Daarnaast moet je ook even heel goed naar je elektronica ervaring kijken ... als dat niet meer is dat velleman kitjes is zo een amp al GEEN project om zelf aan te beginnen !

Print layout signal routing en algemene componenten plaatsing is ERG kritisch bij deze vermogens, dan heb ik nog niet eens over koeling.

Veel simpeler dan het schema waar Roy naar linkte moet je het ook niet willen maken overigens.

Dit versterkertje van Hartke klinkt al erg goed. Aardig wat jonge bassisten komen met deze versterker.
Dat ga je toch echt niet zelf liggen bouwen voor de prijs!

http://www.peterverspuy.nl/bastops-transistor/hartke/ha3500-basverster…

Ik weet dat het beter is om er een te kopen. Als ik er een had willen kopen had ik het topic niet gestart.

En mijn ervaring van elektronica gaat wel wat verder dan velleman kitjes hoor. :)

En ik moet ook geen 350 watt ofzo hebben. Gewoon als wijze van experiment, iets bouwen. Ik heb al simpelere versterkers gebouwd en dat ging goed.

Kan ik anders van een bestaand schema, zoals nu de k8060 ( kwam het eerste in mij op) nemen en dat aanpassen, beveiligen zodat ik het als basversterker kan gebruiken?

Tsja, als jij dat wil doen, ondanks alle adviezen die je gekregen hebt, moet je dat natuurlijk vooral doen. Jouw tijd, jouw geld ;)

Hou er wel rekening mee dat zo'n versterkertje binnen de korste keren in rook opgaat als de bassist wat hard aan 'n snaar trekt.
Beveiliging kun je misschien toevoegen, electronisch gezien heb ik daar geen idee van.

Dit is misschien iets voor zelfbouw, 100W gitaaramp, ook geschikt voor bas:
http://sound.westhost.com/project27.htm

of dit:
http://sound.westhost.com/project68.htm

Rod Elliot (sound.westhost.com) is inderdaad een begrip en zijn projekten zijn altijd goed doordacht en goed beschreven. Van alle zelfbouw audio op het web het best aanbevolen.

@roy b, koppige belg zeker :D.

Meegekregen van mijn vader. En tijd heb ik momenteel met hopen, en geld daar ga ik voor werken.

Die schema's was ik een tijd terug ook al eens tegengekomen. En idd die schema's van rod elliot heb ik al goede dingen over gehoord.

Op 18 juli 2012 16:51:07 schreef Roy B:
Hou er wel rekening mee dat zo'n versterkertje binnen de korste keren in rook opgaat als de bassist wat hard aan 'n snaar trekt.

Waarom zou dat? Misschien clipt de uitgang tegen de voeding, maar dat is niet destructief. De speaker van een gitaaramp krijgt het wel hard te verduren.

Waarom? Omdat het een slecht, relatief instabiel ding is. Binnen de kortste keren ontstaat oscillatie of thermische drift en krijg je rook.

Waarom zou dat? Misschien clipt de uitgang tegen de voeding, maar dat is niet destructief. De speaker van een gitaaramp krijgt het wel hard te verduren.

Dan doe je dat toch met een inderdaad zwaar instabiele Velleman K8060?
Ding kan niks hebben hoor, slecht ontwerp.

Die k8060 gaat dus ook overboord. Ik zal eerst eens beginnen met die bas voorversterker te bouwen die hier gepost is.

Verstandig!
Succes met bouwen en schroom vooral niet om te vragen!

ps, ik ga binnenkort weer eens starten met wat zelfbouw van gitaarpedaaltjes.

De versterker van Rod Elliot is een stuk beter doordacht dan de Velleman kits en ontworpen met gitaar in het achterhoofd. Als je alle opmerking van Elliot goed meeneemt bij het bouwen, dan kan het bijna niet mis gaan.

Maar... 100 Watt is wel veel te weinig voor basgitaar, geloof me.

100 Watt is wel veel te weinig voor basgitaar

Dat is toch een veel te botte veralgemening?

Ooit was mijn 4*12" Marshall combo de absolute top met zijn 100 Watt.
En ja, ik weet wel dat er lieden zijn die denken luider vanzelf beter is (dat is van alle tijden hoor), maar als ik er nou plezier aan heb om te spelen zoals toen - en mijn medemuzikanten ook - dan is die 100 Watt toch zat voldoende?

Dus je kan niet zomaar stellen dat 100 watt te weinig is, dat is VEEL te kort door de bocht.

Als je 2 gitaristen in de band hebt die beiden met een 50W buizenampje komen,
is 100W toch behoorlijk aan de krappe kant hoor voor bas. Die gast gaat zichzelf nooit of te nimmer horen op het podium.

En de drummer niet te vergeten. Veel overhead voor basgitaar is erg fijn (en dat wil zeker niet zeggen dat dat voluit moet staan).

Wat ik vaak storend vindt bij bassisten is als ze hun sound instellen op het podium en vergeten om in de zaal te luisteren. Kwa sub kunnen (vooral Ampegs) gigantisch ver dragen. Soms best lastig voor de zaalmixer in kleine locaties (ikke dus).

