Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Vermoedde ik al, maar kan tot nog toe geen hits op Google krjgen...
Noch op 5082-5000, noch op 1307A.

Diferentiëelingang, of is de tweede als referentie/compensatie bedoeld ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

1990-0020-J is ook een HP-nummer, lijkt me. Ik heb niet zelf verder gezocht maar wie weet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bjokal

Golden Member

Op 29 mei 2012 15:45:04 schreef F_S:
Dat is een chopperblok uit een voltmeter van HP.

Ah ha, bedankt :)

@maartenbakker: Dat partnummer kom ik nu ook tegen in de doc uit de link van F_S. Dat blijkt het partnummer van het complete doosje te zijn.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 mei 2012 18:33:54 schreef maartenbakker:
1990-0020-J is ook een HP-nummer, lijkt me. Ik heb niet zelf verder gezocht maar wie weet.

Dat nummer heb ik ook geprobeerd en ook HP1307A (staat niet in de catalogi, die ik hier heb liggen). Geen zinnige hits. Op 5082-5000 ritsen over sheepsdiesels, maar HP parts, ho maar...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Is inderdaad een neon chopper uit een HP electrometer.

Ik heb ook een paar onbekende onderdelen, niet dat ik niet weet wat het is, twee smd TI log converters maar ik ben erg benieuwd naar de herkomst en het waarom. Een DiL adapter boardje, een er op gesoldeerd en een tweede in een kokertje. Antistatisch verpakt, een soort vochtverklikker en vochtopneem zakje erin. De vindplaats was mijn brievenbus. Daar lagen ze in zonder afzender of briefje erbij met mijn adres er handgeschreven op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Fred,

  • Wat is nu het correcte typenummer ?
  • Wat is/zijn de typenummer(s) van die Log converter(s) ?
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

1307A zou bijvoorbeeld het commerciële typenummer (van een apparaat waar het ding in zit??) kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld is het een datumcode ofzo.

Zoals je zelf geloof ik al zei: begint het met 5082- dan is het optisch, nou dat klopt wel. Onder dat nummer zou het ding aan derden verkocht kunnen zijn als los onderdeel, wellicht.

Blijft over het typenummer 1990- dat in de servicedoc terugkomt. Zo zal het ding als (reserve)onderdeel bij de meetinstrumentendivisie bekend zijn geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben er van uitgegaan dat 28556 = 28 mei 1956 is
Die twee bovenste nummers kunnen ook typenummer en partnummer zijn, voor zover ik de HP manuals ken.

Blijft die 1304A (misschien nummer van het betreffende meetinstrument(??) ), maar fred kende het en zal het correte nummer wel kunenn geven ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 30 mei 2012 00:17:57 schreef fred101:
Ik heb ook een paar onbekende onderdelen, niet dat ik niet weet wat het is, twee smd TI log converters maar ik ben erg benieuwd naar de herkomst en het waarom. Een DiL adapter boardje, een er op gesoldeerd en een tweede in een kokertje. Antistatisch verpakt, een soort vochtverklikker en vochtopneem zakje erin. De vindplaats was mijn brievenbus. Daar lagen ze in zonder afzender of briefje erbij met mijn adres er handgeschreven op.

Log102, je zult ze misschien nog even moeten afbakken. (bake units if pink, en die vochtverklikker is roze).

Ik had ze over (gesampled voor 'n schoolopdracht, maar niet gebruikt) en ik denk dat ze bij jou op een beter adres zijn. Have fun :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Hi Luke, bedankt. Ik dacht het handschrift al te herkennen. Bedankt. Ik heb al een toepassing in gedachte. Ik zat al te denken aan een logamp voor mijn ESR meter voor veel resolutie bij kleine waarden. Op zo'n voetje is dat handig testen maar ik wil ook nog een detector maken voor de sweepgenerator/meetzender die ik aan het bouwen ben. Hij heeft al een X uitgang. Ik wilde een diodedetector en logamp omdat ik dan naar keuze in 50 ohm of hoogohmig kan meten Wat met een vna niet kan. Deze heeft een lekker groot bereik.

