VHF-superreg met losse quench-oscillator.

Als je een VHF-superreg wilt bouwen, kun je voor goede ontvangstprestaties het beste voor de oscillator en de quench-oscillator gescheiden trappen gebruiken.

Op http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/404731#404731 staat dit schema van een luchtvaartontvanger vermeld.

http://users.pandora.be/on1aht1/superreg/luchtvaartrx_HG76_640.jpg

Als quench-oscillator wordt een astabiele multivibrator rond T3 en T4 gebruikt die een blokgolf opwekt met een frequentie van ongeveer 30 kHz. Deze blokgolf schakelt de oscillator rond T2 periodiek aan en uit om er voor te zorgen dat de oscillator superregenereert. Maar waarom zit er dan het netwerkje met o.a. D5, C16 van 47 nF en R16 van 2k2? Heeft dat netwerkje als doel om van de blokgolf een zaagtand te maken? Worden er voor een goede ontvangst van een superreg bepaalde eisen gesteld aan de golfvorm vanuit de quench-oscillator?

Bij dit onderstaande schema van een superreg wordt een sinusgolf gebruikt als quench-frequentie die door de onderste transistoroscillator wordt opgewekt. Deze stuurt de rechter transistor van de ring oscillator periodiek aan en uit om de oscillator rond om de FET BF 246 en de transistor 2SC1740 te laten superregeneren.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/PendelRX.gif/664px-PendelRX.gif

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Schimanski

Golden Member

Als je een VHF-superreg wilt bouwen

Superreg is toch een beetje old school. Tegenwoordig bouwen we gewoon supertjes, zelfs de vossenjachtontvangers. Met huidige IC'tjes zit een supertje zo in elkaar. Smalband, breedband, whatever.

Wordt de diode niet uitgelegd in de Elektuur Halfgeleidergids van 1976? Er staat ook een pijltje bij "c" (er staan er trouwens meer) die worden in het artikel denk ik genoemd.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Schimanski:

Wordt de diode niet uitgelegd in de Elektuur Halfgeleidergids van 1976?

Helaas heb ik niet de Halfgeleidergids van 1976. Over die diode staat een spanning van ongeveer 0,6V. Ik denk dat diode ervoor dient om ervoor te zorgen dat de basis van T2 naar massa getrokken wordt wanneer de linker transistor van de multivib. geleidt. Wanneer die spert, is de spanning over die transistor hoog en wordt de basis van T2 aan de voedingsspanning gelegd, waardoor die oscilleert. Om T2 goed te kunnen laten superregenereren, is het van belang dat die ook periodiek uitgeschakeld wordt. Voorts vormt het netwerkje van C16 van 47 nF en R16 van 2k2 een differentiator die van de blokgolf vanuit de quench-oscillator naaldpulsen maakt.

[Bericht gewijzigd door dawmast op dinsdag 18 september 2012 22:25:34 (11%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hoi Dawmast,

Ja dit schema van de elektuur heb ik weleens gebouwd en moet zeggen prima ontvangst ermee.
Volgens mij is de schakeling rondom D5 zo opgebouwd om tot perfecte detectie te bekomen voor de oscillator.
Het nadeel aan dit ontwerp vind ik persoonlijk dat de uitgangsspanning heel erg laag is en als je het wilt op gaan versterken je behoorlijk veel fase ruis gaat krijgen.
Althans dat is mijn persoonlijke bevinding.
Trouwens nu ik dit schema weer ziet, wat voor functie heeft die T5 eigenlijk?
Ik zelf beschouwde dit als een electronische variant op de smoorspoel, zit ik verkeerd met die gedachte???

Jouw 2e schema is mij niet bekend en ga ik eens zeker bestuderen..
Zeker omdat deze een sinusgolf produceert en dat zoek ik eigenlijk al hele lange tijd..

Tja de superreg Old School, je moet eens weten in hoeveel systemen dit oer systeem nog wordt gebruikt.
Zelfs op 1 a 2 Ghz worden er nog superreg ontvangers gebouwd/ontwikkeld voor data overdracht.
Heb er enkele schema's van welke als pakket worden verkocht.
Puur omdat men de schakelfrekwentie digitaal perfect kan uitfilteren voor een kristal helder ontvangst.

En aan het knutsel gehalte boeten deze IC's met complete superhet ontvangers ook in want je hebt geen flauwe notie wat je zo juist gebouwd hebt.
Maar goed ik kom nog van een generatie dat je muziek ooit op magneetband spoelde dus waar praat ik over??
Als de superreg al Old School is wat moet de Audion dan al niet zijn...super pre historie???
We schijnen een beetje te vergeten dat voorgaande ontvangst systemen hebben geleid tot wat we nu zoal hebben.
Zal misschien wat reacties op mijn post gaan krijgen maar dat doet er voor mij niet toe.
Mij ging het erom dat de poster van dit onderwerp nogal werd aangevallen dat zijn schema's oudbollig zouden zijn.
Ik persoonlijk werd er door geinspireerd om experimenten weer te hervatten op dit traject van te ontvangen HF/VHF signalen.
Snap persoonlijk die steken onder water commentaren niet zo goed.

