Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten


Pfoe, das geen lullig apparaat, die Fluke.

Ben benieuwd wat die batterijtester van jou precies met een CR2032 doet, kun je eens meten hoe hij hem belast en welke spanningen overeenkomen met welk percentage restcapaciteit?

Zie ook mijn recente topic daarover.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Waar komt dat batterijcapaciteitsmetertje vandaan ?
Ziet er leuk uit, maar maakt geen ondescheid tussen alkaline en zilveroxidecellen, laat staan zink-luchtbatterijen.
Ik denk dat het ding dan een stuk duurder zou zijn.

Welkom hier op 't forum !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
haasje93

Golden Member

Ik heb laatst een 150Mhz Frequency counter gekocht op de radiomarkt in eelde.
ik kan helaas geen manual vinden heeft iemand die misschien?
foto`s volgen nog.

Edit: het type is peaktech 2850

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Dan zou een merk en type wellicht ook handig zijn?

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik zal eens kijken of ik dat kan meten met mijn nieuwe meter!

Misschien niet alle batterijen, maar tot nu toe nog nooit problemen gehad met horlogebatterijen en lithium, alkaline of herlaadbare.
Hij meet wel lithium,alkaline en zink-lucht knop-cellbatterijen!
Ik zou hem niet meer kunnen missen!
Als hij zegt nog 20 procent, dan vervang ik ze wel.
Zijn de batterijen echt leeg, en stort de spanning helemaal in elkaar bij meten, dan toont hij ERR.
Er is ook een zelftest knop om zijn eigen batterij te testen!
Het duurt een 6-tal seconden, in die tijd toont hij CALC.
Doe je de batterij weg voor het einde van de calculation, toont hij ook ERR. Toch een redelijk slim ding! Lees maar eens de PDF op die zelfde url!

Van veel computer dat het moederbord de tijd niet meer goed bij houd of zo, meestal een CR-2032.Als ik die dan meet toont hij 0 procent over van de lading... Dan weet je snel genoeg. Een nieuwe natuurlijk altijd 100 procent. Dus ik denk wel dat ie redelijk juist is.

Heb ik hier gekocht, werkelijk prachtig apparaatje.

http://www.elv.de/ansmann-akku-batterietester-energy-check-lcd.html

Groetjes van Maaike!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

http://imageshack.us/scaled/landing/193/hamsteren.jpg
Net binnen gekregen.
Scoopje heeft nog 2 minuten gewerkt.. en toen poef :)
Dit past eigenlijk niet in 'Je mooiste meetapparatuur ' besef ik.

[Bericht gewijzigd door borroz op 8 oktober 2012 21:11:58 (20%)]

draadje los

check de C's allemaal check ook de netfilter C

zoiets beter volgende keer met variac op laten komen ...

expert in percussive maintenance

Op 8 oktober 2012 21:11:50 schreef florick:
check de C's allemaal check ook de netfilter C
zoiets beter volgende keer met variac op laten komen ...

moet nog veel leren :)

draadje los
Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Maaike. Ik kende de zaak al, maar het apparaatje niet.
Komt op m'n verlanglijstje ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
flash2b

Golden Member

@Borroz

Die linker buizen meetzender heb ik ook op MP zien staan. Hoewel daar een Philips stikker op zit, is het volgens mij een Heathkit (of iets anders). Wat is het type nummer ?

Wat is die rechter meter met een V en A meter erin?

Bij je scope zal de Rifa net condensator wel kadoek zijn.

Verder ben je wel lekker aan het kopen....... Leuke dingen allemaal !

fred101

Golden Member

Al doende leert men. Hij is uit de tijd vn mijn 3410, eind jaren 60. Ik heb meer Philips uit die tijd en daarbij waren veel slechte elcos, en, het zal wel toeval zijn, bij drie apparaten defecte zeners.
Bij die 3410 waren de hoogspannings condensators lek. 10KV gevallen, ze lekte al bij een paar duizend volt behoorlijk. Van die deurknoppen. Dat is de enige scoop waarbij ik dat gehad heb.

