Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

Ik heb even aan een DIAC gemeten: 20pF. Da's een groot verschil met 7.6nF.

Overigens hoeft het geen diode of zo te zijn. Vroeger waren er ook condensators in de handel, die sterk op een diode geleken. Zoiets als deze dus, maar dan in een glazen huisje met wat ringen. Je kon ze ondermeer terugvinden op het "moederbord" van een ZX81.

@Sine: ik bedoel echte TH-componenten - met twee aansluitdraadjes, dus.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Jep, dat waren SMD c-tjes in een glazen buisje ( of iets wat er sterk op leek ), het waarom daarvan heb ik nooit zo gesnapt.

Lucky Luke

Golden Member

Op 8 juni 2012 12:40:45 schreef pros:

@Sine: ik bedoel echte TH-componenten - met twee aansluitdraadjes, dus.

In de Kareltje Grabbag zat bij mij een wirewrap IC voet met zo'n glazen buisje tussen de hoekpunten. Lijkt wel of er gewoon een SMD condensatortje in de behuizing van een glazen diode is gestopt... (Dus inderdaad met aansluitdraden)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ah! Is het zoiets dat Sine bedoelt?
Zo nauwkeurig heb ik die dingen nooit bekeken...

Waar blijft die macrofoto, potverhierenginder? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb een groot lot oude electronica spullen gekocht . En was hier nu in aan het neuzen .

Wie weet er wat een
LM1123N is ?
En van wat is de ELV 36227 printplaat ?

Leren kan je alleen maar door te Doen
Henry S.

Moderator

Op 11 juni 2012 15:53:25 schreef falaigai:
En van wat is de ELV 36227 printplaat ?

De print van de ELV DoppelspannungsNetzteil, DNT 7000 uit 1984. helaas zitten de meeste ELV ontwerpen tegenwoordig achter slot en grendel...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Bleh, sinds wanneer is dat? Ik heb een tijdje geleden nog overwogen al die ELV PDF's lokaal op te slaan... helaas dus niet gedaan!

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Het kwam in oktober ter sprake. Helaas heb ik ook maar een beperkt aantal pdf's opgeslagen.

Ik weet niet of de TS er nog wat aan heeft, maar volgens wat andere bronnen wordt er oa gebruik gemaakt van een 7107, een 2N3055 en een 2N2955. De eerste is een spanningsmeter met leddrivers, de andere twee worden gebruikt als regeltransistors.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb het board , maar ik weet dus niet welk component waar komt ..

Ps de lm1123 heeft 18 pootjes in DIP behuizing ( dus het is geen lm112)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 juni 2012 19:10:39 (64%)

Leren kan je alleen maar door te Doen
Henry S.

Moderator

Noise Reduction Circuit - Dolby B/C,use w/LM1122,SNR 62dB

Wordt icm met een LM1122 gebruikt, de ene zal dan wel voor opname zijn, de ander voor weergave.

Verder geen gegevens.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Iets tv/radio/.. achtig dus ?
Als gewone hobby ist is er dus weinig mee aan te vangen ?

Leren kan je alleen maar door te Doen
bjokal

Golden Member

@falaigai: Er is mail over die ELV print ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Henry S.

Moderator

Op 11 juni 2012 19:17:51 schreef falaigai:
Iets tv/radio/.. achtig dus ?
Als gewone hobby ist is er dus weinig mee aan te vangen ?

Dolby B en C zijn analoge ruisonderdrukkingssystemen voor cassettedecks, heel specifiek dus, alleen te gebruiken in companderschakelingen.

Op 11 juni 2012 19:35:25 schreef bjokal:
@falaigai: Er is mail over die ELV print ;)

Ik hou me ook aanbevolen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bjokal

Golden Member

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 11 juni 2012 18:40:50 schreef Jochem:
Bleh, sinds wanneer is dat? Ik heb een tijdje geleden nog overwogen al die ELV PDF's lokaal op te slaan... helaas dus niet gedaan!

Op 11 juni 2012 19:01:02 schreef Henry S.:
Het kwam in oktober ter sprake. Helaas heb ik ook maar een beperkt aantal pdf's opgeslagen.

http://web.archive.org

:D

werkt alleen niet voor die link:(

Ik ben nu alle condensators aan het sorteren .
En ik heb hierbij nog heel wat vraagjes :)

http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/th_P1030080.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/th_P1030082.jpg
http://i237.photobucket.com/albums/ff145/falaigai/th_P1030081.jpg

Hier op de foto staan een aantal condensatoren . en ik zoek de benaming en/of voor wat ik ze kan gebruiken .

Leren kan je alleen maar door te Doen

1,6,5,8 zijn prima condensators mits goed bewaard.

2 en 7 zijn prul dingen, zeker nummer 7. Volop toegepast door philips in de jaren 70 en 80. Inmiddels verdroogt en gescheurd in 90% de gevallen, om nog maar te zwijgen van de verlopen capaciteit. Scheuren meestal open bij de aansluitpootjes.