Thanks voor de mooie schema's Dawmast...
Ben er als pre historisch knutselaar heel erg blij en tevreden mee.

Groetjes:Ramon

[Bericht gewijzigd door RamonHF73 op donderdag 20 september 2012 03:55:47 (20%)

fred101

Golden Member

Ik moet wel zeggen dat ik bewondering heb voor zijn doorzettingsvermogen. Ik ken verder niemand die zo' n enorme hoeveelheid ontvangers bouwt. Ik heb ook een aantal ontvangertjes gebouwd en dat is best euk maar om 25 varianten van een mexicaanse hond te maken moet je net zo gek zijn van radio als ik ben mbt meetapparatuur ;-)
Ik mis alleen de fotos van de bouwsels. Ik denk dat nabouwers daar wel blij mee zouden zijn. Je zou een eigen website moeten maken met al je ontvangertjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi Fred,

Ja ach ik heb er ook schriften mee vol staan met eigen gebouwde ontvangers.
En zo kom je ook soms op verrassende resultaten..
Zo bouwde ik ooit een superreg welke niet oscilleerde op de frekwentie van ontvangst maar stukje lager en na wat uitmeten bleek het de schakelfrekwentie te zijn.
Een soort van superhet maar dan zonder spoelen..
En soms schiet ik ook weleens in de lach als ik door een ontwerp een dikke kras ziet staan met opmerking werkt niet hihi..
Zolang je er maar plezier aan beleefd..

Groetjes:Ramon

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 september 2012 19:24:01 (36%)

@RamonHF73:

Ja ach ik heb er ook schriften mee vol staan met eigen gebouwde ontvangers.

Zou je die schema's hier kunnen plaatsen via Uploadarchief?

Alvast bedankt.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Ik zal de schema's omzetten naar digitaal formaat en dan plaatsen.

Zitten wel grappige dingen tussen.

Niet alleen ontvangers maar ook een testzender welke ik heden ten dage nog gebruik met frekwentie en breedband meting.
De zender kan afwisselend op 2 frekwenties uitzenden zodat je een beetje kan beoordelen of een ontvanger breed of smalbandig is.

Groetjes:Ramon

http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg%20met%20losse%20oscillator%201996.png

Bovenstaand is een opmerkelijke superreg welke meteen opvalt door het ontbreken van een terugkoppeling over de kring.
In principe en bij bouw op print is dat eigenlijk niet noodzakelijk, want de hoge impedantie van T1 i.c.m.de kleine C aan de top van de kring zorgt ervoor dat er HF oscillaties optreden.

Versterker gevormd door T2 en T3 hebben als taak te schakelen en tegelijkertijd te detecteren.
Een te harde instelling resulteert in een hoge pieptoon van rond de 5 a 10 Khz.
Door de trap rondom T3 weer terug te draaien tot het moment dat er ruis ontstaat is de versterker op zijn gevoeligste detectiepunt.
De ruis verdwijnt grotendeels als er op de kring een zender binnenkomt.
Het ontvangertje behoeft in principe geen antenne, sterke zenders komen er prima op door.
Als een antenne toch gewenst is kan dit via een koppelspoeltje gedaan worden om de kring zo min mogelijk te belasten.

Het signaal kan via een LF filter worden afgenomen van T3, door een behoorlijke weerstand in dit filter aan te brengen voorkomt men dat de ontvanger reageert op veranderingen in het LF versterkingsgedeelte.

Belangrijk is de ontvanger zo klein mogelijk op te bouwen met zo min mogelijk draad capaciteiten.
Zo kan men hogere ontvangst frekwenties bereiken.
Bij eigen testen bleek deze ontvanger tot ongeveer 180 Mhz te kunnen ontvangen.
Er kan voor een stabielere werking tussen de basis en emitter van trap T1 een terugkoppeling worden gemaakt van 2x 6,8 pF condensatoren geschakeld in serie en 1 zijde verbonden met de massa.

De externe oscillator ruist zo tussen de 20 en 50 Khz en het signaal is alles behalve netjes te noemen maar het schakelt wel trap T1 in en uit..

Dit ontwerp werd in 1996 op basis van theorie van de superreg ontvanger door mij ontwikkeld.
Een variant van dit ontwerp volgt nog waarbij een AM oscillator door het in en uitschakelen ineens FM zenders begon te ontvangen.
Ik kon deze gebruiken als ontvanger voor de politie welke er haarscherp op binnen kwam.
Origineel was het een AM zender met orgeltje maar door de frekwentie van het orgeltje steeds verder naar boven in te stellen werd het een superreg ontvanger.