Wat is dat grappige grijze ding rechts van die heathkit VTVM.

Vuurvrouwtje, welkom, mooie Fluke en en heel handige batterijtester, ook leuk geprijsd. Ik test batteijen met een RCL meter maar dat ding van jou is vast sneller ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Wat is die rechter meter met een V en A meter erin?

Lijkt mij een kleine variac.

@Crosfire: Welkom Maaike.
Je hebt een mooi setje meters, en vooral die Fluke!
Dat is wel een hele mooie :)

http://imageshack.us/scaled/landing/837/pm2cn.jpg
links de PM 2454B AC millivoltmeter en rechts de PM 2504 multimeter

http://imageshack.us/scaled/landing/210/te20.jpg
onder het Philips stickertjes zat geen ander merkje, maar het is idd de TE-20

draadje los

Op 8 oktober 2012 21:11:50 schreef florick:
check de C's allemaal check ook de netfilter C

zoiets beter volgende keer met variac op laten komen ...

Sterker nog: Check eerst de netfilter-C. Die zijn bijna allemaal van RIFA met een papieren diëlectricum met slechte impregnatie in een ondichte behuizing waarvan zelfs toen al genoegzaam bekend was dat je de moeite van het fabriceren en monteren beter niet kon doen (sterker nog: ik heb NOS liggen die al opengebarsten zijn, foto volgt nog een keer). Philips zelf was al jaren eerder gestopt met de teerknollen, die in duurzaamheid en faalmodus goed vergelijkbaar waren (soms verbazingwekkend lang meegingen, maar regelmatig al na een paar jaar zo lek als een mandje).

Overigens is opstarten met de variac voor dit soort (relatief moderne) apparaten zonder meer af te raden. De RIFA's fikken er net zo hard nog uit, en bepaalde schakelingen kunnen niet goed omgaan met "brownouts", waar het opstarten met een variac feitelijk op neerkomt. Vooral schakelende voedingen laten zich uitstekend opblazen.

Op 8 oktober 2012 22:17:46 schreef borroz:
onder het Philips stickertjes zat geen ander merkje, maar het is idd de TE-20

Opvallend is dat er onder het Philipsmerkje niets stond. Hij is dus niet als Tech op de markt gebracht (maar dat is opzich niet vreemd, Japans OEM-spul was onder tientallen namen te koop destijds). Was dat Philipsmerkje het enige of zat er op de achterkant ook nog een sticker? Opzich zou ik denken dat het merkje er door een grapjas op kan zijn geplakt, maar ik wil het dan altijd even zeker weten want Philips heeft vreemde dingen gedaan en vooral voor de service werd soms wel ingekochte apparatuur geleverd. In latere jaren waren dat apparaten met SBCxxx typenummers of gewoon alleen 4822-bestelcodes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Maarten, wat bedoel je met 'brown out'?

Verder Een PM3200 is zo modern niet en ik dacht dat daar helamaal geen schakelende voedig in heeft gezeten : gewoon een trafo en een cascade voor de hoogspanning, die niet zo hoog was.
Het was mijn eerste scoop eind jaren 60.
Heb hem eind seventies geruild tegen een HP140A, omdat ze er op het practicum een PM3200 bij wilden hebben, die toe al niet meer gemaakt werd.
De HP 140A heb ik nog steeds :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik wilde eigenlijk alleen het scoopje kopen, kwam zodoende in kontakt met de zoon van de eigenaar en die vertelde dat zijn Pa bij Philips had gewerkt en dat hij nog meer apparaten had staan, enfin ik heb dit (en nog eea) in 1x gekocht.
Mij ging het eigenlijk alleen om die multimeter.

Op de achterkant van de TE-20 staat helemaal niets.. zal morgen is kijken of er nog RF uitkomt, ik heb nog een andere hf generator gekocht dus deze TE-20 en die VTVM 11/D ruim ik weer op.

draadje los

Bij Philips gewerkt, dan kan het merkje er inderdaad wel als grap op zijn geplakt, misschien zelfs op de werkvloer, maar alsnog wel leuk.