Ben het volledig met Fuzzbas eens dus. Zie en hoor dit wekelijks.
Bassisten die komen met een fatsoenlijke zware amp klinken goed. Die welke komen met een amp die onvoldoende vermogen levert, zitten constant in de clip.
Praat hier wel over rock muziek.

[Bericht gewijzigd door Roy B op (18%)]

Dus die rod elliot 100 watt versterker zou ook nog wat te weinig zijn? Jah, als ik die voorversterker tot een goed einde kan brengen, zal ik al blij zijn en dan ga ik proberen van zelf een zwaardere versterker te bouwen.

@roy b, zelfbouw gitaareffectjes zijn oh zo leuk :D

Op 18 juli 2012 16:38:15 schreef stefbef:
Ik heb al simpelere versterkers gebouwd en dat ging goed.

Aan welke vermogens moeten we dan denken? Het punt is dat koeling zo erg belangrijk wordt, en dat fouten heel hard in de portemonnee voelbaar zijn.

De 100W versterker van Rod Elliot is te doen, als je de temperatuur onder controle weet te houden. Vooral belangrijk bij een basversterker die veel tegen z'n limiet aan werkt. Dus vooraf veel testen met sinussignalen van 440Hz of lager (of een 440Hz/1kHz dubbeltoon), op beide kanalen en dat zoveel mogelijk tegen het clippen aan. Natuurlijk niet testen op speakers maar op gekoelde weerstanden. Een scoop is daarbij onmisbaar.

De definitie van de basgitaar loopt door tot ca. 4kHz.
Meestal (afhankelijk van bassist) tussen de 700-1,2kHz kwa definitie.

Het vermogen gaat niet enkel zitten in het laag, cq. sublaag, maar dus ook in het gebied van de definitie. Heel afhankelijk van de manier van spelen en het type basgitaar.

Dus gebruik een dubbeltoon zoals hierboven wordt voorgesteld van 440Hz en 1kHz.

Corrigeer me indien het niet helemaal klopt. Maar bovenstaande is hetgeen ik tegenkom gedurende de laatste 10 jaar. Ik neem de basgitaar overigens altijd op via direct signaal, met mic als 2e kanaal (voor de speaker).
Hoogaf filter staat, afhankelijk van dan, vanaf 1kHz-4kHz.

De zwaarste was 80 watt, maar ik koel altijd enorm goed. Ik heb hier nog wat oude koelblokken uit een ups liggen, waar ik ook nog een fan op monteer. Ik koel de gehele print ook meestal. Ik heb altijd schrik dat er iets te warm zal worden.

Voor dat testen heb ik wel een probleem, ik heb geen scoop. Net iets te duur om zelf te kopen maar waarschijnlijk kan ik er wel een gebruiken van een vriend.

Maar ik ben natuurlijk zo ver nog niet. Ik ga zoals gezegd eerst beginnen met de voorversterker.

Stef, waarom gebruik je geen versterkermodules van Amplimo? Ik (en vele professionals) heb hier hele goeie ervaring mee. Die dingen kosten haast niets, zijn simpel en oer-degelijk.

Veel succes, Henk

@henk R ik heb eens gekeken en die versterkermodules van amplimo zien er degelijk uit en ze zijn inderdaad goedkoop. Maar dan is het plezier van het zelf te bouwen er af...

Maar toch bedankt voor de tip!

Op 24 juli 2012 01:14:51 schreef stefbef:
De zwaarste was 80 watt, maar ik koel altijd enorm goed.

Ohhh, dus geen beginner meer :) moet goed komen.

Edit: In de Elektuur heeft heel lang geleden een uitgebreide gitaarvoorversterker gestaan, maar ik weet zo niet in welke dat was.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]

Op 20 juli 2012 13:45:06 schreef Fuzzbass:
Waarom? Omdat het een slecht, relatief instabiel ding is. Binnen de kortste keren ontstaat oscillatie of thermische drift en krijg je rook.

Ik had niet door dat het over de velleman amp ging, ik dacht die van rod elliot.

@henry s, is dat mogelijk om dat ergens op te zoeken?

Die velleman kits worden meestal toch als goed aanschouwd? of niet?

beveiligigng van tweeters:maak een bose 301 -box open en je kunt het"lampje"zien
is oude mechanische thermiese schaelaar

bas-versterker begint bij
;1 de voeding
1.1 de transformator
1.2 de gelijkrichter
1.3 de buffercondensator

1.4de stroomsbabilisatoren !!!(erg duur 5A))40 E of zo

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

Stroomstabilisatoren? Nou heb ik al best wat versterkers van binnen gezien (tientallen), en er enkele gebouwd, maar geen enkele had enige vorm van spannings- of stroomstabilisatie. Waarom zou je uberhaupt de stroom willen stabiliseren, en hoe zou je dat dan uberhaupt uberhaupt willen doen?