Wie kan mij vertellen hoe ik het verschil kan zien tussen een snelle en een trage zekering. Het gaat hierbij om een zekering voor een huisinstallatie. Volgens mij noemen ze het d-patronen. En kan je een 16A zonder problemen vervangen door een 20A, of moet je dan ook de bedrading verzwaren?
klein is fijn
Moderator
Op de zekering staat waarschijnlijk een f voor fast of flink, of een s voor slow. Je kan zekeringen niet zomaar vervangen, hiervoor moet er inderdaad zwaardere bedrading worden getrokken. Het zal waarschijnlijk ook niet lukken om er andere zekeringen in te doen want de zekeringvoetjes zijn speciaal voor 16A.
Thijs
Op 28 augustus 2004 21:15:25 schreef klein is fijn:
Op de zekering staat waarschijnlijk een f voor fast of flink, of een s voor slow. Je kan zekeringen niet zomaar vervangen, hiervoor moet er inderdaad zwaardere bedrading worden getrokken. Het zal waarschijnlijk ook niet lukken om er andere zekeringen in te doen want de zekeringvoetjes zijn speciaal voor 16A.Thijs
Bedankt voor je reacktie. De groep waar het om gaat wordt nog al zwaar belast i.v.m. elektrisch lassen. (trekt max 22A). Heb hier een aardig voorraadje zekeringen, maar op geen enkele staat snel of traag, ook f of s zie ik niet op sommige staat gL/gG. Kan dat wat betekenen?
Misschien is gewoon even een elektricien raadplegen niet onverstandig.
Het handigste is waarschijnlijk als je voor het lasapparaat een aparte 25 A groep in de meterkast laat maken. Met gepaste connectoren (1 fase 32 A CEE denk ik dan)
Gewoon met een verlengkabel (2.5 mm2, of als het erg lang moet 4 mm2 voor als je het ding nodig hebt.
De letters H/L/G worden wel gebruikt op installatie-automaten om de verschillende afschakel-karakteristieken aan te geven of het een automaat voor Huishoudenlijk gebruik, Lichtinstallaties of G (?) apparaten betreft.
De verschillen zitten dan met name in de toegestane aanloopstromen (H 3*In, L 5*In, G 10*In)
Mogenlijk dat zoiets ook voor D-patronen gebruikt wordt.
Maar als je continue 22 A nodig hebt en je patroon is 16 A maakt 'ie uberhaupt weinig kans. 
Let er trouwens op dat de pasmoer (ding met grijze rand, onder in de houder) schoon en in goede conditie is, als er daar te veel overgangsweerstand zit warmt de patroon op en gaat hij sneller door.
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
de vraag van : mag 16 vervangen door 20 is niet onjuist
je mag door aanpassen van de meterkast in plaats van een 16Ampere smeltzekering een 20 ampere automatische zekering steken. De twee zijn beiden bedoeld voor een circuit met aderdikte 2.5mm²
hetzelfde mag je voor een lamp circuit (1.5mm²) in plaats van een 10A smelt een 16 A automatisch zekering steken
Dit komt omdat de karakteristieken van beide soort zekeringen helemaal anders zijn
Op 28 augustus 2004 23:29:29 schreef aart:
Maar als je continue 22 A nodig hebt en je patroon is 16 A maakt 'ie uberhaupt weinig kans.
Ter info:
dat zou kunnen lukken hoor. een smeltpatroon is zeer snel in het onderbreken van kortsluitingen, maar slecht in het afbreken van overbelastingen. Ik raad dit natuurlijk ten zeerste af omdat dit de levensduur van je kabels niet ten goede komt en de kans op brand in je woning verhoogt.
[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]
Wat Aart voorstelt lijkt mij een goed idee, zo'n aparte groep. De huidige zekering is al vele male door gegaan en op een gegeven ogenblik zal de hoofdzekering het misschien ook een keer begeven en dat wil ik liever niet. Wat ik mij af vraag: je hebt het over een 1 fase 32A CEE connector. Zijn dit geen 3 fase stekkers (of worden er dan 2 fase niet aangesloten)?
Mijn zwager kwam vandaag met het idee om het lasapparaat aan te sluiten op het stopcontact van de kookplaat. Dit is een perilex stekker met 2x230V. Ik vraag mij af of ik die domweg parallel kan schakelen zodat ik 2x16A=32A heb??
harry789
Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!
Op 29 augustus 2004 10:15:17 schreef Sp3ci3S:
de vraag van : mag 16 vervangen door 20 is niet onjuistje mag door aanpassen van de meterkast in plaats van een 16Ampere smeltzekering een 20 ampere automatische zekering steken.De twee zijn beiden bedoeld voor een circuit met aderdikte 2.5mm²
hetzelfde mag je voor een lamp circuit (1.5mm²) in plaats van een 10A smelt een 16 A automatisch zekering steken
ik weet niet hoe ik het met regels en voorschiften moet bewijzen ,maar dit lijkt mij toch niet te kloppen ,iig in NL.toch?
