D'r staat hier een Ultimaker.
De kerel die de software heeft gemaakt vond dat de vorige software VEEL te veel instelmogelijkheden had. De nieuwe heeft maar 45 instelmogelijkheden. De oude had er 260.... Dat betekent dat je wat ervaring moet opdoen met wat iedere parameter doet en wat je moet doen om een bepaalde print prefect er uit te laten komen. Ik ben nog aan het oefenen. Als Stijn de bodem goed vindt, moet ik zeggen: Nou ik niet. Niet goed genoeg.
Het materiaal wat er in gaat, kost wel een paar centen. Maar per print is het eigenlijk heel weinig. Dus ik laat, met andere instellingen, hem vannacht weer een poging doen om de bodem, ditkeer juist, te printen. Dat is voor mij "oefenen" om het ding te laten doen wat ik wil. Als er dan voor Stijn wat nuttigs uit komt, is dat mooi meegenomen. Als er later voor anderen kastjes gemaakt kunnen worden ook.
Ik hoop dat het als "behuizing van electronica projectjes" voldoende relevant is om er hier wat over te mogen zeggen.
@technojunk hieronder:
Officieel bij Ultimaker: Eur 30 per 0.75kg. Maar goed. Op ebay kan je voor eur 20/kg terecht. Effe fietsen en je hebt het in huis.
Maar als je een paar verschillende kleuren wilt, ben je zo bijna 100 euro kwijt. IK vind dat "een paar centen".
Verwarmd bed kopen kan. Dat schijnt met ABS vrijwel verplicht te zijn. Voor PLA hoor ik bijna niemand daarover.
Verder wbt de software, kan je een aantal keuzes maken. Naast welke slicer neem je, heb je voor iedere slicer 45-260 instelmogelijkheden. Als een print mislukt of niet naar je zin is. Wat doe je? Andere slicer of 1 van de parameters aanpassen? Kom op, zeg het maar, wat moet ik doen?
Ik heb Stijn z'n doosje nog een keer geprint. Dit keer is ie gedeeltelijk hol. En toch trekt ie krom. Weer wat geleerd: "hol maken helpt niet echt"! Stijn, als je doosjes herontwerpt: De bodem is sterk zat met 1mm. De wanden kunnen 1mm of iets meer zijn. Die 1mm piefjes mogen wat dikker. Die mogen best (afgeschuind) in de lucht beginnen, dat de print daaronder kan.