Hallo allemaal

Ik heb in mijn tuin een konijnenhok met een zelfgemaakte electronische deur naar de buitenren. Er zit daar een 12V motor op die 300 miliampere gebruikt. En een spoel die als slot dient die 5 seconde nog eens 200 miliampere in beslag neemt.(tegelijk dus) Om stroom te leveren moet ik batterijen gebruiken want er is daar geen stopcontact in de buurt. Ik heb er nu twee 9 Volt batterijen parralel aan hangen om te zorgen dat er voldoende kracht uitkomt maar het is nog steeds beperkt vandaar:

heb ik een accu uit een kapotte alarm systeem gehaald. het is een 12 Volt accu die 1.2Ah kan leveren. Ik zal even opschrijven wat er op staat:
Charging Instruction (at 20*C)
cycle use 14.6~15.0V
standby use 13.6~13.8V
initial current: less than 0.3 CA

voor de rest veiligheidsvoorschriften maja dat weet iedereen wel denkik :P

ik heb verder geen ervaring met dit soort accu's te laden en het enige wat ik heb is een auto-accu lader met ampere meter en een expirimenteer-voeding waarbij ik ook kan zien hoeveel ampere er doorheen loopt.

Alvast bedankt voor hulp

Groetjes van Jarno

Ik weet het ook niet precies hoet het moet, gewoon met een weerstandje op je voeding hangen, en dan met een stroom van iets van 1/10 van de totale capaciteit (120mA) opladen en dat dan 12 uur lang of zo.

Ik zit me trouwens nog wel af te vragen wat je met je electronische konijnenhok moet. Kan je dan van binnenaf dat ding open en dicht doen of zo? Of zet je m op een timer?

Op 25 augustus 2004 13:21:59 schreef zweetvoetje:

Ik zit me trouwens nog wel af te vragen wat je met je electronische konijnenhok moet. Kan je dan van binnenaf dat ding open en dicht doen of zo? Of zet je m op een timer?

als je de schakelaar omzet dan gaat de deur open en dan kan het konijn via een buis naar beneden. hij kan dan op de stenen en via daar kan hij naar het gras door lopen via andere buizen.
maar die deur is nu (nog) niet automatisch qua timer enzo. ik ben van plan een regen sensor te maken zodat de deur dan dicht is wanneer het regent. en een temperatuur sensor dat het als het te koud is dat de deur dan ook niet open gaat. (alleen moet dat ding wel weten dat als het regent het konijn in het hok is en niet buiten anders komt hij helemaal niet meer binnen)

alleen die volautomatische snufjes zijn niet zo favoriet bij mijn susje waarvan het konijn eigenlijk is, zij wil nog 'zelf' het hok open en dicht doen, helaas

maarja eerst die accu vol krijge...

Volgens mij gaat en konijn wel naar binnen als het hem buiten niet bevalt. Ik heb een hollandertje gehad met een buitenren, die heb ik na 14 jaar laten inslapen omdat hij heel veel last van zijn ogen kreeg.

Het is natuurlijk een leuk idee om dat te automatiseren maar ik vraag me een beetje af waarom je wil dat dat beestje bij kou en regen binnen is, hun vacht is geschikt voor buitengebruik.

Als je het gaat automatiseren zou je een pic of avr kunnen
gebruiken. Anders wordt het wel lastig als je en regensensors, temperatuursensors gebruikt.
Ook zal je ir-lichtsluizen of iets dergelijks moeten
gebruiken om de plaats van het konijn te bepalen.
De microcontoler moet dus voldoende ingangen hebben.

Heb je helemaal geld over dan kan je een cameratje plaatsen. :)

hebben we het nou over een geautomatiseerd deurtje of over het lade nvan een accu ik laad mijn accus al jaren lang op simpel weg met een 9 volt trafotjes een brugcel en ee ncondensator er komt dan precies 13.8 volt uit en dat is de laadspanning van zo'n accus je kan ook ee n12 volt trafo gebruike nwerkt ook prima doe ik ook wle eens je moet aleen zelf in de gaten houden wanner het klaar is met laden na ongeveer 10 uur haal je het ladertje eraf en is ie vol

De auto accu-lader is niet geschikt voor deze accu. Deze kan waarschijnlijk een paar Ampere leveren wat veel te veel is voor zo'n kleine accu. Deze gaat dan stuk of wordt bloedheet.(met als gevolg bolstaan of nog erger!) De meesten goedkopere auto accu-laders moet je na een tijdje zelf uitzetten anders laad deze door met een te hoge spanning, waardoor de accu overladen wordt en deze gaat koken en water verbruiken.
Je kan er een voeding op aansluiten, maar let er dan wel op dat deze een stroombegrenzing heeft waarmee je de maximale stroom mee kunt inregelen.(ongeveer zo'n 120mA of iet meer) Als die voeding dat niet heeft en hij kan een paar Ampere leveren gaat het als nog fout.
Ik heb begrepen dat je de accu dus wilt opladen wanneer hij goed leeg is. Dus we praten over cycle gebruik. Je zou dus een voeding of acculader moeten hebben van zo'n 120mA en tussen 14,6V en 15V gelijkspanning. Dit zo'n halve dag laten staan en de accu is wel vol. In dit geval komt het ook niet meer zo nauw als je de lader of voeding wat langer aan laat staan. Bij een hogere spanning dus duidelijk wel. Ik werk zelf veel met laders en omvormers, maar meestal met veel meer vermogen.( tot 150A) Geen batterijen en zo. Veel geluk
www.proostenelectronics.nl voor laders/inverters/converters

[Bericht gewijzigd door raymond dj op ]

Op 26 augustus 2004 01:02:00 schreef raymond dj:
De auto accu-lader is niet geschikt voor deze accu. Deze kan waarschijnlijk een paar Ampere leveren wat veel te veel is voor zo'n kleine accu. Deze gaat dan stuk of wordt bloedheet.(met als gevolg bolstaan of nog erger!) De meesten goedkopere auto accu-laders moet je na een tijdje zelf uitzetten anders laad deze door met een te hoge spanning, waardoor de accu overladen wordt en deze gaat koken en water verbruiken.
Je kan er een voeding op aansluiten, maar let er dan wel op dat deze een stroombegrenzing heeft waarmee je de maximale stroom mee kunt inregelen.(ongeveer zo'n 120mA of iet meer) Als die voeding dat niet heeft en hij kan een paar Ampere leveren gaat het als nog fout.
Ik heb begrepen dat je de accu dus wilt opladen wanneer hij goed leeg is. Dus we praten over cycle gebruik. Je zou dus een voeding of acculader moeten hebben van zo'n 120mA en tussen 14,6V en 15V gelijkspanning. Dit zo'n halve dag laten staan en de accu is wel vol. In dit geval komt het ook niet meer zo nauw als je de lader of voeding wat langer aan laat staan. Bij een hogere spanning dus duidelijk wel. Ik werk zelf veel met laders en omvormers, maar meestal met veel meer vermogen.( tot 150A) Geen batterijen en zo. Veel geluk
www.proostenelectronics.nl voor laders/inverters/converters

Ik heb een voeding met begrenser en levert de spanning zoals hierboven. Ik ga het proberen wanneer hij leeg is.. heel erg bedankt voor tips en ik ga nu een topic maken over konijnhokken :P

Groetjes van Jarno