Ik ben op wat verschillende manieren de Ri van accus en batterijen aan het meten om te kijken of ik hieruit een conclusie kan trekken mbt de staat.
Ik heb diverse type volle en lege batterijen gebruikt, goede en rotte nicads, ook een goede volle en zelfde goede lege, een rotte, twijfelachtige en goede loodaccu.
Ik meet de AC weerstand, dit heb ik met drie verschillende apparaten gemeten. Een Peak esr meter ( 200 KHz) een zelfbouw esr meter ( 50 KHz) en een GR impedantie meetbrug op 1KHz.
De resultaten van de drie metingen liggen steeds relatief dicht bij elkaar. Dus de methode lijkt wel goed.
Daarnaast de open klem spanning gemeten, dan belast gemeten met 15 ohm, en met 100 ohm.
Dan Ubelast / 15 0hm = stroom dan Uopen - Ubelast / stroom = Ri
Het probeem is dat de Ri tussen de AC en DC methode erg verschilt. Gemiddeld is de DC Ri 2,5X zo groot als de AC Ri, maar dat loopt bij slechte exemplaren op tot 5000X
Verder zou de Ri van een lege cel veel hoger moeten zijn dan een volle maar ik heb twee nicads, goede cellen, die ene 1,2V, de ander 0,5V. De Ri van beide is op ieys van 20 mOhm na gelijk.
Een paar echt rotte cellen hebben een vreselijk hoge DC Ri ( bv 800 ohm), en een hogere AC Ri ( bv 30 ohm)
Maar er is er ook een met eem lage AC Ri maar hoge DC Ri ( die zal wel short zijn)
De rotte accu ( staat al 5 jaar leeg in de garage nadat de auto er niks meer mee wilde, en daarvoor 2 jaar buiten, zomer en winter, en is nog maar iets van 7V spanning.) meet AC 60 ohm, DC nog niet gemeten, had de verkeerde klemmen meegenomen naar de garage. De twijfelachtige was 180 mOhm ( is 7 jaar oud , 100 Ah, en staat in een auto die al anderhalf stil staat. Dit gemeten nadat hij 30 uur met 3A is geladen. De spanning was toen nog steeds onder de 12V. ( ongeveer 11,5 even uit mijn hoofd)
De goede 40Ah, met 7,8V klemspanning ( die staat in de shack als noodstroom en een ledlamp die iedere nacht brandt en ik was vergeten hem voor de vakantie weer op te laden. Was 120 mOhm. Voeding eraan op 13,8V. Stroom was een tijdje 5A, zakte naar 3A en een uur of wat later stond hij met een paar honderd mA te laden en was de open klem spanning 12,84V. De AC weerstand was toen nog steeds min of meer gelijk.
Je kan blijkbaar aan de AC Ri niet zien hoe leeg hij is maar wel of hij echt rot is ( bij een lood accu)
Nu is er een derde grootheid die ik in veel topics vond, de capaciteit. Dat meet men dan door eerst 10C te laden en daarna 20C te ontladen. Maar ik kon niet vinden hoe lang. Ik dacht dat dat gestandaardiseerd op 12 of 14 uur was ? Maar dat lijken me lastige en langdurige testen, vooral bij rotte batterijen.
Is er een andere manier dat te meten ?
Wat is het vervangings schema van een batterij/accu ? Bij AC weerstand zit er natuurlijk een stuk capaciteit bij. Ik heb dat bij een 9V blokje gemeten ( een C in serie met de cel op een impedantie meetbrug die R en Xj geeft) en dat zat in de nF 's ik had eigenlijk eerder Farads verwacht. Er zal een Rp (de lekweerstand van bv vet op de kast, en de lek ie zelfontlading veroorzaakt ?) , Rs ( de Ri) , Cs ( de platen, of lagen tov elkaar met het electrolyte er tussen, Cp ( cellen tov elkaar bij multicel accus) en ook een stukje Ls van de lipjes, draadjes ect.
Een rotte cel ect kan kortsluiting maken, lage AC Ri, hoge DC Ri ( of juist laag, ligt aan hoe je meet )
Of geen capaciteit meer hebben en leeg ( DC Ri hoog, AC Ri ?)
Of geen lading meer hebben maar nog wel gezond. DC Ri zou moeten oplopen met terug lopen lading maar dat is lastig meten, bijna leeg, of leeg is de meting veel te onstabiel, spanning stort gelijk in ( ok, je weet dat hij leeg is maar dat wist ik al, daar gaat het nu niet om, ik wil weten wat er met de parameters gebeurd en waarom, wat er inwendig gebeurd) en bij AC Ri lijkt dat geen verschil te maken.
Ik weet dat er meer mensen hier aan gemeten hebben, oa Grote Dikken heeft flink wat onderzoek gedaan naar loodaccus, en ik dacht Jojo, ervarist en turbokeu. ( in topics over desulfateren, dat wilde ik ook nog eens proberen als test, er staat in de halfgeleidergids een simpel ontwerpje van kainka. ( niet dat ik denk een accu te redden maar gewoon als test, zo heb ik ook nicads en nimhs met succes ( en soms niet) gezapped.