Anoniem
Tja het moest er toch weer van komen ik en IC zijn samen vaak bezig geweest met robots het blijft een leuk id om je eigen robot te maken ''Intelligente dingen '' die van alles doen er zijn genoeg websites die je tal van ideen bieden voor de een DE uitkost voor de ander slechts een hoop gezeur omdat het niet herkend word als robot jammer is dat als men aan een willekeurige voorbij ganger vraagt wat een robot is en hoe hij er uit ziet je 9 van de 10 keer een antwoord krijgt hij lijk op een mens en hij moet alles kunnen wat wij ook kunnen maar wat typerend voor een robot ? moet het per se menselijk zijn ? dat terwijl een simpel klein voortbewegend ding in principe al voldoende is maar is dat dan al robot hierover valt natuurlijk te twisten maar wat ik me afvraag:
Wat zijn jou ideen over robots, Wat heb je gemaakt en hoe denk je er zelf over
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
mijn interpetatie van een robot is een autonoom "ding" dat zelf instrukties kan uitvoeren. maar daar haakt het weer want die instrukie's moeten door een mens worden ingevoerd.
ga de film I-robot kijken, in de film komen wel goede basis van een robot voor.wat hij mag en niet mag.
Ik vind zelf robotica erg indrukwekkend was vroeger altijd al bezig met lego technic en mechano om allerlei robots of robot achtigen te bouwen wilde zelfs een opleiding voor doen maarja toen een paar fijne kerels op school mij afkeurden voor de HAVO (op Aardrijkskunde en Frans nogwel) was het al snel gedaan en nu doe ik electronica .... ook erg leuk , was m'n 2e keuze maar eigenljk vind ik robotica nog wel het leukst !
robots zijn leuk ben op het moment bezig met een robotarm op de parallelle poort maar kom niet echt verder met de aansturing http://www.circuitsonline.net/forum/view/13142
The kolonel
Sic vic passum, parra bellum
Volgens mij mag een robot er uitzien zoals hij wil,al is het maar een dom bakje op 4 wielen, het belangrijkste van al is toch wel de nutsfunctie van de robot. Als hij datgene doet dat van hem verwacht wordt is het volgens mij een geslaagde robot.
Het belangrijkste van al is dat hij ons het leven makkelijker maakt...zo denk ik er toch over.
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Tja robot's,
ik vind niet dat ze op een mens moeten lijken...
een grasmaaier die zelf zijn weg zoekt is ook een robot...
Ik heb vrij veel robotachtige dingen gebouwd. Willy de robot muis uit de KIJK (25 jaar geleden geloof ik....) was de eerste....
later ben ik met Uniface van PTCC (philips thuis computer club) aan de gang gegaan...
Uniface was een systeem dat op bijna alle computers werkte... je had een computer interface voor p2000,msx,commondore64/128 en voor pc... uit die interface kwam een bandkabel waar je allerlei printen kon bevestigen..
een print met 8 ingangen, of 8 uitgangen, een ADC 8 bits, een (Dubbele)DAC 8 bits, en ook nog een ADC 12 bits en een DAC 12 bits... een multiplexer (zodat je met 1 ADC 16 metingen kon doen )en je kon totaal 255 printen aan die bandkabel hangen... althans bijna somige kaarten gebruikte 2 adressen
met dat systeem en mijn msx computer en technisch lego heel veel robotjes gebouwt...
autootjes die viltstiftstreep op een grote plank (beplakt met wit papier) volgde... bij verschillende kleuren streep deed die ook andere dingen... ging die harder rijden... of lichtjes gingen aan...
en iets van een sorteer machine... op een lopendbandje kwamen (van uit een trechter) verschillen de kleuren lego steenjes langs een fotocel... en dan werd die op de goede plek van het bandje geduwd zodat kleur bij kleur kwam....
zulke dingen....
ook nog van me matrix printer een scanner gemaakt...
fotocel op de printerkop... via basic de printerkop langs een foto bewegen... met een fotocel en een lampje via de adc de kleur van het papier meten... en dat op het beeld verschillende grijstinten zetten....
tja nu koop je gewoon een scanner...lol...
en eigelijk is het nu me werk geworden....
Ik ben nu PLC programmeur, en schrijf programma's voor machine's ....
en ik vind het nog steeds leuk... als een machine voor het eerst ga werken... en het doet ook alles zoals ik het bedoeld had...
en ik vind het steeds leuker worden door de ontwikkelingen van de vermogens electronica...
bijvoorbeeld laatst een machine gebouwd met 8 servoregelaars van SEW op profibus aan een siemens S7 PLC...
door een paar getalletjes via de bus naar die regelaars te sturen... kan ik machines met een bloedgang van a naar b sturen met een preciesie van 1/10 millimeter...
oke... dat was het wel zo'n beetje...
Voor mij is een robot gewoon een apparaat die iets kan doen zonder voor alles een instructie te krijgen. Het moet wel met iets tastbaars gebeuren, computerprogramma's tellen dus niet. Maar een robotarm in een fabriek die zelf auto's in elkaar last bijvoorbeeld, hij bepaalt zelf waar z'n arm staat en wat hij dus moet doen, maar ook iets simpel als een karretje dat bij een muur omdraait ofzo. Hij moet zelf beslissingen kunnen maken.
Stinus
Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)
mijn robotje: gewoon autotje, met een dikke kabel aan dat je kan besturen via pc... (zelfgemaakt vb prog, en schakeling van site)