Dus die vlagcondensatoren kunnen niet meer worden gebruikt ? ( En dropcondensatoren , zijn die even slecht ? )

Leren kan je alleen maar door te Doen
maartenbakker

Golden Member

Die nummer 7 is een mosterd-C (ook wel genoemd MKT of polyester) in camouflagekleuren. Naar mijn idee prima bruikbaar als hij er nog goed en onbeschadigd uitziet.

Nummer 8 is een echte mosterd-C, ook nog wel gewild voor restauraties omdat hij nog redelijk ouderwets oogt en onverwoestbaar is.

Nummer 5 is een opvolger van de mosterd-C (waarschijnlijk ook MKT, maar er staan wat nummers op die te herleiden zijn) en is niet zo heel lang geproduceerd voordat men weer terugkeerde op het oudere fabricageprincipe. Mogelijk omdat hij duurder was om te produceren en niet beter (misschien zelfs iets slechter maar zeker niet dramatisch).

Als nummer 2 een elco'tje is: inderdaad een prul. Anders ken ik deze uitvoering niet.

Nummer 4 is een MKP (polypropyleen) impulscondensator. Oorspronkelijk voor gebruik als boostercondensator/harmonische afstemcondensator in het hoogspanningsdeel van een TV. Dat zijn erg stevige jongens en deze variant heb ik in mijn herinnering ook nog nooit stukgehad.

Nummer 3 is ook een impulscondensator, waarschijnlijk X2-klasse (dan staat er 250VAC als werkspanning op) en mogelijk papier of anders MKP. Ik heb dit soort types regelmatig stuk gezien (papier en/of MKP) dus ik twijfel of hij de moeite van het bewaren waard is. Kijk ook even naar de opdruk om vast te stellen of het een papiercondensator is (weggooien) of MKP (misschien weggooien).

Zelfde verhaal voor nummer 6, alleen die ken ik niet verder dus kan alleen in het algemeen iets over de betrouwbaarheid zeggen: Ook hier zal je de opdruk moeten bestuderen om uit te vinden of het papier (weggooien) of MKT of MKP is (nog wel bruikbaar).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 11 juni 2012 20:34:31 schreef bjokal:
Henry, je hebt ook mail.

Bedankt daar voor.

Op 11 juni 2012 22:41:03 schreef maartenbakker:
Als nummer 2 een elco'tje is: inderdaad een prul. Anders ken ik deze uitvoering niet.

Zo te zien is het een van polypropyleen, volgens mij staat er 270p(F) op, niet weggooien. Net als nr1 trouwens, ook een PP, beide zijn gewild.

Nr9 is een tantaal elco, en dan wel de betere industriele versie. Prima elco, maar alleen voor afvlakkingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 8 juni 2012 18:09:39 schreef pros:
Ah! Is het zoiets dat Sine bedoelt?
Zo nauwkeurig heb ik die dingen nooit bekeken...

Waar blijft die macrofoto, potverhierenginder? :-)

Nou vooruit!

http://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/temp/diode%20condensator.jpg

Je kunt zien dat er inderdaad een soort SMD condensatortje in lijkt te zitten...

EDIT: Experimentje, even kort verhit met de soldeerbout aan een kant, de capaciteit daalde even flink, tot 2NF. Eenmaal afgekoeld was het 12NF... Getest met een tweede, zelfde verhaal! Dus eenmaal gesoldeerd hebben ze een waarde van 10NF+20%.

Even het temperatuurverloop bekeken, ik denk dat het een Z5U type is.
http://www.niccomp.com/help/images/Z5U_TC.jpg
Verwarmen met mijn hand levert al een daling op van bijna 1NF.

Het zijn gewoon condensatoren in een diode behuizing dus! :P

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 12 juni 2012 10:15:42 (12%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Die LM1123 is een rare. http://www.iccpp.com/ic/LM1123.shtml
Een aantal figuren beweren dat ze hem op voorraad hebben, en ze hebben het aantal pinnetjes goed. de PDF links gaan allemaal naar alldatasheet en daar weten ze van niks. Ook National zelf weet niks meer van dit chipje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

http://www.sentex.ca/~mec1995/gadgets/caps/caps.html
Veel fotos en uitleg over soorten condensators. Ik ben ook nog zoiets van plan maar dan met wat meer gedrag info. Dus bv een frequentie sweep per type condensator, temperatuurgedrag ect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi,

Tijdens het doorzoeken van mijn onderdelen berg kwam ik een philips semiconductors doos tegen met daarin 5 trays met elk 10 (intotaal dus 50) (38 pins) ic's van het type OM3060. Maar ik kan nergens documentatie hiervan vinden.

Weet iemand meer?

Hobbyknutselaar

Dit topic is gesloten