bramvr
Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!
hallo
Is het mogelijk om volgende schakeling uit te voeren met gewone schakelaars in de plaats van pulsschakelaars?(heb 3 ingangen te weinig)
Bram
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Sure, je moet alleen opletten met wat er gebeurt als je meerdere schakelaars tegelijk sluit: alleen die met het laagste nummer zie je dan.
Je kunt ook voor elke schakelaar een verschillende weerstand nemen, en ze anders schakelen:
+5V-----------------o
|
100K
|
o----o-----o-----o-- Naar uC
| | | |
8k6 4k7 2k2 1k
| | | |
s4 s3 s2 s1
| | | |
gnd gnd gnd gnd
(Beter nog: 1k, 2k, 4k, 8k, enz. Denk aan binair tellen)
Dan kun je wel meerdere schakelaars tegelijk indrukken en zien welke (1 of meerdere) er (tegelijk) ingedrukt zijn / omgeschakeld zijn.
(Ik weet alleen niet of je dat ook kan doen met de analoge comperator, met een ADC werkt dit sowiso, maar die heeft de PIC16F628A niet)
EDIT:
A, het werkt met RCin... Zou alsnog moeten werken met een condensatortje parrallel aan de 100k en misschien iets andere weerstandswaarden. Zolang het bij de schakelaars maar ongeveer R, 2R, 4R, 8R, 16R (enz) is.
Linkje naar het relevante stuk picbasic (voor de andere antwoorders):
http://www.picbasic.nl/frameload.htm?http://www.picbasic.nl/beginners5…
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (19%)]
bramvr
Oke bedankt maar kun je met een pic16f877a 3 analoge ingangen inlezen of niet? Ik heb ook nog 2 andere analoge ingangen nodig. Als ik de datasheet bekijk denk ik van wel maar ben niet zeker.
[Bericht gewijzigd door bramvr op (20%)]
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
bramvr
Ok bedankt ik heb nog eens aandachtig gekeken naar de datasheet en inderdaad heeft de pic16f877a 8 adc's Stan1 was me net iets voor:p. maar hoe sluit ik het schema van Lucky Luke hier op aan?
Bram
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Ook dat vind je in de datasheet,
En wel op pagina 3.
AN0 > Analoge ingang 0, zit op pin 2.
AN1 > is analoge ingang 2 en zo verder.
Het rood getekende deel (kruising 220K / 4K7) op een van de analoge aansluitingen aansluiten en dan uitlezen met Adin (Proton picbasic) .
bramvr
Dat dacht ik al maar ik wou dit eventjes checken maar moeten er bij de schakeling van Lucky Luke nog een codensatertje bij of niet?
Stan1
Op 30 juni 2012 21:13:11 schreef bramvr:
Dat dacht ik al maar ik wou dit eventjes checken maar moeten er bij de schakeling van Lucky Luke nog een codensatertje bij of niet?
Neen, niet die 100n.
O ja, nog een tipje. Voordat je gaat beginnen, lees eens het stukje over Adcon0 en Adcon1 in de datasheet door, deze gegevens heb je nodig om goed met de ad module te kunne werken.
suc6.
[Bericht gewijzigd door Stan1 op (28%)]
bramvr
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Ik verwacht dat dat bramsvr bezig is met de cursus. Daarom is het mogelijk handig om je eerst aan de cursus te houden en daarna met extra dingen te gaan werken. Gewone schakelaars zijn prima te gebruiken maar je moet ze dan wel telkens 2x overhalen, dus uit-aan-uit. Dan werkt het prima. Daarna kan je het voor jezelf moeilijker gaan maken en op Lucky Lukes manier iets maken.
[Bericht gewijzigd door MAH op (13%)]