Hallo
onze vereniging heeft een oude versterker kado gekregen, een Ohio Sound universal amplifier UPA 285.
Het is een 100V versterker. Hij lijkt prima te werken (100 v box op aangesloten) maar ik kom er niet achter wat het vermogen van dat apparaat is.
De eindtrap lijkt te bestaan uit om en om een BDX 66C, BSX67C, BDX66C en weer een BDX67C. Ik heb nagezocht dat een BDX 66 of 67 max 150W zou aankunnen. In principe is het volgens mij een mono versterker. Wat zou nu het vermogen zijn? 150W? 300W? Iets anders???

Op internet is overigens niets van dit apparaat te vinden; nog van voor de internet tijd denk ik. We hebben er ook een cd wisselaar bij en die stamt uit 1988..., versterker zal ook wel zo oud zijn.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alvast dank
Leendert

Die torren kunnen flink vermogen stoken, ik heb ooit een serie 100 watter van elektuur gebouwd daar zaten die dingen ook in. Handigste is om de voedingsspanning van de eindtrap te meten. als je dan de toegepaste klasse kunt herleiden kun je het uitgangsvermogen redelijk uit rekenen.

Type plaatje opgenomen vermogen x 0,5 is ook een redelijk uitgangspunt

x0,5 voor echt vermogen, x2 voor piekvermogen en x100 voor PMPO ;)

Peter112 en Maarten
dank voor de snelle reacties.
Helaas zit er geen typeplaatje op het apparaat waar het vermogen op staat. En ik zou zo niet weten (ook bij gebrek aan een schema) waar ik de voedingsspanning van de eindtrap zou moeten meten.

Weten jullie wellicht of die BDX 66 en 67 in een soort van tandem werken (dus SAMEN die 150W max vermogensdissipatie opsouperen), of per stuk. Als het per stuk is, zou ik op max 600 W komen (in praktijk wel wat lager). Maar 600W lijkt me eigenlijk wel wat stoer voor dit apparaat. Er zit trouwens wel een forse 100V trafo in.

Ik heb wel een foto van het binnenwerk, maar zie dat ik die in dit formum zo niet kan bijsluiten.

Als aanvulling:
deze versterkers zijn ooit vooral voor de horeca gemaakt. Ik denk dus niet dat het een klasse A is, veel te duur omdat er geen bijzondere kwaliteit gevraagd wordt. Past ook niet om klasse A met 100V techniek te combineren....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

Ik ken wel Ohio Sound versterkers voor laagohmigge speakers met in de eindtrap
de bdx 66 en 67, deze waren 70W rms aan 8ohm en 100W aan 4 ohm.

Dag Willie W
In deze versterker is eindtrap aangesloten op de 4 ohm ingang van de 100V uitgangstrafo. We hebben dan dus waarschijnlijk minimaal 100W te pakken. Hadden te versterkers die jij kent 2x BDX 67/77 (of één stelletje).

Hier een foto van het binnenwerk.

http://tinypic.com/r/33oljch/6

Rechts zit de voedingstrafo. Links de 100V uitgangstrafo.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Ik heb hier ook die Elektuur 100 watter, dit was aan 4 ohm, aan 8 ohm was hij 70 watt. Ik meen me het artikel te herinneren dat deze transistoren niet meer dan + en - 45 volt konden verdragen, zodat die 100 watt zowat het maximum was met 1 paar transistoren aan 4 ohm. Als deze bij jou dubbel zijn uitgevoerd en de uitgangstransfo aan 2 ohm aansturen zou je op een continu vermogen van 200 watt uitkomen, maar ik vind je voedingsstransfo daar wel zeer klein voor.

Ik weet het antwoord niet; maar wil wel opmerken dat het uitgangsvermogen bij als 100V "constant voltage" gespecificeerde apparatuur een specificatie is analoog aan de minimale belastingsimpedantie (voor vol uitgangsvermogen) bij gewone eindversterkers. Het is een andere manier van specificeren.

Er zal vast wat rek in zitten, maar als je het overbelast gaat het stuk of in de beveiliging.

Ik denk op basis van de foto dat je veilig uit kunt gaan van een belasting van een W of 50.

Twee manieren om er achter te komen:
- meters aansluiten in de schakeling die de belasting van de eindtorren (en andere kritische componenten zoals trafo's) in de gaten houden
- belasting (luidsprekers of dummyloads) bijschakelen op de 100v uitgang totdat de grenswaarden van de eindtorren in de buurt komen.

Andere manier: je kan ook het vermogen meten op de 4 ohm aansluiting (dummyload aansluiten) en de toelaatbare belasting 100v afleiden uit de transformatieverhouding.

Op 5 mei 2012 14:15:33 schreef LeendertB:
Hadden te versterkers die jij kent 2x BDX 67/77 (of één stelletje).

De versterkers bij ons hadden maar 1 stel per kanaal.

Op 5 mei 2012 13:34:17 schreef LeendertB:
Weten jullie wellicht of die BDX 66 en 67 in een soort van tandem werken (dus SAMEN die 150W max vermogensdissipatie opsouperen), of per stuk. Als het per stuk is, zou ik op max 600 W komen

het vermogen waar jij nu over spreekt, is het maximum vermogen dat de transistor kan omzetten in warmte. is nu niet echt hetzelfde als hetgeen op de speakers zal komen.

net zoals bij een gloeilamp van BV 100watt. die lamp verstookt 100watt, maar je krijgt effectief maar 10watt licht, en 90watt nutteloze hitte.

mijn eindwerk was een 100watt RMS versterker. dit was een brugversterker van 2 ICS en 4 eindtrappen. elke eindtrap kon 125watt verstoken, en elke IC had al iets van een 30watt. Er was echter maar 100watt RMS aan de uitgang.

