hallo, ik heb de kans om 2e hands een scoop te kopen.
het gaat om de philips pm 3226. Het is een 2 kanaals 15mhz scoop. Is dit iets, of raden jullie aan om naar iets anders uit te kijken?

http://users.pandora.be/martijn/scoop.jpg

Met dat model heb ik op school nog gewerkt. Of het wat is hangt van 2 dingen af, wat wil je er mee doen en wat moet de scoop kosten.

50euro; wil hij er nog voor hebben, dit inclusief 2 probes en enkele testsnoeren, manual, service manual.

Hij moet vooral dienen in digital electronica; zijnde pics, rs232, ir, ...

is deze echt 15mhz? of is hij er boven ook nog stabiel?

Da's niet duur!
PIC's draaien meestal op 4 of 8 MHz, dus als 'ie 15MHz haalt, kun je er nog genoeg op zien. :)

(Wel leuk trouwens dat je de timebase kunt laten triggeren op TV-sync. :P)

Ik heb laats pas een kans gemist.
Dat was een 200Mhz Scoop voor €200 (Tektronics)
Hij deed het nog perfect en was zelfs stabiel op 230Mhz

Ik had toen geen geld voor handen maar anders had ik het nu zeker gedaan.

wat raden jullie nu aan? :) ik ga namelijk om 19u een bezoekje aan de eigenaar brengen.

Ik denk dat je vooral moet kijken of de intensiteit nog goed is (of de straal nog voldoende helder is), en dan vooral bij kleinere tijdbasissen. Dat kun je als je geen functiegenerator hebt wel testen met de interne blokgolfgenerator (probe adj).

laat aub even weten of je hem hebt gekocht of niet, anders ben ik misschien ook wel geinterreseerd, als je hem niet neemt zeg dan ook even waarom :)

Ik heb zelf de PM3543. Dat is een iets betere versie van deze, met tijdbasis tot 0.1 us en hij heeft ook nog een heel digitaal-analyse gebeuren wat ik nooit gebruik. Ik heb m voor 20 euro (kapot) gekocht, en voor 50 cent heb ik m weer opgelapt.
Maar de mijne bevalt mij goed. Ik heb ook nog een paar extraatjes die daar niet op zitten, maar ik denk dat het geen slechte koop is. Zeker voor digitale toepassingen zal die wel goed te gebruiken zijn denk ik.

naar mijn mening is een digitale geheugenscoop makkelijker als je veel met PICs werkt en digitale techniek.

ik heb zelf een analoge scoop (tek 2205 GN 25 Mhz) maar voor de digitale pulsen is het wel een gok wanneer er welk signaal langs komt.

hierbij is dus een geheugenfunctie eigenlijk onmisbaar.

Voor digtale metingen zie ik ook het woord "Logic Analyzer" voorbij komen.
Wat is dit? Is het hiervoor bruikbaar? En wat kost het?

een logic analyzer is helemaal heaven hiermee kan je meerdere signalen (6 moet zeker kunnen) tegelijk op het display laten tekenen, zo kan je precies zien wat verschillende signalen doen. dit heeft als voordeel ten opzichte van een digitale scoop dat je meerdere kanalen onder mekaar kan zetten en het geheugen wat groter is over het algemeen.

over de kosten van zown apparaat kan ik je niks vertellen, zo diep ben ik er ook niet op ingegaan, ik heb er op school mee gewerkt, maar meen dat die dingen aardig prijzig zijn.

Michel

in de Elektuur van Februari 2003 staat een ondwerp van een Logic analyser. een leuk artiekel om te kijken hoe het werkt.