Tidak, ik herken het als chopperamp, daar heb ik er ondertussen de nodige van gezien en gerepareerd maar ik weet niet uit wel apparaat.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 30 mei 2012 23:33:09 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik vind zojuist 8 diodes? op een papiertje geplakt met het nummer 205 7 58-91 erbij.

De diodes (formaat 4148) hebben drie ringen, bruin zwart oranje.

Iemand enig idee wat het typenummer is?

EDIT: Een gewone diode is het niet, beide zijden oneindig bij diodemeting (tot 2V), het is geen 10k NTC, het zit boven de 40MOhm. Capaciteit 7,66NF in beide richtingen?! Ook is het geen dubbele 10V zener in anti-serie.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
flash2b

Special Member

Dat nummer ziet er m.i. uit als een conrad ordernummer.....
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/205758/
maar ik geloof niet dat dat hem is.
(achter de - in een productnummer trackt conrad WAAR je de boel in hebt gevonden. 89: "via de website", folders en papieren gidsen hebben hun eigen nummer).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 6 juni 2012 16:19:28 (49%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het zou een DIAC kunnen zijn ja. Zou ik dat kunnen testen op 230V met een 220k weerstand in serie en dan de spanning over de DIAC meten, ja toch? En wat nou als het geen DIAC is... Dan gaat ie misschien kapot, of is dat onwaarschijnlijk op 1mA?

Conrad dacht ik eerst ook, maar volgens mij is het uit de collectie van mijn opa. Die heeft daar nooit besteld, maar misschien ooit van een collega gekregen die daar besteld heeft? Bestonden ze al in de jaren 80?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
maartenbakker

Golden Member

Heeft het lichaam ook nog een kleur?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 juni 2012 18:29:52 schreef Benadski:
[...conrad....] Bestonden ze al in de jaren 80?

Jazeker!
(ik kan het niet bewijzen doordat ik hier nog een catalogus uit die tijd heb liggen).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conrad_Electronic

Opgericht in 1923.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Op 6 juni 2012 18:29:52 schreef Benadski:
Het zou een DIAC kunnen zijn ja. Zou ik dat kunnen testen op 230V met een 220k weerstand in serie en dan de spanning over de DIAC meten, ja toch? En wat nou als het geen DIAC is... Dan gaat ie misschien kapot, of is dat onwaarschijnlijk op 1mA?

Ik zou de variac erop zetten met een serie weerstand. Dan over de weerstand gaan meten en langzaam de variac opdraaien. Meeste diacs geleiden bij 70V.

maartenbakker

Golden Member

Conrad in Nederland actief sinds de jaren '80, eerst onder de naam "De Windmolen", meen ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Op 6 juni 2012 15:30:45 schreef Benadski:
Ik vind zojuist 8 diodes? op een papiertje geplakt met het nummer 205 7 58-91 erbij.

De diodes (formaat 4148) hebben drie ringen, bruin zwart oranje.

...

Kan ook een Radio Shack nummer zijn. Radio Shack in Nederland uitgestorven maar in de USA nog actief.
Die hanteren een soortgelijke nummering als Conrad.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

De kleuren doen mij denken aan een BAX13, maar wat je vertelt over geleiding kan ik niet thuis brengen. Hij is toch nog OK?
7,6nF ? dat is een hoge capaciteit !

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 7 juni 2012 21:41:37 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Bruin-zwart-oranje = 103 dus een nulletje meer dan een BAX13 lijkt me.

Dat kan 10nF of 10kohm zijn, maar die vallen af.

Vandaar dat ik om een bodykleur vroeg, die maakt bij diodes uit wat het voorvoegsel is. Alsnog meet hij ook voor een diode vreemd door, maar wie weet...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 juni 2012 23:05:45 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De behuizing is verder transparant. Er zit een "kubusje" van ongeveer 0,6 tot 1mm3 tussen de beide elektrodes. Ik zal eens kijken of ik er een macro shot van kan maken...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten