boosdoener is die een gelijkspanning op de uitgang afgeeft waardoor de protectie in werking treed.
testman
ook doet het rechter kanaal het niet altijd dan dauw ik snel volume hard dan weer zacht en hij doet het weer.
deze regel uit de startpost gezien ?
Die heb ik inderdaad gemist , maar dan nog is dit een 2e probleem.
Dit kan ook door een vervuilde volumepotentiometer komen maar ook door het relais.
Kloppen op het relais kan uitsluitsel geven.
Het uitvallen op hogere volume is het grootste probleem......
RAAF12
Golden Member
<schema download>
Ga naar die bovenstaande link en dan naar de blauwe link
die wordt dan rood als je erop gaat staan
dan komt er een nieuw scherm
save file to
en klik op download
de pdf file staat nu op de hd
en kan je openen met de pdf reader van adobe
Alle meetpunten en spanningen staan in het schema wat veel kapot gaat zijn de elco's rond het eindversterker module de STK
maar ook dat ding zelf kan kapot.
Het protectiecircuit heeft diverse ingangen en meet de foutspanningen.
Als je geen apparatuur hebt gewoon de kleine elco's allemaal vervangen die aan de STK hangen. Als die dan nog niet goed is, de STK vervangen.
testman
je hebt toch niet een mp3 op de phono ingang aangesloten toevallig ... dan overstuurt de boel nogal waardoor de versterker in protect valt.
nog paar testen en dingen uitgeprobeert.
cd speler er aan maar geen speakers aangesloten dus gene out put power als het goed is zet versterker dan harder dan alsnog schiet hij in beveileging met 1 speakers er aan aan de rechter kanaal keer en linker en ook input singaal linker alleen of rechter elke keer blijft hij gewoon in de beveileging schieten
RAAF12
Golden Member
Het apparaat wordt niet vanzelf beter, ergo, openen, meten en solderen. Zie boven voor de vvf (veel voorkomende fouten) Of een andere (kringloop?)ophalen.
ga morgen alels ff nalopen in de versterker enz de versterker is van me zusje wij proberen hem nu temaken zelf is ook wel leuk om er aan te werken.
heb zelf wel een redelijk versterker dat is de..
Denon PMA-920
Power rating x 2 : 105W RMS at 8 ohms, 180W at 4 ohms
of anders ook 4 x 75w rms
na even alels updaten wat ik heb gedaan enz.
ik heb hier deze Sony F117R stereo versterker.
maar telkens als ik muziek ga luisteren kikt hij in zijn beveileging.
volume zacht niks aan de hand maar je hoort dan weinig omdat zacht is en zet je hem harder kikt hij er telkens uit en zet je hem weer zachter is hij weer terug en dan harder weer er uit en dat blijft telkens zo.
heb orginele speaker daar licht het niet aan er is gene kortsluiting op de kabels enz.
ik let op de ohms en stunt niet met de versterker.
wat ik nu gedaan heb.
heb alle condensators weerstanden en diodes door gemeten en blijkt niks mis mee te zijn meet allemaal goede waardes.
nu zit ik zelfd te denken of de voeding of de eindtrap maar ik weet niet hoe ik een eindtrap door meet.
deze eindtrap zit er in.
http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/41594/SANYO/STK4162.html
kunnen jullie me aub helpen ik wil er graag tijd in stoppen ben jong en kan dan nog veel leren 17 jaar he.
MVG bram
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Je schrijft dat je alle condensators, weerstanden en diodes doorgemeten hebt en dat alle waardes kloppen.
Aan de hand van wat, trek je deze conclusie ?
heb je van ieder component de datasheet erbij gepakt en deze gecontroleerd ?
Zonder schema en meetresultaten is het voor ons lastig je te helpen, dus kom op met je gegevens.
Daarnaast kunnen de genoemde componenten op zich nog wel goed zijn, maar in de gehele schakeling gaat er iets mis.....
Ik heb je andere topics niet gelezen, maar wat gebeurd er als je er alleen een hoofdtelefoon op aansluit ?
testman
het beveiligingscircuit is wrs de veroorzaker. deze meet of er dc uit de eindtrap komt , net als overstroom over de 2 witte weerstanden die in elk kanaal zitten. als deze weerstanden los in de soldeer zitten of verlopen zijn kan de beveiliging te snel inschakelen . ook kan het circuitje zelf wat verlopen zijn en te vlug reageren. vaak de kleine elco's rond de aansturing van het ic wat het relais schakelt. als deze elco's warm worden kan het probleem weleens verminderen , probeer eens een fohn .
fohn geprobeerd maar niks anders denk dat ik waarschijnlijk wat condensators rond de stk module meot vervangen?
Ik had hetzelfde probleem.
Condensator C802 220 uF, 6.3 V bij beveilings IC vervangen door 220 uf, 16 V.
Werkt nu goed.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Deze versterker heb ik niet meer in de geheugenbank van mijn hoofd zitten, maar wel een gelijkaardig voorval. In de versterker zit een voeding met +10 en -10 volt. Deze waren correct en de eindtrap had +40 en -40 volt en ook dat was correct. Geen defekten of printfouten te vinden, maar wel verliep het signaal op de ingang van de eindtrap.
Wat bleek, er was een slechte massaverbinding in de voeding en werd er vermogen gevraagd dan trok de voeding scheef en ging het apparaat in protectie. Oorzaak was simpel en de oplossing ook, tussen de 2 grote elco's zat een schroef aan het frame die slecht contact maakte met de print, dus een kartelringetje onder de kop en het probleem was weg. Alle schroefverbindingen even nadraaien en controleren kan dus geen kwaad.
Verder ook even kijken of er bruine lijm op de print zit, is dat het geval, dan dit verwijderen. Ik deed dat meestal met een steekbeiteltje, wel uitkijken dat er geen draadverbindingen worden geraakt.
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (11%)]
testman
ik heb een versterker uit deze reeks gehad, net als andere versterkers met deze leeftijd hebben ze nogal last van broze solderingen door jaren warm en koud worden. de kans dat het ding weer werkt na eens nasolderen is best groot.. vooral de eindtrappen en dergelijke grote onderdelen gaan los in de soldeer zitten.