Gg is traag.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
je hebt gelijk Harry789
je mag 16A niet vervangen voor 20A het mag nooit
de NEN deel 5 staan de tabellen maar dan zou 20A wel kunnen in uitzonderingen maar in deel x staat dat een groep voor algemeen gebruik maximaal 16A mag zijn.
een perilex met 2 x 16a/220v parallel schakelen mag niet
gewoon ff een 25A groep laten aanleggen met een 32Amp Cee-form lijkt mij het slimst
ook ivm brandverzekering
[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op ]
ok ik weet niet welke merken er zijn van automaten in nederland.
normaal kan je bij de fabrikant grtis een boek aanvragen waar alle karakteristieken en toepassingen instaan kan helpen
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 29 augustus 2004 23:35:20 schreef k.p.meinesz:
de NEN deel 5 staan de tabellen maar dan zou 20A wel kunnen in uitzonderingen maar in deel x staat dat een groep voor algemeen gebruik maximaal 16A mag zijn.
ach nee???
als je ombouwd van meterkast, mag je gerust een automatische zekering van 20 steken waar vroeger een smelter van 16 zat, dit voor een circuit op 2mm²
ik heb al genoeg woningen verbouwd zowel nieuwbouw als verbouwing
dus begin niet dat dit niet correct is
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 29 augustus 2004 23:35:20 schreef k.p.meinesz:
Volgens het Belgische AREI (Algemeen Reglement voor Electrische Installaties) mag dat effectief wel...
1.5mm²= max 6A smelt, of 6 en 10A automaat.
2.5mm²= max. 16A smelt, of 16 en 20 automaat.
De automatische zekeringen verkocht in België zijn voorzien van een gekleurde veiligheidsvoorziening op zekering en voet om verkeerd gebruik te voorkomen:
- 6 en 10A hebben identieke kleur.
- 16 en 20A hebben identieke kleur.
6 en 10A automaten passen niet in de 16-20A voeten.
16 en 20A automaten passen niet in de 6-10A voeten.
CD 
Perilex is oud en vergeten. En met rede, die ellende kan op twee verschillende manieren aangesloten zijn (gewoon drie fase of twee aparte groepen)
Groepen parrellel zetten mag vast niet ivm de risico's als er iets gebeurd met een draad, maar prik me er niet op vast.
@ 16 A / 20 A stoppenvervangverhaal, ik neem direct aan dat het onder bepaalde omstandigheden mag. Maar op een forum is het erg lastig om een goede inschatting van andersmans kennis, kunde en veiligheid te maken en blijf ik dus altijd aan de veilige kant.
Ben geen voorstander van dit soort topic's, wmbt mogen ze direct op slot zoals op de meeste andere fora. Punt is namelijk dat je het niet alleen hebt over de veiligheid van de TS persoonlijk (zoals bij de meeste andere levensgevaarlijke experimenten) maar ook over die van alle andere gebruikers van een elektrische installatie.
Als je het niet netjes en goed zelf kunt bel je een electricien. Snel, veilig en effectief.
Het is onmogelijk alle details waar op gelet moet worden via een forum goed te communiceren.
Trage zekeringen in een elektrische installatie zijn bedoeld voor het beveiligen van alle soorten elektromotoren
Deze geven allemaal een startstroom,wat een gewone zekering
kan doen doorsmelten.
Deze zekeringen bestaan in de diazed uitvoering,alsook zijn
er automaten.
Lasposten geven ook een startstroom,maar meestal niet zo
groot in verhouding tot de nominaalstroom.
Een truukje om een startstroom van een elektrische slijpschijf te temperen is een opgerolde verlengkabel (haspel)gebruiken, niet gebruiken bij een laspost omdat de nominaal stroom vrij hoog ligt en dit zou de haspel doen smelten.