Groetjes:Ramon

rob007

Yarr, Matey!

Leuk onderwerp Dawmast!
En ook leuk dat er schema's bij gezet zijn zodat je tenminste iets tastbaars hebt,
Ofwel iets om te pikken en uit te proberen hebt. (bovenste schema vaak gezien)
Even voor Ramon.
Omdat ik niet ZO, goed ben in de techniek (een prutsert maar met veel plezier!!!)
En gegarandeerd niet alleen IK, maar meerdere met mij de vraag of je het schema -
Nog eens wilt plaatsen maar dan compleet? (Ik begreep FM dus ook 2mTr?....N-FM?)

VrGR Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

Ja dergelijke schema's worden door mij opgetekend zonder antenne aansluitingen of koppelingen naar opvolgende LF versterkers.
Dit omdat ten tijde van het opmaken van het schema er maar net een beetje geluid uit was gekomen.
Kortom schema met LF versterker en de diverse terugkoppel mogelijkheden volgt....

Groetjes:Ramon

rob007

Yarr, Matey!

Op het gemak, en ik wil het ook niet of topic trekken hier!
Dit is het laatste waar ik mee gespeeld hebt,
Tis gewoon leuk en voor ut geld.........
http://www.franzis.de/elektronik/lernpakete-elektronik/transistorradio…

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob,

Nee zijn leuke setjes, ik heb van dezelfde firma 3x een KG ontvanger besteld welke ik nog moet maken.
Niet om 3x de KG te ontvangen maar 2 ontvangers worden na inbouwen van een HF tor omgevormd tot superreg ontvangers voor de VHF banden.
De KG ontvanger krijgt bij mij een schakelaar voor verschillende banden en een HF trap voor het op boosten van het antenne signaal.

Zijn mooie setjes van Franz maar denk dat jou ontvanger veel beter zou presteren door zelf gewikkelde spoelen in te bouwen.
Smoorspoelen hebben niet zo beste Q...werkt de ontvanger wel een beetje naar wens of valt het wat tegen???

Ik moet erg lachen bij reviews van sommige Franz producten op de Conrad site..
1 review gaf mij te denken dat een afgestudeerde elektricus niet eens een simpele Audion in elkaar kan sleutelen...hij gooide hem weg na verwoede pogingen het ding aan de praat te krijgen.
Er zitten zeker soms kleine foutjes in de ontwerpen van deze ontvangers maar dat zie je vanzelf wel als je een beetje handig bent met electronica.

Uiteraard zal ik foto's posten als de ontvangers opgebouwd zijn in diverse ontvangst banden..

Groetjes:Ramon

http://www.uploadarchief.net/files/download/superreg%20met%20losse%20oscillator%201996%20compleet.png

Bijgaand voor diegene die daar om vroegen het complete schema inclusief vaste terugkoppeling welke de schakeling van nature niet nodig heeft.
De werking van de schakeling blijft hetzelfde echter alleen nu zal de HF versterker altijd oscilleren.
Dit ontwerp is niet getest dus het kan best zijn dat deze niet helemaal functioneert zoals getekend.
Bij het ontwerpen van deze radio ontvanger ging ik uit van een trap die uit zichzelf niet oscilleerde en door een externe oscillator daartoe werd gedwongen zoals het principe van Armstrong zoal beschrijft.

Om de te ontvangen HF signalen goed naar een LF versterker te leiden heb ik een hoogohmige versterkingstrap eraan toegevoegd welke zijn signaal niet vanaf de collector maar vanaf de loper van de instelpotmeter haalt.
Dit om verstoring van het oscillatie proces tussen T2 en T3 te voorkomen.

Het loont zeker de moeite om R6 te verbinden met een instelbare potmeter met een waarde van rond de 100 Kilo Ohm.
Zo kan men de versterking van T1 zo instellen dat deze op volle kwaliteit kan werken in samenwerking met de schakel oscillator.

Zoals bij alle superreg ontvangers geldt ook voor dit ontwerp dat de beste ontvangst prestaties kunnen worden bereikt als men de ruis zo zachtjes mogelijk instelt.
Als men T1 ook nog instelbaar maakt kan deze ontvanger tot zeer goede prestaties bekomen.
Zowel gevoeligheid alsmede selectiviteit.
Aan L2 kan een antenne worden verbonden, dit kan een dippool zijn van gelijke lengte draden of een uitschuifbare staaf antenne.
Tevens kan deze spoel dienen als ingang voor een selectieve HF voorversterker welke mee afstemt met de ontvanger.
L1 en L2 dienen dan afgesloten te worden d.m.v. blik op de antenne kring verbonden op de HF voorversterkings trap.

