Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten


pa3gws

Golden Member

@Fred
Dit is toch wel een kunststukje eerste klas.
Alleen zal de bedenker van de SMD componenten hier toch we even achter zijn oren krabben. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/07/DSC5870.jpg
Eigenlijk niet bedoeld voor dit topic maar als tip dan dat je met beperkte middelen kunt solderen. De McGuivermethode :-)

Dat Ersa boutje is al dik 30 jaar oud, heeft 25 jaar in een lekke schuur gelegen maar doet het echt fabelachtig goed. Heeft een opschuifpunt, is maar 15W maar je kunt er rustig mee op zo? groundplane bakken. Sterker nog, de stukjes pcb zitten nu vastgesoldeerd, hij wordt heet genoeg om tin er tussen te laten vloeien.
De stroombron is nu eigen ontwerp en werkt. Verder een 5V low drop regelaar op met een tweede TL431 als referentie. Daarvoor heb ik een half uur lang weerstandjes zitten swappen en parallel en serie zetten tot ik 9,22V had en dus 10mA uit mijn stroombron. Die twee parallel weerstanden van 100 ohm zijn 49,89 ohm samen en ik meet daar nu 4,989V over. Maar de bedoeling van de definitieve versie wordt 1, 10 en 100 mA en dan een LTC1052 met op27 als compount chopper en de output op een 26 bit ADC. Het totaal wordt dan een soort source meter. 6,5 digit en Volt tot bv 5V en Ohms zo laag als ik kom. Ik ga voor de 10 uOhm.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik probeer een beetje in Fred's voetsporen te treden, maar dan wat minder rommelig (hetgeen geen garantie biedt op betere resultaten).

http://prosje.be/CO/Fotos/experimenteerbord.JPG

Maar eigenlijk hou ik me momenteel bezig met m'n rolluik. Het (motorgestuurde) ding wou niet meer naar beneden.
Oorzaak: één van de segmenten bovenaan --het deel dat in de rolluikkast blijft-- was zijdelings opgeschoven. Daardoor is het tegen de voedingskabel van de buismotor gaan schuren - eerst de buitenmantel, vervolgens de isolatie van de "neer"-draad, en tenslotte de adertjes van die draad tot ze allemaal doorgesleten waren.

Afin, een mens is bij zo'n "zomerweer" al blij dat er wat stuk gaat. Wat moet je anders? :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

Pros, gebruik jij nou grof schuurpapier als ondergrond ??
Zo ja, waarom ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Mijn (pruts)fototoestel lijkt zich beter te concentreren op het onderwerp, als de achtergrond uit bruin schuurpapier bestaat. Enige vorm van bijgeloof is hierbij niet uitgesloten. :-)

Maar daarnaast is het gewoon een mooie achtergrond IMHO.

Massacontact resp V+ ?

Yep!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tidak Ada

Golden Member

OK, daarom viel het ook op ;)

Overigens een mooi printje.
Waar is die railing voor en die haarspeldspoel? Massacontact resp V+ ?

Dit lijkt mij overigens een ideal printje voor Fred z'n werk :

http://www.uploadarchief.net/files/download/printjes.jpg

Heb ik ooit op een beursje gekocht voor € 0,25 pet strook van 4.

Ik heb er een enorme spijt van dat ik ze niet allemaal heb gekocht, maar maar 5 stroken.

De gaatjes zijn nog niet geboord, maar ze zijn wel mooi vertind.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
fred101

Golden Member

Het wordt tijd voor experimenteerprint voor smd. Zonder gaatjes en de juiste afstand. Daar een layout van met verschillende soorten en maten als een soort footprints (dus niet voor een component maar gewoon een stuk "raster" die je kan combineren naar smaak en behoefte en dan etsen.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 19 juli 2012 21:57:40 schreef fred101:
Het wordt tijd voor experimenteerprint voor smd. Zonder gaatjes en de juiste afstand. Daar een layout van met verschillende soorten en maten als een soort footprints (dus niet voor een component maar gewoon een stuk "raster" die je kan combineren naar smaak en behoefte en dan etsen.

