Is het mogelijk met meerdere TDA2003's een versterker te maken die meer dan 10W kan leveren?
Ik heb er een berg liggen, en zou graag in een oude 20-50watt surroundsetspeaker een versterker en accu inbouwen voor naar buiten.
Zou je dit in serie of parallel oid kunnen schakelen, of kunnen bridgen?
Yep bridgen kan prima: 18W output met een 4 Ohm speaker op 12V
Hou wel alles kort want een TDA2003 gaat snel oscilleren.
Ik wil het (bij gebrek aan beter) op een protoboard gaan solderen, kort houden is dus alles zo dicht mogelijk bij elkaar houden?
Yep, aan de pootjes van de IC's zo kort als mogelijk houden. En bij een evt. print grote massavlakken gebruiken. Protoboard is met van die rondjes of kaal zonder koper? Kan prima.
En de ingang ook afgeschermd en kort houden, dan moet het wel lukken.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (38%)]
Protoboard is zo'n board met gaatjes. 
Hoe gaat dat bridgen precies in zijn werk?
Met vriendelijke groet,
David Koster
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op 22 augustus 2012 23:18:00 schreef RAAF12:
Yep bridgen kan prima: 18W output met een 4 Ohm speaker op 12VHou wel alles kort want een TDA2003 gaat snel oscilleren.
Oftwel praktisch bijna onmogelijk... dit lukt je alleen met een goed geteste layout ( niet die uit de datasheet). Op gaatjesprint ondanks uitgebreide ontkoppeling, stervoeding en zo kort mogelijke verbindingen en stevige oscillator.
Been there, done that, en het heeft me al een handvol van die krengen gekost.
Uit kreeg ik het zover dat de versterker stil was, totdat je wat signaal instuurde. We hebben de brugversterker tussen de schakelingen gehad, maar verwijderd wegens al de problemen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
Bedoel je deze print van ST Micro?
http://www.e-dan.co.uk/electronics/TDA2003.html
Mijn zelfbouw met 2 stuks TDA2003 ging ook niet over rozen. Maar ik had geen fabrieksprint gemaakt. Inschakelen ging prima maar je hoefde er maar te wijzen of ie sloeg op hol. Wilde er toen geen tijd instoppen om het ding tam te maken en bouwde wat anders.
De TS heeft een berg van die dingen liggen misschien lukt het hem wel een werkende bridge te maken. Was vergeten dat het ie zo problematisch was is ook heel lang geleden dat ik het bouwde, 1980 ofzo.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]
Ook ooit mee gewerkt, het lijkt een super eenvoudig geval om een versterker te bouwen, maar het is een klereding, zeker als je voor bijna maximaal vermogen gaat. Tot mislukking gedoemd.
Ik heb er ooit een hoofdtelefoon versterker mee gemaakt, werkte wel en er kwam gewoon geluid uit.
Alleen werden beide chips klasse A warm in rust, met de scoop zag je een heel hoog frequent patroon boven de 100Khz.
Lekker weg gegooit en een stevige opamp gebruikt hiervoor.
Pffff, het leek inderdaad een lekker simpel dingetje..
Bridgen klinkt te problematisch als ik het zo hoor.
Is het een beetje te doen hem normaal te gebruiken op en protoboard?
Non bridged idem dito, dus korte, dikke verbindingen (vooral de ontkoppel C aan de + van het ding)
Zie het maar als een HF schakeling elke mm telt 
Heb ooit eens een 200 Mc dipper gebouwd met een FET dat was pas klooien op de vierkante millimeter.
Op 23 augustus 2012 20:30:02 schreef RAAF12:
Bedoel je deze print van ST Micro?
http://www.e-dan.co.uk/electronics/TDA2003.html
Dat is de bewuste print. Dit had ik omgezet naat gaatjesprint met stervoeding etc
Mijn zelfbouw met 2 stuks TDA2003 ging ook niet over rozen. Maar ik had geen fabrieksprint gemaakt. Inschakelen ging prima maar je hoefde er maar te wijzen of ie sloeg op hol.
Dezelfde ervaring (net als nijhuisr zie ik, ligt het niet aan ons
) oscillatie in de tig kHz-en en het nivo afhankelijk van de stand van de maan.
De TS heeft een berg van die dingen liggen misschien lukt het hem wel een werkende bridge te maken. Was vergeten dat het ie zo problematisch was is ook heel lang geleden dat ik het bouwde, 1980 ofzo.
Dan wens ik de TS veel sterkte, maar gezien z'n vraagstelling zou ik eerder adviseren wat anders te nemen en het overschot aan TDA2003's te verkopen (een handvol achter de hand houden voor losse versterkertjes).
Op 23 augustus 2012 23:39:54 schreef RAAF12:
Heb ooit eens een 200 Mc dipper gebouwd met een FET dat was pas klooien op de vierkante millimeter.
Vooral als je die 200MHz wilt halen.
Bridgen gaat'm niet worden hoor ik dus..
Is er een bepaalde schakeling die't "beste" werkt (op een protoboard) ?
Ik zou denk ik een wat hogere accuspanning kiezen zodat bridgen niet nodig is, en dan een modern IC zonder problemen.
Voor 24V (2x 12V) lijkt een TDA2040 mij een voor de hand liggende keuze.
Als je kunt investeren in een iets betere speaker (kast) met meer redement helpt dat een hoop, zowel in de benodigde versterker als de speelduur op de accu's.
Is die speelduur belangrijk dan is klasse-D de weg om te gaan, maar dat leent zich niet zo voor eenvoudige zelfbouw.
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
http://doehetzelfaudio.nl/nl/74-sure-electronics-2-x-25watt-klasse-d-a…
kun je zelf niet voor klooien
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
@TS
Och, zo kwaad is die TDA2003 nou ook weer niet.
Ik heb onlangs ook een stereoversterkertje gebouwd met 2 van die dingen. Ik geef toe: het was een pittig lesje voor me, maar uiteindelijk had ik 'm ruis/bromloos.
Hoe een brugschakeling zich gedraagt, dat weet ik niet.
Waarom probeer je het niet gewoon? Dat ontdek je het zelf. De ervaring die je ermee opdoet, is best waardevol vind ik.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Van de "getemde" versie is er een kit: Canakit R193
http://www.canakit.com/media/catalog/product/cache/2/image/5e06319eda0…