Groetjes:Ramon

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=1344 mijn eigen ontwerp, de hydrodyne. Ontstond in het jongensradio topic. Een DSB ontvanger met het idee van de homodyne. Niet echt nabouw zeker, zeker niet gebruikelijks vriendelijk maar de geluidskwaliteit en stabiliteit waren super ( als je tenminte geduld had om fa te stemmen. Net as bij de eerte homodyne werd geadviseerd een kwartier voor de uitzending te beginnen met afstemmen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 september 2012 08:20:32 schreef fred101:
http://www.pa4tim.nl/?p=1344 mijn eigen ontwerp, de hydrodyne. Ontstond in het jongensradio topic. Een DSB ontvanger met het idee van de homodyne. Niet echt nabouw zeker, zeker niet gebruikelijks vriendelijk maar de geluidskwaliteit en stabiliteit waren super ( als je tenminte geduld had om fa te stemmen. Net as bij de eerte homodyne werd geadviseerd een kwartier voor de uitzending te beginnen met afstemmen)

Ziet er mooi uit maar lijkt mij wel een karwei idd om de ontvanger goed ingesteld te krijgen.
Is er een dergelijk ontwerp ook met transistoren?????

Groetjes:Ramon

http://www.uploadarchief.net/files/download/oscillator%20met%20amv2011.jpg

Bovenstaande ontwerp is er 1 waar nodig aangesleuteld moet worden.

Is wel werkzaam in de bovenstaande schema en genoemde torren maar het doel wat ik er mee wilde bereiken namelijk minder vervorming in FM ontvangst mislukte.
Gaat op meerdere punten mis, zo zakt de puls van T1&T2 in als een kaartenhuis eenmaal boven de 70 Khz ingesteld.
Wordt een misvormde puls welke meer ruis geeft dan noodzakelijk.
Denk dat met HF torren de zaak vele malen beter werkt.
Doch het ontvangt zonder antenne meer dan prima, de ontvanger een beetje draaien was voldoende om de zender beter te ontvangen.

Ik kwam op het idee door de superreg KG ontvanger van Philips gepubliceerd in 1972.

Ergens in den geschrifte welke overal en nergens rondslingeren moet ik nog een ontwerp hebben waarmee je FM zo kan ontvangen dat je niet meer op de flank hoeft te werken maar de ontvanger meer de zender in kan draaien.
Deze manier van detectie werkte alleen als de zender messcherp op de ontvanger binnenkwam.
Kwalitatief kwam het ontvangst aardig in de buurt van HIFI, ondanks dat het een enkelvoudige ontvanger was..
Dit ontwerp plaatst ik in een apart onderwerp omdat het gaat om een enkelvoudige superreg ontvanger met diode detector erachter.

fred101

Golden Member

Ik heb hem alleen met buizen bedacht en gebouwd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@RamonHF73:

Is er een dergelijk ontwerp ook met transistoren?????

Is eigenlijk heel simpel, sluit een losse carrier insertion oscillator aan op een regeneratieve ontvanger die je zelf op het randje van genereren zet, en je hebt een directe conversie ontvanger.

Schema regeneratieve ontvanger met draaggolf injectie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dc-receiver.gif

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 26 september 2012 09:34:37 (10%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

@RamonHF73:

Ergens in den geschrifte welke overal en nergens rondslingeren moet ik nog een ontwerp hebben waarmee je FM zo kan ontvangen dat je niet meer op de flank hoeft te werken maar de ontvanger meer de zender in kan draaien.
Deze manier van detectie werkte alleen als de zender messcherp op de ontvanger binnenkwam.
Kwalitatief kwam het ontvangst aardig in de buurt van HIFI, ondanks dat het een enkelvoudige ontvanger was..
Dit ontwerp plaatst ik in een apart onderwerp omdat het gaat om een enkelvoudige superreg ontvanger met diode detector erachter.

Bedoel je daarmee de FM-synchroontuner uit de Halfgeleidergids van juli/augustus 1972? Deze staat vermeld in topic "Zelfbouw Regeneratieve FM-Onvanger" op http://www.circuitsonline.net/forum/view/97539

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Nee het is een superreg met een detector, deze is zo opgebouwd dat signalen niet vanaf de emitter of collector door een smoorspoel wordt afgenomen maar via een FM diode detector..
Als ik hem vind zal ik deze plaatsen..
Bijzonder aan deze ontvanger is dat ik een soort smoorspoel trafo had gemaakt waaraan deze detector verbonden werd..
Ook de antenne werd op het detectorpunt aangesloten en niet op de oscillatorkring zelf..
Misschien dat het ontwerp nog eens komt boven borrelen dan zal ik hem in Paint naar digitaal omzetten.

Groetjes:Ramon