@TA: Brown out is het verschijnsel dat de netspanning enige tijd onder de toegelaten minimumwaarde komt. Komt in Nederland weinig voor, maar in landen met een minder goed electriciteitsnet kan het een oorzaak van defecten zijn als je geen maatregelen neemt.

In die scope zal weliswaar nog geen schakelende voeding zitten, maar je schiet alsnog niks op met opbrengen op de variac en je bent de boel wel buiten de specificaties aan het bedrijven. Doe ik liever niet. Bij vermoeden van defect schakel ik wel een lamp in serie op een strategische plaats in het apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dan draait hij toch ook op "halve" spanning ?

Overigens ben ik het wel met je gedachtengag eens, hoewel men hier op het forum helemaal gek is van die gloeilamp/variac opstelling.
Die is zeker goed voor stofzuigers en strijkijzers, maar bij elektronica kom je vaak uit op een verkeerde bias instelling of zo en dan fikt de boel juist uit...

Ik ga morgen naar Heerlen om een en ander te regelen voor iemand in Australië.
Moet ik voor jou nog ergens opletten (behalve dat ik moet oppassen mezelf niet tot onbedoelde aankopen te laten verleiden >:) ) ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
fred101

Golden Member

Ik heb bijna al mijn apparatuur via variac en gloeilamp op gang gebracht. ( als er geen smps inzit of andere dingen waardoor ik dat liever niet doe.) Maar als het even kan formeer ik van te voren de elcos van de voeding. Dan gaat daarna via variac met lamp de boel op bv 50 of 100V, na een kwartiertje naar 100V en dan na en kwartier naar 230 en gaat de lamp er tussen uit. Dan laat ik hem een uurtje uit ofzo en daarna via de gloeilamp op 230 en na een minuut ofzo gloeilamp er tussen uit en dan meet ik direct de voedingsrails. Zijn die goed dan ga ik de functies testen. Alles goed ? dan opwarmen en caliibratie of afregel procedure doorwerken ( al dan niet compleet, afhankelijk van hoe hij is, staat alles al zo goed als goed dan neem ik alleen de belangrijkste punten)

Dat is nog nooit fout gegaan. Een enkele keer heb ik elcos vervangen omdat bij formeren het al foute bloel bleek, en ik heb tot nu toe nog niet een elco achteraf alsnog hoeven vervangen.

Ik zou ook niet zo snel weten wat er bij ( niet buizen) apparatuur fout zou gaan bij te lage spanning. Veel halfgeleider schakelingen kun je gewoon terugdraaien in spanning, het stopt op een gegeven moment met werken maar ik heb nog niet meegemaakt ( bij analoge schakelingen zonder uP) bij zelfbouw, waar ik heel vaak de voeding een eind terugdraai om te kijken wat er gebeurd, dat de boel dan ineens meer stroom gaat trekken of defect gaat.

Maar ik ben benieuwd, Maarten zal dat niet zomaar zeggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Maar ik besef maar al te goed, dat mijn meters jullie eerder de lachstuipen bezorgen.
Als ik zie wat hier allemaal getoond word...

Maar je moet ergens beginnen he?
Een echte die-hard zal ik wel nooit worden, als ik soms zie wat mijn man allemaal doet.
Een reflow met een hete lucht soldeerstation, draait ie zijn hand niet voor om.
En met een sterke bril en pincet smd vervangen, jezus... Moet je echt vast hand voor hebben.
Een flinke niesbui, en weg zijn ze...:-)

groetjes maaike,

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Lachstuipen? Ik ben stikjaloers op die Fluke. En Micronta ken ik niet (zal vast aan mij liggen), maar elke auto-ranging benchmeter is handig. Het is ook pas sinds een jaar dat ik zo'n ding op de kop wist te tikken. (Over uitfikkende netfilter C's gesproken, mijn hele bovenverdieping stond onder de rook nadat ik een boterhammetje was gaan smeren beneden... Die benchmeter had ook iets te lang stilgestaan kennelijk.)