Dit zou toch makkelijk moeten kunnen, maar je zal niet ontkomen aan draadbrugjes om de verbindingen te leggen.
Je zou dan langwerpige rechthoekige pads moeten maken met de ruimte voor een draadje en meerdere componentjes op 1 pad.
Deze moeten dan in een soort halfsteensverband liggen voor de transistors.

fred101

Golden Member

Zoiets bedoel ik inderdaad. Ik heb er zelf gemaakt voor 8 en 16 poots ICs. Geen SMD maar zo gebruik ik ze wel (vouw pootje om en soldeer ze op de pads) Van de pootjes naar een vierkant van vakjes, daaromheen weer een "ring" als massa.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/09/meetzenderSweep.jpg
op die foto zie je er twee aan elkaar rechts boven.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Henry S.

Moderator

Met zoiets heb je meer vrijheid (zolang het niet om hele hoge frequenties gaat):

http://smdshop.nl/images/conv_soic8.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Niet in mijn geval, ik moet soldeervlakken hebben. Dat is een adapter van smd naar through hole. Wat Karel schreef is het idee, wat strips, eilandjes die inderdaad verspringen voor sot footprints en voor 8 rm 16 potige opamps. en verder genoeg ruimte om vakjes te frezen of om op te solderen. Het frezen voor smd ic's lukt bijna niet. voor torren en de rest wel.

Ik moet eens zo'n houtboor ombouwen, die manier van nussbaum is ook handig.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Ik zou ze niet halfsteens leggen; voor SOT23-3 (transistors) lijkt dat wel handig, maar dan kun je er geen SOT23-4 (dubbele diodes e.d.) -5 (opamps, comparators) en -6 (van alles) op leggen.

Je zult ook een maat moeten kiezen voor weerstanden, condensators e.d; een print waar 0402 tot en met 2412 past, lijkt me een uitdaging. Voor IC's heb je ook een gangbare pitch van 0.5, 0.65, 0.8, en nog wel een paar andere maten. Het lijkt me wel handig als je onderdelen van verschillende maten kunt combineren op een print. Als je alle onderdelen in de juiste package kunt bestellen, kun je ook wel een print ontwerpen en maken. Een dergelijke print lijkt me juist ideaal om ad hoc iets te kunnen maken.

Maar dan hebben we alsnog maar een kant van de print gebruikt; misschien kun je op de andere kant wat slimme traces neerleggen voor de ground en voeding, evt. meer dan een, en/of andere signalen, zoals een referentie spanning of zo.

De vraag is natuurlijk hoe de verbinding naar de andere kant gemaakt kan worden; misschien tijdens het bouwen een gaatje boren met een dremel o.i.d., en een draadje of klinknageltje gebruiken voor de doorverbinding.

Overigens denk ik dat een TQFP, TQFN o.i.d. niet gaat lukken, maar daar zou je natuurlijk een speciale footprint voor kunnen maken, zodat je wel een microcontroller of zo kunt plaatsen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zag laatst deze strips bij farnell:
http://shop.roth-elektronik.com/images/product_images/info_images/8_0.jpg
http://shop.roth-elektronik.com/product_info.php?info=p8_RE1020.html

Je hebt ze van 2.54mm tot 0.4mm pitch en hebben een plakstrip aan de onderkant. Je kan ze zo op een blanke PCB plakken. Ze kosten ongeveer iets van 17 euro per stuk (zoals op de foto) bij farnell.

Ik heb er nog niet echt gebruik van gemaakt, maar het lijkt mij wel handig.

Tidak Ada

Golden Member

€ 21,- incl. vind ik wel erg fors aan de prijs voor nog geen 10 cm2!

Ik denk overigens dat het handiger is om verloopprintjes te maken.
Eilandjes, waar je weerstanden e.d. op wilt plakken, zoals Fred denkt lijkt me onmogelijk. die gaan ongetwijfeld los bij het solderen, of ze moeten het formaat hebben van die printjes, die ik liet zien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Ja ze zijn duur, maar je het is natuurlijk niet de bedoeling de schakeling op die PCB te maken. Het zijn allemaal losse strips, waarvan je een stukje afbreekt/knipt, b.v. voor een SO8 packadge en deze plak je dan op een blanke PCB. Zo dus:

https://dl.dropbox.com/u/88581256/2012-07-20%2010.24.10%20small.jpg

Vooral voor de 0.65 en 0.5 packages lijkt het mij handig.

Met een beetje creativiteit heb je toch zo een experimenteerprintje in mekaar geknutseld.

http://www.uploadarchief.net/files/download/testboardjesmd.png
voorbeeldje 72x43 mm
Met wat copy/paste naarhet gewenste formaat uit te breiden.