Mazzel
Paul
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Op 30 augustus 2004 07:27:01 schreef Sp3ci3S:
[...]ach nee???
als je ombouwd van meterkast, mag je gerust een automatische zekering van 20 steken waar vroeger een smelter van 16 zat, dit voor een circuit op 2mm²ik heb al genoeg woningen verbouwd zowel nieuwbouw als verbouwing
dus begin niet dat dit niet correct is
we komen er niet uit zo.
jij bent een belg en blijkbaar gelden er in belgie niet geheel dezelfde regels
zelfs de draden zijn dunner 2mm²
in nederland is 20A niet toegestaan omdat een WCD maximaal 16Ampere mag hebben.
ik heb het over huisinstallaties
Jonathan
@ K.P.meinesz
nee we komen er weer niet uit
wat is WCD?
ik probeer ons huishoudelijk syteem nog eens uit te leggen;)
we hebben standaard drie soorten cicuits:
1.circuit met maximum 8 stopcontactpunten (een punt is een enkel dubbele of driedubbel stopcontact
2.circuit met lichtpunten met een maximum vermogen van ongeveer 2300 watt dacht ik
3.een gemengd circuit stopcontacten lichtpunten met maximum 8 punten (analoog voor de stopcontacten als bij 1, en een lichtgroep die je in een keer aanstopt telt als een stopcontactgroep, niet meer dan 3600 watt totaal)
nu de specificaties mbt kabels en zekeringen
1.minimum 2.5mm², 20A zekering automatisch, 16A smeltpatroon
2.minimum 1.5mm², 16A zekering automatisch, 10A smeltpatroon
3.minimum 2.5mm², 20A zekering automatisch, 16A smeltpatroon
waarom deze verschillende stroomsterkten
omdat de uitschakelkarakteristiek van een 20A automaat het best gelijkt op een 16A smeltpatroon
klein is fijn
Moderator
Op 30 augustus 2004 17:39:56 schreef Sp3ci3S:
nee we komen er weer niet uit
wat is WCD?
Wand Contact Doos 
verlichting -> 1.5mm² beveiligen met automaat van 10 of 16A
halogeen kan afwijken op deze regel.
stopcontact -> 2.5mm² beveiligen met automaat van 16 of 20A
normaal thuis niet voor oven en fornuis ,...
Jonathan
Op 31 augustus 2004 01:12:40 schreef sarge:
verlichting -> 1.5mm² beveiligen met automaat van 10 of 16A
halogeen kan afwijken op deze regel.stopcontact -> 2.5mm² beveiligen met automaat van 16 of 20A
normaal thuis niet voor oven en fornuis ,...
ok dat je wilt corrigeren, maar
-halogeen werkt meestal niet op 230
, dus moet je kabelsecties en zekeringen herberekenen
-bij ons zit de kookplaat/oven niet zomaar in het stopcontact, als je weet dat het vermogen van een oven/kookplaat wel vlug 8000 watt is.
ok lol
halogeen is meestal 1.5 of 2.5mm² en sec 4mm² of meer
"normaal thuis niet voor oven en fornuis ,..."" want de oven sluit men meestal aan op een meerpolige stekker ivm zware stroom -> nu blij Sp3ci3S 
Jonathan
Op 1 september 2004 23:56:51 schreef sarge:
ok lol
halogeen is meestal 1.5 of 2.5mm² en sec 4mm² of meer
"normaal thuis niet voor oven en fornuis ,..."" want de oven sluit men meestal aan op een meerpolige stekker ivm zware stroom -> nu blij Sp3ci3S
In Duitsland is het nog gekker, daar jagen ze zonder problemen 16A door 1.5mm2 en die worden dan ook nog eens zo onder het stucwerk gelegd, gewoon als kabel, niks geen buis ofzo.
zoals je ziet, hoeveel A's er door een draadje gaan en wat voor zekering er voor geplaatst moet worden is vooral afhankelijk van de plaatselijk geldende norm. Wat in Belgie mag is in Nederland verboden, en andersom.
voltrex
Als het niet kan zo als het moet,Dan moet het maar zo als het kan!
Bedoel je hier de zekeringen die je moet los draaien of de zogenoemde stoppen .Of bedoel je zekering automaten.
De stopen welke traag zijn kun je herkenen door het slakkehuisje op de stop.Voor automaten geldt dat je voor een traage automaat een D karaterestiek moet hebben.
Op je vraag of je deze zomaar mag vervangen is mijn antwoord nee, je moet dan ook de passchroef vevangen anders past je 20 Amp zekering niet.Als je wil lassen waarom doe je dit niet op een aparte groep B.V. van een wasmachine deze is 16 Amp af gezekerd je moet dan alleen het amperage van je las apperaat wat lager zetten.Of de zekering vervangen door een traage ik ken diverse mensen die dit doen zij kunnen op deze manier goed lassen.
Ik bedoel de bekende "stoppen". Inmiddel ben ik er aardig achter wat nu snelle en trage stoppen zijn. Het slakkehuisje was mij nog niet bekend (had ze al wel eens gezien, maar niet gerealiseerd dat dit traag betekend). Het lassen met een trage 16A zekering gaat redelijk goed, maar dan moet ik geen dikkere elektodes gebruiken dan 3,25 mm. Maar inmiddels ben ik aan het kijken voor een apparte 25A groep of een 16 of 20A driefase groep. Op 380V gebruik het apparaat aanzienlijk minder stroom.