Jarenlang deed ik het alleen met een instapmodel handmultimeter, niet eens auto-ranging. Het ding functioneert nog steeds prima overigens. Later een scope, eerst een oude HP en nog een Heatkit misbaksel, en daarna een PM3260 weten te bemachtigen. Uiteindelijk een DSO aangeschaft, of eigenlijk een MSO, waar ik te weinig mee doe voor het geld dat ik er aan heb uitgegeven. Maar heb is wel een handig ding.

Die die-hard word je vanzelf hoor. :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Micronta was volgens mij het huismerk van Radio Shack Tandy bedoelde ik eigenlijk.

@TA & Fred: Ik moet jullie teleurstellen; ik heb geen diepgravende wetenschappelijke onderbouwing anders dan dat ik het zekere voor het onzekere neem, misschien in overdreven mate. Als ik geen schema heb, of twijfel aan details van de schakeling dan hang ik het niet aan de variac.

@TA: Thanks! Maar ik ga morgen zelf als het goed is ook nog een keertje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

'Nog' een keertje? Je was er al geweest ondanks al je tijdgebrek? :)

Ik heb datzelfde gevoel met zo'n variac bij een SMPS. Ik kan het slechts een beetje onderbouwen, in de zin van dat er bij een lagere ingangsspanning en gelijke uitgangsspanning toch ergens meer stroom moet gaan lopen en er misschien andere onverwachte omstandigheden ontstaan. Maar dat is dus ook maar een vage stelling. En aan de andere kant lijkt me dit ook niet zo cruciaal dat het er meteen door kapot zou gaan.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Volgens mij zijn er veel smps die zo ongeveer alles van bIjna DC tot 230 pakken . Op veel laad adapters van telefoons ect staat 100 tot 250V.
Mijn ervaring daarmee is echter beperkt tot de Tek 7704A die gewoon niet opstart bij te lage spanning en een paar > 10 jaar oude consumenten aparaten die ook niet willen opstarten.

Buizen apparatuur doe ik afhankelijk van het schema. Als de anodespanning bv achter een spanningsregelaar zit heeft een variac weinig zin, dan moet de boel eerst boven de ontsteekspannimg komen. Ik formeer dan de elcos apart en als het byzondere of powerbuizen zijn dan ontgas ik die eerst op de buizentester. Maar anders een gloeilamp om de lekstroom te bepeken tot de elcos zich weer wat geformeerd hebben. ( in principe duurt dat ongeveer een half uur heb ik nu al en paar keer gelezen ( boeken over componenten en tutorials van fabrikanten)
Dat doe ik op iets hoger dan de werkspannimg maar onder de max toegestane spanning. De eerste formering voor oprollen wordt trouwens op een veel hogere spanning gedaan ( bij kwaliteits elcos) maar er is dan geen gevaar van doorslaan.

Ik denk dat veel mensen niet weten hoe een elco precies werkt en wat er gebeurd bij formeren of bij gewoon opstarten na lang ( 1 a 2 jaar) zonder spanning te hebben gestaan. En er zijn natuurlijk in de verzamelaars wereld en zendamateur wereld ook vreselijk veel "broodje aap" verhalen rond gegaan die iedereen van elkaar overnam. Als Piet die al 40 jaar repareerde, zei dat een variac moest of juist niet, wie was jij dan om er aan te twijfelen als je net van school kwam, waar jij waarschijnlijk net als Piet ook niks over de precieze werking van elcos had geleerd, laat staan over formeren. ;-) en tot een jaar of 10-20 terug was de informatie ook nog heel moeilijk te vinden ( geen internet) en ook de veelheid aan betaalbare (oude maar ook nieuwe) meet apparatuur niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dit topic is gesloten