Met wat verschillende pitches krijg je de meest gangbare componentjes hierop wel kwijt.
100% universeel zal het wel nooit worden maar ook bij TH zijn er verschillende boardjes.

@Tidak: waarom zouden de eilandjes loslaten bij het solderen?

p.s. het is schitterend vakantieweer om met dit soort dingen bezig te houden :+

fred101

Golden Member

Dat wat kareltje laat zien is precies wat ik bedoel. Dat kan je dan met wat knip en plakwerk aanpassen mocht je meer ICs nodig hebben. Ik zal er thuis eens een proberen te etsen en als ze bevallen zou ik er ook een aantal kunnen laten maken maar dan bv 4 op een print.
Je kan het nooit zo maken dat het voor alles bruikbaar is maar met wat creativiteit lukt het wel. Dat brouwsel van mij is officieel ook niet mogelijk, of in ieder geval niet de bedoeling ;-)

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Als je zo'n printjes op iets grotere schaal wilt maken, zeg ik volmondig Seeedstudio. Voor $10 (laten we zeggen €10 incl verzending), kan je bij hen 10 bordjes van 5*5cm laten maken. Op die bordjes mag je dan nog eens 5 subpanels plaatsen (wel zelf te versnijden). Ze zijn dus bijna gratis :-)!

Ik heb in China een pcb gevonden die verschillende smd footprints had. Je moet ze dan wel nog versnijden, maar het kan wel eens van pas komen af en toe. De eerste keer heb ik hem misbruikt om mijn Nokia LCD connectors aan een print te solderen.

Tidak Ada

Golden Member

Ik ga er van uit dat je meerdere keren op het zelfde eilandje zit te (de)solderen. Dan gaat het toch echt wel mis. Dat gebeurde al met Veroboard en Montaprint.
Het mooiste systeem vindt ik nog steeds de niet meer leverbare :'(Minimount®'s Je hebt dan alle vrijheid om onderdelen daar te plaatsen, waar je het wilt of nodig acht.

Misschien zijn die SMD footprints waar Phalox over schrijft daar wel geschikt voor.
Een stukje dunne dubbelzijdige tape *) er onder en je zet ze vast op een ground plane.

*) Of nog beter je koopt zo'n stuk van die lijmfolie

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Jochem

Golden Member

Waarom hebben die minimounts dan geen last van loslatende pads? Dat zijn toch ook gewoon kleine pcb'tjes?

Als je je print laat fabriceren, kun je de pads misschien wat vaster krijgen door via's in de pads te zetten.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
High met Henk

Special Member

of gewoon een goede printfabrikant: de printen van olimex kan ik niet eens vast solderen zonder dat de pads loskwamen. Dat was toen ECHT troep. bout stond op 300 graden (weller) tins molt niet en pads kwamen nog los.

Bij SEEED had ik daar totaal geen last van, bij PCB pool ook niet. Het is dus bij die ene bestelling bij olimex gebleven.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Tidak Ada

Golden Member

Als je experimenteert lijken die minimounts handiger : Je moeet gewoon een aantal met chip er op op voorraad hebben en dan niet meer aan de kleine pads klooien.
Voor definitief werk is het nateuurlijk anders

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Op 20 juli 2012 11:17:30 schreef Phalox:
....Seeedstudio. Voor $10 (laten we zeggen €10 incl verzending), kan je bij hen 10 bordjes van 5*5cm laten maken.

Bij mij was het de laatste keer meer dan 11 euro. De EURO is gezakt in waarde. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jochem

Golden Member

Ja die euro is ook klote met de Chinese ebay spulletjes, wordt met de dag duurder.

[kortzichtige opmerking] De gulden moet terug! [/kortzichtige opmerking]

Op 20 juli 2012 12:13:55 schreef High met Henk:
of gewoon een goede printfabrikant

Mwoh, we hebben hier hoge kwaliteit multilayers, waar je na een paar keer bakken en braden toch ook de pads vanaf hebt. (Zojuist nog, maar ivm aanliggende en onderliggende powerplanes flink moeten bakken en braden, dat dan weer wel..)

Ik weet dus niet of je het helemaal kan voorkomen. Maar waar fred het bijvoorbeeld voor zou gebruiken lijkt me ook niet dat je het 10 keer soldeert? Dan moet het niet zo'n punt zijn.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Dit topic is gesloten