Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Ja ! Domme fout vandaag gemaakt !

Oma verhuizen (nee das niet de fout..) of ik even de inductieplaat wou de-/monteren. Dus oude huis, perilex stekker uit de wcd. Zaakje verhuist. Helemaal blij, in nieuwe (bestaande) huis zat al een perilex wcd !

(de kenners kunnen vanaf hier raden wat ik fout deed..)

Oke, plaatje netjes in het aanrecht, paste mooi, ikke blij.
Zo, nog even de stekker erin.... PATS ! GZZZ zwarte pennen.

In het oude huis had oma lief een 2x220 aansluiting, in het nieuwe huis 3x380. In de kookplaat zaten twee fasen dus vrolijk aan elkaar.
Jaha, en niet alleen de 16A automaat eruit, OOK twee hoofdzekeringen. (en die mogen we in NL dus NIET zelf "even" vervangen..)

Inmiddels HZ weer oke, morgen maar hopen dat de kookplaat het nog doet ;-(

Op 1 juli 2012 20:56:35 schreef Skysoft:

Jaha, en niet alleen de 16A automaat eruit, OOK twee hoofdzekeringen. (en die mogen we in NL dus NIET zelf "even" vervangen..)

Formeel niet. Maar zolang d'r geen controleur van de energiemaatschappij op bezoek komt..

Op 1 juli 2012 20:56:35 schreef Skysoft:
Zo, nog even de stekker erin.... PATS ! GZZZ zwarte pennen.

Als de zekering al springt bij het inpluggen van de stekker, zal er wel een overspanningsbeveiliging actief geworden zijn. De schade kan dan best meevallen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zoals ik het begrijp heeft ie twee fases kortgesloten, gewoon met een koperen plaatje binnen in de kookplaat. Dan vliegen er twee hoofdzekeringen uit, toch? En gaat de kookplaat niet kapot. Maar goed, dat was mijn snelle recontructie van wat er gebeurd kan zijn, mogelijk is het anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 juli 2012 17:54:57 schreef Tidak Ada:
Zo'n geleidend laagje kan natuurlijk fouten van de µP veroorzaken en foutmeldingen genereren

Ah, ik vreesde al onderin de machine te moeten rommelen met koolborstels... (misschien later, als ze te kort worden en vervangbaar blijken)

Nee, de uC is geheel schoon. De hele rest van de print was schoon, alleen het netspanningsgedeelte zat allemaal koolstof-stof... (dus juist daar met de hoogste spanningen, waar het het meeste kwaad kan... Murphy @ work)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Nou, vandaag de kookplaat maar eens aan een nader onderzoekje onderworpen. Nu blijkt het niet alleen zo te zijn dat er in de kookplaat 2 fasen aan elkaar zaten (via de dubbele nul aansluiting), de vorige "monteur" heeft blauw vrolijk aan de l1 aansluiting van de perilex gehangen, de echte nul aan de l2 pin.

Bij navraag bleek dat de plaat door een monteur in dienst van een niet nader te noemen woningbouwvereniging was gemonteerd. Volgens mij leer ja op dag 0 al dat blauw = nul. De aarde zat in ieder geval wel goed. Ik heb de woningbouwvereniging maar even ingelicht dat die perilex wcd dus intern verkeerd bedraad zit.

Moraal van dit verhaal ? nooit ergens vanuit gaan, altijd zelf nakijken en nameten.

@rew: Je had gelijk en de plaat deed het dus nog wel ;-)
@alex278: Ik begreep eerst niet waarom ze 25a hoofdzekeringen bij de gamma verkopen. Maar nadat ik inderdaad geen monteur gezien heb begreep ik het wel ;-)

Op 3 juli 2012 20:17:32 schreef Skysoft:
...
@alex278: Ik begreep eerst niet waarom ze 25a hoofdzekeringen bij de gamma verkopen. Maar nadat ik inderdaad geen monteur gezien heb begreep ik het wel ;-)

32A 2P ook, als je een vuur van 7KW hebt heb je niet veel ander keus als je niet beschikt over drijfkracht.

Net tegen gekomen op het moederbord van een Dell Powervault 745N: 3 stuks TO220 onderdelen, met opschrift IRL7833. Dit blijkt dus NIET een spanningsregelaar te zijn, maar een MOSFET. Niet heel handig van IRL, als je het mij vraagt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
maartenbakker

Golden Member

De letters IRL worden uitsluitend door International Recifier gebruikt en die maken erg veel FET's (what's in a name) maar bij mijn weten geen spanningsregelaars. Wel wordt het een beetje dubbelzinnig als die letters IRL wegvallen, maar ik gok dat er nog wel meer zulke onderdelen zijn (opzich wel on-topic, want je kan er domme fouten mee maken).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Ja, er is de bekende 2n3055 transistor, maar ook een 3055 FET (met een ander voorvoegsel).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat iets in een TO-220 behuizing zit en '7833' als typenummer heeft maakt 't nog geen spanningsregelaar.

(hint: 78xx-spanningsregelaars gaan niet verder dan 24V..)

