ik ben bezig met het bouwen van een kratradio.
ik heb daar een 10 ampere autoradio inliggen
en een versterker soundstreamlil wondeLW4.480 (volgens mij ook 10A)
hoe kan ik dit voeden zonder een accu te gebruiken.
en wat voor voeding heb ik dan nodig? want ik heb hier nog een 12V voeding liggen van 1.5 Ampere, maar als ik die aansluit op de radio gaat de radio de hele tijd aan en uit.
Kan iemand mij helpen?
Elke willekeurige 12 volt gelijkstroomvoeding die de benodigde stroom kan leveren (meer dan 1.5A dus), zal voldoen. Een accu is ook een voeding. Lees trouwens eerst even rond, tik bij google 'kratradio' in. Duizenden gingen u voor.
benleentje
Golden Member
Als je radio al 10A lust dan heeft een versterker daarachter die hetzelfde stroom verbruik heeft geen enkele zin. Je radio kan blijkbaar al genoeg vermogen zelf leveren. Ja je kan een pc voeding gebruiken en daar is op het internet genoeg over te vinden hoe je daar kleine veranderingen in aan moet brengen om dat geschikt te krijgen als een losse voeding. Hier op vraag en aanbod staat ook nog een geschikte voeding dij bijna 90A levert.
ik wil de radio wel gaan gebruiken maar ik sluit er geen speakers op aan. de speakers en de subwoofer sluit ik op de versterker aan.
die versterker is 4x 120 watt.
kan ik die versterker en radio gaan voeden met een 230v - 12v 10 ampere
adapter?
Dat zal spannend worden, maar als je het setje niet op vol vermogen zet, zal het wel gaan. Probeer het eens!
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
En aangezien niks een rendement van 100% heeft, zou ik zeker voor een 800W voeding gaan, 12V 10A (120W) is veel te weinig.
Er staat een mooie voeding in V&A die zeer geschikt is voor jouw toepassing.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Deze schakeling zou het wel voldoen, en anders is deze of deze misschien wat voor je.
MVG Gerard.
Als ik er nou een accu opzet en een 10 ampere adapter? hoelang gaat hij dan mee?
En hoe gaat dat nou in zn werking met een pc voeding. is dat wel goed voor de versterker of de voeding?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
GerardMonique
Op 6 mei 2012 16:23:42 schreef lucske4:
.... met een pc voeding. is dat wel goed voor de versterker of de voeding?
Nee want alleen de +5 Volt is de enigste die de grote stroom levert.
En als je een 10Amp voeding gebruikt met een flinke Accu, dan zou het kunnen tot de Accu leeg is.
Maar als die radio eerder uit is dan word de Accu wel weer geladen voor de volgende speeluren. Net als in de Auto.
MVG Gerard.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een ATX2 voeding kan op 12v meer leveren als op 5v hoor... (Vaak iets van 20...40A)
Dit omdat de 12v voor de CPU / GPU wordt gebruikt. De 5v is vaak 'maar' 12 of 15A.
Op 5 mei 2012 21:27:43 schreef lucske4:
ik kan niks vinden over een voeding die ik kan gebruiken zonder accu?
Kom zeg... daar zijn topics mee vol geschreven...
Op 6 mei 2012 10:04:18 schreef lucske4:
Dat zegt opzich helemaal niets, had je kunnen weten als je echt alles gelezen had. Geef minimaal merk en typenummer op.
Het merk staat helrmaal bovenaan?
Ik brn in ieder geval opzoek naar een voeding die in mijn kratradio past
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]
GerardMonique
Op 6 mei 2012 15:56:43 schreef GerardMonique:
Deze zou het wel voldoen, deze of deze misschien wat voor je.
MVG Gerard.
Ze zijn er wel, maar dat kan geen mini of micro voeding zijn, met de vermogen die je wenst.
MVG Gerard.
Ik heb al verschillende topics gelezen over een pc voeding. maar ik snap er helemaal niks van
ik heb het op een.oud versterkertje geprobeerd en toen ik de stekker van de voeding uit het sttopcontact trok ontplofte er iets in het versterkertje?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een PC voeding wilt misbruiken voor een ander doel, moet je wel weten wat voor een voeding het is en hem dan goed aansluiten. Als dat een AT of ATX voeding was, moet je ook de 5V belasten, anders werkt de terugkoppel regeling niet goed. Bij een ATX2 hoeft dat niet...
Staat dat op de voeding zelf of det een at of atx of atx2 is? en die 5 v kan ik daar een ledje op aansluiten. of is dat niet genoeg?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
Op 6 mei 2012 17:45:25 schreef lucske4:
Het merk staat helrmaal bovenaan?
Vol spelfouten... en met verkeerde informatie. De LW4.480 verwacht twee 30A zekeringen. 2*30A gaat je met een ATX niet lukken.
Hou dergelijke versterkers in je auto ( samen met een goede dynamo).
Lees btw de FAQ even, topickicks zijn niet de bedoeling.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jouw versterker heeft twee 30 A zekeringen. Hij levert 4 X 120W in 2 Ohm of 4 X 60W in 4 ohm.
Ik denk dus dat een 10A voeding een beetje te optimistisch is.
Al ik het goed begrijp wil je je kratradio voeden maar snapt niks van electronica. Dit wordt echt in 90% van de kratradio topics gevraagd, en bijna iedereen zegt dat zijn probleem wel uniek is en er zijn al minstens 100 topics over geweest. In principe komt het wel allemaal op het zelfde neer maar de meeste snappen niks van electronica. Als je wel wat snapt van electronica heb je gewoon die topics niet gelezen.
Het beste kun je ergens een voeding kopen die 12V / 30A kan leveren. Tenzij je zelf kan bouwen, dan gewoon een van de eerdere links lezen. Een 30A smps zal echter goedkoper zijn dan zelf een 30A trafo voeding bouwen en een smps zelf bouwen van 30A is geen kattepis.