[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]

de trafo en de 100v trafo zijn best aan de maat , de bdx torren zitten in een mfb box ook en zijn daar per 2 torren goed voor 45 watt sinus aan laagvermogen alleen. deze versterker is nog uit de degelijke audio tijd dus her en der zijn dingen vast overbemeten . zo te zien wordt de versterker dit jaar 30 jaar.

onder de bos draad naar die grote connector zitten de zekeringen van de voeding , wat deze in ampere aangeven is ook een indicatie ..

Testman, Op die zekeringen (het zijn er twee) staat. F3.15A / 250V
Waaraan kun je de leeftijd afleiden? Vanwege de cd speler die er ook bij zat, en die uit 1988 zou komen, ging ik uit van va. 25 jaar. Maar goed, hij lijkt prima te werken, potmeters kraken een beetje maar dat zal wel schoon te maken zijn.

[Bericht gewijzigd door LeendertB op (69%)]

1182.
Staat op de trafo, vermoedelijk 11e maand, 1982.

Die grote gele condensatoren als dat FRAKO zijn dan kun je ze beter eens vervangen. Ik heb ooit tientalle gelijkrichters uit elkaar moeten halen om deze te vervangen, waren ook ca 30 jaar oud. De een na de andere plofte de condensator kapot.

Mensen, super dat jullie allemaal reageren. Ik weet al een boel meer van het apparaat. Vermogen blijft nog een beetje onduidelijk, maar we komen er wel...

zo te zien zijn het frako's idd , alleen de blauwe zijn philippsen die willen nog weleens uitdrogen als het ding lang heeft opgeslagen gestaan.

het is een degelijke versterker , heb uit diezelfde reeks de lichtcomputer gehad , met wat randapparatuur. had een collega bij een kroeg gekregen toen er een nieuwe groepkast kwam en de boel in de weg stond :)

Ik weet niet of je hier iets aan hebt: maar ik denk het ding wel te herkennen.

In horeca etc. werd veel gewerkt met het merk Ohio, maar dat is een bogus: want volgens mij was dit gewoon het merk van het frontje:

Deze versterker / mengpaneel komt vlgs mij voor in de horeca òf (daar herken ik hem van) winkelcentra: Daar stuurden ze hun omroepinstallatie ermee aan (ook in sportcomplexen etc. werden deze verstekercombinaties veel gebruikt).

Om de versterker robuust te maken is gekozen voor de dubbele transistor combinatie, hetgeen de verschillen in de eindtrap naar aanvaardbaar niveau kreeg (transistoren waren lang niet zo consistent als nu / laatstaan pnp /npn paren).

Verder is vanwege de kosten gekozen voor betrekkelijk recht toe recht aan: de lijntrafo is voor het voeden van veel speakers over grote afstanden: waarbij het niet mag uitmaken of er ergens speakers kapot / kortgesloten oid. zijn. Bovendien is het aantal mogelijk te gebruiken speakers zeer groot (tot in de honderden). De versterker zal hiermee niet inzakken oid. het totaal klink even hard per luidspreker alleen iets minder hard.

De kwaliteit van de versterker is best goed te noemen: maar dat komt dan wél door combinatie met de lijntrafo: dat compenseert namelijk de zgn. intermodulatie vervorming (verschil in eind transistoren).

Hetgeen vervolgens wel het rendement van de hele versterker behoorlijk geweld aandoet: ik zou zeker niet rekenen op meer dan 45 watt.

Als je van de lijntrafo "af wil" zou ik de versterker op MP zetten en een andere aanschaffen: want dit systeem werkt echt alleen behoorlijk met lijntrafo en veel speakers.

Ohio Sound was de geluidstak van Jac van Ham Licht Geluid en Speelautomaten uit Tilburg. De geluidstak is ter ziele, de speelautomatentak geloof ik nog niet. Wellicht dat je via hun aan informatie kunt komen?

Groeten, Ron.

Tja ok, dat klopt, want in en rond breda had je ook een vergelijkbare: Pierre de Jonge. Ben even kwijt welk merk hij voerde: maar de elktronica was hetzelfde;

Heren, dank weer voor deze input.
Ik ga dan voorlopig uit van ca. 45 Watts. De lijntrafo is geen probleem, we zouden hem onder meer binnen gebruiken in een paardenrijhal, dat is een ruimte van ca. 20 x 60 meter en daar hangen al wat van die 100 V boxen, want de kabellengtes worden al snel fors.

Het apparaat is inderdaad in de horeca gebruikt, ooit.

Wat betreft de inhoud, dacht ik eerst ook dat het alleen om het frontje ging, maar in ieder geval de print met de schuifpotmeters heeft ook ohio sound logo. Misschien dat de basisprint wel een standaard ding is, daar staat geen merk of typeaanduiding op.

Ik zal voor de aardigheid later nog wat foto's proberen toe te voegen, maar dat kan bij dit forum dacht ik niet direct in de tekst?

Je kunt plaatjes uploaden naar een site en dan hier de link geven.
Veel CO'ers gebruiken http://www.uploadarchief.net

Door de link in je tekst te selecteren en dan op het 'image' knopje (boven je tekstinvoer, 4e van rechts) te klikken is het plaatje in je post zichtbaar.

Ik heb daar nog ooit (jaren '70) stage gelopen op de MTS.... Aan de Watertorenstraat in Tilburg.

Het vermogen van de versterker is in te schatten door de kern van de voedingstrafo op te meten. Er zijn tabellen en formules die dan het vermogen van de trafo geven.

Foto's plaatsen kan maar je moet ze wel eerst ergens op internet plaatsen.