[Bericht gewijzigd door alex278 op zondag 15 juli 2012 17:26:54 (39%)

maartenbakker

Golden Member

@Lucky Luke: Ja inderdaad: de MTP3055 van ON. Verder in die hoek de eeuwige verwarring tussen de 2N2955 en de MJ2955 (iedereen die het eerste zegt bedoelt de tweede) die schijnbaar zelfs bij Chinese/Indiase fabrikanten tot verwarring heeft geleid.

@alex278: de 7833-spanningsregelaar bestaat wel van sommige merken, en levert dan 3,3V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juli 2012 17:25:04 schreef alex278:
Dat iets in een TO-220 behuizing zit en '7833' als typenummer heeft maakt 't nog geen spanningsregelaar.

(hint: 78xx-spanningsregelaars gaan niet verder dan 24V..)

7833 is een 3,3V regelaar, voor zover ik weet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Precies, die 7833 breekt ook de hele regel van de nummering; om consequent te zijn, had dat natuurlijk een 78033 moeten zijn. Overigens zijn ze, volgens mij, wel vrij zeldzaam. Ik heb ze wel eens gezien, maar zelfs de 7808 en 7809 komen in het wild meer voor.

@maartenbakker: klopt. Eigenlijk is het heel simpel: de 2N3055 is hooguit nog bruikbaar in een dummyload of zo, en de MTP3055/MTP2955 zijn N- resp. P-channel MOSFETs, die maar liefst 12A kunnen schakelen, met een maximale drain-source spanning van 60V, en een Rdson van 150 milliohm voor de N-channel en maar liefst 230 milliohm voor de P-channel variant.

Kortom: ze horen allemaal in het museum, en niet in nieuwe schakelingen. Waarom Farnell ze allemaal nog op voorraad heeft, is mij overigens een raadsel.

@Tommyboy: het feit dat er 3 identieke exemplaren op dat board zitten, had je natuurlijk al aan het denken moeten zetten. Daarbij neem ik aan dat die spanningsregelaars met de middelste pin aan het groundvlak zaten, terwijl het erg vreemd zou zijn om een N-channel MOSFET met de drain aan de ground te hangen. Dat moet je dan natuurlijk nog wel even opvallen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

Reparateurs (en fabrikanten die om deze of gene reden een ontwerp langer dan kort in productie houden) zijn maar wàt blij dat er nog veel obsolete onderdelen in productie en in de handel zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh, ikzelf heb er geen problemen mee gehad, dat moederbord (en de behuizing) kwam gratis bij fan die ik nodig had. Ik zat dus even te gluren wat er allemaal op zit, en of er iets bruikbaar van is. Deze typenummers vielen me alleen op. Bovendien staan de Gate, Drain, en Source aangegeven op de print. Dat het FETs waren, was dus al vrij snel duidelijk :)

Bruikbare dingen: Bar weinig, behalve een paar leuke FETs, koelblokjes, en misschien de dubbelle magjack. De plank is echter al redelijk oud, dus koop ik liever nieuwe, hippere FETjes bij Farnell...

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
fred101

Golden Member

Dom: zo een ontwerp blind uit de datasheet overnemen. In dit geval een stroombron waarvan ik eigenlijk van te voren al mijn bedenkingen had.

Dom: Een dremeltje meenemen op vakantie waar je freesjes niet inpassen.
Nog dommer, dan met alleen smd onderdelen, een oude 15W ersa bout en op bed, deadbug/manhatten een micro-Ohm meter proberen te bouwen.

Maar wel leuk met eilandjes en kunstig gevormde draadsteuntjes, ook al ben ik nog niet verder gekomen dan de brak werkende stroombron het was leuke bezigheids therapie. Heb nu maar zelf wat ontworpen. Alleen gaat me dat niet hier lukken dus weer een leuk project voor thuis.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Jij bent vast in eigen land op vakantie, en zit nu met k*tweer binnen?

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

maakt voor fred niet uit: hij rijd land rover dus is gewend aan regen.. ik had vanochtend ook weer natte voetjes toen ik uit de mijne klom....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/07/mobiellab3.jpg
Het resultaat van solderen met hindernissen.

Jochem, ik zit in Duitsland, bij Trier in de buurt en het is hier ook niet geweldig qua weer maar wel voornamelijk droog.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 19 juli 2012 09:40:13 (35%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

*ZUCHT*........ diepe *ZUCHT*
SMD componenten horen op een mooi getekend PCB'tje. dit is een designers worst nightmare.

ik kan er 2 dingen positief over zeggen:

.1 RESPECT

.2 je hebt iig genoeg ground plane.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Tip, druk niet te hard met de multimeterpen op zo'n eilandje. Je breekt zo een weerstandje in twee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit is improviseren op zeer hoog nivo.
Een doos printplaatrestjes en hier de eilandjes van maken :)
Improvisatievermogen en engelengeduld is hier wel een vereiste.
En dit alles gesoldeerd met een 15W boutje op zo'n kopervlakken?
Respect mag er zeker zijn.

[Bericht gewijzigd door Kareltje op donderdag 19 juli 2012 10:07:11 (15%)

Fred, waarom neem je in hemelsnaam een 15W esra-boutje mee, en geen fijn weller stationnetje?

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

wat is er mis mer ERSA ? >:)

@ Fred, die laast moet je ook nog vast zetten ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 19 juli 2012 19:23:44 (48%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten